יום שבת, 04.05.2024 שעה 19:45

"פתיחת העונה בלי קהל עלולה להביא לקריסה"

יו"ר המנהלת כלפון מזהיר: "אם יוחלט שהכדורגל ישוחק בלי אוהדים אז אני בהחלט רואה קטסטרופה כלכלית וגם ספורטיבית, בעלים עלולים לנטוש את הקבוצות"

|
אוראל דגני ואנריק סבוריט (שחר גרוס)
אוראל דגני ואנריק סבוריט (שחר גרוס)

כ-8 מקבוצות ליגת העל בכדורגל חזרו אתמול  (חמישי) לאימונים תחת המגבלות של משרד הבריאות. ברור לכול כי זה רק צעד ראשון עד לחזרה לאימונים עם מגע ולסיום עונת הכדורגל בצורה ספורטיבית.

מי שעובד בימים אילו סביב השעון, הוא יו"ר מנהלת הליגות בכדורגל, ארז כלפון, שכל יום מצד אחד נמצא שעות בטלפונים ודיונים עם אנשי משרד הבריאות,  ומצד שני, הוא גם כל יום מקדיש שעות למגעים עם גורמים בכירים במדינה ובאוצר כדי שידאגו לפצות את הספורט לאור משבר נגיף הקורונה.  

שחקני מכבי חיפה חוזרים לאימונים

כעת בראיון ל-ONE, כלפון מזהיר: "אם העונה הבאה תפתח ללא קהל, זה יכול להביא לקריסת מועדונים ולנטישת בעלים".

ארז, מה שלומך?
“שלומי כמו כל תושבי מדינת ישראל ובטח ענף הספורט. ימים לא קלים עבור המדינה, עבורנו, האזרחים, בעלי העסקים וכמובן אנשי הספורט”.

קבוצות הכדורגל התחילו להיות אופטימיות כאשר הכריז משרד הבריאות שאפשר לחזור להתאמן בהתאם להנחיות, אבל לי נראה שהשמחה הזו עדיין מוקדמת.
“תראה, אני מסכים שזו שמחה מוקדמת. מה שכן זה נותן אופטימיות. ההחלטה של אתמול והתמונות שרואים היום את הקבוצות מתאמנות נותנות תקווה. אני תמיד אמרתי שאם יתאפשר לנו לחזור לשחק כדורגל זה בהתאם לשלבים. עברנו את השלב הראשון שזה לתת לקבוצות לחזור בקבוצה הדרגתית. זה שלב א’. בסופו של דבר הדרך לאימונים עם מגע ולמשחקים היא ארוכה, אבל כן אני חושב שהבשורה הזו נותנת אופטימיות לשחקנים, לאוהדים ולכל מי שמתפרנס מענף הכדורגל, כי הענף מפרנס עשרות אלפי בתי אב, מעבר לעובדים הישירים במועדון, מדובר באלפי בתי אב”.

עומר אצילי וזלאטן שחוביץ' אחרי הכדור (נעם מורנו)עומר אצילי וזלאטן שחוביץ' אחרי הכדור (נעם מורנו)

“משחקנים, דרך מאמנים, צוות מקצועי ומחלקות נוער. המעגל השני הוא מי שהקבוצות משתמשות בשירותיו  וזה אבטחה ומשטרה שירותי  חשבונאות ומשפטי, קייטרינג, תיירות, ביגוד. המעגל השלישי זה מי שקשור לספורט אבל לא מקבל ישירות כסף וזו עיתונות, רשויות מקומיות, תפעול אצטדיונים, סקאוטים, הימורים, זכייני שידור על צוותי  ההפקה העצומים מרמת מאפרות ועד השדר של השחק, יצרני מרצ’נדייז ואפילו בעלי הקיוסקים שמוכרים קלפים של כדורגל”.  

מה עבר עליך מאז שהמשנה למנכ”ל משרד הבריאות, פרופסור איתמר גרוטו אמר השבוע שחצי שנה לא יהיה פה ספורט קבוצתי?
“תראה, אני מדבר עם פרופסור גרוטו כמה פעמים ביום. אני לא נפלתי מהכיסא גם ברגעים הטובים וגם ברגעים הקשים כי אני חושב שבסוף הוא נתן פה יעד כיוון לאנשים שהבינו שזה יכול להיות מאפס ל-100. כמו שאמרתי כל החודש האחרון, אני מעריך שבתחילת מאי אנחנו נקבל תשובות ברורות ממשרד הבריאות ואני כבר מציע לא לקחת כל אמירה לכאן או לכאן בצורה קיצונית”.  

ארז כלפון (איציק בלניצקי)ארז כלפון (איציק בלניצקי)

לא כל הקבוצות התחילו בחזרה לאימונים. אלה שהוציאו לחל”ת כמו נס ציונה, כפ”ס, חדרה, היותר קטנות, בניגוד לגדולות שחזרו.
”חשוב לי להבהיר – המהלך הוא חזרה לאימוני רשות. זה מאפשר לקבוצות שבין כה מתאמנות בפארקים או בזוגות להתאמן ולשמור בעיקר על כושר, אלה אימוני רשות. כמובן שכל מי שבחל”ת יצטרכו לשבת השחקנים ביחד עם הקבוצות ולראות מתי מפסיקים את החל”ת ואם מפסיקים את החל”ת כי כרגע זה אימוני רשות”.

“הקבוצות והשחקנים יצטרכו להחליט אם בשלב א' של אימוני הרשות הם מפסיקים את החל"ת וחוזרים לאימונים או ממתינים להחלטת משרד הבריאות על חזרה לאימונים מלאים ומשחקים לאחר מכן בחודש מאי".  

פרופסור איתמר גרוטו (נעם מורנו)פרופסור איתמר גרוטו (נעם מורנו)

“אני אומר כל הזמן שהשלב השני הוא השלב הקריטי, ברגע שנקבל אישור לחזור לאימונים עם מגע, וכמובן הוא יצטרך להתלוות בביטחון של משרד הבריאות שחוזרים לשחק לאחר מכן – זה השלב שבו כל הקבוצות יהיו חייבות לחזור להתאמן כדי להגיע מוכנות לחזרה למגרשים”.

משרד הספורט ניסה ללחוץ עליך בכל מה שקשור להצעה לסיים את הליגות באילת, השרה רגב לחצה עליך, אבל בסופו של דבר התוכנית הזאת ירדה מהפרק כמו שעלתה ובצדק, כי אין שם מתקנים ראויים.
“אני מהיום הראשון אמרתי שאני רוצה לעשות הכול כדי לסיים את הליגה בצורה ספורטיבית. אני יכול להגיד שבחנו אותה ברצינות כי כל רעיון שיבוא במטרה לסיים את העונה אנחנו קודם כל נבדוק אותו ונראה אם יש לו סיכוי. בבחינה הראשונה שעשינו, בעיקר בכל מה שקשור לתשתיות ראינו שהסיכויים להוציא את זה לפועל הם קלושים, כנראה שהאופציה הזאת תרד. אני חושב שהרעיון לעזור לעיר אילת הוא מבורך. זו עיר שנפגעה קשות, אני חושב שמתי שישלימו שם את התוכנית להקמת מתקנים ראויים יהיה אפשר לחשוב על דברים כאלה”.  

ארז כלפון (רדאד ג'בארה)ארז כלפון (רדאד ג'בארה)

אבל בסופו של דבר, זה לא מה שיעזור לעיר שיש בה כיום 85% אבטלה.
“אין ספק שמדינת ישראל צריכה לתת סיוע. קודם כל לעיר, ואחר כך לראות שהתיירים חוזרים – אני כמובן בעד”.

יש לחץ של קבוצות הליגה הלאומית לסיים את העונה ככה, בלי לשחק יותר, כל אחד לפי האינטרס שלו, מה אתה מתכוון לעשות בעניין הזה?
“אני יכול להגיד כיוון שאני רואה רק את סוף הדרך רק בצורה עניינית, אני לא נכנס למי רוצה מה אלא במה הדבר הנכון והטוב ביותר עבור הכדורגל המקצועני, והדבר הנכון ביותר הוא לסיים את הליגות בצורה ספורטיבית – גם ליגת העל וגם הליגה הלאומית. בסופו של דבר זה לא תלוי בי, אלא רק באישורי משרד הבריאות והם אלה שיתנו לנו את ההנחיות ואנחנו נפעל רק על פי ההנחיות שלהם. המטרה הראשית שלי היא לסיים את הליגות רק בצורה ספורטיבית ועל כר הדשא”.  

ניקיטה רוקאביצה עם הכדור (עמרי שטיין)ניקיטה רוקאביצה עם הכדור (עמרי שטיין)

ארז, אם העונה לא מסתיימת איך זה יבוא לידי ביטוי מבחינת הקטסטרופה הכלכלית ואיך אתה רואה את ההמשך? 
“אם העונה הזאת בליגת העל ובליגה הלאומית לא תסתיים, אנחנו נמצאים בנזקים מידיים של כ-150 מיליון שקלים ואפילו יותר, אני רואה בעיה יותר גדולה אם העונה הבאה תיפתח ללא קהל. אני חושב שהדבר הזה יכול להוביל לקריסה של מועדוני כדורגל וגם לנטישת בעלים, כמו שכבר ראינו לצערי הרב גם את אייל סגל וגם את אלונה ברקת ואני חרד מאוד לדבר הזה ופה המקום של מדינת ישראל, משרד הספורט, ביחד עם כל מי שקשור בנושא לבוא ולתת סיוע חירום לספורט ולכדורגל הישראלי בפרט כי פשוט אם לא – לא נוכל להמשיך ולהחזיק את קבוצות הכדורגל. בעלי הקבוצות הפסידו כספים גם בעסקים הפרטיים שלהם, הם אל יוכלו להשקיע כפי שהשקיעו בעבר ולכן אני מצפה ממדינת ישראל ומשרד הספורט לתת תמיכה כספית לכדורגל הישראלי גם לעונה הזאת וגם לעונה הבאה על מנת שנוכל פשוט להמשיך לשמור על ענף הכדורגל שהוא חשוב לכולנו”.

כמה אתה באמת חרד להמשך קיום הכדורגל?
“אני חרד מאוד, כי אני רואה את המצב הכלכלי. אני רואה בעלי קבוצות שעוזבים”.

אתה מדבר עם לא מעט בעלי קבוצות, הם אומרים לך שהם קרובים מאוד לעזיבה אם המצב יימשך כך?
“אני לא נוהג לפרט על שיחות אישיות עם בעלי הקבוצות, אבל אני רק יכול להגיד שבהחלט המצב קשה, כי המשכורות עדיין משולמות ואין הכנסות. זו בעיה כלכלית קשה מאוד ובהחלט אני חושש מאוד מרגע כזה שבו קבוצות יקרסו מבחינה כלכלית, תהיה לזה השפעה גם על מחלקות הנוער ומחלקות הילדים ואני בהחלט חושש”.  

יונתן כהן עם הכדור (רדאד ג'בארה)יונתן כהן עם הכדור (רדאד ג'בארה)

אתה למעשה מצייר תמונה של קטסטרופה שלמה על פי מה שאתה חוזה שעתיד לקרות.
“בהחלט. אם המצב ימשיך ככה. אם יחליטו שכדורגל לא יכול להיות משוחק עם קהל אז בהחלט אני רואה קטסטרופה כלכלית וגם ספורטיבית, כי קהל הוא חלק בלתי נפרד מהמשחק. הדבר השני – קריסה כלכלית, כי אני יכול להגיד לך שהרבה קבוצות מכניסות עשרות מיליוני שקלים רק מכרטיסים וממנויים ולכן אני רואה קריסה כלכלית”.

אתה בקשרים טובים עם משרד האוצר כבר שנים, מה אומרים לך שם?
“כמו שאתה יודע משרד האוצר נמצא עכשיו בחזית כמעט מול כל הענפים. הם כרגע משחררים את כל התוכניות מבחינת תקציבים שהם יכולים להקצות תחת קריטריונים ובסופו של דבר יש פה עוגה שצריך לחלק אותה לכל המגזרים. אין ספק אני מבין אותם, גם הם לא יודעים מתי המשבר יסתיים, הם צריכים לשמור להרבה מאוד דברים אבל אני עדיין חושב שהם צריכים לשחרר תמיכה מידית לספורט הישראלי על מנת לתת תקווה שנוכל לצאת מהמשבר הגדול ביותר שהיה אי פעם בכדורגל הישראלי”.  

אוראל דגני מול עידן שמש (שחר גרוס)אוראל דגני מול עידן שמש (שחר גרוס)

ארז, אתה יודע, יש שאומרים שאם תמצא את עצמך תלוי במשרד האוצר אתה תמצא את עצמך ‘תלוי’.
“אני מעדיף שלא להתייחס למונחים כאלה, אבל אני כן מצפה גם ממשרד האוצר וגם ממשרד הספורט לתת סיוע לקבוצות. כמובן שאנחנו יושבים עם בעלי הקבוצות ובוחנים גם אופציות אחרות, אבל בסופו של דבר זו האופציה היחידה, מכיוון שהמדינה היא זאת שאוסרת על קיום המשחקים ומחזיקה את הכדורגל במדינת ישראל והיא זו שצריכה לתת סיוע נרחב לכדורגל בישראל כי כמו שאמרתי, אם זה לא יקרה הקבוצות יקרסו”.

אסור לפספס
נגןכמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
כמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
נגןמהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
מהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
נגןזלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
זלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
נגןזה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
זה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */