יום חמישי, 02.05.2024 שעה 07:30

יהירות, פה גדול וגישה נדירה: וידויי מוחמד עלי

האיש שכל משפט שלו נחקק בתודעה, לא עשה הנחות ליריבים מחוץ לזירה ובתוכה, לא פחד להביע עמדות מעוררות מחלוקת. התחנות והציטוטים הגדולים של האגדה

|
מוחמד עלי (רויטרס)
מוחמד עלי (רויטרס)

אם יש משהו שזכור למוחמד עלי מעבר לקריירה מפוארת ביותר כמתאגרף כנראה הגדול בכל הזמנים, זה הטראש טוק המפורסם שיצר. מי שגדל כקסיוס קליי, שלט בזירה ביריביו וגם שלט כמעט בכל מסיבת עיתונאים עם יכולת יצירתית להלהיב ולהלהיט את האווירה, וכמובן אי אפשר לשכוח את המעורבות הפוליטית שלו וההתקרבות לדת. ב’מארקה’ הספרדי הציגו לראווה את התחנות בחייו, את הציטוטים הגדולים ואת האירועים שנשכחו או שטרם נשמעו.

שינוי השם: כבר בראשית הקריירה שלו המהפך הגדול הגיע עם החלפת שמו הפרטי ושם המשפחה מקסיוס קליי למוחמד עלי. הוא הסביר מדוע בחר לעשות כך: “אני לא בחרתי את השם קסיוס קליי ולא רציתי אותו, אני מוחמד עלי ואני אדם חופשי”.

אתם רואים נכון, רונאלדו וניימאר בזירה!

“קסיוס קליי זה שם של עבד”

המאבק נגד הגזענות בשחורים: בשנות ה-60, כאשר האפלייה ושנאת הזרים והשחורים בארצות הברית גאתה והמדינה הייתה עסוקה במלחמה העקובה מדם בווייטנאם, מוחמד עלי השמיע טענות קשות מאוד וגם אימץ לחיקו את האיסלאם: “למה מבקשים ממנים לשים מדים ולטוס 10,000 מייל מהבית כדי לירות ולהפציץ שחומי עור, כאשר השחורים בלואיוויל מקבלים כאן יחס של כלבים ושוללים מהם זכויות אדם בסיסיות? לא אטוס לשם ואעזור לשרוף עוד אומה מסכנה רק כדי להמשיך בשליטה של השליטים הלבנים”,

“לשרת אחרים זו העלות שעלייך לשלם כדי לחיות כאן, באמריקה, אני החלק שלא מזהים, אבל תתרגלו לזה, אני שחור, בטוח בעצמי, שחצן, זה השם שלי ולא שלכם, זו הדת שלי ולא שלכם”

היריבויות הבלתי נשכחות: בשיאו התמודד עלי עם כמה מהאגדות הגדולות של עולם האיגרוף וביניהם סוני ליסטון, ג’ו פרייז’ר וג’ורג’ פורמן. את כולם הוא ניצח בזירה וגם השפיל מחוצה לה: “סוני ליסטון הוא שום דבר, האדם הזה צריך שיעורי איגרוף. מאחר והוא נלחם בי הוא צריך גם שיעורי נפילה, אם חשבתם שההתפטרות של הנשיא ניקסון הייתה מפתיעה, חכו עד שאגיש חתיכה מהתחת של פורמן, ראיתי סרט אימה, המון דם היה שם, ממש פחדתי, אבל מה שעשיתי לפורמן בקינשסה היה סתם עוד יום במכון כושר, פורמן הוא לוזר חסר תקווה”.

מוחמד עלי חוטף מג'ו פרייזר (רויטרס)מוחמד עלי חוטף מג'ו פרייזר (רויטרס)

לפני הקרב הגדול מול פרייז’ר: “זה יהיה האירוע הכי גדול בהיסטוריית הספורט, אני חושב שההשוואה היחידה שראויה היא ההגעה של האדם הראשון לירח”

הסגנון השחצני: מעבר ליכולות האדירות בזירה, הפה של עלי פעל שעות נוספות והוא ידע לשלוף משפטים שנחקקו מהר מאוד בתודעה. הוא לא נודע בצניעות רבה ואמר משפטים כמו: “אני כל כך מהיר, כשאתמול בלילה לחצתי על המתג לכיבוי האור בחדר ועוד לפני שהחשיך כבר הייתי מתחת לשמיכה”. “כשאתה מדהים כמוני, קשה מאוד להישאר צנוע”, “אני צעיר, חתיך ואי אפשר לנצח אותי”, “אם אתה חולם לנצח אותי, עדיף לך להתעורר ולבקש ממני רחמים”, “אני אראה לך בקרב כמה אני אדיר”, “אני האדם הכי מוכר ואהוב שחי, אני הטוב ביותר, אמרתי את זה עוד לפני שידעתי את זה” ולקינוח: “אני מדהים כפליים כי אני לא רק נותן להם נוקאאוט, אני אפילו בוחר את הסיבוב שזה יהיה”.

מוחמד עלי עושה בית ספר לתקשורת (רויטרס)מוחמד עלי עושה בית ספר לתקשורת (רויטרס)

“אני האלביס פרסלי של האיגרוף, הטרזן של האיגרוף, הסופרמן של האיגרוף, הדרקולה של האיגרוף, המיתוס הכי גדול של האיגרוף”

השקפת עולמו הייחודית: הגישה שלו בכל המובנים הייתה למצות את המקסימום. הוא תמיד אמר שרצה לחיות חיים מלאים, לטרוף את העולם בכל האספקטים: “תחיה כל יום כאילו הוא האחרון שלך, כי יום אחד תמות”, “הגיל הוא מה שאתה חושב, אתה זקן רק אם אתה רואה את עצמך ככזה”, “אני יודע מה הדרך שלי ומה האמת, אני לא אהיה מה שרוצים שאהיה, אני חופשי לעשות כרצוני”ף “הניצחון הגדול ביותר בחיים מתעלה מעל כל דבר חומרי שנראים לנו בעלי ערך”

“חוסר האמונה גורם לאנשים לפחד לעמוד מול אתגרים, אני תמיד מאמין בעצמי”

אסור לפספס
נגןמהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
מהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
נגןזלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
זלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
נגןזה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
זה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
נגןתראו מי הגיע לתמוך בהיט בפלייאוף ה-NBA?
תראו מי הגיע לתמוך בהיט בפלייאוף ה-NBA?
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */