יום שישי, 26.04.2024 שעה 22:54
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6922-6230מכבי ת"א1
6222-6230מכבי חיפה2
5525-4930הפועל ב"ש3
5040-4230הפועל חיפה4
4329-3230מכבי בני ריינה5
3637-2830בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3734-3229הפועל ירושלים1
3341-2529הפועל חדרה2
3353-3529מכבי פ"ת3
3244-3029מכבי נתניה4
3135-3929בית"ר ירושלים5
2744-3229הפועל ת"א6
2744-2329מ.ס אשדוד7
2143-2229הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי בני ריינה
  • שבת, 27/04, 17:00
  • מכבי ת"א
  • הפועל ב"ש
  • שני, 29/04, 20:00
  • בני סכנין
  • הפועל חיפה
  • שני, 29/04, 20:30
  • מכבי חיפה
  • מכבי נתניה
  • שבת, 04/05, 17:00
  • הפועל ת"א
  • הפועל פ"ת
  • שבת, 04/05, 20:00
  • הפועל ירושלים
  • הפועל חדרה
  • שני, 06/05, 20:30
  • מכבי פ"ת
  • בית"ר ירושלים
  • שני, 06/05, 20:30
  • מ.ס אשדוד

שלב ההוכחות: הקפיצה של דור פרץ במכבי ת"א

סומן תמיד כפוטנציאל אך השאלה ופציעה איימו לקחת אחורה. ב-19:55 מול קרבאח הקשר מגיע בכושר שיא. הרצוג: "הטוב ביותר במכבי", שדו: "טופ 3 ב-GPS"

|
דור פרץ (רדאד ג'בארה)
דור פרץ (רדאד ג'בארה)

“אני פה עשר שנים וסוף סוף זכיתי לקחת תואר, יש פה כאלה שזו שנה ראשונה-שנייה שלהם והם כבר חוגגים”. את המשפט הזכור אמר, בחצי צחוק, שרן ייני, רגע אחרי הנפת הצלחת של מכבי תל אביב בעונת 2012/13 שהגיעה לאחר עשור שומם. לעומת הבלם, שהיה במועדון מקריית שלום בשנים הקשות ביותר ובהן קיוו קודם כל לחזור ולהוות איום על הצמרת הגבוהה בכל שנה, ישנם שחקנים ש”זכו” להגיע לבוגרים כשהקבוצה כבר רצה בשנים הגדולות שלה.

דוניס וייני לקראת המשחק מול קרבאח

דור פרץ הוא אחד כזה. הקשר שגדל במחלקת הנוער של מכבי עלה לבוגרים לראשונה בעונת 2014/15, וזאת לקבוצה שכבר חזרה לגדולתה בזירה הישראלית ועם שתי זכיות רצופות באליפות כשהוא עצמו סומן מן הרגע הראשון כאחד משחקני העתיד. למרות זאת, ואולי דווקא בגלל זה, לפרץ לקח זמן להתרומם ולהראות את הפוטנציאל שתמיד היה טמון בו. רגע לפני שהקשר יוכל לרשום הישג נפלא עם מכבי ת”א הערב (חמישי, 19:55) בליגה האירופית מול קרבאח, משחק שלאחריו יכולה אלופת ישראל להבטיח את הכרטיס לשלב 32 האחרונות במפעל, זמן לתת מבט על פתיחת העונה הטובה ביותר של דור פרץ מאז עלה לבוגרים, להעיף מבט אחורה למכשולים וגם לשורת הפרגונים.

דור פרץ (רדאד ג'בארה)דור פרץ (רדאד ג'בארה)

לאט לאט, גם דוניס הבין

נתחיל מהסוף. עד כה בעונת 2020/21 דור פרץ הוא אחד מדמויות המפתח של מכבי ת”א, כשעל הדרך בשנה האחרונה גם תפס מקום של קבע בנבחרת ישראל אצל וילי רוטנשטיינר, ועוד קודם לכן עם אנדי הרצוג. שורה ארוכה של מאמנים זרים הגיעו למכבי בעשור האחרון, אצל חלקם כיכב החלק ההתקפי, אחרים שמו דגש קודם כל על ההגנה, אך מכבי ת”א של דוניס מסתמנת קודם כל כקבוצת קישור עוצמתית.

בתחילת דרכו של דוניס על הקווים בבלומפילד עושה רושם שהוא התקשה להכיר את הסגל שלו ולהבין מי אלו שצריכים לקבל את המושכות. בחודש האחרון, שהעלים פתיחת עונה רעה מאוד בליגה, המאמן היווני מצא יציבות וזאת קודם כל לאור העובדה שהבין את החוזקות של הקבוצה שלו. דן גלזר - אייל גולסה - דור פרץ. שלישייה שיחדיו משנה את האמצע הצהוב והופכת אותו לדומיננטי הרבה יותר. 

דור פרץ ואדן הזאר (רויטרס)דור פרץ ואדן הזאר (רויטרס)

שינוי התפקיד

אנשי מקצוע ידעו לספר כי דור פרץ החל את דרכו בעמדת הקשר ההתקפי, עוד כשהיה בבית הספר לכדורגל אותו הקים אמיר שלח בהוד השרון. בהמשך, כשהגיע למחלקת הנוער של מכבי ת”א, שיחק במגוון תפקידים וגם בעמדת הבלם, עמדה אותה יאייש גם בעונת הבכורה שלו בליגת העל שהסתיימה עם 17 הופעות ליגה שלו (1,349 דקות) וטרבל גדול כשפאקו אייסטראן על הקווים. גם בעונה לאחר מכן פרץ קיבל במה ואף רשם הופעות ראשונות בזירה האירופית, כששיחק מול באזל בפלייאוף ולאחר מכן שותף מול צ’לסי בשלב הבתים של ליגת האלופות ופתח נגד דינמו קייב.

ככל שחלף הזמן קיבל פרץ את העמדה בה הוא מרגיש הכי נוח – קשר. מגוון תפקידים שיחק במרכז המגרש, פעם כאחורי, פעם 50-50 ועם דוניס נדמה שהיווני בונה עליו יותר כמי שמצטרף מקו שני ומשמש לעיתים ממש כשחקן מתחת לחלוץ, בייחוד במשחקים בהם לא נמצא אייל גולסה. בשורה התחתונה, פרץ נמצא הרבה יותר בחלק הקדמי מבעבר ואומנם הסיומת שלו מעט לוקה בחסר, אך הוא כבר הצליח לסדר העונה כמה בישולים ומצבים מסוכנים עבור הצהובים.

דור פרץ (רדאד ג'בארה)דור פרץ (רדאד ג'בארה)

בנבחרת ישראל וילי רוטנשטיינר מציב אותו בעמדה דומה. מצד אחד שחקן פיזי מאוד שיודע לחלץ כדורים, ומצד שני גם יודע לפתח התקפות עם מסירות שיוצרות מצבים לחלק הקדמי, כשהוא עצמו מצטרף לרחבה הרבה יותר מבעבר. עושה רושם שאחרי מספר שנים בהן הפוטנציאל לא ממש “התפוצץ”, העונה זה קורה, וזה ממש לא היה מובן מאליו. השאלה להפועל חיפה בדרך וגם פציעה ארוכה איימו לעצור את ההתקדמות שלו.

המכשולים שבדרך

נחזור שוב אחורה. בתחילת עונת 2016/17 איבד פרץ את הקרדיט בהרכב ולא נספר תחת הדרכתו של שוטא ארבלדזה. אחרי 132 דקות ליגה בלבד ב-17 מחזורים, הושאל דור פרץ להפועל חיפה לחצי עונה. הדבר שיכול היה להוביל לירידה בקריירה ולאיבוד מקומו בקבוצה הצהובה, דווקא הקנה לו אפשרות לשחק באופן הרבה יותר משוחרר ולהוכיח לקבוצת האם שהוא ראוי בהחלט לחזור. מתוך 14 מחזורים, השלים פרץ 90 דקות ב-13 משחקים והפך לדמות משמעותית בקבוצה מהכרמל כשהוא תופס את מקומו בקישור האחורי. בסוף העונה חזר הקשר לקריית שלום.

דור פרץ במדי הפועל חיפה, מול מכבי ת"א (רדאד ג'בארה)דור פרץ במדי הפועל חיפה, מול מכבי ת"א (רדאד ג'בארה)

עם הזמן החל פרץ לקבל עוד ועוד קרדיט. בעונת 2017/18 שותף ב-34 משחקים בכל המסגרות עם מכבי ת”א, עונה לאחר מכן המספר עלה ל-39 וגם בעונה החולפת החל כשחקן הרכב, עד שהגיעה הפציעה שעצרה את ההתקדמות. לפני קצת יותר משנה, באמצע חודש אוקטובר של 2019, נפצע פרץ באימון נבחרת ישראל לקראת לטביה, שוחרר מהמחנה ובהמשך החשש אומת עבור מכבי ת”א – קרע בגיד, תקופה ארוכה מחוץ למגרשים, במה שאולי מנע ממנו גם את המעבר לאירופה עליו דובר באותה העת. 21 משחקים ישב פרץ בצד בשל הפציעה עד שחזר בשלב הפלייאוף העליון ושיחק בכל 10 המשחקים, בהם סיפק בישול ושער גדול אחד מול הפועל באר שבע.

זמן מספרים

המבנה הפיזי של פרץ תמיד היה הדבר הבולט והחזק ביותר אצלו. הקשר התאושש מהפציעה בצורה טובה ובעונה הנוכחית תחת דוניס הוא מקבל יותר יותר קרדיט. למרות שמספריו אף פעם לא היו גבוהים במיוחד, בתקופה האחרונה גם בהיבט הזה מסתמן שינוי לטובה. דור פרץ שיחק בארבעת משחקיה של מכבי בשלב הבתים של הליגה האירופית וסיפק שער אחד (גול ניצחון מול סיבאספור) וגם שני בישולים, כולל אחד לאלכסנדר פשיץ’ מול ויאריאל במחזור האחרון, משחק בו פרץ וגולסה פשוט היו מעל כולם.

דור פרץ (אורן בן חקון)דור פרץ (אורן בן חקון)

מבט על הסטטיסטיקה בעונה הנוכחית בליגת העל: דור פרץ רשם 543 דקות (רביעי מבין חבריו לקבוצה), חמישי במסירות מדויקות (306), שני לייני במאבקי אוויר (27) ושלישי במאבקי אוויר מוצלחים (16). כמו כן, פרץ שני מבין חבריו לקבוצה במאבקי קרקע מוצלחים (40), המוביל בקבוצה בתיקולים (27) ושני בתיקולים מוצלחים (17, אחד מתחת למאור קנדיל). בנוסף, הקשר בן ה-25 חילץ 9 כדורים בחצי היריבה (ראשון בקבוצה יחד עם קנדיל וגלזר).

היכולת של פרץ לא נעלמה גם מעיני היריבות. לפני המפגש בבלומפילד מול ויאריאל, במשחק שנגמר ב-1:1 מחמיא, מאמן הצוללת הצהובה אונאי אמרי שיבח את קשר היריבה מישראל: “יש לה שני ספרדים כמו לואיס הרננדס ואנריק סבוריט ואת דור פרץ, שהוא קשר מצון וכבש מול סיבאספור”. מול אמרי וחניכיו, כאמור, נתן פרץ עוד בישול.

אונאי אמרי ודור פרץ (רויטרס, רדאד ג'בארה)אונאי אמרי ודור פרץ (רויטרס, רדאד ג'בארה)

אנדי הרצוג: “עבורי הוא הטוב ביותר במכבי ת”א”

מי שמכיר היטב את הקשר ונתן לו את המושכות בנבחרת ישראל הוא אנדי הרצוג, האוסטרי שעמד על הקווים של החבורה הלאומית עד חודש יוני האחרון ובראיון לתקשורת הגרמנית פרגן בעבר לקשר: “דור פרץ הוא שחקן מהטופ עבורי, הוא יכול לשחק כ-6, כ-8 וכבלם. אם הוא היה משחק בגרמניה, היה שווה 20 מיליון. כמאמן, הייתי לוקח אותו מיד”.

כעת, בשיחה עם ONE מסביר הרצוג את דעתו על הקשר וממשיך באותו הקו: “אני לא מופתע בכלל מכך שדור פרץ הפך לשחקן חשוב במכבי ת”א. אני חושב שב-3-2 השנים האחרונות הוא הטוב ביותר במכבי ת”א. למרבה הצער הוא נפצע בשנה שעברה בצורה רצינית, אבל הוא שחקן נהדר. תמיד חשבתי שהוא צריך לעבור לליגה גדולה, למכבי כמובן זה לא יהיה טוב, אבל עבורו זה מדהים ובעיניי הוא יכול להגיע לגרמניה או אנגליה. הוא שחקן טוב מאוד. ראינו באימונים שהוא תמיד מוביל במדדים, בפיזיות שלו ובאופי. אני חושב שהסיבה שמכבי ת”א הצליחה מאוד בשנתיים האחרונות מגיעה מהעובדה שדן גלזר ודור פרץ שיפרו אותה. זה חלק המפתח של הקבוצה, הם רצים 90 דקות ולא נחים, באינטנסיביות גבוהה יותר משחקנים אחרים בליגה”.

דור פרץ ואנדי הרצוג באימון הנבחרת (מאור רחמני)דור פרץ ואנדי הרצוג באימון הנבחרת (מאור רחמני)

מהי העמדה הטובה ביותר עבורו?
”אני חושב שקשר מרחבה לרחבה זה האידיאלי עבורו. הוא פיזי, חזק, יכול לרוץ מצד לצד, טוב הגנתית וגם התקפית. עבורי הוא לא “10”, אלא צריך לשחק באמצע ולסייע גם אחורה וגם קדימה שילוב של 6 וגם 8. הוא יכול כקשר לעשות הסבה גם לעמדה אחורית וגם לקדמית יותר וזה יתרון. הפציעה עצרה אותו מעט”.

אתה עדיין חושב שהוא יכול לקפוץ מדרגה לאירופה?
”ברמה האישית אני מאמין שכן. אני מאחל לו הצלחה ומקווה שיעבור לליגה גדולה באירופה. אני אוהב את האופי שלו, איך שהוא משחק כדורגל ובצורה מקצוענית לחלוטין. בשלב הזה הוא ראוי לליגה גדולה, ובשלב שלאחר מכן גם לקבוצה גדולה בליגה גדולה”.

דור פרץ (שחר גרוס)דור פרץ (שחר גרוס)

ערן שדו: “תמיד היה בטופ 3 של המדדים בנבחרת”

מי שעוד מכיר מצוין את הקשר הוא ערן שדו, מאמן הכושר של נבחרת ישראל לו לא מעט שעות עם פרץ. “יש לו יכולות פיזיות ברמה האירופית הגבוהה ביותר. חשוב לציין שהגנטיקה שלו מצוינת אבל על הגנטיקה אנחנו מקבלים שחקן שמתאמן נכון ויוצר סביבו מערכת תומכת שנותנת לו כלים לממש את היכולות שלו. גם האישיות שלו חזקה מאוד. זה בא לידי ביטוי בכוח שלו, ביכולות האירוביות והאנארוביות שהן ברמה אירופית. נתוני ה-GPS שלו תמיד יהיו בטופ 3”.

איך ההשקעה שלו באה לידי ביטוי?
”מההיכרות שלי עם דור מדובר בשחקן שמבין שכדי להצליח לא מספיקה רק היכולת הגופנית הגבוהה שלו. הוא יצור לו מעטפת שתיתן לו כלים להצליח ולהתקדם. דור מבין איזה פרמטרים הוא צריך לשפר עם הכדור והוא מתאמן על הפרמטרים האלה כל יום. הוא מבין מה הוא צריך לאכול כדי להכין את הגוף טוב יותר לאימון/משחק או שיעזור לו להתאושש מאימון/משחק וזה התפריט שהוא יאכל. הוא ייתן לגוף שלו את כל הכלים כדי להצליח. אלו רק דוגמאות לאופי וההשקעה שלו”.

דור פרץ מול ראיין כריסטי (רויטרס)דור פרץ מול ראיין כריסטי (רויטרס)

החזרה מפציעה: “אכן דור עבר פציעה קשה מאוד שהשביתה אותו לפרק זמן ארוך. האמת שאני לא הייתי שותף לשיקום שלו, אבל מגיע קרדיט גדול לכל מי שעסק בתהליך. לדעתי דור חזר לעצמו והוא עדיין בתהליך של התקדמות ושיפור, הוא רחוק מאוד מתקרת הזכוכית שלו. לדעתי הוא שחקן שיגיע לקבוצת מובילות באירופה. הגישה, המקצוענות (הקפדה על פרט ולו הקטן ביותר), ההשקעה, הערכים שלו כאדם, הנתונים הפיזיולוגים, מדדי ה-GPS, היכולת לעבוד בקבוצה ועבור הקבוצה, המשמעת הטקטית, אלו רק חלק מהסיבות”.

דור פרץ (רדאד ג'בארה)דור פרץ (רדאד ג'בארה)
אסור לפספס
נגןשיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
שיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
נגןאוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
אוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
נגןבולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
בולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
נגןהוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
הוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */