יום ראשון, 19.05.2024 שעה 04:19

עקב בצד אגודלו: הקולומביאני חולם להצליח

קיבל את האמון ממראדונה האגדי, התמודד עם רציחתו של אחיו הצעיר והשתיק את השמועות. ב-20:30 מול מאת'רוול: ג'ונתן אגודלו בא להוכיח בהפועל באר שבע

|
ג'ונתן אגודלו במעמד החתימה (דוברות הפועל ב
ג'ונתן אגודלו במעמד החתימה (דוברות הפועל ב"ש)

אחד הדברים שמאפיינים אולי יותר מכל דבר את הפועל באר שבע מודל 2020/21 הוא השינוי הגדול בסגל הקבוצה. נכון, כמעט בכל עונה דאגו לעשות מתיחת פנים כלשהי בבאר שבע, אבל הפעם זה שונה. בן שהר, אורן ביטון, בן ביטון, ניב זריהן, ארנסטס שטקוס ועוד שחקנים משמעותיים ודומיננטיים עזבו את הקבוצה לאתגר חדש, אתגר אחר, רחוק מהבלאגן שיש בעידן שאחרי אלונה ברקת.

הדוגמא הטובה ביותר היא בן שהר. אחד החלוצים הגדולים של הפועל באר שבע בכל הזמנים עם מספרים אדירים בכל עונה, עזב לאפואל ניקוסיה אחרי 5 שנים מוצלחות במיוחד בבירת הנגב, בהן זכה ב-3 אליפויות וגביע אחד וכבש הרבה גולים חשובים. היום, שהר השאיר חור גדול בהתקפה. חוד ההתקפה הוא משהו שתמיד בבאר שבע דאגו שיהיה עשיר בחלוצים הטובים ביותר. בכל עונה, ברק בכר, המאמן בשנים האחרונות, רצה שיהיו לו לפחות שני חלוצים באותה הרמה ובכל עונה היה את בן שהר וחלוץ זר שהתחלף. כשיש את בן שהר ברקע, לא פשוט לקבל הזדמנות שווה.

יוסי אבוקסיס אחרי הניצחון מול לאצ'י

דווקא העונה, יש מציאות חדשה. המשבר הכלכלי בעקבות הקורונה ובעקבות החלטת אלונה ברקת לעזוב את המועדון, גרם למנכ"ל אסי רחמים ולסמנכ"ל הכספים ניר כץ לקבל החלטות לא פשוטות, כמו לתת לשחקנים בכירים לעזוב כדי להיפטר מחוזים כבדים. אחד מהם היה בן שהר, שניצל הצעה מעולה מהמועדון הגדול ביותר בקפריסין ואת המיצוי אחרי חמש שנים בנגב, כאשר בבאר שבע התנחמו שהצליחו לקצץ סכום משמעותי משכר השחקנים.

בן שהר, הותיר חור גדול (אפואל ניקוסיה)בן שהר, הותיר חור גדול (אפואל ניקוסיה)

העזיבה של בן שהר לקפריסין והקושי במציאת גולר ישראלי במקומו, גורמים לתלות גדולה מאוד בזהות החלוץ הזר שייכנס לנעליים של שהר. מי שנבחר אחרי בדיקה ארוכה ומקיפה הוא הקולומביאני ג'ונתן אגודלו. כובש מחונן בכדורגל הקולומביאני (37 שערים במדי קבוצת דפורטיבו קוקוטה), זריז, חמקמק, לא חלוץ 9 אימתני בעל ממדים פיזיים כמו שבכר חיפש בתקופה שלו, אלא סגנון שונה כמו שיוסי אבוקסיס רצה. חלוץ קטן יותר, ערמומי, כזה שיוכל לנצל טוב יותר את הכדורים הנהדרים של ז'וסואה. אגב, בקולומביה מכנים את אגודלו 'קון' - על שם החלוץ האגדי של מנצ'סטר סיטי, סרחיו אגוארו.

סרחיו אגוארו (רויטרס)סרחיו אגוארו (רויטרס)

הפעם, החלוץ הזר בבאר שבע מקבל עמדה אחרת. לא ידוע מה היה קורה אם תומאש פקהארט, לוסיו ואפילו חוסה אנחל קאריו היו מקבלים מעמד דומה בעונה כזו כשאין את בן שהר באזור, אבל יש סיכוי גדול שהביטחון שלהם היה אחר. אגודלו קיבל את ההזדמנות לפתוח פרק חדש בישראל, מקום שהוא לא מכיר, רחוק מהמשפחה. בואו נגיד ככה, כנראה שאלמלא הקורונה, אגודלו לא היה מחפש "בית" חדש כל כך רחוק מהבית.

תומאש פקהארט מאוכזב. מה היה קורה אם? (משה חרמון)תומאש פקהארט מאוכזב. מה היה קורה אם? (משה חרמון)

לא מגדולי החלוצים בקולומביה, אבל מתאים מאוד לסגנון הישראלי

אגודלו ערך את הבכורה שלו בבוגרים קצת לפני גיל 21 בקבוצת מיז'ונאריוס, שנחשבת לאחת הקבוצות הגדולות של הכדורגל הקולומביאני. במיז'ונאריוס אגודלו שיחק כ-3 שנים ולמרות שלא היה החלוץ המוביל שם, הוא רשם מספרים לא רעים בשביל חלוץ צעיר. עונת 2015 הייתה העונה הטובה ביותר שלו עם 10 שערים ב-36 הופעות.

ואז, אגודלו חצה את הכביש ליריבה העירונית, אינדפנדיינטה סנטה פה, ביוני 2016, אבל לא קיבל שם כמעט הזדמנויות ומיעט לשחק אף בחוארס הקטנה, אליה עבר ב-2017. הוא ירד לליגה השנייה באמצע 2017 והצטרך לקבוצת דפורטיבו קוקוטה, שם הצטיין וכבש 23 שערים ב-46 הופעות תוך שנה וחצי כשהוא עזר לקוקוטה לעלות לליגה הבכירה וב-2019 ובליגה הראשונה היה מהכובשים המצטיינים כשסיים עם 14 שערים ב-36 הופעות.

ג'ונתן אגודלו במדי מיז'ונאריוס (רויטרס)ג'ונתן אגודלו במדי מיז'ונאריוס (רויטרס)

בתחילת 2020 הצטרף אגודלו לחימנסיה לה פלאטה הארגנטינאית לפי בקשתו של דייגו ארמנדו מראדונה האגדי. תחת מראדונה אגודלו שיחק 3 משחקים, כבש שער ונפצע לתקופה ממושכת, זה היה משחקו האחרון שם עקב הקורונה שעצרה הכל. אגודלו היה אמור לחזור לקוקוטה בשביל להשלים את החוזה שלו עד דצמבר 2020, אבל מאחר והם נקלעו למשבר כלכלי והיו חייבים לו משכורות, החלוץ הגיעו לסיכום על סיום החוזה. עקב היותו שחקן חופשי, הצטרף להפועל באר שבע.

ג'ונתן אגודלו (מרטין גוטדאמק)ג'ונתן אגודלו (מרטין גוטדאמק)

"מצאתי הזדמנות להוכיח את עצמי בכדורגל האירופי ולכן עברתי", סיפר אגודלו בראיון בארצו, "אני מאמין שילך לי טוב מאוד. אני מתאמן במקצועיות ואוהב לתרום לקבוצות שלי. אני אעבוד בצורה הטובה ביותר, אתאים את עצמי לרעיונות של המאמן שלי ולתרבות החדשה בישראל”.

דייגו ארמנדו מראדונה. מי אנחנו שנתווכח איתו? (רויטרס)דייגו ארמנדו מראדונה. מי אנחנו שנתווכח איתו? (רויטרס)

הטרגדיה שגרמה לשינוי כיוון

לפי השערות בכלי התקשורת בקולומביה, סיבה נוספת לעזיבה של אגודלו את יבשת דרום אמריקה היא הרצון להתנתק מהטרגדיה שעבר בחודש מאי 2019. דווקא בזמן שהוא פורח מבחינה מקצועית, אחיו בן ה-16, חורחה אנדרס אגודלו, נרצח בדם קר וג'ונתן עלה לכותרות הארציות במהדורות החדשות בארצו מסיבות מצערות מאוד.

סיבת הרצח היא כנראה בלבול בינו לבין מישהו אחר שהיה המטרה של גורמים עבריינים. רוצח שכיר הגיע לאחת השכונות של מדיין, ראה את חורחה אנדרס אגודלו מתאמן וירה בו 4 פעמים. לא היו לו בעיות בעבר או איומים שיכלו לקשור אותו לפרשה. אגודלו, שליווה את אחיו שרצה להיות כדורגלן ונחשב להבטחה, התקשה לקבל את המציאות החדשה, למרות שמבחינה מקצועית הוא המשיך כרגיל.

ג'ונתן אגודלו נוחת בישראל (דוברות הפועל ב''ש)ג'ונתן אגודלו נוחת בישראל (דוברות הפועל ב''ש)

כחודשיים לאחר הרצח, אגודלו כבש צמד בניצחון של קוקוטה על אגילאס דוראדס 1:3 והרים את החולצה כדי לחשוף חולצה עם התמונה של אחיו המנוח עם מדים של מנצ'סטר יונייטד, הקבוצה האהובה עליו. לפי תקנון המשמעת בהתאחדות הקולומביאנית מדובר באיסור והוא נקנס ב-2,000 דולר, סכום לא קטן עבור כדורגלנים בקולומביה. הייתה ביקורת מאוד קשה על מנהלת הליגה שם מכיוון שהוא לא העביר מסר פוליטי או העליב מישהו, אלא רק רצה להקדיש שער לאחיו. בסופו של דבר זה לא ממש עזר לו והקנס הכספי נשאר בעינו.

השער שהשתיק את השמועות אצל האוהדים ופתיחת הדלת לקולומביה

מבחינה מקצועית ולא רשמית, אגודלו לא זכה לקבל יותר מדי מחמאות בחדרי חדרים על האימונים הראשונים שלו בבאר שבע. השמועות, כיאה לעיר שבה כולם מכירים את כולם, החלו להתפשט כמו אש ואותן שמועות שמו את אגודלו באור לא חיובי מבחינה מקצועית. מבחינה חברתית, הוא אחת הדמויות החינניות בחדר ההלבשה של באר שבע.

האוהדים האדומים, שמשוועים לחלוץ שימלא את החלל שהותיר שהר, כבר לא ידעו איך להגיב לדיבורים מסביב ש"אפילו חוסה קאריו יותר טוב ממנו". למזלו של אגודלו, כאן השפה דווקא עשתה טוב ואגודלו לא שמע את השמועות הרעות שיכלו להוריד לו הרבה מוטיבציה להמשך הדרך.

חוסה אנחל קאריו (אורן בן חקון)חוסה אנחל קאריו (אורן בן חקון)

"אצלנו חכמים גדולים", מנתח עידן שגב, מומחה לכדורגל הקולומביאני וכתב בבלוג 'באבאגול', "קראתי בטוויטר שציטטו מישהו בפורום אוהדים של הפועל באר שבע שאמר שאגודלו לא יודע לעצור כדור. אמר אחרי שראה אותו באימון מלא, אני רואה את הבחור מהיום שעלה לבוגרים. אתה מבין את ההבדל? שוכחים שלא שיחק חצי שנה, שוכחים שיש התאקלמות ועובדה שברגע שקיבל את ההזדמנות ואפילו רק חצי שעה, היה טוב מאוד וכבש שער יפה".

כמו בכדורגל, אין תרופה ואין דחיפה טובה יותר לחלוץ מאשר כדור בתוך הרשת ועוד כזה בהופעת הבכורה ובתוספת הזמן אף יותר. השער הקריטי של אגודלו ביום חמישי שעבר מול לאצ’י האלבנית ענה לכל השמועות שרצו ברשתות החברתיות ונתן תקווה לזמן הקרוב שאולי יש חלוץ חדש בבאר שבע, שונה מבן שהר אבל כזה שיכול לעשות את העבודה.

ג'ונתן אגודלו נוחת בישראל (דוברות הפועל ב''ש)ג'ונתן אגודלו נוחת בישראל (דוברות הפועל ב''ש)

"מדובר על חלוץ רחבה נטו ולא על שחקן קו כמו שהרבה נוטים לחשוב", מממשיך עידן שגב, "אגודלו שחקן מהיר, בעל סיומת טובה ומיקום טוב ברחבה. פחות טוב במשחק עם הגב לשער, משחק בדרך כלל עם הפנים לשער. יש לו גם משחק ראש טוב, לא חלוץ שיוצר לעצמו את המצבים, אלא בעיקר ניזון מכדורים שמכניסים לו".

"אגודלו שחקן טוב, שיחק בקבוצות בדרג הראשון בקולומביה ותמיד ידע לשמור על המשכיות ועל ממוצע שערים טוב לעונה", אמר סוכן השחקנים הקולומביאני ג'ונתן גוברק, "הוא מאוד נייד עם תנועה חכמה לעומק, יודע לנצל מצבים, חוש ריח מפותח לשערים. הוא יצטרך ללמוד עברית ואנגלית ובעיקר ליהנות מההזדמנות, יש לו פוטנציאל להשאיר חותם ולהשאיר דלת פתוחה לשחקנים נוספים מקולומביה. הליגה בישראל לעומת הליגה בקולומביה? יש הרבה אי וודאות לגבי ישראל, מדובר על 'שוק חדש' עבור השחקנים בליגה הקולומביאנית. לדעתי, יהיה מעקב צמוד של הקולומביאנים על הקריירה של ג'ונתן בישראל. כעקרון, היו לו 2 תקופות משמעותיות, הראשונה היא ההתחלה במיליונריוס ולאחר מכן בקוקוטה שאפשרה לו באמת להתפתח להיות חלוץ ברמה גבוהה".

המפתח להצלחה: התאקלמות וסבלנות

המעבר המפתיע כשהוא "חוצה" את האוקיינוס האטלנטי ועובר מיבשת אחת לאחרת, לא קל עבור כל שחקן. הקולומביאנים אנשים מאוד חמים, בדיוק כמו בישראל, אבל עדיין השפה, האוכל, התרבות והמנהגים שונים, בטח בזמן לחוץ והזוי כמו בזמן הקורונה, משפיעים. אגודלו בימיו הראשונים היה נראה לפחות לפי מספר שחקני באר שבע, מאוד מבוהל. "זה נראה שהוא מחפש את עצמו, לא פשוט להגיע למדינה חדשה ולהיות לבד ובבידוד כשיש נגיף כמו הקורונה שמסתובב", אמר אחד השחקנים.

יותר מחודש לקח לאגודלו להיכנס לרוטציה של יוסי אבוקסיס, זמן די ארוך ביחס ללחץ של קבוצות ישראליות להכניס את הזרים לעניינים. המאמן והצוות שלו ראו שאגודלו זקוק ליותר זמן, גם מבחינת הכושר הגופני וגם מבחינת הכרת הקבוצה חברתית ושיטתית. הבכורה של אגודלו נגד לאצ'י הייתה מעודדת ומבטיחה, אך יחד עם זאת, יש לבאר שבע ולאגודלו הרבה עבודה ביחד. החלוץ הקולומביאני צריך להתחזק פיזית ולשפר את הכושר הגופני שלו, הרי הוא לא שיחק כחצי שנה.

יוסי אבוקסיס. מצא את האלטרנטיבה לבן שהר? (רדאד ג'בארה)יוסי אבוקסיס. מצא את האלטרנטיבה לבן שהר? (רדאד ג'בארה)

בהפועל באר שבע מקווים מאוד לפגוע בינגו באגודלו, אבל אחרי השחרור המהיר בעונה שעברה של חוסה אנחל קאריו, במועדון יודעים שאם הם צריכים לשפר משהו בעצמם זה את הסבלנות. "אנחנו זוכרים שקאריו הגיע למשחק הראשון בליגה כשתיארו את המשחק הזה כ'הזדמנות האחרונה שלו'. צריכים לתת יותר סבלנות לחלוצים, בטח אם הם מגיעים ממקום אחר לגמרי ותרבות שונה", אמר גורם בבאר שבע.

"ההתאקלמות מאוד חשובה לו", המשיך לנתח עידן שגב, "אסור לשכוח שזו פעם ראשונה שהוא עוזב את דרום אמריקה ובכלל את קולומביה (בארגנטינה היה בסה"כ 3 חודשים) ככה שמאוד חשוב שאגודלו יתאקלם כמו שצריך. הוא לא ילד אז זה בוודאי יכול לעזור, וגם העובדה שכרגע לא משחקים עם קהל, מה שיגרום לפחות סטרס במידה ולא יצליח לכבוש מיד. מה שיכול לעזור לו זה כמובן התרבות שלנו. הישראלים אנשים חמים עם מזג אוויר חם, שדומה מאוד לקולומביאנים. אין ספק שהאהבה שיקבל מהאוהדים של ב"ש, האוכל שיש כאן והאקלים, יגרמו לו להרגיש הרבה יותר בבית. תוסיף את העובדה שיהיו לו בקבוצה עוד 4 שחקנים שדוברים את השפה שלו וכבר הכל יותר פשוט, כי אני בספק שהאנגלית שלו טובה. מבחינת התנאים יש לו את התנאים האידיאלים להתאקלם".

ג'ונתן אגודלו ודן מורי (מרטין גוטדאמק)ג'ונתן אגודלו ודן מורי (מרטין גוטדאמק)

הערב (20:30) יש הזדמנות נהדרת לג'ונתן אגודלו לקחת את הביטחון מהשבוע שעבר ולהמשיך אותו גם במשחק נגד מאת'רוול הסקוטית במסגרת הסיבוב השלישי של מוקדמות הליגה האירופית. לכדורגל הישראלי לא מגיעים כל כך הרבה שחקנים קולומביאנים (זכורים יותר ג'ון קולמה וקרלוס סבדיוס), אך קיים סיכוי שיכולת טובה מצד אגודלו תפתח את הדלת לשחקנים נוספים מקולומביה בפרט ודרום אמריקה בכלל, שמלאה בשחקנים ברמה גבוהה.

אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */