יום שני, 29.04.2024 שעה 17:55
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
7224-6531מכבי ת"א1
6222-6230מכבי חיפה2
5525-4930הפועל ב"ש3
5040-4230הפועל חיפה4
4332-3431מכבי בני ריינה5
3637-2830בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
4035-3430הפועל ירושלים1
3544-3230מכבי נתניה2
3436-4430בית"ר ירושלים3
3343-2630הפועל חדרה4
3355-3530מכבי פ"ת5
3044-2430מ.ס אשדוד6
2749-3330הפועל ת"א7
2144-2230הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי בני ריינה
  • 3 - 2
  • מכבי ת"א
  • הפועל ב"ש
  • שני, 29/04, 20:00
  • בני סכנין
  • הפועל חיפה
  • שני, 29/04, 20:30
  • מכבי חיפה
  • מכבי נתניה
  • שבת, 04/05, 17:00
  • הפועל ת"א
  • הפועל פ"ת
  • שבת, 04/05, 20:00
  • הפועל ירושלים
  • הפועל חדרה
  • שני, 06/05, 20:30
  • מכבי פ"ת
  • בית"ר ירושלים
  • שני, 06/05, 20:30
  • מ.ס אשדוד

"כשרואים מה קורה מאחורי הקלעים, בא להקיא"

מנכ"ל מרכז מכבי נאור גלילי עולה להתקפה בראיון מיוחד ל-ONE: על "אסון" כספי הטוטו, ההתנהלות בהתאחדות ובמנהלת הכדורסל. וגם: ברקוביץ' לנבחרת

|
נאור גלילי (חגי ניזרי)
נאור גלילי (חגי ניזרי)

אמנם הוא פעיל בעיקר מאחורי הקלעים, אך נאור גלילי, מנכ"ל מרכז מכבי ישראל, נחשב לאחד האנשים החזקים ביותר בספורט הישראלי, ולא מעט החלטות מתקבלות במעורבות שלו. גלילי משמש בלא מעט תפקידים, כמו חבר הנהלת איגוד הכדורסל (יו"ר ועדת הכספים), חבר במנהלת ליגת הכדורסל, חבר בדירקטוריון הוועד האולימפי וחברת וועדת הכספים של פיב"א, והוא לא אוהב את הביקורת שיש כלפי המרכזים.

בראיון מיוחד ל-ONE גלילי לא עושה חשבון, מדבר בחופשיות כמו שהוא רגיל לעשות בישיבות השונות, ונותן הצצה מיוחדת על איך מתנהל הספורט בישראל. גלילי משוחח על האינטרסים בספורט בישראל, לא חוסך ביקורת על התנהלות מנהלת הכדורסל, על מה שקורה בהתאחדות לכדורגל ואף אומר: “אנשים שם מונעים מאינטרסים”. בנוסף, הוא מדבר על כך שחיים רביבו ואבי נמני יכולים בעתיד להיות יושבי ראש טובים של ההתאחדות לכדורגל ואף חושב שאייל ברקוביץ' יכול להצליח כמאמן הנבחרת.

אם כל הכספים היו נשארים בטוטו, הספורט הישראלי לא היה בבעיה

נאור, קודם כל, מה שלומך בימים אלו. איך אתה עובר את התקופה הזו?
”התקופה הזו מתחלקת אצלי לשניים. הדאגה לבריאות של כולנו, של המשפחה, שלי ושל עם ישראל. הדבר השני זה הדאגה לספורט והמשך קיומו בטווח הקרוב והרחוק. דווקא בימים האלה כשכולם מסתגרים, העבודה לוחצת ודוחקת יותר, וצריך כל הזמן לחשוב על פתרונות לבעיות. הסתכלתי על המסמכים שהוצאתי לפני יותר מחודש וחצי, ולצערי אצלנו תמיד נזכרים בדקה האחרונה ולא מסוגלים להיות מוכנים וערוכים לתרחישים”.

נאור גלילי. "לצערי אצלנו תמיד נזכרים בדקה האחרונה" (רדאד ג'בארה)נאור גלילי. "לצערי אצלנו תמיד נזכרים בדקה האחרונה" (רדאד ג'בארה)

תפרט יותר למה אתה מתכוון.
”אני אמרתי לפני שנה וחצי, כשהמיטו אסון על הספורט הישראלי בכך שהוציאו את כספי הטוטו והלאימו אותם לטובת המדינה, שזה אסון לספורט. לא חזיתי שתהיה קורונה, אבל ידעתי שיהיו משברים כלכליים. הקורונה הביאה עמה משבר כלכלי גדול ביותר שנרגיש אותו לפחות ב-8-7 השנים הקרובות. מקבלי ההחלטות לא מתייחסים לספורט ככלי ממדרגה ראשונה, ומחקרים מוכיחים את זה בכל מקום בעולם - הספורט נותן ערכים לבן אדם, חינוך, משמעת, הצלחה”.

לאן הולך מכאן הספורט הישראלי עם כל מה שקורה?
”אני חושב שהמשימה הראשונה והעליונה של שר הספורט החדש או החדשה זה להחזיר את כל התקציבים של הספורט לטוטו באופן מיידי ובהול. חובה לבטל את החוק שחוקק בינואר 2019. זו המשימה הראשונה שצריכה להיות”.

ברור לך שהאוצר יתנגד לזה, הוא שותה את הכספים.
”ברור שהוא יתנגד, אבל כמו שיכלו לעשות את זה בלחצים פוליטיים, גם כאן צריך לבוא ולעשות. נפנה לבני גנץ בנושא הזה, כבר ביקשנו לתאם איתו פגישה, אני ויורם אורנשטיין, על מנת לזרז ולהחזיר חזרה את כל מה שקשור לנושא הזה לטוטו. אנחנו רואים היום את התוצאות של מה שזעקנו אז בכל מה שקשור בוועדות ואמרתי שם בפרוטוקולים שזה אסון לספורט”.

“אם היום כל הכספים היו נשארים בטוטו, אז הספורט הישראלי לא היה בבעיה ולא הייתה נופלת שערה מראשו. הכספים האלו היו סגורים מראש. כספים שיושבים בקופת הטוטו ולא הלכו לקופת המדינה, אם לא היה את החוק הזה, עם הכספים הללו יכלו לשלם כל השנה. בטוח שהקבוצות יספגו נזקים בעונה הבאה כתוצאה מאי הכנסות, אבל גם לזה היו פתרונות, הקבוצות היו נערכות מראש. המדינה לקחה הלוואה מהטוטו של מיליארד ו-200 מיליון ש”ח שבגלל זה החוק הזה בא. אם היה את הכסף הזה עכשיו בטוטו, אז לא הייתה שום בעיה בספורט”.

בני גנץ ביציע. גלילי כבר פנה אליו (משה חרמון)בני גנץ ביציע. גלילי כבר פנה אליו (משה חרמון)

אתה חרד להמשך קיום הספורט בישראל?
”כן, אני חושב שאנשים צריכים להבין שהמשמעות של המהלך שנעשה והמשמעות של הקורונה יצרה גירעון של למעלה מ-50 מיליארד ש”ח בקופת המדינה. אנחנו בתחתית סדרי העדיפויות במדינה ואנחנו נינזק ראשונים - קיצוץ רוחבי לפחות ב-7 השנים הקרובות. הספורט הולך לספוג נזקים וכל זה רק בגלל החלטה לא נכונה ולא ראויה שקיבלו במשרד האוצר ומשרד הספורט. לכן הקריאה שלי באופן אישי, כמי שאכפת לו מהספורט, זה קודם כל שיחזירו את הכול לטוטו. הממשלה החדשה צריכה להחזיר הכול לטוטו”.

אתה אחד שאומר את דעתו, אני יודע שאתה לא שמח מאיך שנראה הכדורגל הישראלי, ופתאום אתה מדבר על שיתוף פעולה עם מרכז הפועל, ימות המשיח.
”לא שמח ועושה דברים שאני לא רץ לפרסם אותם, בשיתוף עם יורם אורנשטיין ממרכז הפועל. כשנכנסתי לתפקיד אחת המטרות הייתה להפסיק את המלחמות והיריבות העסקנית או הפוליטית שהייתה מאחורי הקלעים ובאה על חשבון הספורט. מאחר ויורם ואני היינו ספורטאים ואנחנו מכירים את זה, אני שמח שהיה לי את הפרטנר לזה, הובלנו את הדבר הזה ביחד ואנחנו הולכים דרך ארוכה לטובת הספורט ומשנים דברים באופן קשה וסיזיפי. יש פה הרבה אינטרסים והרבה עסקנים שהכיסא חשוב להם יותר מכל דבר אחר”.

יורם אורנשטיין. "שמח שהיה לי את הפרטנר הזה" (נעם מורנו)יורם אורנשטיין. "שמח שהיה לי את הפרטנר הזה" (נעם מורנו)

מרכז הפועל שולט בהתאחדות לכדורגל, אנחנו רואים שם אנשים שאין להם קשר לכדורגל בהנהלה ואלו אנשים שאורנשטיין הביא. איך אתה אומר שהוא פועל לטובת הכדורגל? יש לו ניגוד אינטרסים.
”אני אומר דבר כזה – אחת הפעולות המשותפות שאנחנו עושים זה קודם כל צמצום חברי הנהלה בקדנציה הבאה, יש יותר מדי חברי הנהלה וצריך לצמצם”.

לכמה היא תצומצם?
”אני חושב שצריך לצמצם מ-32 ל-15, ולתת כמה שיותר סמכויות ליושב הראש ולמזכירות”.

אין מזכירות היום, אורן חסון לא עשה ישיבת מזכירות אחת עד היום.
”נכון, כי הוא נכנס ולמד כמה דברים. נתנו לו 100 ימי חסד”.

אורן חסון (רדאד ג'בארה)אורן חסון (רדאד ג'בארה)

כבר חצי שנה שהוא בתפקיד.
”אני יודע שהוא יעשה את זה בהזדמנות הראשונה שהוא יוכל. 3 חודשים הוא למד את כל מה שקורה בפנים, עכשיו בחודשיים האחרונים נקלענו לסיפור הזה. אני לא מתרץ בשביל אורן חסון, יש לו תוכנית מסודרת שראינו לפני שהוא נכנס לתפקיד. הוא רוצה לשנות, תהיה בעיה קשה ואנשים צריכים להבין. לארגוני ספורט, התאחדויות ואיגודי ספורט אי אפשר לבחור אנשים שלא באו מהאסיפה, מהקבוצות שמשתייכות לאיגודים ומההתאחדויות. אי אפשר לשנות את התקנון, זה תקנון של כל עמותה במדינת ישראל, אתה חייב להיות שייך לעמותה שמשתייכת לגוף שבו אתה רוצה להיות חבר הנהלה. לכן כל הזמן אומרים להביא מבחוץ, אבל כל אחד שקשור לספורט, יש לו זיקה לקבוצה כזו או אחרת. דבר ראשון צריך לצמצם את חברי ההנהלה, ודבר שני צריך לעשות רפורמה ולקדם תשתיות”.

כשאתה רואה את הדברים האלו מאחורי הקלעים, בא לך להקיא ולהתפוצץ

אני זוכר שהייתה פגישה בספטמבר האחרון אצל יעקב שחר כשלחצו את יורם באומן לרדת מהאפשרות להיות יו”ר ההתאחדות לכדורגל אחרי שהצעתם לו, ופתאום היו התנגדויות וחילופי דברים קשים מאוד בינך לבין חבר ההנהלה שטרן חלובה.
”תראה, היו חילופי דברים בינינו, אני אמרתי את מה שאני חושב על ההתנהלות של הכדורגל הישראלי, זה היה מופנה אליו כי הוא פנה אליי לפני כן באיזושהי אמירה. אמרתי מה שיש לי לומר”.

שטרן חלובה (רדאד ג'בארה)שטרן חלובה (רדאד ג'בארה)

אמרת לו שהוא עושה נזק גדול לכדורגל הישראלי.
”מה שאמרתי נאמר בחדר סגור ואני מעדיף שזה יישאר ככה. כל מי שהיה שם ושמע מה שאמרתי, יודע שזה לא היה אישי. זו פשוט התפוצצות שלי כי נמאס לי כבר מכל ההתנהלות מסביב, וזה לאו דווקא קשור אליו. אמרתי מה שאמרתי כי אני צמחתי משם כשחקן ומנכ”ל, בתור אבא לילד שמשחק בליגת העל ובנבחרות ישראל. באתי מהכדורגל וכשאתה רואה את הדברים האלו מאחורי הקלעים, בא לך להקיא ולהתפוצץ. התפוצצתי באותה הישיבה, אמרתי ושם זה נגמר. אם אצליח בכוחות שיש לי אז עשיתי את שלי”.

מה אתה לא אוהב לראות בהתאחדות לכדורגל?
”אני לא אוהב לראות מינויים של מאמנים בצורה פוליטית, של סוכנים שהם חברים של חברי הנהלה כאלה ואחרים ובזכות זה ממנים כל מיני בעלי תפקידים, אני חושב שבחלק מהמקומות אין אצלנו חשיבה ארוכת טווח. אני מדבר בספורט בכלל ולאו דווקא בכדורגל, צריך להיות יצירתיים. כל הזמן לדחוף ושתהיה יציבות שלטונית ולא רק כמו עופר עיני, שעשה עבודה יפה מבחינה כלכלית אבל מבחינה מקצועית לא התקדמנו לשום דבר. צריך לשבת ולשנע כפרויקט לאומי את השרים שנוגעים בדבר, מבחינתי שתהיה תחת כותרת של משרד ראש הממשלה, את שר הכלכלה, שר החינוך, שר הפנים וכל מה שקשור לזה, לפתח מתקנים ותשתיות. אין תשתיות, יש מלא מגרשים חקלאים במדינת ישראל שאפשר לבנות בהם מגרשי כדורגל ומתקני אימונים. לא יכול להיות שקבוצות עם אלף ילדים יתאמנו על מגרש וחצי. אין דבר כזה בשום מקום מערבי, לא יכול להיות דבר כזה. זה אחד”.

“תשתית המאמנים, תשתית המנהלים, אין מנהלים מספיק טובים במדינת ישראל. אנחנו כל הזמן בשלבים של מתלמדים ולא מכירים מה שקורה בעולם. כל מאמן שהולך להשתלמות של שבוע באייאקס חושב שהוא מאמן הדור. כל הזמן אנחנו מעתיקים ומעתיקים ולכן אני מאוד מתחבר למה שהצעתי גם הרבה שנים לג’קי בן זקן, וזה מה שעושים במכבי תל אביב בכדורגל שהביאו את פטריק ואן לוון. מישהו מקצועי שבא מתרבות של גידול שחקנים וגם גידול מאמנים, יכול להצמיח מאמנים אצלו. גם מכבי חיפה עושה את זה והמחלקות האלה לא בכדי הן גדולות ומצליחות בכדורגל הישראלי. אני חושב שגם בנבחרת ישראל צריך לעשות את זה. שיהיה מנהל מקצועי שיתעסק בתשתיות, לא אחד שיתעסק בנבחרת הבוגרת”.

פטריק ואן לוון. גלילי תומך במודל של מכבי ת"א (רדאד ג'בארה)פטריק ואן לוון. גלילי תומך במודל של מכבי ת"א (רדאד ג'בארה)

וילי רוטנשטיינר למשל אתה מתכוון.
”רוטנשטיינר כשהגיע אני מבחינתי חשבתי שהוא הולך לחנוך מאמנים בנבחרות הצעירות של ישראל, לקדם את המאמנים והדור הצעיר, לקדם אזורים ברחבי הארץ. חלק מהתוכניות רוצים לעשות אבל לא מרגישים את זה, הכול בעצלתיים. צריך לתת פוש, נכון תמיד כולם מחפשים לגזור קופונים וכל אחד רוצה להיות זה שיגזור את הסרט. אני מקווה שאורן חסון יעשה את זה, שיבוא ויגיד שהוא לא יהיה זה שיגזור את הסרט, שיהיה מישהו אחר בעוד 15-10 שנים, אבל שיום אחד יגידו שאורן חסון בנה את התשתיות לכדורגל, לנבחרות, למאמנים. אנחנו רחוקים שנות אור מכל מה שקשור לתרבות הניהול והאימון. זה לא שאין מאמנים טובים בישראל, אבל כולם חיים על איזשהו מודל ש”פפ גווארדיולה משחק בשיטה הזו אז זה מתאים”. מי אמר שזה מתאים לישראל? מי אמר שהאימונים האלה מתאימים לכדורגלן הישראלי? לוקחים מאמנים שמרוויחים 2,000 ש”ח בחודש כהשלמת הכנסה שיחזיקו קבוצה. אין משכורות טובות”.

פרסמנו שיש עסקנים בכירים שרוצים לפרק את המנהלת ולעשות הכול עם ההתאחדות, מה אתה חושב על זה?
”אני חושב שזו טעות. המנהלת לכדורגל עובדת בצורה מצוינת. נכון שאפשר אולי לצמצם את המנגנון מבחינת עלויות תפעול, אבל בסופו של דבר המנהלת מייצרת הכנסות. זו המנהלת היחידה לדעתי שמייצרת הכנסות מספונסרים פרטיים ולא מהמדינה, ובסכומים גדולים. אני יודע שבכדורסל למעט ספונסר אחד קטן הכול מתבסס על כספי המדינה וזכויות שידור. המנהלת לכדורגל הצליחה להביא לפה סכומי עתק לזכויות השידור וזה לא משנה איך זה בא, זה נכנס. המנהלת הצליחה להביא ספונסרים ולא משנה אם זה “ג’פאניקה” או הבורסה לניירות ערך, זה כסף שנכנס מחברות ציבוריות ולא מתבססים רק על הטוטו. אני צופה שגם בכדורסל ילכו לכיוון הזה”.

ארז כלפון, ומנכ״ל הבורסה איתי בן זאב. הישג גדול של המנהלת (מנהלת הליגות)ארז כלפון, ומנכ״ל הבורסה איתי בן זאב. הישג גדול של המנהלת (מנהלת הליגות)

מה דעתך על כל מה שקורה בכדורסל? הייתה לך ביקורת על מה שקורה שם במשך שנים.
”הכדורסל בישראל מבחינת איגוד זה האיגוד הכי גדול. קודם כל אני אגיד שאני לא אובייקטיבי כי אני יו”ר ועדת הכספים של האיגוד. יש לי ביקורת על ההתנהלות אבל הביקורת באה ממקום של לשפר ולשנות דברים. שיניתי הרבה דברים בכל מה שקשור להתנהלות הארגונית של האיגוד וכל מה שקשור לנהלים, כדי שתהיה שקיפות ושוויוניות לכל האגודות. עשיתי על זה מלחמות, גם על איגוד השופטים שעדיין לא הצלחתי לסדר את זה מבחינת הנהלים ואני עומד על זה שזה יקרה”.

מה אתה רוצה שיקרה באיגוד שופטי הכדורסל?
”אני קודם כל רוצה שהנהלים לבחירת יו”ר האיגוד וההנהלה יהיו שוויוניים ופתוחים לכולם ולא חברים של חברים שימונו ולא בהמלצות. נכון שמי שבוחר אותם זה נשיאות בית הדין, אבל אני לא צריך לספר איך זה עובד כי אני חי במערכות האלה. או שפוסלים מועמדים לתפקידי יו”ר אפילו לא על סמך ראיון, לא ראו אותו פנים אל פנים כדי להגיד לו אתה טוב או לא. צריך ועדה ולהביא אנשים טובים וישרים שיסתכלו על כל הגוף הזה, כי זה טוהר המידות של ישראל, ואם שם לא יהיה נקי אז לא יהיה נקי גם בענפים אחרים באיגוד. איגוד הכדורסל זה האיגוד הכי גדול בישראל, היחיד שמחזיק נכס ששווה ערך לכמה עשרות מיליונים, הבניין בשדרות יהודית. איגוד הכדורסל מאוזן תקציבית, כל שנה מאוזן כלכלית, והוא מתפתח וגדל ולראייה הוא גם עקף את הכדורגל בשנים האחרונות כשהכדורגל היה גולת הכותרת. יש הרבה דברים שצריך לשפר, אנשים עובדים ומנסים, ניסו את פרויקט “נגב וגליל”, ניסו אקדמיות. מנסים. מי שלא עושה לא טועה”.

מה דעתך על מנהלת הכדורסל?
”הם קצת התבלבלו. אני בעד שיהיו מנהלות עצמאיות אבל הם צריכים להבין דבר אחד - הם חלון הראווה והם קיבלו מנדט וקיבלו זיכיון אני קורא לזה, לנהל את ליגות העל שזה חלון הראווה של הספורט בישראל. אבל מפה ולהתבלבל ולחשוב שהם מנהלים את האיגוד או שהם קובעים את החוקים - הם טועים. הם לא יכולים לאיים בכלום על איגוד הכדורסל, כי ברגע שהאיגוד לא ירשום קבוצות לאירופה, כשהוא היחיד שמורשה לכך, ולא ירשום שחקנים זרים, הם לא יוכלו לשחק. יש הסכמים, יש האומרים שאלו הסכמים ישנים, יש את אלו שחושבים שאלו הסכמים שמטיבים עם האיגוד ויש כאלו שחושבים שלא. צריך לבנות מודל שיהיה גם בכדורגל וגם בכדורסל לגבי הזכויות והחובות של כל גוף. צריך להבין בסופו של יום שזה זיכיון שנותנים באיגוד הכדורגל או בהתאחדות הכדורגל למנהלות, זה לא נותן בעלות לאף אחד לנהל את הכדורגל או הכדורסל בישראל.

“צריכה להיות תבנית מסודרת. להגדיל את ההכנסות של הקבוצות. לתת להן את המנדט והחופש, בכל מה שקשור לקביעת עולות ויורדות ודברים כאלה צריך להתחשב ולעבוד בהרמוניה, אבל בהחלט המנהלות לא אמורות לקבוע כי בסך הכול אם ניקח את זה לחיים, זה כמו שנתנו להם חנות להשכרה ויכולים לקחת את זה חזרה. לכן צריכים לעבוד בשיתוף פעולה לתועלת כל הצדדים. לא יכול להיות לדוגמה בכדורסל שהאיגוד יילך לבד ויילחם על תקציבים, צריכים ללכת כמקשה אחת, בהסכמה מראש לחלק את הכול ביחד כי ביחד הכוח גדול יותר”.

שמואל פרנקל (נעם מורנו)שמואל פרנקל (נעם מורנו)

אוחנה יכל להיות יו”ר התאחדות מצוין, ברקוביץ’ יכול לאמן את הנבחרת

בבחירות שנערכו לא מכבר להנהלת איגוד הכדורסל, הצלחת לצמצם את הפערים, כאשר מכבי הכניסה 13 חברים לעומת 16 להפועל. משמע שני מנדטים של חברי הנהלה עורקים, ואתה יכול לעשות מהפכה בראשות האיגוד.
"אנחנו מתכוונים לחזק ולפתח את הכדורסל בכל יישובי הארץ תחת מכבי ישראל. כל העניין של מהפכים ושליטה פחות חשוב במידה והשותפים שלנו ינהגו באחריות ניהולית, שקיפות ובחירת האנשים המתאימים לניהול האיגוד". 

ישיבת הנהלת האיגוד (איגוד הכדורסל)ישיבת הנהלת האיגוד (איגוד הכדורסל)

אתה מכיר את כל הסיפורים של אלו שנגד המרכזים, שאומרים שזה עבר מהעולם וצריך לפרק אותם. מה יש לך להגיד על זה?
“יש כמה פרשנים שאומרים את האמירות האלו, הם אומרים את זה מבורות. אם הם היו יודעים מה המרכזים עושים, אז היו מבינים. אבל מה הם אומרים כל הזמן? זה פוליטיקה. אני אתן הסבר אמיתי כדי שיבינו מה זה המרכזים. אנחנו כמעט ולא מתעסקים בקבוצות הגדולות. אני אומר שיש קבוצות גדולות שהצלנו מקריסה, נתנו הלוואות של סכומי עתק, כולל מכבי נתניה וקבוצות כאלה ואחרות, שהצלנו אותן. לא לכולן יש בעלים פרטיים ואנחנו עוזרים להן. ברגע שלקבוצות הגדולות יש תקציבים אוטונומיים ומקורות הכנסה, אנחנו כמעט לא שם”.   

“למעט הנושא של הביטוח הקולקטיבי והשייכות והזהות של “מכבי ישראל” והבחירות שיש באיגודים שאז מתנגדים כולם. הקשר שלנו איתם הוא קשר ישיר אבל לא ברמה יום-יומית. אנחנו באים לידי ביטוי בכל מה שקשור לספורט בליגות הנמוכות ובענפים הקטנים. שם אנחנו נותנים סיוע של 10,000 ש”ח לקבוצה בליגה נמוכה. זה כאילו נתנו לקבוצה בליגת העל 200 אלף ש”ח. שם זה משמעותי מאוד. הייעוץ המקצועי והארגוני שלנו, אנחנו נמצאים בכל מקום שם. הרבה פעולות שהן מעבר לכדורגל. אפילו בציוד ומתקנים.

“אני חייב לנפץ תזה שכולם חושבים שקיימת – פוליטיקה ועסקנות קיימות בכל מקום בעולם, לא המציאו אותה כאן. בישראל הלהבה של הפוליטיקה מאוד נמוכה ביחס למה שקורה בעולם. פגשתי נציגים בגרמניה שאמרו לי ‘נאור, אם אתה תדע מה יש אצלנו בפוליטיקה כדי להיות חבר הנהלה בבונדסליגה בהתאחדות, אתה לא תבין’. שוחד ודברים שלא קיימים אצלנו בישראל. מה רוצים מהמדינה? שלא יהיו מרכזים ואז כל בן אדם מפוקפק יקים לו איזו רשימה. במקום הזה יש לנו אחריות לבחור את האנשים הנכונים. לבחור את יושבי הראש הנכונים וזה לא תמיד קל, לא תמיד אנחנו מצליחים. האג’נדה שהובלתי מאז שנכנסתי לתפקיד זה לשתף כמה שיותר ספורטאים, שיש להם גם יכולות ניהול, כי אנחנו גדלנו שם. אנחנו מבינים את הצרכים.

“רציתי שאלי אוחנה יהיה בזמנו יו”ר ההתאחדות, אם אפשר היה לקבל שכר, אבל חוק העמותות לא מתיר לחבר עמותה שנהיה יו”ר לקבל שכר כי אחרת הייתה חגיגה גדולה. כל חברי ההנהלה צריכים להיות בהתנדבות. אני חושב שאוחנה יכל להיות יו”ר מצוין, גם אבי נמני וחיים רביבו. אלו אנשים ייצוגים שיש להם גם יכולות ניהול, הם יודעים לקחת אנשי מקצוע ולקדם את הספורט בהתאם. זה לא תמיד מצליח, יש מקרים שהיה באיגוד מסוים בן אדם שהיה ספורטאי נבחרת, בעל מקצוע מכובד, ישב בגופי ספורט, שהגיע לתפקיד ניהול וכשל. כי לפעמים אנשים לא יודעים לנהל גוף של 30-20 איש, לא יודעים לנהל גוף שצריך לעבוד תחת נהלים של מדינת ישראל. אני אגלה סקופ – מי שאמר את שמו של שינו זוארץ לתפקיד יו”ר ההתאחדות זה אני, שאף אחד לא ייקח קרדיט על זה. אפרופו ספורטאים, לדעתי אייל ברקוביץ' יכול להיות מאמן הנבחרת, גם אם אין לו את הניסיון באימון. היו הרבה נבחרות שלקחו שחקני עבר גדולים, מינו אותם לתפקיד וסביבו שמו צוות מקצועי יסודי וטוב. השילוב בין ההבנה ומתן במה לשחקנים היצירתיים שברקו דוגל בו לבין הצוות שסביבו, יכול לעשות טוב ולהביא תוצאות". 

איך אתה רואה את זה שאחרי זמן קצר, שינו זוארץ אמר שזה לא בשבילו ועזב?
”זו בדיוק הנקודה. שינו היה קונצנזוס. אני יום אחד ישבתי על מהלך אסטרטגי ושינו זוארץ הציע את עצמו לתפקיד היו”ר. מדינת ישראל ועולם הכדורגל יצא מגדרו כדי שהוא יהיה יו”ר ההתאחדות. כולם בירכו על זה. אני חושב ששינו איש מדהים ונדיר במחוזותינו, אבל שינו כשנכנס לתפקיד חשב שזה כמו לנהל את החברה הפרטית שלו שהוא מנהל אותה בהצלחה ענקית. אני לא הכרתי את שינו לפני כן, הרווח הכי גדול שלי זה שהרווחתי בן אדם מדהים ושינו הוא חבר, אבל הוא הגיע לישיבות הנהלה והיה צריך לראות את האינטרסים. הוא רוצה לעשות טוב לכולם, אבל לא יכול.

שינו זוארץ. האינטרסים הכריעו אותו (רדאד ג'בארה)שינו זוארץ. האינטרסים הכריעו אותו (רדאד ג'בארה)

ליוויתי אותו בתקופה שהוא היה על סף התפרקות בגלל העסקונה. הוא אמר לי ‘אני לא יכול, לא מסוגל לזה’. ניסיתי להחזיק אותו, אבל אי אפשר כי הרבה אנשים בהתאחדות מונעים מאינטרסים והוא נשבר. היום אני יכול להגיד ששינו נכנס יותר פנימה וצלל והייתה תקופה שהוא היה זמני וביקשו ממנו להמשיך. ניסינו למנות אותו שיהיה ממלא מקום ובסוף הוא לא רצה. היום אני יכול להגיד לך שאם שינו ירצה את התפקיד הוא יידע איך להתמודד עם הדברים, הוא לא ידע את זה כשהוא נכנס ביום הראשון. אף אחד לא יכול לשער כשבא בן אדם כמו שינו שאומר שהוא רוצה להיות יו”ר, שהוא לא יצליח להתמודד עם דברים כאלו באותם זמנים. יש מקרים כאלה שאתה אומר - זה החלום הכי רטוב של כל אחד בעולם, בן אדם שבא מרקע ספורטיבי ומגיע לעולם הניהול וזה עולם אחר לגמרי”.

בגלל ניהול שמרני של הרבה שנים, יש לכם הרבה כסף בקופה. אומרים קרוב ל-30 מיליון ש”ח. האם עכשיו לאור מצב הקבוצות שבמשבר אתם תפתחו את הברז ותזרימו כספים?
”אנחנו קודם כל, בגלל ניהול נכון, ופה אני נותן מחמאה לצביקה ורשביאק, נותרנו עם רזרבות. אני יכול לומר שביום שאני נכנסתי לתפקיד לפני 8 שנים היינו עם 12 מיליון ש”ח והכפלנו את זה ב-8 השנים האלו. הכפלנו את זה בגלל שמכרנו נכס שלנו, שנמכר עוד לפני כן אבל קיבלנו את הכספים בשנים האחרונות, ובמקום זאת קנינו משרדים. פניתי עוד לפני המשבר, בתחילת פברואר, גם למשה כחלון וגם למירי רגב במכתבים עם כמה בקשות – פעם אחת לבטל חלק ממבחני התמיכה שאומרים שאנחנו מחויבים לעשות ספורט עממי וכולם יודעים שלא יהיה ספורט עממי עד סוף השנה, זה דרישת צו. במבחן הזה למרכזי הספורט יש 5 מיליון שקלים שאפשר לקחת ולחלק באופן שוויוני לפי קריטריונים לכל קבוצות הספורט במדינה. 

צבי ורשביאק. בזכות ניהול נכון שלו, יש רזרבות (חגי ניזרי)צבי ורשביאק. בזכות ניהול נכון שלו, יש רזרבות (חגי ניזרי)

“בפעם השנייה, אנחנו עושים את זה כל שנה. אם התקציב של מכבי ישראל הוא 10 מיליון ש”ח, אנחנו מחזירים לספורט בישראל קרוב ל-8 מיליון, כסף שהולך למלגות לספורטאים אולימפיים, הולך למתקנים, לקבוצות חדשות שמקימים, אנחנו מסייעים עם קרוב ל-8 מיליון ש”ח. אנחנו היום לא משאירים שקל רזרבה. לפני כמה שנים היה לנו את האפשרות ושמרנו אותה לימים קשים, לימים כאלה. אנחנו בהחלט נבחן כל קבוצה לגופו של עניין וכל נזק ונשתדל לסייע. בשביל הדברים הללו אנחנו צריכים את אישור משרד הספורט. אנחנו כפופים למבחנים אחרים כפי שהסברתי קודם, מה שלא היה לנו לפני כן”.

אתה לא מכבר היית מועמד לתפקיד מנכ"ל מכבי ת”א בכדורסל, בסופו של דבר לא הסתדרת איתם לגבי התנאים והעדפת להישאר בתפקיד שלך. איך אתה רואה את זה ומה הלאה מבחינתך בעתיד?
”קודם כל, מאוד מחמיאה לי ההצעה ממכבי ת”א. אני חושב שזה מועדון הפאר של הספורט הישראלי. אני חושב שמדובר במועדון מהגדולים גם באירופה. זו הייתה הצעה מחמיאה. אני גם אמרתי לאנשי מכבי בישיבות, ונכון שלא הסתדרנו כספית, אבל אמרתי להם שאחד הדברים שכרגע משאירים אותי במכבי ישראל זה כי אני רוצה לעשות שינוי בספורט הישראלי. זה איטי וקשה, אבל אני מאמין שאני צריך לעשות את השינוי הזה בספורט. זה לוקח זמן כי אני לא לבד, יש לנו עוד גופים איתנו ביחד כדי לעשות שינויים ולמקצע את הספורט עם אנשים טובים ואיכותיים יותר. מכבי ת”א זה באמת משהו שהיה מדגדג לי, זה נישתי שנוגע בעולם הכדורסל בלבד, בשביל זה הייתי צריך לעשות הרבה ויתורים.

אלי דריקס, דייויד פדרמן ושמעון מזרחי. גלילי מוחמא מההצעה (משה חרמון)אלי דריקס, דייויד פדרמן ושמעון מזרחי. גלילי מוחמא מההצעה (משה חרמון)

“יכולתי להרוויח הרבה יותר ממה שאני מרוויח היום. במכבי ישראל אני לא יכול להרוויח יותר מהמשכורת שלי היום כי זו תקרת זכוכית כשאנחנו כפופים למדינה, מכבי ת”א זה יכל להיות התקדמות כלכלית טובה בשבילי. הסברתי להם שמבחינת הפערים הכלכליים זה לא מה שסיפק אותי לקבל את ההצעה, אמרתי להם שמבחינתי אני תמיד לרשותם ואעזור להם וגם עזרתי בעבר עם נותני חסויות וספונסרים בסכומים של מאות אלפים. ההצעה מחמיאה מאוד, קיבלתי הצעות נוספות של בכירים בספורט הישראלי ואני ויתרתי. 

“אני חושב שאני עדיין יכול וצריך לשנות דברים או לפחות למנוע דברים שקורים בספורט שהם בניגוד לכל להתנהלות תקינה. מאמין שבעוד מספר שנים, אולי אפילו שנתיים-שלוש, אני ארצה להתקדם הלאה. אני יכול להגיד יותר מזה – אם הייתי היום יוצא לעולם עסקים אחר, הייתי מתנדב באופן מלא להיות יו”ר של אחד האיגודים וההתאחדויות הגדולות, יכולתי לעזור ולתרום להם. אבל כרגע אני חושב שאני יכול להשפיע ולשנות במקום שאני נמצא בו, זה קשה אבל אני מאמין שנצליח בסופו של יום”. 

ברוך עזרתי בן ה-100 זוכה לחגיגה מכובדת
אסור לפספס
נגןשיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
שיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
נגןאוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
אוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
נגןבולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
בולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
נגןהוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
הוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */