יום שלישי, 16.04.2024 שעה 15:33
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6622-5829מכבי ת"א1
5921-5829מכבי חיפה2
5521-4829הפועל ב"ש3
5036-4229הפועל חיפה4
4029-3029מכבי בני ריינה5
3635-2829בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3733-3228הפועל ירושלים1
3239-2328הפועל חדרה2
3051-3128מכבי פ"ת3
2944-2928מכבי נתניה4
2835-3728בית"ר ירושלים5
2740-3028הפועל ת"א6
2642-2128מ.ס אשדוד7
2141-2228הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי ת"א
  • שבת, 20/04, 17:00
  • הפועל חיפה
  • בני סכנין
  • שבת, 20/04, 18:00
  • מכבי בני ריינה
  • מכבי חיפה
  • שבת, 20/04, 20:00
  • הפועל ב"ש
  • הפועל ירושלים
  • שבת, 27/04, 17:30
  • הפועל חדרה
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 27/04, 18:00
  • מכבי נתניה
  • הפועל ת"א
  • שבת, 27/04, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מ.ס אשדוד
  • שבת, 27/04, 20:00
  • הפועל פ"ת

בוא תהיה יעקובו: כך צ'וקואזה התפספס בכפ"ס

על 800 דולר ו-1,800 ש"ח: כוכב ויאריאל, שמסומן ע"י ברצלונה, הוצע לירוקים, שבסוף החתימו ניגרי אחר שנפלט מק"ש. וגם: ההצעה, הסוכנים וכרטיס הטיסה

|
סמואל צ'קואזה (La Liga)
סמואל צ'קואזה (La Liga)

סמואל צ'וקואזה מסומן כבר למעלה משנתיים כאחד הכישרונות הגדולים ביותר באירופה, לבטח מבין הצעירים שנמצאים על סף קפיצת המדרגה לקבוצות הפאר של היבשת, לצידם של ג'יידון סאנצ'ו, ניקולו זניולו, קאי האברץ, אדוארדו קאמבינגה, פראן טורס, ויקטור אושימן ואחרים. 

קשה להאמין עכשיו, אבל הווינגר של ויאריאל, ששמו מקושר לברצלונה מאז שפרץ בלה ליגה, היה מקושר להגיע לקבוצת הנוער של הפועל כפר סבא, אך במועדון סירבו לשלם על כרטיס טיסה עבורו והציעו לו שכר של 1,800 ש”ח בלבד לחודש.

היהלום של ויאריאל: שעריו של צ'וקואזה

הוא בוודאי לא ממש שקל את ההצעה, כשסוכניו עדכנו אותו על ההתעניינות לגביו מספרד, אנגליה ופורטוגל, אבל הקשיב לה בנימוס, התייעץ עם המנג'ר שלו מהאקדמיה בה גדל, העביר אותה לסוכניו, וכעבור זמן מה עלה על המסלול שיוביל אותו להיות אחד השחקנים היותר מסקרנים בלה ליגה. בלי שום קשר, גם היה סיכוי של אחד למיליון להוציא אל הפועל העברה שכזו, כפ"ס ’דאגה’ למחוק אותו מהר מאוד.

הניגרי המוכשר, שכמה חודשים אחר כך התגלגל לקבוצת הנוער של ויאריאל, התקדם לקבוצה השלישית (שבועיים במדיה הספיקו), אחר כך לשנייה ומאז הפך לאחד השחקנים המסקרנים ביותר בספרד עם תג מחיר של 65 מיליון אירו, אחרי שליברפול הציעה 30 מיליון ונדחתה ובזמן שצ'לסי וארסנל, אצלה הוא יוכל לסגור מעגל, מתכננות להגיש הצעות בקיץ - הניגרי בוודאי לא מצטער על שלא הגיע לישראל. 

סמואל צ'וקואזה (La Liga)סמואל צ'וקואזה (La Liga)

זה אולי משתמע כעת שלעומת אנשי כפ"ס, שלבם נצבט בכל פעם שהם צופים בו מכדרר בליגה הספרדית, צ'וקואזה כנראה לא זוכר את אותם ימים שהאופציה הזו הונחה על שולחנו, אבל למען האמת הוא עדיין בקשר מדי פעם עם אותו סוכן ישראלי שהניח אותה והיה אז בתחילת דרכו.

“היינו חסרי ניסון בהבאת זרים”

"כשהגיעה ההצעה לבחון את צ'וקואזה כבר הכרתי אותו טוב, ישבנו וראינו את המשחקים שלו בנבחרת הצעירה", אמר ל-ONE גיא בלום, מי שהיה הסמנכ"ל במועדון מהשרון והאחראי על מחלקת הנוער. "ב-2015 הבחור כיכב בניגריה שזכתה באליפות העולם עד גיל 17, והיה ברור שמדובר בכוכב".

"באותה תקופה עוד היינו חסרי ניסיון בהבאת שחקנים זרים לנוער, כמו רוב המועדונים שיש להם קבוצת נוער בליגה הלאומית ששואפת לעלות ליגה ועל הדרך אולי למצוא שחקן מבטיח שיוכל לעלות לבוגרים במחיר נמוך", הודה בלום, שאז טיפל בנושא בכפ"ס והיום הוא סוכן שחקנים בשוק האפריקאי. "החלטנו לחפש באפריקה. כל מנהל מועדון ומאמן נוער בארץ מקבל המוני פניות מאינספור סוכנים, ישראלים ואפריקאים, תמיד, שמציעים את ה'מסי הבא של אפריקה', שמוכן להגיע למבחנים על חשבונם ורק מחפש מועדון שייתן לו הזדמנות להצליח בגדול. 

"הם גם מבטיחים שהוא כמובן יכניס למועדון הרבה כסף בעתיד וכל מה שהמועדון צריך זה לתת לו זו במה, קצת כסף בכיס ומקום לגור, מינימום של דרישות בתמורה למקסימום של תוצאות, בוננזה אמיתית שאי אפשר לסרב לה. זה לא תמיד ככה. זה יכול לקרות, אבל צריך לדעת להתנהל נכון וצ'וקואזה הוא פספוס שעבר לנו מתחת לרדאד כי עלה על הפרק וירד מהר מאוד".

הצעה נמוכה וקשר שנפלט מק”ש במקום כרטיס טיסה

הסיפור הוא כזה. כבר בקיץ 2016 ועד לינואר 2017, כפ"ס חיפשה זר לקבוצת הנוער. כפי שקורה אצל רוב קבוצות בארץ, שמתעסקות בנושא על אש קטנה במשך הקיץ ומגבירות קצב כשחלון ההעברות של הבוגרים נסגר (בעוד חלון הנוער פתוח ברציפות כחצי שנה עד סוף ינואר), החיפושים ארכו כמה חודשים וברוב המקרים מדובר לבסוף בפתרון הקל ביותר ולאו דווקא בהשקעה עתידית עם מחשבה אמיתית.

שחקנים הוצעו, נשקלו, נפסלו, היו כאלה שכפ"ס לא הייתה יכולה להרשות לעצמה, אבל גם כאלה, בין לבין, שפשוט התפספסו, בשילוב של כמה סיבות. אחד מהם, הוא צ'וקואזה. מי שהוחתם לבסוף היה ג'ונסון ג'וה, קשר אחורי שהיום משחק בקבוצת המילואים של ויטוריה סטובאל הפורטוגלית. הוא שיחק כחצי עונה במדי הירוקים מהשרון, החל מינואר 2017, ולא השאיר חותם יותר מדי גדול, בזמן ש"סאמו" עשה את דרכו לספרד.

סמואל צ'וקואזה. 800 דולר הפרידו בינו לבין כפ"ס (La Liga)סמואל צ'וקואזה. 800 דולר הפרידו בינו לבין כפ"ס (La Liga)

למה ג'וה ולא צ'וקואזה? בפשטות, כרטיס טיסה ושכר נמוך מדי, באופציה שעלתה וירדה עד מהרה. אבל מדובר בקצת יותר מזה. ג'וה נפלט ממבחנים בעירוני קריית שמונה וכבר היה בישראל. אופציית הרכישה עליו הייתה כ-40 אלף דולר מקבוצתו בניגריה בסיום העונה וההשאלה בחינם. הכוכב של ויאריאל היום, שכיכב בזירה הבינלאומית ושמו היה מוכר לסקאוטים באירופה, עבר בין לא מעט סוכנים בתקופה ההיא. 

אחרי שחזה בחבריו לנבחרת עוברים לאירופה בזה אחר זה, כמו למשל אושימן שעבר לוולפסבורג והגיע ל-ליל, "סאמו" ביקש מהסוכנים לעבור גם הוא כמה שיותר מהר. הוא היה כבר סגור בארסנל, אחרי שארסן ונגר אישר אישית את הבאתו לאקדמיה ביחד עם חברו קלצ'י נווקאלי (שמאז התגלגל לווסקה מהליגה הספרדית השנייה), אבל לא הוחתם בשל דרישה גבוהה ואף מוגזמת מצד דיימונד אקדמי הניגרית. 

סמואל צ'וקואזה (La Liga)סמואל צ'וקואזה (La Liga)

העסקה התפוצצה. גם צ'לסי ופורטו הוזכרו כמתעניינות לפי הדיווחים דאז, אבל קרבות הסוכנים והדרישות המשתנות מצידם ומצד קבוצתו, הפילו עסקה אחר עסקה. מכפר סבא נדרש תחילה סכום של 120 אלף דולר באופציה לרכוש אותו, בסכום שהשתנה, האמיר, במו"מ שלא היה ממש רציני לגבי מחירי ההשאלה, השכר והאופציה לרכישה ועבר בין כמה וכמה סוכנים ניגרים, שכל אחד בדרכו ובזמנו, ניסה למכור את השחקן לכל המרבה במחיר.

בשרון ימשיכו להמתין ליעקובו הבא 

כשהקרבות פסקו, צ'וקואה מצא את דרכו לספרד באוגוסט 2017, שם ויאריאל קלטה אותו לקבוצת הנוער ושילמה בעבורו חצי מיליון אירו, סכום לא מבוטל על נער ניגרי, בזמנו עוד לא בן 18. בכפ"ס העדיפו לבחון את ג'וה, עליו לא היה צורך לשלם כרטיס טיסה שמוערך בכ-800 דולר, לכן המו"מ עם הסוכנים הניגרים היה עקר, שכן הירוקים כלל לא היו מוכנים לממן את הגעתו לישראל. 

בשיא המו"מ, שלא ארך יותר מכמה ימים ובו הירוקים הציעו לשחקן שכר של 1,800 ש”ח, נאמר לאותו סוכן, שאף הנחית שחקן אחר בישראל מאותה נבחרת מפוצצת פוטנציאל: "תגיד לו שייקח את זה. תראה מה איגבני יעקובו עשה אצלנו כבחור צעיר ולאן הוא הגיע בקריירה. תספר לו את זה. שיחשוב על זה, הוא עוד יתעשת". המילים הללו אולי משעשעות, אבל לא כל כך רלוונטיות. כעבור כמה ימים בשרון הבינו כי כמו שהוא על הפרק, כך הוא ירד, אבל הפספוס, בגדר "חכמה בדיעבד", נשאר כזיכרון בלבד.

איגבני יעקובו (מערכת ONE)איגבני יעקובו (מערכת ONE)

מאז, התקופה בספרד תוגדר כמובן כ"והשאר היסטוריה", כאשר צ'וקואזה, שהפך לחלוץ נבחרת ניגריה הבוגרת עד מהרה, כבש בספרד כבר 16 שערים ובישל תשעה. מחירו רק הולך וגדל, בעוד מועדוני הצמרת באירופה ממשיכים לבנות עליו כרכש הבא שלהם. בכפ"ס נשארה רק תחושת פספוס בשיחות בין בעלי התפקידים מדי פעם לפעם אחרי משחקים טובים שלו בלה ליגה, ובעיקר הסתלבטויות.

"הוא לא הגיע לכאן בגלל 800 דולר וסעיף אופציית הרכישה, שזה מצחיק ביחס לסכומים שעכשיו רוצים לשלם עליו", סיכם וחידד מבחינתו בלום. "אבל פספוסים כאלה יש הרבה כי ההתלבטויות אלה עולות מדי יום בחלונות ההעברות בכל מועדון, ברוב המועדונים זו אפילו לא התלבטות ורוצים שיציעו להם שחקנים רק אם הסוכן או בעלי האקדמיה האפריקאית מטיס בעצמו את השחקן למבחנים במקום שהקבוצה תשלח מישהו לאפריקה ותוכל לצפות בשחקנים רבים בו זמנית. קבוצות מבקשות השתתפות כלכלית מסוכנים תמיד”. 

עוד מספר בלום: “היום, כשאני כבר לא בעל תפקיד במועדון ובכובע הסוכן, אני מבין עד כמה התנהלות המועדונים בעייתית בנושא והשורה התחתונה היא שאי אפשר להחתים כוכבים אם לא מוכנים לשלם אפילו את המינימום על כרטיס טיסה. בזמן שקבוצות מאירופה שולחות סקאוטים לרחבי אפריקה בעלות מינימלית, בארץ נושא הסקאוטינג נופל על מאות דולרים ולכן השחקנים טובים לא מגיעים לכאן. כוכבים לא נופלים מהשמיים ומגיעים על חשבונם. אי אפשר לצפות לזה פשוט".

אסור לפספס
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
נגןאיראן: השוער ספג מכות רק כי חיבק אוהדת
איראן: השוער ספג מכות בגלל שחיבק אוהדת
נגןמתאו מסי כובש חמישייה לזכותה של מיאמי
מתאו מסי כובש חמישייה לזכותה של מיאמי
נגןחכו לסוף: ג'ורדי אלבה עם דיוק אדיר מרחוק
חכו לסוף: ג'ורדי אלבה עם דיוק אדיר מרחוק
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */