יום שישי, 26.04.2024 שעה 19:23
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6922-6230מכבי ת"א1
6222-6230מכבי חיפה2
5525-4930הפועל ב"ש3
5040-4230הפועל חיפה4
4329-3230מכבי בני ריינה5
3637-2830בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3734-3229הפועל ירושלים1
3341-2529הפועל חדרה2
3353-3529מכבי פ"ת3
3244-3029מכבי נתניה4
3135-3929בית"ר ירושלים5
2744-3229הפועל ת"א6
2744-2329מ.ס אשדוד7
2143-2229הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי בני ריינה
  • שבת, 27/04, 17:00
  • מכבי ת"א
  • הפועל ב"ש
  • שני, 29/04, 20:00
  • בני סכנין
  • הפועל חיפה
  • שני, 29/04, 20:30
  • מכבי חיפה
  • מכבי נתניה
  • שבת, 04/05, 17:00
  • הפועל ת"א
  • הפועל פ"ת
  • שבת, 04/05, 20:00
  • הפועל ירושלים
  • הפועל חדרה
  • שני, 06/05, 20:30
  • מכבי פ"ת
  • בית"ר ירושלים
  • שני, 06/05, 20:30
  • מ.ס אשדוד

שיעור בקבלת החלטות: השינוי הגדול של סולומון

היהלום של פ"ת, שרשם התקדמות אדירה בקיץ, נשאר בבית. הביטחון מאלישע, הליווי מבניון, החיבוק מלוזון, הלחץ, ההקלה, ההצעות וינואר. וגם: עופר ומנדש

|
מנור סולומון חוגג (חגי מיכאלי)
מנור סולומון חוגג (חגי מיכאלי)

את עונת 2017/18 מנור סולומון אולי יעדיף לשים מאחוריו. הגיוס לצה"ל עצר במעט את ההתקדמות שלו, לחץ גדול הופעל עליו מצד התקשורת, מועדוני פאר אירופיים הוזכרו כמועמדים לקלוט אותו, תגי המחיר רק הלכו והאמירו, אבל הקשר המוכשר רק רצה קצת שקט והדיבורים סביבו לבטח לא עשו לו טוב.

בניגוד מוחלט לעונה שעברה, את 2018/19 היהלום של מכבי פתח תקווה פתח בצורה פשוט אדירה. דריבלים מופלאים, פריצות קסומות, שערים נדירים ביופיים מול הפועל תל אביב ובית"ר ירושלים, יכולת משובחת ובעיקר כמויות של בגרות ושקט נפשי – כל אלה באו לידי ביטוי במשחק של הבחור הצעיר מכפר סבא, שעלה על דרך המלך תחת שרביטו של אלישע לוי.

לוזון: אין הוקוס פוקוס בכדורגל

"כבר במחנה האימונים ראינו שהוא הולך לתת עונה גדולה, מתחילת אימוני טרום העונה הוא כבר היה נראה כמו מנור אחר, בוגר וחזק יותר מנטלית", התגאו במכבי פ"ת. וכך היה מהרגע הראשון שהקשר בן ה-19 עלה על כר הדשא בתחילת חודש אוגוסט, כשלקראת סיומו זכה לזימון לסגל נבחרת ישראל לקראת המשחקים מול אלבניה וצפון אירלנד.

לאחר התקדמות מקצועית ומנטלית כל כך מרשימה ביותר שביצע בקיץ, מנור, ביחד עם משפחתו, ראשי מכבי פתח תקווה וסוכניו גלעד ורונן קצב ושלומי בן עזרא, עזרו לו לקבל את ההחלטה הנכונה מבחינתו ואחת החשובות בקריירה שלו, כאשר הוא בחר להישאר במלאבס ולהמשיך את ההתקדמות שלו בביתו, גם לאור ההצעות הלא מספקות/מתאימות.

מנור סולומון מול דניאל פלשר (אחמד מוררה)מנור סולומון מול דניאל פלשר (אחמד מוררה)

ההתחלה

כזכור, ההתחלה הייתה מבטיחה. כבר בתחילת 2018 סולומון פרץ לתודעה העולמית וזכה לכבוד גדול מאופ”א, כשנכלל ברשימת 50 השחקנים המבטיחים. “על פי הדיווחים, גם ליברפול וגם יובנטוס הביעו עניין בקיצוני של מכבי פ”ת שמתנשא לגובה של 1.65 מטר, וזכה בשנת 2017 לזימון ראשון לסגל נבחרת ישראל”, נימקו באתר אופ”א. בנוסף אליהן, דווח גם כי רומא ומונאקו התעניינו בתכשיט.

מחקר של “CIES – football observatory” בדק בשנה שעברה את כמות הדקות שמקבלים שחקנים בני 20 ומטה ברחבי היבשת וסולומון נכלל ברשימה היוקרתית, לצד כמה מהכדורגלנים הצעירים הטובים באירופה, כמו ג’אנלואיג’י דונארומה, קיליאן אמבפה, מרקוס רשפורד, פדריקו קייזה, מתיאס דה ליכט, מלקום, לאון ביילי, קפה, מרטין אודגארד וריצ’ארליסון.

מנור סולומון חוגג (איציק בלניצקי)מנור סולומון חוגג (איציק בלניצקי)

אלא שהמחקרים, הדיווחים, המחמאות ושלל הדיבורים עשו לסולומון רק רע והאטו את קצב ההתקדמות שלו בעונה שעברה והוא חווה דעיכה משמעותית על כר הדשא. גם תגי המחיר, שנעו בין 5 ל-7 מיליון יורו לא עשו עמו חסד, יו”ר מכבי פ”ת אבי לוזון אף צוטט כמי שאמר שלא ימכור אותו בפחות מ-20 מיליון יורו ואף השווה אותו ליוסי בניון כמי שיגיע לאנגליה ולספרד, בדיוק כמוהו. 

בניגוד מוחלט לכך, מתחילת העונה סולומון בן ה-19 בסך הכל מראה לכל המדינה בחודש האחרון בדיוק למה נוצר בכלל כל ה'הייפ' סביבו, משחזר את היכולת המקורית שלו מימי הפריצה ב-2017 ומוכיח שביצע התקדמות ענקית בקיץ האחרון. אותה יכולת בששת המשחקים הראשונה של העונה, חמישה בגביע הטוטו ומחזור אחד בליגת העל, הציפו מחדש את הכותרות על הכישרון הגדול ממלאבס, אולי גם הקפיצו את המחיר.

מנור סולומון מול טורבן מוסל (אחמד מוררה)מנור סולומון מול טורבן מוסל (אחמד מוררה)

הקשיים

מערכות היחסים של סולומון עם מאמניו, מלכתחילה היו משמעותיות וטעונות במכבי פ"ת. הקשר, שהובא למלאבס אחרי שעמוס לוזון צפה בו מככב במדי הפועל כפר סבא בעוד אביו יוסי סולומון הוא מאמן כושר במחלקת הנוער של פ"ת, עלה לבוגרים כבר בגיל 16 תחת רפואה. למרות שהרבה אנשים במועדון הרימו גבה וטענו דאז כי היה זה סיכון, מאמן הקבוצה לשעבר המשיך בשלו וזרק את הכישרון למים העמוקים. כבר בדצמבר 2016, מול אותה כפ"ס, הוא פתח לראשונה בהרכב. 

רפואה, שגם היה עובד עם סולומון על יכולתו במסגרת אימונים אישיים שהיה עורך לשחקני מחלקת הנוער, העלה למעשה את השחקן מנערים א' היישר לקבוצה הבוגרת, בלי עונה אחת רצופה בליגת לנוער. למרות שלגבי כישרון כזה אין הרבה מה להתלבט, הקפיצה אמנם הייתה מטאורית ויחסית חלקה בהתחלה אבל חבלי ההתאקלמות של סולומון בהחלט ניכרו מאוחר יותר. גם בנבחרת, הוא זומן תחילה לבוגרת ורק אז ירד לאולימפית.

מנור סולומון בלשכת הגיוס (נעם מורנו)מנור סולומון בלשכת הגיוס (נעם מורנו)

לטענת לא מעט גורמים בפ”ת, עצם העובדה שבעונה שעברה סולומון קיבל "יחס מועדף" ולא "הוחזק קצר" כפי שהיה לפני כן, גם גרמה לו לא למצות הפוטנציאל. הוא נראה היה כבוי ולא שמח. "בזמנו, כשהוא היה מראה על המגרש שקל לו מדי ולא היה הופך פעולות כמו דריבלים לתכל'ס, הוא ירד פעם אחת לנוער למשך שבוע-שבועיים, אבל הבין מיד את המסר וחזר לקבוצה בוגרת, מאז הוא לא חזר לנוער", אמרו בפ"ת. 

דריבלים מיותרים בתוך הרחבה, חוסר משמעת טקטית וקושי בהתמודדות עם המאבק על מקום בסגל ובהרכב היו מנת חלקו של סולומון תחת רפואה, שרצה שיתחשל. באותה תקופה, לוזון, לו קשר מיוחד עם מנור, לחץ על המאמן דאז להקל עם סולומון ולוותר לו. "מלחמות" היו בין השניים, כך אומרים בסביבת המועדון, אבל גם לוזון דאג לבגר את הקשר, להיות לו לאוזן באותם רגעים ולהסביר לו שהכל קורה לטובתו.

בפ”ת מספרים כי לוזון אוהב ודואג למנור כמו אחד מבניו. ההחלטה שנלקחה להישאר בפ”ת, כמו גם מקרי העבר, מעידים על כך שההתקדמות והפריחה של הטאלנט חשובים מאוד ללוזון מבחינה אישית ולא רק מסחרית, כאשר לפ”ת בכל מקרה יהיו אחוזים מכרטיס השחקן שלו במכירה עתידית. 

מנור סולומון מול אמיר נאסר (ניסן עייש)מנור סולומון מול אמיר נאסר (ניסן עייש)

השיעור

במכבי פ"ת מדגישים תמיד כי הם עושים הכל העונה כדי לנטרל את הרעשים סביבו ואם לשפוט לפי היכולת שלו על המגרש והחיוך שחזר ללחיים, הם עושים זאת נכון. במסיבת העיתונאים לפני המשחק מול בית"ר, אלישע לוי אף ציין כי סולומון "מתפקד כמו שצריך בעזרת השחקנים" במועדון. אחד מהם, כנראה החשוב והמשמעותי מכולם, הוא בניון.

מי אם לא בניון, ילד פלא בעצמו ומי שסומן כבר בגיל צעיר ככישרון ברמה עולמית, נחשב לחונך של סולומון. על כך, מתגאים מאוד בפ"ת: "יוסי תמיד מנסה לעזור לו, כמו כל האנשים במועדון. זאת מטרה של כולם שהוא יקח החלטה נכונה כי הגאווה שלנו. בניון עוזר לו מאוד בלהוריד מעצמו לחץ, לגרום לו קודם כל ליהנות. וגם בדברים מקצועיים על המגרש, איפה להיות, מתי לשחרר את הכדור, למי, עזרה בקבלת ההחלטות שהיא הדבר אולי הכי חשוב לשחקן".

יוסי בניון (אחמד מוררה)יוסי בניון (אחמד מוררה)

עוד הוסיפו על כך במועדון: "העונה רק התחילה והתקדמות מודדים לאורך זמן, אבל כבר עכשיו רואים שהוא בכיוון הנכון ומנסה לעשות בדיוק את הדברים הנכונים כמו שמסבירים לו. בגלל זה חייב לתת לו שקט ולא ללחוץ יוצר מדי כי צריך שזה יקרה לאורך זמן. אלישע נותן לו את כל הביטחון שאפשר ומקרין לו שסומך עליו וזה הכי חשוב לשחקן".

לוי, מי שנתן את ההזדמנות בעבר לשלל שחקנים צעירים כמו מוחמד גדיר, אייל גולסה, אופיר דוידזאדה ואחרים, באופיו לקח על עצמו פרויקטים עם שחקנים שכאלה ומאפשר לסולומון לפרוח תחתיו. בעוד הקשר נחשב לשחקן הדגל במכבי פ"ת, מועדון שחרט על דגלו קידום שחקנים צעירים והשבחתם, לוי, שמסתמן כמו שידוך מושלם למלאבסים, מתאים בדיוק לשחקן כמו הקשר המוכשר וזה בהחלט ניכר.

שרון מימר ומנור סולומון (נעם מורנו)שרון מימר ומנור סולומון (נעם מורנו)
אלישע לוי עם מנור סולומון (איציק בלניצקי)אלישע לוי עם מנור סולומון (איציק בלניצקי)

"אין ספק שאלישע משפיע לטובה על מנור", אמרו בסביבת המועדון. "הוא כישרון בלתי רגיל, אין מה לומר, אבל רואים טוב מאוד שהעונה הוא יותר ממושמע טקטית, יותר מאיים על השער, שיפר את המספרים שלו, עושה הרבה יותר הגנה, אלישע העלה אותו על דרך המלך, הוא נותן לו את כל הביטחון שבעולם".

ההצעות

אחרי הפספוס הגדול עם מנצ'סטר סיטי, כאשר העסקה כבר הייתה סגורה לפני שמכבי פ"ת העלתה את מחירו לצערם של כל הצדדים, שהבינו את הטעות רק בדיעבד, לאחרונה אתלטיקו מדריד שקלה לרכוש נתח מסוים מכרטיס השחקן שלו, כמו גם הפועל באר שבע אליה הוא עתיד היה להיות מושאל במסגרת שיתוף הפעולה בין המועדונים.

עומר גולן ואבי לוזון (חגי מיכאלי)עומר גולן ואבי לוזון (חגי מיכאלי)

אתלטיקו, יוצגה למעשה על ידי עידן עופר, מבעלי המועדון המדרידאי, לו אחוזים גם בפמליקאו מהליגה הפורטוגלית השנייה, שגם אליה היה ניסיון להעביר את הכישרון של פ”ת. בסביבת סולומון ציינו כי מעבר שכזה, גם בהשאלה, לא עמד על הפרק, אולם לא פסלו רכישה עתידית והעברה לאחת הקבוצות של “קבוצת עופר”, לפחות על הנייר, והשאלה לקבוצה אחרת.

המו”מ מול “קבוצת עופר” נפסק בימים האחרונים שלפני סגירת החלון, אולם עשוי בהחלט להתחדש לקראת החלונות הבאים, כאשר הוא אף עשוי לנסות ולהעביר את סולומון לאחת מהקבוצות בהן לז’ורז’ה מנדש ישנה השפעה מקצועית ישירה כמו וולבס ו-ולנסיה. האפשרות עדיין קיימת לקראת ינואר, כשעופר עדיין לא אמר את המילה האחרונה בנוגע לסולומון, בו הוא רואה כשחקן דגל שעתיד לייצג את המעורבות הישראלית שלו בעולם הכדורגל, מבחינת הקבוצה שלו וגם לגבי הרשת הענפה של מנדש.

אלונה ברקת, מיגל אנחל חיל ועידן עופר (איציק בלניצקי)אלונה ברקת, מיגל אנחל חיל ועידן עופר (איציק בלניצקי)

כזכור, גם בית"ר ירושלים ומכבי חיפה פנו למכבי פ"ת ובדקו את העלויות הכרוכות ברכישת היהלום וכמובן קבוצות אירופיות נוספות הביעו עניין. כעת, במלאבס מודעים לכך כי כל אחת מהישראליות – ב”ש, בית”ר ומכבי חיפה – תהיה מוכנה לקחת אותו בכל רגע נתון, אולם לוזון קיבל הבטחה לגב כלכלי ויכול להרשות לעצמו גם לסיים את העונה עם סולומון באם המושבות. זאת, על אף שגורמים אחרים בפ”ת לחצו עליו למכור אותו לאחת מהן ולסיים את סאגת המכירה וטענו בפניו כי הוא לוקח סיכון בכך שמשאיר את הקשר המוכשר.

כמו כן, ל-ONE נודע כי מי שבדקה את האפשרות לצרף את סולומון, המיוצג על ידי סוכניו האחים רונן וגלעד קצב ושלומי בן עזרא, מוקדם יותר הקיץ, היא ווטפורד. כידוע, הקבוצה האנגלית נשלטת על ידי משפחת פוצו, שבבעלותה גם אודינזה האיטלקית וגרנאדה הספרדית. בסביבתו של השחקן אישרו את ההתעניינות, אולם כמובן מדובר באפשרות שעשויה לעלות שוב רק לקראת חלונות ההעברות הבאים כמובן.

ז'ורז'ה מנדש ורונאלדו (רויטרס)ז'ורז'ה מנדש ורונאלדו (רויטרס)

ההחלטה

למרות ההתעניינות הרבה, בסביבת השחקן לא היו בטוחים בכלל שהאפשרות לעבור לאירופה הייתה העדיפה מבחינתו, וכך היה. כפי שכבר צוטטו שחקנים ובעלי תפקידים שונים במועדון, גם בסביבתו היו סבורים כי עדיף לסולומון עוד עונה אחת לפחות להתחשל בליגת העל, בפ”ת, בייחוד לאור יכולתו הנוכחית.

"היו למנור כמה הצעות והוא היה צריך לבחור ביחד עם המשפחה והסוכנים שלו מה הצעד הכי נכון עבורו בשיקול דעת ולא בלחץ", אמרו בסביבתו ואף ציינו כי לגבי מעבר לחו"ל, צה"ל צריך היה עוד לאשר כי סולומון יוגדר "ספורטאי עילוי" רק לאחר חתימה רשמית שלו, אם וכאשר. "צריך להבין, יש פה ילד בן 19, מוכשר בטירוף, יש לו פה הורים שדואגים לו לכל דבר, חברה שקרובה אליו מאוד, יש לו כאן חיים שלמים ולא חסר לו בהם כלום. הוא לא היה צריך למהר לעשות שום צעד. 

מנור סולומון חוגג (נעם מורנו)מנור סולומון חוגג (נעם מורנו)

"אם יוחתם בקבוצה גדולה, יקח לו לפחות שנתיים להגיע מוכן לבית החדש לו יום אחד. עד שיגיע לרמות הכי גבוהות, הוא צריך לבחור את היעד שיפתח אותו בשנתיים-שלוש הקרובות. כולם ביחד, כולל פ"ת, צריכים לבחור לעשות מה שהכי טוב לילד וזה מה שקרה. זה לא העיקר לעבור לאירופה כמה שיותר מהר. העיקר זו הקריירה של מנור והוא צריך לקחת נשימה ולבחור את היעד הבא שלו בשקט".

שקט, זאת מילת המפתח שבה משתמשים כל הגורמים הקשורים לסולומון. על המגרש, מחוצה לו, במסגרת המו"מ ובעיקר בנפש של השחקן. בעונה שעברה, שהחלה עם פיטוריו של מי שנתן לו את המפתחות לראשונה, קובי רפואה, במהלך שפגע בו מאוד, הקשר נלחץ מהסיקור התקשורתי הרחב סביבו, שנבע לא מעט בשל דיווחים רבים על עתידו באירופה, ולא הציג את היכולת שאפיינה אותו בשלהי עונת 2016/17. שקט, בטוח שלא היה לו. 

מנור סולומון וקובי רפואה (נעם מורנו)מנור סולומון וקובי רפואה (נעם מורנו)

"חייבים לתת לו שקט ולא להיסחף יותר מדי, בלי קשר להחלטה הזאת", אומרים במכבי פ"ת. "ראינו מה קרה בעונה שעברה שדיברו בלי הפסקה ורשמו מחירים וזה פגע בו. הוא רק בתחילת הדרך. כמובן שהוא מוכשר מאוד ויכול להצליח בגדול, אבל רק עם עבודה קשה ושקט. צריך לתת קודם כל עונה שתיתן לו ביטחון ולאט-לאט הוא יגיע לאן שצריך". 

ההקלה

לאחר שההחלטה העקרונית על הישארותו של סולומון התקבלה כבר ביום חמישי, בפ”ת מספרים כי הקשר הצעיר נאה אחרת לחלוטין באימון שנערך אתמול. קליל, שקט, רגוע, אבן נגולה מעל לבו. בניון אף שוחח איתו באימון ובירך אותו על ההחלטה להישאר וציין כי היא תטיב עמו בהמשך הדרך.

אורי מגבו, יוסי בניון ומנור סולומון (איציק בלניצקי)אורי מגבו, יוסי בניון ומנור סולומון (איציק בלניצקי)

הלחץ הגדול בשבועות האחרונים בהחלט ניכר עליו, למרות שלא הפריע ליכולת המעולה על המגרש, אבל מנור, משפחתו, סוכניו וכל אנשי פ”ת יצאו מרוצים מהתוצאה שכנראה משאירה אותו במלאבס עד ינואר לפחות, אלא אם כן יקרה משהו דרמטי. כולם, כולל בניון, לוי, לוזון העבירו וממשיכים להעביר לכישרון הגדול שיעור בקבלת החלטות, כזה שיטיב עמו בהמשך וייתכן שאף ישרטט את מסלול הקריירה שלו.

כרגע לפחות, ואפילו בעבור חצי עונה ביכולת דומה ובטח שעונה שלמה, ההחלטה שלקח מנור סולומון נראית על פי כמעט כל הגורמים המעורבים כנכונה ביותר ולבטח זו שהקלה עליו להמשיך לנצוץ באם המושבות.

אסור לפספס
נגןשיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
שיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
נגןאוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
אוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
נגןבולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
בולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
נגןהוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
הוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */