יום שבת, 04.05.2024 שעה 12:52
ליגת ווינר סל 23-24
88%1899-220224מכבי ת"א
75%1971-225124הפועל ת"א
72%2021-211825עירוני רמת גן
62%1903-199524הפועל ירושלים
54%1904-196624הפועל חולון
50%2030-198724עירוני קריית אתא
46%2004-197124בני הרצליה
43%2063-190423הפועל חיפה
39%1874-184223הפועל עפולה
38%2017-196224עירוני נס ציונה
30%1951-175423הפועל אילת
25%2122-198424הפועל ב"ש/דימונה
25%2138-196124הפועל גליל עליון
לוח משחקים
  • הפועל חולון
  • שבת, 04/05, 21:00
  • מכבי ת"א

מעבר לים: מדר בעקבות החלום האמריקאי שלו

היחס שקיבל מגרשון, התקרית עם קטש, הטלפונים שקיבלו אנשי הפועל ת"א והבחירה בדראפט. הילד הצנום מבית דגן רוצה להגיע ל-NBA. הסיפור המלא

|
ים מדר (איציק בלניצקי)
ים מדר (איציק בלניצקי)

כשדני אבדיה נקרא לקבל את תואר ה-MVP בתום הזכייה האחרונה באליפות אירופה לנבחרות עתודה, המנהל המקצועי פיני גרשון ניגש להעניק לו את הכדור המוזהב. אחרי הטקס הקצר, לפתע גרשון ניגש לרגע גם לים מדר ולחש לו כמה מילים באוזן, תוך שהפנה אצבע למרכז החזה שלו. כאילו רצה לומר לו, כנראה, "זה גם בזכותך".

ים מדר היה מעט נבוך, אבל הרגיש טבעי עם פיני גרשון. שניהם ידעו שלצד ההתקדמות המרשימה של אבדיה, גם הרכז הצעיר רשם קפיצה משמעותית. לא סתם הוא החליט להיכנס ביחד איתו לבחירות הדראפט של ה-NBA. אומנם בניגוד לחברו, ים מדר נבחר “רק” בסיבוב השני ולא בסיבוב הראשון, שם יקבלו חוזה, אבל אין ספק שהוא מאמין בעצמו ולא סתם החליט ללכת על המהלך הזה עד הסוף.

גרשון ושחקני העתודה אצל הנשיא. הישג ענק (אורן בן חקון)גרשון ושחקני העתודה אצל הנשיא. הישג ענק (אורן בן חקון)

מדר בן ה-19 הוא שחקן מתעתע. מצד אחד הוא לא נראה כמו כדורסלן קלאסי כי הוא לא גבוה ופיזי במיוחד, אבל מצד שני הוא שחקן חכם, נועז ובעל כישרון בלתי רגיל שתמיד חלם להצליח בגדול. לא סתם מזכירים אותו כמי שזכה באליפות אירופה עם נבחרת העתודה בתל אביב, כי הוא לקח חלק משמעותי בזכייה הזו והרשים את הסקאוטים מאמריקה שזיהו את הפוטנציאל והכניסו את שמו לפנקס.

"הכישרון שלו זה משהו שלא נראה כבר שנים בכדורסל שלנו, אולי מאז עודד קטש, מבחינת הסגנון והיכולת שלו לעשות דברים עם הכדור", קבע אריאל בית הלחמי, מאמנו לשעבר בעתודה ובהפועל תל אביב. "ים מביא הרבה גאווה לענף, למדינה, למשפחה שלו ולכל מי שעבד איתו. הוא בעיניי סיפור הצלחה גדול כבר עכשיו".

נעים להיזכר: כשאבדיה ומדר חגגו עם אוהדים

בשבועות האחרונים הטלפון של רמי כהן, יו"ר הפועל תל אביב, לא מפסיק לצלצל. מדי פעם מופיעה על הצג גם הקידומת של ארצות הברית. "כולם מדברים עליו. הקבוצות ב-NBA בודקות כל שחקן לעומק לפני שהן עושות צעד מסוים ובגלל זה קיבלתי כבר כמה טלפונים משם", אמר רמי כהן שלראשונה נתקל בסיטואציה שכזאת.

הוא יודע שיש לו בקבוצה כוכב. יודע את זה כבר הרבה מאוד זמן. "היו פעמיים שהוא הצליח להדהים אותי", נזכר היו"ר. "פעם אחת זה בדרבי עם דני פרנקו לפני כשנתיים, כשלא הייתה ברירה והוא עלה לשחק בהארכה, ושינה את כל המומנטום אחרי שחגג שם על אלכס טיוס. ופעם קודמת זה היה בנערים א', במשחק דרבי במגרש המשתלה. זה מגרש קטן, אולי 80 איש נכנסים בו, אבל אצלנו כל דרבי זה משחק חם והיה משהו מיוחד באוויר כשהוא שיחק שם”.  

רמי כהן. "משהו מיוחד באוויר" (חגי מיכאלי)רמי כהן. "משהו מיוחד באוויר" (חגי מיכאלי)

“הדרבי הזה היה צמוד, הם הובילו עלינו בנקודה, כמה שניות לסיום, והוא לוקח את הכדור, עובר את החצי, שניים-שלושה ממכבי מתנפלים עליו, ואז ברגע אחד הוא מסובב אותם, עובר ביניהם ושניים מהם נתקעים ראש בראש. ים נשאר לבד, סיים במסירה מאחורי הגב ושחקן אחר שלנו בא לליי-אפ והביא שתי נקודות. אני זוכר את עצמי עומד שם ואומר 'מה זה? אני לא מבין מה ראיתי פה עכשיו'. הם באו לסגור אותו באגרסיביות, אבל בתנועה אחת ים פשוט העלים אותם. נשארתי בהלם".

שכיבות סמיכה מול כולם

התקופה האחרונה הייתה מוזרה בגלל מגפת הקורונה, אבל זו גם הייתה תקופה בה ים השקיע המון בהתפתחות שלו. מחוץ למגרש הוא קיים אודישנים וראיונות בזום ולא פנים אל פנים, ובגלל המצב שחרר אימון קליעה שלו ליוטיוב בו הוא קלע ברמה גבוהה מאוד. מקורבים למשפחה מספרים כי אביו קנה לו מכונת ריבאונדים לאולם בבית דגן כדי שיוכל להתאמן על זריקות והוא אף ניצל את הפסקת המשחקים גם כדי לחזק את הגוף שלו. "יצא לי לראות אותו מתאמן והוא עבד קשה מאוד על הגוף שלו. הוא חזר מפגרת הקורונה עם חמישה קילו יותר של שרירים", העיד בית הלחמי.

מדר במדי הפועל ת"א. יחסים מורכבים (עמרי שטיין)מדר במדי הפועל ת"א. יחסים מורכבים (עמרי שטיין)

לצד תכונות האופי המרשימות שלו והחריצות הגבוהה, לים מדר היו כמה אירועים בעייתיים כי לא תמיד הוא נספר. שחקנים בהפועל תל אביב מספרים כי המאמן יאניס קאסטריטיס לא ידע בתחילת דרכו מי זה ים מדר, הוא חשב שמדובר בילד ולכן על כל טעות שעשה, בין אם זה איבוד כדור או בעיית משמעת הכי קטנה, הוא הוריד אותו לשכיבות סמיכה מול כולם באימון. גם אחרי שהבין את גודל הפוטנציאל שלו, גורמים אחרים בקבוצה סיפרו כי לא פעם קאסטריטיס אפילו זרק אותו מהאימונים. אחד מהם העיד כי פעמיים המאמן שלח אותו לחדר הכושר באמצע האימון, ואחר כך אמר לו לרדת חזרה למגרש ולזרוק 100 זריקות עונשין אחרי שכולם התפזרו. יאניס ישב איתו 20 דקות על המגרש, וים זרק וזרק וזרק.

"זה משהו די שכיח באימונים, ים לא קיבל הנחות וזה היה מסוג הרגעים שאולי בנו אותו לעתיד וגרמו לו להבין שהוא צריך להתאים את עצמו לדרישות של המאמנים הבאים שאיתם הוא יעבוד", אמרו בקבוצה והוסיפו: "הם מאוד מעריכים אחד את השני, אבל לפעמים אהבה מכאיבה ולפעמים צריך גם לשים גבולות. בכל אופן, יש להם קשר מצוין למרות הכל". לעומת זאת, שחקנים טענו כי לדעתם "היו צריכים להעמיד את המאמן במקום ולהסביר לו שהוא טועה כי הייתה החלטה לקדם את ים שבאה לפני כל החלטה מקצועית אחרת של הקבוצה, אבל המאמן היה בשלו ולפעמים קצת הגזים".

קאסטריטיס. מדר לא קיבל הנחות של כוכב (עמרי שטיין)קאסטריטיס. מדר לא קיבל הנחות של כוכב (עמרי שטיין)

לפני כחודש, הגארד החרים את אימוני הפועל תל אביב על דעת עצמו כי ביקש להתאמן לבד לדראפט. במועדון לא אהבו את זה, דאגו להחזיר אותו ובתגובה הוא אף הופיע לוועדת משמעת. "היו חילוקי דעות ופתרנו את זה", הסבירו גורמים בקבוצה את שאירע לאחרונה. אלא שגם בנבחרת ישראל הבוגרת נרשמה תקרית אחרת עם המאמן, ממש לפני כמה חודשים, כשעודד קטש החליט שלא לשתף את הרכז הצעיר בניצחונות על פולין ורומניה במוקדמות היורובאסקט, אבל קרא לו לעלות בגארבג' טיים מול הרומנים ומדר סירב להיכנס למגרש לשתי דקות לסיום המשחק. הוא פשוט העדיף להישאר על הספסל ולא לשחק.

"כל דבר כזה מיד גורם לסקאוטים להרים דגל אדום", אמר גורם מקצועי בכדורסל הישראלי. "כשמדברים על ה-NBA אז בקבוצות תמיד שואלים על תכונות האופי של השחקנים שהם רואים, על ההתנהגות שלהם. הכל מעניין אותם, לא רק היכולות על המגרש. לכן אתה צריך להיות מקצוען. לפעמים הייתה תחושה כאילו מישהו אחר מוביל אותו לקבל החלטות מסוימות, אבל בשורה התחתונה הוא ילד מקסים וחייכן שמשקיע ועובד קשה".

מדר. דגל אדום (איציק בלניצקי)מדר. דגל אדום (איציק בלניצקי)

לעתים נדמה כי לאנשי המקצוע לוקח זמן להבין מה יש להם בידיים, אבל בהפועל תל אביב האמינו ביכולות של מדר וסללו לו את הדרך להצלחה. בכל זאת, לא כל מועדון לוקח שחקן צעיר ומקבל החלטה לשלב אותו בקבוצה הבוגרת כדי שישחק ויתקדם, על אף שהוא יודע שישלם מחיר מסוים בגלל חוסר הניסיון שלו. בגיל 18 הוא קודם לבוגרים, בגיל 19 הפך להיות שחקן מוביל שמנצח אפילו משחקי פלייאוף נגד מכבי תל אביב, והעונה נדמה כאילו כבר הכל נבנה סביבו.

"רצינו שיצליח ונתנו לו את כל מה שהיה צריך כדי שזה יקרה", הדגיש רמי כהן. "אנחנו גאים לראות ילד שבא אלינו בגיל 15 ועושה קפיצת מדרגה כל כך גדולה. יש לנו הרבה שחקנים עם פוטנציאל במחלקה, אבל ים נמצא מעל כולם ללא ספק. זה כבוד גדול למחלקת נוער שלנו, שקיימת רק 12 שנה ומוציאה שחקן לדראפט ב-NBA. עבור הרבה אנשים במועדון זה חלום שהתגשם".

אבדיה ומדר. בעונה הבאה ב-NBA? (רדאד ג'בארה)אבדיה ומדר. בעונה הבאה ב-NBA? (רדאד ג'בארה)

בין ציון לזאיון

ים התחיל להתאמן למעשה במכבי בית דגן, הקבוצה ממקום מגוריו, אצל יורם אביסרור. אביו, זוהר, היה ראש המועצה. להפועל תל אביב ים הגיע בזכות המאמן האישי עופר רון. "בגיל 13 אבא שלו התקשר אליי וביקש שניפגש", סיפר רון. "אחרי אימון אחד אמרתי לו שלדעתי ים יכול להיות שחקן NBA או יורוליג. ראיתי בו כישרון גדול, הבנה מאוד גדולה של הדברים, יכולת הקשבה, מיקוד, קואורדינציה נהדרת וזיכרון תנועתי יוצא דופן. זה לא קורה הרבה למאמן, אבל תוך כדי העבודה איתו ראיתי ילד שמתקדם כל הזמן בקצב מסחרר, ילד שאוהב את המשחק ואוהב להתאמן, ילד שבא עם תשוקה מאוד גדולה. לכן מהרגע הראשון היה לי ברור שהוא יגיע רחוק".

עד גיל תיכון ים היה נחות פיזית מאחרים וזה הקשה עליו להתקדם. "הוא התפתח מאוחר והיה לי קשה אפילו להביא אותו להפועל תל אביב בגלל זה", ציין רון. "מה עושים במצב כזה? צריכים אסטרטגיות מיוחדות לזה. המלצתי להם לקחת אותו בכל מחיר. בהתחלה קצת היססו לקחת אותו כי הוא לא היה פיזי מספיק, חשבו על מישהו אחר. גם בנבחרות ניפו אותו מהקדטים בגלל נחיתות פיזית ונתנו עדיפות לשחקנים יותר מפותחים ממנו, אבל כשהוא הגיע לגיל 17 אף אחד כבר לא התעלם ממנו. בכיתה י"א הוא נתן קפיצה אדירה בגובה, בכיתה י"ב הוא היה בלתי ניתן לעצירה. ככל שהמשחקים שהוא שיחק בהם היו ברמה גבוהה יותר, היכולות שלו באו יותר לידי ביטוי. כולם הבינו שהוא חזק מאוד בפעולות הקטנות, בתגובות שלו, באינסטינקטים. אין שחקן יותר חד ממנו".

מדר. קפיצה אדירה (איציק בלניצקי)מדר. קפיצה אדירה (איציק בלניצקי)

ויותר מכל, ים מדר הוא סוס עבודה. אחד שמגיע לאימונים מוקדם בבוקר, אחד שיעדיף להמשיך להתאמן במקום לעצור לנוח ולדאוג לעצמו. ובעיקר, הוא כל הזמן שואף להתקדם. "בגלל הרעב שלו והכישרון שלו אני מאוד מאמין בו", ציין אריאל בית הלחמי. "הוא עומד לפני צעד של הגשמת חלום שלפני שנה או שנתיים נראה רחוק. בעיניי, ואני חולק את הדעה הזו גם עם אנשים בארצות הברית, יש לו כישרון יוצא מן הכלל ויש בו משהו שלאחרים אין. הוא מאוד מלהיב ולאורך כל הקריירה הראה שהנחישות היא הדבר הכי חזק אצלו. ותמיד כשכולם התחילו לצקצק, הוא הכי הצליח".

לאחרונה מדר החליף סוכנים. עד לא מזמן הוא היה חתום בסוכנות ‘אוקטגון’ וקיבל ייצוג מהסוכן היווני-אמריקאי אלכס סראציס, שמייצג גם את יאניס אנטטוקומפו וסטף קרי, אבל בסביבתו של הרכז הרגישו שלא השיגו התקדמות גדולה לכיוון ה-NBA ולכן רצו ללכת לסוכנות גדולה אחרת. לפני שעזב אותו, ים קיבל מסוכנו חבילה של נעלי פריקס מיוחדות. לבסוף, הוא חתם בסוכנות השחקנים ‘CAA’ שמייצגת בין היתר את זאיון וויליאמסון, והוא עדיין משחק עם הנעליים שקיבל מסוכנו הקודם.

זאיון וויליאמסון. באותה סוכנות שחקנים (רויטרס)זאיון וויליאמסון. באותה סוכנות שחקנים (רויטרס)

מדר עשה את המהלך כדי להגיע לדראפט מתוך מחשבה והערכה שייבחר. בניגוד לאבדיה שמדברים עליו המון כבחירה במיקום גבוה ומשמעותי, לגארד הפועל ת”א מצפה אי ודאות גדולה. כרגע, אין לו אפילו סעיף שחרור בחוזה עליו חתם בהפועל תל אביב, אבל תג המחיר האירופאי הסטנדרטי עומד על כ-650 אלף דולר שייכנסו לקופת המועדון האדום במידה והוא באמת ייבחר.

לפי ההערכות, מדר צפוי להיבחר בסיבוב השני, ככל הנראה בין מקומות 45 ל-60. בדרך כלל השחקנים שמגיעים לשם נשארים באירופה והקבוצות בארצות הברית בודקות את ההתקדמות שלהם לאחר מכן, כך שהאופציה נשמרת. אם זה מה שיקרה וים לא יקבל חוזה בקבוצה אמריקאית, הוא יהיה חייב לעשות התקדמות משמעותית באירופה בשנה-שנתיים הקרובות, כי עובדה שגם שחקנים כמו ליאור אליהו ויותם הלפרין, שנבחרו בסיבוב השני, בסופו של דבר לא זכו לשחק ב-NBA למרות שהגיעו להרבה פסגות בכדורסל האירופי כמו אליפויות ספרד והופעות מוצלחות בפיינל פור.

ים מדר עדיין לא עשה את מה שהם עשו ובכל זאת הקריירה שלו נמצאת על פרשת דרכים משמעותית. בסופו של דבר, האיכות והכישרון קיימים אצלו - אבל כמו תמיד, גם הפעם הוא צריך מישהו שיאמין בו כדי לעשות היסטוריה.

אסור לפספס
נגןכמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
כמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
נגןמהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
מהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
נגןזלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
זלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
נגןזה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
זה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */