יום שבת, 18.05.2024 שעה 18:26

שני הרשקו: נבחרת הנשים החדשה תהיה מטורפת

אחרי שראה חמש מדליות באליפויות אירופה לצעירות, מאמן הג'ודו מסכם עשור בתפקידו: המספרים, הקורונה של גפן פרימו והדור הבא לפאריס 2024. ראיון

|
שני הרשקו (עמית שיסל)
שני הרשקו (עמית שיסל)

בשונה משנים קודמות, מגפת הקורונה העניקה לג'ודאים הצעירים הזדמנות לנסות את מזלם בשתי אליפויות אירופה שונות בהפרש של שלושה ימים. בדרך כלל אליפות אירופה עד גיל 21 מתקיימת בספטמבר ואליפות אירופה עד גיל 23 נערכת בנובמבר ביעד אחר, אבל הפעם שתיהן הגיעו בזו אחר זו באותו המקום - ושם ניתן היה לראות את הניצנים של הדור הבא בנבחרת הנשים החדשה.

בשבוע שעבר ענבר לניר זכתה במדליית הזהב בתחרות עד גיל 23 ובמדליית הארד לגיל 21, מאיה גושן זכתה במדליית הכסף בתחרות היבשתית עד גיל 23, שקד עמיחי סיימה שלישית על הפודיום עד גיל 21 וגם תמר מלכה זכתה בארד בקטגוריית הגיל הצעירה יותר. ארבע נציגות שקטפו חמש מדליות בשתי תחרויות בינלאומיות זה שלל יפה, במיוחד כשהפעם לא היו היעדרויות רבות מהתחרויות הללו ואולי אפילו להפך, כי הפעם היה נדמה כאילו אליפות אירופה עד גיל 23 הכילה יותר משתתפות לעומת שנים עברו, כך שלא מדובר ב"מדליות עם כוכבית" בגלל הקורונה.

ענבר לניר. אלופת אירופה עד גיל 23 (איגוד הג'ודו)ענבר לניר. אלופת אירופה עד גיל 23 (איגוד הג'ודו)

מאחורי ההצלחה הזו עומד שני הרשקו, מאמן נבחרת הנשים בג'ודו שמסכם עשור בתפקידו, במהלכו הוא בנה את הדור הבא בג'ודו הנשים וכעת מציג את העידן הבא אחרי פרישתה של ירדן ג'רבי. בנבחרת שלו אין ספורטאית אחת שמובילה, אלא כמה ביחד שאמורות להיאבק על מקומן באולימפיאדת טוקיו 2021 ובאולימפיאדת פאריס 2024.

"זה דור שרק מתחיל את דרכו ומגיע בצעדי ענק לנבחרת הבוגרת", אמר שני הרשקו בראיון ל-ONE אחרי אליפויות אירופה לצעירות שהתקיימו בשבוע שעבר והציגו ארסנל חדש של ספורטאיות. "חלקן יהיה בטוקיו, כמו גפן פרימו שיש לה כבר שלוש מדליות באליפויות אירופה ומדליה נוספת באליפות העולם לצעירות, וחלקן הגדול יותר יהיה בפאריס. זה סגל שנבנה עם הזמן ורק הולך ומתעצם, ויש בו עומק ואיכות שנראה בשנים הבאות בבוגרות".

שני הרשקו באימון (חגי מיכאלי)שני הרשקו באימון (חגי מיכאלי)

דור ה-20

הדור החדש בנשים מכונה דור ה-20. מדובר בחבורה של ג'ודאיות צעירות שהיו מיועדות לפרוץ בשנת 2020 - בתכנון המקורי זה היה אמור לקרות מיד אחרי אולימפיאדת טוקיו, עוד לפני שזו נדחתה לקיץ הבא בגלל מגפת הקורונה - כאשר רובן ככולן בנות 20.

גפן פרימו המוכרת והבולטת ביותר מביניהן היא עדיין רק בת 20, כמוה גם גילי שריר בת 20, תמר מלכה בת 20, שקד עמיחי בת 20, מאיה גושן בת 20 וענבר לניר בת 20. חוץ מהן, יש עוד כמה שנמצאות בשנות העשרים המוקדמות בחייהן, כמו רז הרשקו בת ה-22 או ענבל שמש בת ה-23 שכבר עכשיו נמצאות בנבחרת ומתאמנות לצידן של הבוגרות יותר, כמו גילי כהן, שירה ראשוני ותמנע נלסון לוי. "וכולן עמדו על הפודיומים באליפויות אירופה או עולם לצעירות", הדגיש המאמן.

אכן, עוד לפני אליפויות אירופה שנערכו בשבוע שעבר, לניר כבר הייתה מדליסטית באליפות אירופה עד גיל 23, גושן כבר דורגה גבוה לגילה וסיימה כמעט עם פודיום באליפות אירופה עד גיל 19, ועמיחי כבר שנים נחשבת לאחת מהטובות בעולם לגילה. אבל איך אתה מסביר את זה שהפעם כולן התפוצצו ביחד והביאו מדליות?
"אני שמח על התוצאות שלהן, אבל אותי זה לא הפתיע. הערכתי שנחזור עם שלוש או ארבע מדליות וחזרנו בסוף עם חמש. לא נפלתי מהרגליים מזה ואפילו הרגשתי שכולן יכלו להגיע רחוק יותר, ככה שאני לא רואה בזה הצלחה ענקית, בדיוק כמו שהפסדים הם לא משהו שאני מתרגש ממנו במיוחד".

גפן פרימו, מאיה גושן ותמר מלכה. דור ה-20 (הוועד האולימפי בישראל)גפן פרימו, מאיה גושן ותמר מלכה. דור ה-20 (הוועד האולימפי בישראל)

בכל זאת, יש לך אלופת אירופה חדשה בתחרות עד גיל 23. זה לא הפתיע אותך?
"ענבר לניר בנויה מושלם למשקל שלה, כי טכנית ופיזית היא מאוד חזקה. בדרך כלל היא מנצחת או מפסידה באיפון, אבל הפעם הראשונה שהיא עשתה קרב מלא זה היה באליפות אירופה לג'וניור ואני שמח על כך שהיא הוכיחה את עצמה והראתה הרבה אופי עם ניהול קרב בצורה הטובה ביותר. ראינו את הפוטנציאל שלה. מי שכן הפתיעה אותי הייתה שקד עמיחי, שעלתה בשנתיים האחרונות שתי קטגוריות משקל והתמודדה גם עם פציעות. זו הייתה הפעם הראשונה שלה בקטגוריה של עד 70 ק"ג והיא זכתה במדליה למרות הכנה לא אידיאלית, תוך כדי שניצחה ברבע הגמר את אי טסונודה, אלופת העולם לקדטיות מספרד שבדרך כלל לא מפסידה".

אז אפשר לומר שהנבחרת העתידית שלך כבר עומדת על הרגליים לקראת פאריס 2024? אלה יהיו השמות הגדולים הבאים?
"כן, אפשר לומר את זה. בנינו סגל של ספורטאיות בעבודה קשה שנעשתה באיגוד ובאתנה, כך שתהיה לנו נבחרת מטורפת בפאריס, הכי טובה אי פעם לנשים. הייתי באולימפיאדות מוצלחות ולא-מוצלחות, ידעתי ניצחונות וכישלונות, אבל הנבחרת הבאה תהיה כזאת שידברו עליה הרבה בעתיד, ובוא לא נשכח שיש לנו עוד את הוותיקות שיכולות להמשיך לקמפיין נוסף מעבר לטוקיו".

שני הרשקו. "הנבחרת הטובה ביותר אי פעם תהיה בפאריס" (רדאד ג'בארה)שני הרשקו. "הנבחרת הטובה ביותר אי פעם תהיה בפאריס" (רדאד ג'בארה)

אז זה אומר שיהיו גם יותר מאבקים על הכרטיסים למשחקים האולימפיים?
"נכון. בכל קטגוריית משקל יהיו לפחות שתיים או שלוש ספורטאיות שיילחמו על הכרטיס למשחקים האולימפיים. ב-48 ק"ג נראה את שירה ראשוני ותמר מלכה, ב-52 ק"ג יהיו גפן פרימו וגילי כהן, ב-57 ק"ג כרם פרימו ותמנע נלסון לוי, ב-63 ק"ג יתחרו גילי שריר וענבל שמש, ב-70 ק"ג יהיו לנו את שקד עמיחי ומאיה גושן, וב-78 ק"ג ענבר לניר ורז הרשקו. אם זה יקרה, אני אהיה גאה בזה, כי נבחרת מלאה זה משהו שלא היה מעולם וזה גם משהו מאוד ייחודי. באירופה לדוגמה, חוץ מצרפת כמעט ואין נבחרות שעושות את זה".

וכמה מהג'ודאיות בנבחרת הזו יוכלו להיאבק על מדליות בפאריס?
"קשה להגיד, אבל אני מעריך שבעוד שנתיים קדימה יכולות להיות לנו כמה וכמה ספורטאיות שידורגו בטופ העולמי ב-5-7 קטגוריות משקל, כלומר בעשירייה הראשונה בעולם. כרגע יש לנו ארבע ספורטאיות כאלה, כך שזה לא בשמיים. ככל שנגדיל את הכמות הזו יהיה לנו טוב יותר, כי כל ספורטאית שנמצאת בטופ יכולה ביום נתון להביא מדליה ולזה אנחנו מכוונים".

הקורונה הגיעה גם לנבחרת הנשים

בימים אלה נבחרת הבוגרות לנשים הייתה אמורה לארוז מזוודות ולהמריא לאליפות אירופה לבוגרות, שתתקיים השבוע בפראג. אלא שברגע האחרון גפן פרימו נמצאה חיובית לווירוס הקורונה במהלך הבדיקות שנערכו לקראת הנסיעה. הג'ודאית הצעירה נמצאה בהתחלה גבולית בשתי הבדיקות שעברה, אך לבסוף התגלה כי היא אכן נושאת את הווירוס בגופה ובבדיקה הסרולוגית עלה כי אין לה נוגדנים בגוף, כך שבנבחרת כנראה תפסו את המחלה ממש בראשיתה.

גפן פרימו. נדבקה בווירוס הקורונה (חגי מיכאלי)גפן פרימו. נדבקה בווירוס הקורונה (חגי מיכאלי)

פרימו שמרה על עצמה, לא הסתובבה בקרבת אנשים זרים ועד כה לא ברור ממי היא נדבקה. כרגע היא ללא סימפטומים, כל המשפחה שלה נמצאה שלילית לווירוס בבדיקות שנעשו לה, ואפילו בתוך הקפסולה שלה באימונים אין אף אחת שנמצאה חיובית. האימונים הופסקו מיד וליתר ביטחון באיגוד שלחו כ-80 איש לבידוד ולבדיקות, כולל הצוותים המקצועיים שליוו אותה. מכולם נלקחו שתי בדיקות קורונה וכולן יצאו שליליות לקורונה, אך למרות הממצאים, פרוטוקול התחרויות של האיגוד האירופאי בג'ודו והפרוטוקולים הרפואיים של משרד הבריאות לא מאפשרים לשאר הג'ודאיות לצאת לתחרות משום שחלה עליהן חובת הבידוד במקרה שפגשו חולה מאומתת, כך שהנבחרת כולה פסולה מלהתחרות. גם שני הרשקו בעצמו התראיין מהבידוד.

שני, איך גפן התמודדה עם זה?
"כמובן שלא היה לה נעים. זה שהיא חולה ולא יכולה להתחרות זה מבאס, אבל זה שכביכול בגללה כל הנבחרת לא טסה לאליפות אירופה זה מבאס פי כמה. ברגע שהיא הייתה חיובית, עשינו שיחה עם הספורטאיות ואמרנו להן שהן לא טסות. בשיחה הן אמרו לה שהן לא כועסות עליה ושזה לא באשמתה. בסוף כולן יתגברו על זה. אומנם כבר חוויתי משברים עם ספורטאיות שנפצעו ברגע האמת או רגע לפני תחרות, אבל פה מדובר רק בווירוס. בתוך עשרה ימים נאסוף את עצמנו ונחזור לשגרה. הכי מוזר זה שאין לנו מושג איך היא נדבקה כי היא שמרה על עצמה מאוד וכולם מסביבה שליליים".

הנבחרת לא תצא לאליפות אירופה לבוגרות (שחר גרוס)הנבחרת לא תצא לאליפות אירופה לבוגרות (שחר גרוס)

כמה התקופה הזו מקשה עליך כמאמן?
"התקופה הזו לימדה אותי שיש בדרך הרבה דברים בלתי צפויים. הספורטאיות מאוד מאוכזבות ולקחו את זה די קשה, אבל מבחינתי אמרתי תמיד שהמטרה שלנו היא להגיע למשחקים האולימפיים ואני לא מתכוון להתרגש ממה שיקרה בדרך. אנחנו עושים בדיקות בכמויות גדולות ובנבחרת הנשים לא הייתה אף חולת קורונה מתחילת המגפה, שזה הישג מטורף מבחינה סטטיסטית לאור מה שקורה בעולם. נכון שזה לא נעים ומבאס, אבל אנחנו לוקחים את זה בפרופורציה. אם לא נהיה באליפות אירופה? אז נתכונן למאסטרס בינואר, תחרות שנותנת הכי הרבה נקודות חוץ מאליפות העולם".

עשור כמאמן לאומי

הרשקו נמצא בשנה העשירית שלו כמאמן נבחרת הנשים. הוא מונה לתפקיד ב-2010 ומאז הפך למאמן שהצליח לרשום הישגים ומספרים מרשימים ביחס למה שהיה קודם. בכל תחרויות הסבב העולמי, נציגות הנבחרת הבוגרת זכו ב-202 מדליות בעשור האחרון. מתוכן, הרשקו הוביל את הג'ודאיות שלו לעשר מדליות בתחרויות הגדולות: במשחקים האולימפיים ירדן ג'רבי זכתה במדליית הארד, באליפויות העולם הגיעו שתיים נוספות ממנה, כולל אחת מזהב, ובאליפויות אירופה הנבחרת בראשותו זכתה בעוד שבע מדליות שונות.

הדור שגדל עליה יקדם את הענף? ירדן ג'רבי אחרי ריו (אחמד מוררה)הדור שגדל עליה יקדם את הענף? ירדן ג'רבי אחרי ריו (אחמד מוררה)

כאשר בוחנים את התוצאות בכל הגילים - כולל בוגרות, נערות וילדות - נבחרות ישראל לנשים גרפו לא פחות מ-347 מדליות בסבב העולמי. בתחרויות הגדולות נרשמו זכיות ב-41 מדליות בכל הנבחרות, כולל ארבע מדליות באולימפיאדת הנוער ואחת נוספת באליפות העולם עד גיל 21, שהתווספו להישגים של הבוגרות כאמור.

"הדור המדהים הזה של הצעירות בגילאי 18 עד 22, שמצטרף לספורטאיות הבוגרות יותר, הוא אסטרטגיה שהתחילה לפני עשר שנים. שום דבר לא קורה ככה סתם", ציין הרשקו. "בנבחרת הנשים מתאמנות כיום ספורטאיות ששוות ביחד 27 מדליות בתחרויות מטרה בכל הגילים, ביחד עם הרוח החיה של ירדן ג'רבי כמובן כי בכל זאת הדור החדש שלנו גדל עליה ועל ההצלחות שלה".

איך ייראה העתיד של נבחרת הנשים עם הדור החדש? מאז ירדן ג'רבי נוצר בור, האם אפשר לומר שיהיה פה שינוי ונראה אולי אפילו יותר הישגים בתחרויות המטרה לבוגרות?
"תראה, עד אולימפיאדת לונדון הייתה ספורטאית אחת שיצאה לייצג את המדינה בענף בכל אירוע של המשחקים האולימפיים. באולימפיאדת ריו היו ארבע ספורטאיות. בטוקיו, במועד סיום הקריטריון הרשמי היו שש ספורטאיות בטווח הדירוג שהתחרו בחמש קטגוריות שונות, וזה כרגע נשאר באוויר. אני כמאמן תמיד מתכנן קדימה. מה הצפי לפאריס? 7-9 ספורטאיות שיעמדו בקריטריון ב-5-7 קטגוריות משקל. מבחינת ההישגים בנבחרת הנוכחית, אין משהו שמתקרב לעשור הזה. ויש תחושה שיהיה אפשר להשיג יותר".

אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */