יום חמישי, 28.03.2024 שעה 14:18
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6220-5526מכבי ת"א1
5518-5526מכבי חיפה2
4919-4526הפועל ב"ש3
4732-3826הפועל חיפה4
3426-2726מכבי בני ריינה5
3331-2626בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3133-2826הפועל ירושלים1
3048-3126מכבי פ"ת2
2841-2926מכבי נתניה3
2838-2126הפועל חדרה4
2637-2926הפועל ת"א5
2534-3426בית"ר ירושלים6
2242-2026מ.ס אשדוד7
1939-2026הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • הפועל ב"ש
  • שבת, 30/03, 16:00
  • הפועל חיפה
  • הפועל חדרה
  • שבת, 30/03, 17:00
  • הפועל פ"ת
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 30/03, 19:30
  • מ.ס אשדוד
  • מכבי ת"א
  • שבת, 30/03, 20:00
  • בני סכנין
  • מכבי נתניה
  • ראשון, 31/03, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מכבי חיפה
  • ראשון, 31/03, 20:30
  • מכבי בני ריינה
  • הפועל ירושלים
  • שני, 01/04, 20:00
  • הפועל ת"א

השמינייה: כך מכבי חיפה מבזבזת עוד עונה

עם 6 נקודות ב-6 משחקים, הירוקים בדרך הבטוחה לאכזבה נוספת, שנה שמינית ברציפות. "מספרת לחיבור" משווה לאכזבות העבר ומנתח את הבעיות דרך המספרים

|
מנדז'ק וריינן מאוכזבים (נעם מורנו)
מנדז'ק וריינן מאוכזבים (נעם מורנו)

שישה מחזורים עברו מפתיחת עונת 2018/19 בליגת העל שלנו והטבלה נראית משוגעת למדי. הפועל חדרה ראשונה, קבוצות פלייאוף עליון מהשנה שעברה כמו בית״ר ירושלים, הפועל חיפה ומכבי נתניה הן השלוש שנועלות את הטבלה, והאלופה הפועל באר שבע עוד מחפשת את דרכה. אולם יש דבר אחד שלא השתנה ולו במעט מהעונות האחרונות, וזה המצב של מכבי חיפה.

לזכותם של האוהדים הירוקים ייאמר שהפעם, בניגוד לשנים קודמות, הם היו מעט יותר ריאליים. היעדר הרכש הנוצץ בצירוף עם ההבנה שהבעיה עמוקה יותר מאשר שינוי ספציפי הובילו אותנו לשמוע הצהרות רפות על מטרה ״לסיים בין שש הראשונות״, ולא מעבר לכך. לפחות עד עכשיו, זה נראה כאילו גם המטרה הזאת תהיה קשה מאוד להשגה. השבוע ב״מספרת לחיבור״, החלטנו לנתח את המצב של הירוקים מכמה זוויות שונות, דרך המספרים כמובן, מטעויות העבר ועד הנתונים המדאיגים של העונה.

רוטן: זה מאד מאד מתסכל

השנה השמינית

בצד הירוק של הכרמל ידעו לספר לנו בשנה שעברה על אגדת ״שבע השנים הרעות״, שהחלה בעונת 2011/12 הזכורה לא מעט בעקבות אותו מוט שנזרק על המאמן אלישע לוי מצד האוהדים שלו. אלא שעם כל הכבוד למיתוס, אנחנו כבר בתוך השנה השמינית וזה נראה בדיוק אותו דבר כמו בכל שבע השנים השחונות, ייתכן שאף גרוע מחלקן הנכבד.

מכבי חיפה צברה רק שש נקודות מ-18 הראשונות האפשריות עד כה, 33 אחוזי הצלחה בחישוב פשוט. כפי שניתן לראות מהנתונים ההשוואתיים לאותו פרק זמן, רק שתיים מתוך העונות המדוברות היו גרועות יותר עבור הקבוצה מבחינת קצב צבירת הנקודות - עונת 2012/13 של ראובן עטר ועונת 2015/16 של רוני לוי. בשתיהן השיגה הקבוצה 5 נקודות מתוך 18 אפשריות, 28 אחוזי הצלחה.

החלק הלוקה ביותר בחסר באופן די מובהק הוא כמובן החלק ההתקפי של הירוקים. רק חמישה שערים כבשו השחקנים של פרד רוטן, פחות משער למשחק (0.8 בממוצע, אם תרצו לדייק). נתון שגם בעונות מסויטות במיוחד לא היו מתגאים בו. למעשה, פרט לעונה המוזכרת לעיל עם רוני לוי, בה כבשה קבוצתו רק שני שערים בשישה משחקים, לא הייתה אף עונה בה כבשו הירוקים פחות מאשר העונה.

בצד המעט מנחם של המגרש, ההגנה הירוקה עובדת לא רע לפי הנתונים - רק שישה שערים ספגה הקבוצה של פרד רוטן, ממוצע של שער בדיוק למשחק. מדובר למעשה בנתון הטוב ביותר מבין העונות האחרונות, פרט לזו של רנה מולנסטיין ב-16/17, בה ספגה קבוצתו בתקופה המקבילה שער אחד פחות.

ההשוואה לעונות הקודמות מחייבת גם את מדידת סבלנותו של יעקב שחר למאמנים באותן עונות. בשלוש עונות בלבד מבין השבע הרעות סיים את העונה אותו מאמן שפתח אותה - אלישע לוי, אריק בנאדו ורוני לוי. כל השאר, נשלחו לביתם עוד לפני כן. בין המחזור התשיעי (ראובן עטר) ל-22 (מולנסטיין), כשגם 13 (גיא לוזון) ו-15 (סטנוייביץ׳) היו מחזורים רלוונטיים. כמה זמן יחזיק פרד רוטן בקצב הנוכחי? רק לשחר הפתרונים.

יעקב שחר משוחח עם האוהדים. כמה סבלנות תהיה? (שחר גרוס)יעקב שחר משוחח עם האוהדים. כמה סבלנות תהיה? (שחר גרוס)

בפסגת הטבלה (הלא חשובה)

הנתון המרתק במיוחד בפתיחת העונה של מכבי חיפה הוא מספר האיומים שלה לעבר שער היריבה. 93 איומים בשישה מחזורים לפי הנתונים שאוספת מנהלת הליגה. מדובר ב-15.5 מצבים למשחק, הכי הרבה בליגת העל. אלא שעם חמישה כיבושים בלבד, הירוקים נזקקים ללא פחות מ-18.6 מצבים בממוצע כדי לכבוש פעם אחת. גם נתון זה היה הגבוה (והגרוע) בליגה, לולא משחק הבלהות של הפועל ת"א מול אשדוד, בו הצליחו האדומים "לעקוף" את החיפאים עם 26 הזדמנויות בממוצע לשער.

למעשה, לחיפה לא מעט מספרים נוספים שמעלים תמיהה על דירוגה הנמוך בטבלה. הקבוצה מוליכה את הליגה במספר הקרנות עם 37, שהן 6 קרנות למשחק ובכדורי רוחב, כאלה מספקת 29 למשחק. גם בנתוני המסירות (351 מדויקות במשחק, רביעית בליגה), השליטה בכדור (55.45 אחוז, רביעית גם כן), איבודי הכדור (271, הנתון השני בטיבו) והאיומים למסגרת (6 למשחק, מקום שני גם כן) מספקים הירוקים נתונים של קבוצת צמרת לכל דבר. אז מאיפה מגיע הדיסוננס?

מוחמד עוואד. בראש טבלת המצבים (שחר גרוס)מוחמד עוואד. בראש טבלת המצבים (שחר גרוס)

התחתית הרותחת

לצד הנתונים שלעיל, מהם קשה להבין את התוצאות של מכבי חיפה, מגיעים נתונים אחרים, אשר יכולים להסביר זאת, ולו במעט. כזה הוא למשל הנתון על מספר התיקולים שביצעו שחקני הקבוצה - רק 116, מהם 65 מוצלחים. בשני הנתונים מכבי חיפה היא הגרועה בליגה, ובפער משמעותי גם מהקבוצה שניצבת מקום אחד מעליה, הפועל רעננה (140 תיקולים, 85 מוצלחים). לשם השוואה, למכבי פתח תקווה שניצבת בראש הדירוג יש 211 תיקולים, מהם 121 מוצלחים, כמעט כפול ממכבי חיפה.

גם מספר חילוצי הכדור של הירוקים, 233, מעמיד אותה במקום האחרון ברשימה זו, בדיוק המקום בו היא ניצבת בנתוני המאבקים האוויריים - 138 כאלה היו לה בסך הכל (23 למשחק) מתוכם 64 מאבקים מוצלחים (11 למשחק). מספר העבירות שמבצעת הקבוצה גם הוא נמוך במיוחד, 61 עבירות, המקום ה-10 בליגה בנתון זה, שמגיע בניגוד גמור למשל למספר הכרטיסים האדומים שהקבוצה ספגה, שניים במספר והכי הרבה בליגה. לכל אלו, ניתן להוסיף את העובדה ששלוש פעמים איבדה הקבוצה יתרון ונקודות בדקות הסיום - בליגה מול מכבי פתח תקווה ובני יהודה, ובגמר גביע הטוטו מול מכבי תל אביב, נתון בעייתי בכל קנה מידה ומוסיף אפילו פן מנטאלי לעסק.

אליסון דוס סנטוס. הירוקים ממעטים לתקל (עמרי שטיין)אליסון דוס סנטוס. הירוקים ממעטים לתקל (עמרי שטיין)

עניין של גישה

וכעת, לפרשנות. מהנתונים הנ"ל עולה בעיה קשה ממנה סובלת מכבי חיפה - בעיית גישה. התקפית, מדובר בלי ספק בקבוצה שיש לה שחקנים מוכשרים, כאלה שמצליחים לחדור את הגנות היריבות ולהגיע לשלל מצבים במשחק, הכי הרבה בליגה אפילו. אולם משהו מול השער פשוט לא עובד. ריכוז, נכונות, אי עמידה בלחצים, היעדר מנהיגות, כל אחד מאלו יכול להיות סיבה, אולם על התוצאה אין לערער.

הגנתית, המצב אפילו חמור יותר. קבוצה ששחקניה לא מתקלים את שחקני היריבה, נמנעים מכניסה למאבקי אוויר ולא מצליחים לחטוף כדורים, גם במחיר של עבירות, היא ככל הנראה קבוצה שמשהו בה כבוי. הגישה החסרה של "מלחמה על כל כדור", היא גישה שצריכה להיות בקבוצה לא משנה מיקומה בטבלה, יכולותיה בשנים האחרונות או מי עומד על הקווים. אולי גם במקרה הזה מנהיג שיסחוף אחריו את השחקנים הוא מה שחסר. בין אם על הקווים, או על המגרש.

פרד רוטן. חסר מנהיג על הקווים? (שחר גרוס)פרד רוטן. חסר מנהיג על הקווים? (שחר גרוס)

המספר הנוסף

במשחקיה של מכבי פתח תקווה נכבשו 21 שערים, הכי הרבה בליגה, לעומת 6 בלבד שנכבשו במשחקי הפועל תל אביב. פי שלושה וחצי. למעשה, גידי קאניוק לבדו כבש יותר מכל שחקני הפועל תל אביב גם יחד, כשיש עוד חמישה שחקנים נוספים שכבשו לבדם כמו האדומים בדיוק. האוהדים האדומים לא הרימו את ידיהם לאוויר בשמחה כבר 270 דקות. מבטיחים להמשיך לעקוב.

רועי זיקרי מתוסכל. ובצדק (רדאד ג'בארה)רועי זיקרי מתוסכל. ובצדק (רדאד ג'בארה)

המעקב

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */