יום שבת, 18.05.2024 שעה 11:32
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
7625-6733מכבי ת"א1
6824-6933מכבי חיפה2
6129-5333הפועל ב"ש3
5344-4533הפועל חיפה4
4339-3633מכבי בני ריינה5
4041-3233בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
4336-3732הפועל ירושלים1
3956-4332מכבי פ"ת2
3648-2832הפועל חדרה3
3539-4432בית"ר ירושלים4
3547-3332מכבי נתניה5
3444-2632מ.ס אשדוד6
3051-3432הפועל ת"א7
2448-2432הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • הפועל חיפה
  • 2 - 1
  • בני סכנין
  • הפועל ב"ש
  • 1 - 2
  • מכבי בני ריינה
  • מכבי חיפה
  • 1 - 0
  • מכבי ת"א
  • הפועל חדרה
  • שבת, 18/05, 18:00
  • הפועל ת"א
  • מ.ס אשדוד
  • שבת, 18/05, 18:00
  • הפועל ירושלים
  • הפועל פ"ת
  • ראשון, 19/05, 20:00
  • מכבי נתניה
  • בית"ר ירושלים
  • שני, 20/05, 20:00
  • מכבי פ"ת

אני איתך, והעולם מנגד: הפרידה של ג'ורדי ממכבי

לפני הקיץ הכי חשוב בשושלת שבנה, ההולנדי זיעזע לטובת המועדון. הלחץ שהפעיל, "הפיצוץ המבוקר" של גולדהאר, והעתיד של קרויף שעשוי לעבור לברצלונה

|
קרויף. מכבי מחשבת מסלול מחדש (רדאד ג'בארה)
קרויף. מכבי מחשבת מסלול מחדש (רדאד ג'בארה)

מכבי תל אביב נכנסה אתמול (שלישי) לעידן חדש, עוד לפני שתקופתו של ג'ורדי קרויף הסתיימה. ההודעה של מיץ' גולדהאר שבאה לסיים את הסאגה סביב עתידו של המאמן, נועדה א' - כדי להרגיע את המערכת, וב' - לסיים את עידן ההולנדי בצורה ראויה. לא בפרידה לקונית דרך האתר הרשמי של מכבי ת"א, או באמצעות הדבקת ציטוט קלישאתי של הבעלים הקנדי בקבוצת התקשורת בה חברים העיתונאים המסקרים את המועדון. בכך, על ידי כינוס מסיבת העיתונאים בפתאומיות, הצליח גולדהאר במונחים של מועדון כדורגל לבצע "פיצוץ מבוקר".

יכול להיות שאם הפרידה מההולנדי הייתה נעשית בדרך אחרת, באמצעות הודעה, או בטיימינג אחר, היה ניתן הפתח לספקולציות לגבי אופי הפרידה. לא סתם קרויף הדגיש והקנדי הסכים: "זו הדרך הראויה ביותר להיפרד, כאשר מיץ' נמצא בישראל". סיפור קטן, אחרי המשחק נגד הפועל חיפה צעד כותב שורות אלה לכיוון החניה שם עמד רכבו של קרויף, לחשתי לו: "ההחלטה על העתיד שלך כבר התקבלה. אתה קיבלת אותה מזמן. בעונה הבאה לא תהיה פה". ההולנדי חייך ונכנס לרכבו. חיוכו היה כהסכמה. ההחלטה אכן התקבלה כבר לפני זמן מה. העיתוי ביציאתה? אולי היה משתנה אם מכבי ת"א הייתה מנצחת את הפועל חיפה. אולי לא.

ג'ורדי: תודה לכולם על שש שנים נהדרות

מה שכן אפשר להגיד, אנשיו של קרויף טוענים כי את הלחץ להודיע על כך כשגולדהאר בישראל, הוא הפעיל כבר זמן מה. עוד לפני ההפסד להפועל חיפה. באירופה טוענים כעת שג'ורדי החליט לקחת שנת שבתון לפני שיבחר את היעד הבא שלו. כמעט כולם מסכימים כי לא יהיה עוד מאמן. מקורביו של ההולנדי בישראל מספרים ל-ONE כי הוא יחזור להיות מנהל ספורטיבי, גם אם הוא לא סגור על כך במאת האחוזים בשלב הזה. אחד מהם משוכנע כי היעד הבא יהיה ספרד. יתרה מכך, הוא מתעקש על ברצלונה. השידוך הזה כמעט וקרה בקיץ, אך ג'ורדי בחר לרדת לקווים ולהישאר לעוד עונה אחת אחרונה בקריית שלום. 

כעת, ייתכן מאוד כי השידוך עם ברצלונה ייצא לפרק. ישנם מועדונים אחרים בספרד שישמחו לצרף את קרויף והצעות היו, ישנן ועוד יהיו. בסופו של יום, ניתן להאמין לדבריו בתגובה לשאלה של כותב שורות אלה במסיבת העיתונאים: "אני לא אחד שיסגור עם מועדון אחר לפני שאני מודיע למועדון הקיים שלי. יש עוד תשעה משחקים ואני לא ממהר לשום מקום, אתפנה לכך בסיום העונה". אולי רמז לכך שהוא באמת שוקל שבתון, אולי פשוט הדרך שבה הדברים צריכים להיאמר על ידו בשלב הזה. 

ג'ורדי קרויף בימיו בברצלונה. יסגור מעגל? (רויטרס)ג'ורדי קרויף בימיו בברצלונה. יסגור מעגל? (רויטרס)

הפרידה מקרויף לא תהיה קלה עבור המועדון. "טביעות האצבע שלו מונחות בכל פינה", אמר אתמול גולדהאר, וזה נכון. בטוב וברע, מכבי ת"א של שש השנים האחרונות הייתה ג'ורדי. כשהצליחה, כשכשלה, הוא היה הכתובת. הסרת האוטוריטה שלו בקיץ, הפיכתו למאמן בלבד ללא מנהל ספורטיבי מעליו, הותירה את גולדהאר בבעיה גדולה יותר. אין לו כיום מנהל ספורטיבי בפועל שהשחקנים מכירים, מחוברים אליו, שיוכל להפוך את המעבר לחלק יותר. בדיוק מה שעשה קרויף בשנים הקודמות כשהקבוצה החליפה מאמן בכל קיץ. 

בעצם, יש לה את בן מנספורד. בתקופה האחרונה, בערך מינואר, הוא מנהל את ההצגה. הוא קובע איך דברים ייעשו, הוא יושב עם שחקנים, את כל הפן הניהולי-מקצועי, הוא לקח עליו. יכול מאוד להיות שכבר אז ידעו במכבי ת"א שבקיץ הכל יסתיים. וכך, המנכ"ל קיבל לעצמו שנה של למידה, התגלחות מה שנקרא, אל ועל הכדורגל הישראלי. הוא מבין היום מי נגד מי, איך הדברים פה עובדים ואיך הכדורגל הישראלי נראה ומשוחק. לכן, סביר להניח כי הוא גם יוביל חלק גדול במהפכה החדשה שתעבור הקבוצה מקריית שלום. 

ג'ורדי קרויף ובן מנספורד. האחרון קיבל עונה של למידה מההולנדי והולך בדרכו (נעם מורנו)ג'ורדי קרויף ובן מנספורד. האחרון קיבל עונה של למידה מההולנדי והולך בדרכו (נעם מורנו)

בכל הנוגע לשחקנים לעונה הבאה, הוא כבר יושב על התוכניות וכבר יושב עם סוכנים. אחת ההחלטות הראשונות שהתקבלה היא כי כל המושאלים ישובו בקיץ. המנהל הספורטיבי החדש והמאמן החדש יצטרכו להחליט מי נשאר, תוך כדי הנחיה ברורה כאשר יכנסו אל התפקיד – בונים על שחקני הבית. גולדהאר דיבר על כך בהרחבה אתמול: נושא הפייר-פליי. אפילו טען במילותיו כי ישנה מחשבה להוריד את התקציב ולאזן אותו יותר. "מגרדים את תקרת הפייר פליי", אמר. "לא ממש מבינים כאן בישראל מה זה אומר".

ובכן, אם מכבי הגיעה למצב הזה, המשמעות היא כי בשלוש העונות האחרונות הקבוצה נושקת להפסדים של 30 מיליון יורו. מספר דמיוני, אך הגיוני, בהנחה והמספרים המדווחים נכונים והבעלים אכן מביא מכיסו בכל עונה 50 מיליון ש"ח, בלי למשוך רווחים בשום שלב. כדי לאזן את התקציב מכבי ת"א תצטרך לשנות מדיניות וכמובן למכור את הנכסים בעלי השיווק שלה. כבר עתה ניתן להעריך כי יהיה ניסיון חזק להשיג על פרדראג ראיקוביץ' לפחות 4 מיליון יורו ועל וידאר קיארטנסון לפחות 5 מיליון יורו. הכנסה ממכירה של השניים תהווה גם בסיס לחיזוק עבור המנהל הספורטיבי החדש.

וידאר קיארטנסון. מכירה שלו תסייע מאוד למועדון (איציק בלניצקי)וידאר קיארטנסון. מכירה שלו תסייע מאוד למועדון (איציק בלניצקי)

אך עד שזה יקרה, הוא יצטרך לבנות על הקיים, והקיים אומר להחזיר הביתה את השחקנים שהשתפשפו במועדונים אחרים. כך גם לגבי מחלקת הנוער שעתידה לשלב עוד ועוד שחקנים בסגל הבוגר. היום מסומנים בה כישרונות כמו עדן קארצב, פרינס תומאס ואיילון אלמוג. שחקנים נוספים סביר להניח נמצאים ברשימות של פטריק ואן לוון, המנהל הביצועי, שלדעתו תהיה משקל. אתמול הבהיר גולדהאר כי כל השמועות והדיווחים לגבי מעמדו של ההולנדי השני במועדון, אינם נכונים. "אני לא מספיק מכיר אותו, זה נכון, אני צריך לבלות איתו יותר זמן, אבל עד עכשיו אני מרוצה מהעבודה שלו. הוא בא לפה ועשה המון שינויים, זה כמובן גורר תגובות וביקורות מאנשים מבחוץ שקשה להם לעכל כל כך הרבה שינויים, אבל נכון לנקודת הזמן הזו אנחנו מרוצים מפטריק". 

סביר להניח כי להולנדי יעניקו את שלוש השנים שלו להשלים את המהפכה הפרטית שלו. לא בטוח בכלל שהיא תימשך שש שנים, כמו של חברו ההולנדי האחר, אך שחקני הנוער וגם המושאלים שבלי ששמנו לב חלקם כבר מתקרבים לגיל 22, וחלקם כבר חצו אותו, נראים בשלים יותר להוות חלק מהסגל וכל אחד מהם יכול להיות הדור פרץ או הדור מיכה הבאים, השחקן שפורץ לפתע והופך לחלק בלתי נפרד מההרכב הצהוב, ובזכות מוחלטת.

פטריק ואן לוון. גולדהאר מרוצה ממנו (משה חרמון)פטריק ואן לוון. גולדהאר מרוצה ממנו (משה חרמון)

גולדהאר טען אתמול כי בעת יציאתו מחדר מסיבת העיתונאים, יחל הליך איתור המחליף של קרויף. ניתן לחשוב שהוא דובר אמת, אם כי רק ביום ראשון האחרון עמד מול מצלמה והבהיר כי עתידו של המאמן לא יעלה על הפרק לפני חודש מאי. לכן, לא מופרך להעריך כי מהרגע בו מכבי ת"א הבינה שקרויף לא ממשיך, היא כבר החלה את הליך האיתור הזה. מנספורד מגיע מעולם של סוכני כדורגל, מנהלים ספורטיביים ומנכ"לים. סביר להניח כי ירצה להביא לכאן אדם שהוא מכיר ומעריך את יכולותיו המקצועיות. אך גולדהאר כבר הקשיב פעם אחת לג'ק אנגלידיס, שהכיר לו את ג'ורדי קרויף, ולדעתו משקל מכריע.

הצהובים יצטרכו לחתוך דברים בהקדם. גורמים הקרובים למועדון טוענים כי יש ברצונם לסגור מנהל ספורטיבי עד לסיום חודש אפריל, כדי שזה יוכל עד לסיום העונה (20 במאי), כבר לסגור עם המאמן החדש של הקבוצה. אם הליך איתור המנהל הספורטיבי יתעכב, יכול מאוד להיות שהצהובים יצטרכו לבחור קודם מאמן ובהמשך לשדך לו מנהל, אולם זהו מצב שיכול לייצר בעיה גדולה כפי שראו במכבי חיפה רק בשנתיים האחרונות. לכן, המטרה היא כבר עכשיו להחליט לאיזה כיוון הולכים - מאמן בלבד או מנהל ספורטיבי שבוחר את המאמן. האופציה השנייה היא המועדפת בשלב הזה.

מיץ' גולדהאר וג'ורדי קרויף (שחר גרוס)מיץ' גולדהאר וג'ורדי קרויף (שחר גרוס)

גולדהאר בעצמו ציין. "עכשיו, השמועה כבר תופץ הלאה. אנשים יידעו שג'ורדי עוזב ושאנחנו מחפשים אנשי מקצוע חדשים", כנראה שגם הוא מבין שהכוח התקשורתי יכול לעזור לו לאתר את האנשים הראויים. ספקולציות רבות ייזרקו בשבועות הקרובים. מועמדים רבים יעלו בכלי התקשורת השונים. המשחק מתחיל ובגדול. יותר גדול ממה שהיה לפני שג'ורדי קרויף הגיע לראשונה לישראל (וגם אז, שמו דלף בסופו של דבר אחרי שנזרקו עשרות מועמדים). 

לפני שש שנים גולדהאר, בעצת אנגלידיס, קיבל את ההחלטה הטובה ביותר שהתקבלה בהיסטוריה הקרובה של מכבי ת”א. קרויף שינה את פני המועדון. הביא שלוש אליפויות רצופות לקבוצה שלא זכתה באליפות מאז 2003. שם אותה בליגת האלופות ושלוש פעמים בשלב הבתים של הליגה האירופית, פעם אחת בשלב 32 האחרונות. הוא הוביל אותה לזכייה בגביע המדינה ובשני גביעי טוטו. הוא הכניס לה סכום לא מבוטל מהקמפיינים באירופה וממכירת שחקנים, כולל שמונה מיליון דולר על שחקן אחד ומיוחד. הוא גם הפסיד לא מעט. וגם טעה לא מעט. אבל בשורה התחתונה, עם או בלי קשר לאיך תסתיים עונתו השישית והאחרונה - הוא שינה את המועדון. הוא החזיר את מכבי ת"א למקום אליו היא ראויה.

מיץ' גולדהאר. עומד בפני אתגר גדול כעת (שחר גרוס)מיץ' גולדהאר. עומד בפני אתגר גדול כעת (שחר גרוס)

היום, גולדהאר עומד בפני האתגר הכי גדול שהיה לו מאז 2012. והוא אוהב אתגרים. שאלנו אותו אתמול על הדלק, מה מניע אותו. הזעזוע הזה, ללא ספק מניע את גולדהאר. הרצון להוכיח לכולם שהוא יודע, שהוא מועמד להיות הבעלים הכי מצליח בתולדות הכדורגל הישראלי. זה הדלק. מכאן צריכה לצאת החלטה. כזאת שהופכת אותך לאחד שמניע פרויקט רכבות מצליח או כזאת שגורמת לך לחזור לימים חשוכים. זה הקיץ הכי משמעותי בשושלת שבנה ג'ורדי קרויף עבור מיץ' גולדהאר. וקרויף כבר לא יהיה פה כדי לראות איך הוא מסתיים, אבל הוא תמיד יהיה האיש ששינה את ההווה הצהוב, וגם סידר לו אחלה של פרק בן שש שנים, עם הנחת היסודות לעתיד צהוב לא פחות.

הקדנציה של ג'ורדי
אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */