יום שלישי, 30.04.2024 שעה 17:24

התרנגול הכחול: בלוטי מחכה להגנה הישראלית

החלוץ האיטלקי נחשב לחריג בנוף כוכבי הכדורגל. ממחליף בליגה השלישית עד להיותו חלוץ מוביל באזורי. הערב ב-21:45 הוא ינסה להעמיק את הקרע של ישראל

|
אנדראה בלוטי.
אנדראה בלוטי. "התרנגול" (רויטרס)

מאוריציו זמפריני, הבעלים הצבעוני של פאלרמו האיטלקית, ידוע כאדם שנוי במחלוקת. הוא פיטר עשרות מאמנים, 'בעט' שחקנים מהקבוצה והיה מעורב בשלל שערוריות. ובכל זאת, אם תשאלו אותו היום מה הדבר עליו הוא מתחרט יותר מכל, סביר להניח שהתשובה תהיה קצרה וכואבת - אנדראה בלוטי.

בקיץ 2015, כשבלוטי עדיין לא נחשב לאחד החלוצים האיטלקים הטובים בעולם, החליט הבעלים לוותר על השחקן, שהיה ידוע כבעל פוטנציאל אך די התקשה להוכיח את עצמו, ואף הצהיר: "יש לי את אורוש דורדביץ', הוא טוב יותר מבלוטי". הסרבי אגב, אכן שחקן מוכשר, משחק כיום בפרטיזן בלגרד.  

בלוטי. ההגנה של אלישע בכוננות? (רויטרס)בלוטי. ההגנה של אלישע בכוננות? (רויטרס)

זהו סיפור אחד מבין רבים על החלוץ האיטלקי ועל הדרך שעבר, דרך שונה ואפילו חריגה ביחס לשחקן המוערך כיום, בגיל 23 בלבד, ב-100 מיליון דולר. כמו כל כדורגלן מוכשר, שזוכר טוב את הפעם הראשונה שבה קיבל כדור מבן משפחתו והחל לשחק, אצל בלוטי זה קרה בגיל שש ומעניק המתנה היה אביו. פחות או יותר באותו טווח גילאים, נחשף אנדראה הצעיר לראשונה לסן סירו ולמילאן והתאהב בכוכב הקבוצה, זה שנחשב עד היום למודל לחיקוי שלו - אנדריי שבצ'נקו.

בלוטי אמנם אהב את הכדור, אך נראה שהכדור אהב אותו קצת פחות, לפחות בילדות. הוא שיחק בילדותו בגרומלסה הקטנה, אך בעוד המוכשרים באמת בגילו כבר התגלו על ידי סקאוטים והפכו לכוכבים עוד בטרם עשו משהו משמעותי, האיטלקי נתקע במקום. הוא נבחן באטלאנטה, שאקדמיית הנוער שלה נחשבת לאחת הטובות בארץ המגף, אך נדחה בתוספת התשובה המעליבה "אתה לא מספיק טוב".  מחלקת הנוער של אלבינולפה הייתה היעד הבא שלו, אך גם משם לא הגיעה הישועה. בלוטי תופקד כקשר אמצע ובאגפים ולא היה מספיק טוב. הוא הרבה לשבת על הספסל, המורל היה ירוד וזה השפיע גם על תחומים אחרים בחיים. את העצבים הוא הוציא, בין היתר, בחדר הכושר, דבר שהשתלם לו בשנת 2010, אז פגש לראשונה את האיש שאחראי לנסיקה העצומה שלו, אלסיו פאלה.

שבצ'נקו. המודל לחיקוי (רויטרס)שבצ'נקו. המודל לחיקוי (רויטרס)

פאלה, שמונה בשנת 2010 לראש האקדמיה של אלבינולפה, קלט את הפוטנציאל והעוצמה של הילד “השבוז” שיושב על הספסל בפנים נפולות, והזיז אותו לעמדת החלוץ. זמן קצר לאחר מכן מונה פאלה למאמן קבוצת הנוער של המועדון ושם כבר השתמש בבלוטי כשחקן מרכזי, כשזה גמל לו עם משחקים נאים ומספר יפה של שערים. המעבר לקבוצה הבוגרת היה טבעי, ובשמונה הופעות בסרייה B, הוא כבש שני שערים. בסיום העונה אלבינולפה הקטנה ירדה לליגה השלישית, אך לבלוטי זה היה דווקא מעולה, כיוון שפאלה מונה למאמנה הראשי של הקבוצה.

כאן החל להגיע השינוי. החלוץ כיכב וכבש די הרבה, 14 שערים ב-30 הופעות, השמועות החלו לצוף והסקאוטים החלו להגיע. המתעניינת הרצינית ביותר הייתה פאלרמו. הקבוצה בוורוד, ששיחקה באותה העת בליגת המשנה, רצתה להעביר לשורותיה את החלוץ, אך נרתעה תחילה מן הסכום הגבוה אותו דרשה אלבינולפה. מי שהתערב וסידר את העניין הוא בלוטי עצמו, שוויתר, מיוזמתו המלאה, על קרוב לחצי מיליון יורו במטרה להקל על פאלרמו את רכישתו. לפני מספר שנים התראיין על הנושא לאחד מכלי התקשורת האיטלקים ואמר: "זה היה הימור. הקריירה שלי באה לפני הכסף, אז זה היה נראה לי דבר הגיוני לעשות".

בלוטי והחגיגה הפורסמת (רויטרס)בלוטי והחגיגה הפורסמת (רויטרס)

העונה הראשונה במדי פאלרמו בליגה השנייה, בה בעיקר עלה מהספסל, הייתה נהדרת עם 10 שערים ב-25 משחקים והעתיד, בדיוק כמו מדי הקבוצה, היה נראה ורוד. באותה עונה, אגב, קיבל בלוטי את הכינוי התרנגול. מדובר בחגיגה אישית, עם יד על הראש בצורת כרבולת, שתחילה הייתה מחווה לחבר קרוב מהבית, אך זה משך תשומת לב וככל שהאיטלקי חגג עם התנועה הזו יותר, כך הוא ביסס לעצמו את הכינוי שנשאר עד היום - "התרנגול". דווקא בעונת הבכורה של בלוטי בסרייה A, יחד עם פאלרמו, זו שהוא היה אמור 'להתפוצץ' בה, הוא נכבה, נעלם ובעיקר נבלע בצלו של החלוץ הפותח של הקבוצה, פאולו דיבאלה, שבדיוק חווה את עונת הפריצה שלו.

אז סבלנות, כזכור, לא הייתה בפאלרמו. בלוטי הועמד למכירה בקיץ 2015 ומי שקפצה על המציאה היא טורינו, שנשיאה, אורבנו קאירו, שילם סכום שנחשב מאוד גבוה על החלוץ הלא מוכח, 7.5 מיליון יורו. הרכש נראה תמוה הן לאוהדי הקבוצה והן לצוות המקצועי והחששות גברו כאשר החלוץ פתח את העונה בצורה צולעת והשלים שלושה חודשים ראשונים ללא כיבוש. במצב כזה, כשחקן, אתה צריך סמכות אחת במועדון שתרגיע אותך ותדאג להסביר לך שהכל בסדר ויש לך קרדיט. האיש הזה הוא מאמן טורינו דאז וכיום מאמן הנבחרת האיטלקית, ג'יאמפיירו ונטורה. בכל פעם שבלוטי היה על סף קריסה או חווה תקופה רעה, המאמן היה שם בשבילו. וזה השתלם לשני הצדדים.

בסופו של דבר, הסכר נפרץ, בלוטי תופקד כחלוץ שני לצידו של צ'ירו אימובילה, עוד שחקן נבחרת, ונתן תפוקה נאה של 12 שערים וחמישה בישולים. רובם הגדול מחודש ינואר ומעלה. בסיום העונה הקבוצה האיטלקית עברה סוג של טלטלה, כאשר אימובילה, הכוכב, עבר ללאציו והמאמן ונטורה קיבל את המושכות של הנבחרת הלאומית. מי שהגיע לטורינו הוא סיניסיה מיכאילוביץ' שקלט בדיוק מה יש לו ביד ובנה את המערך שהוציא מהחלוץ האיטלקי את המקסימום.

בסופו של דבר, סיים בלוטי את עונת 2016/17 עם 26 שערים ושמונה בישולים ב-35 הופעות, וכצפוי, עורר את התאבון של אריות היבשת, שהחלו להתעניין. בעלי טורינו הוא ככל הנראה אדם חכם וכבר בחודש דצמבר האחרון החתים את הכישרון על חוזה משודרג וארוך טווח עד 2021 ובו סעיף שחרור, שעד לפני חודשיים-שלושה נראה חסר תקדים, 100 מיליון יורו שתקף לקבוצות מחוץ לאיטליה בלבד.

ארסן ונגר וארסנל הציעו בינואר 65 מיליון יורו ונדחו, בטענה שהוא שווה יותר מזה. אם תשאלו את קאירו, אגב, הוא בכלל מתחרט שלא החתים אותו על סעיף גבוה יותר. כך או כך, לראשי טורינו אין מה לדאוג, לפחות כרגע, שבלוטי יחליט לנהוג כמו אוסמן דמבלה או פיליפה קוטיניו, אם כי לכל הצדדים ברור שהמעבר לקבוצה גדולה יותר הוא עניין של זמן. החלוץ התבטא על כך לפני מספר חודשים ואמר: "מבחינתי גאווה גדולה להשתייך לקבוצה כמו טורינו, וכל עוד אני כאן, אייצג את הקבוצה בכבוד". בקיץ האחרון הקבוצה שהייתה בתמונה הכי הרבה זמן היא דווקא מילאן, שערכה מירוץ חימוש מרשים, ומדובר, כזכור, גם בקבוצה האהודה על השחקן. ההעברה לא יצאה לפועל בסופו של דבר, אך לא מן הנמנע שמדובר בסך הכל בדחייה בחלון העברות אחד או שניים.

ונגר. הצעת ענק שלו נדחתה (רויטרס)ונגר. הצעת ענק שלו נדחתה (רויטרס)

הקדנציה הבינלאומית של בלוטי החלה לפני כשנה. היה זה כמובן ונטורה, המאמן הטרי של הנבחרת, שהרגיש צורך לרענן את השורות וידע ישר למי לפנות. בדיוק לפני כשנה, במשחק ידידות מול צרפת, ערך האיטלקי את הבכורה שלו, לאחר מכן עלה מהספסל במשחק מוקדמות המונדיאל מול ספרד ושלושה ימים לאחר מכן פתח בהרכב מול מקדוניה, שם גם כבש את שער הבכורה אחרי 24 דקות. נכון להיום יש לו ארבעה שערים בלבד, אך מדובר רק בתחילת הקריירה הבינלאומית של השחקן וכבר עכשיו זהו הישג לא רע בכלל.

בלוטי פתח בחוד הנבחרת של ונטורה בתבוסה הקשה שספגו מול הנבחרת הספרדית, שהראתה עליונות לכל אורך המשחק. למען האמת, גם אם לא באשמתו, הוא היה די חלש ונראה היה שלקח קשה את התוצאה. הנבחרת שעל הגב שלה ינסו האיטלקים, ובלוטי בפרט, להתאושש ולצאת לדרך חדשה, היא כמובן הנבחרת של אלישע לוי שתתארח באיטליה ב-21:45 ותצטרך להקדיש מאמץ גדול מאוד על מנת לעצור את החלוץ הנהדר, וזה עוד לפני שדיברנו על השחקנים האחרים.

טל בן חיים. ההגנה הישראלית תצליח להתמודד? (עמרי שטיין)טל בן חיים. ההגנה הישראלית תצליח להתמודד? (עמרי שטיין)

בין אם בינואר הקרוב ובין אם בקיץ 2018, בלוטי יגיע לקבוצה גדולה, ייתכן שתהיה זו מילאן קבוצתו האהודה, אך גם קבוצות גדולות באנגליה וספרד יכולות לבוא בחשבון. כרגע, המשימה היחיד המוטלת על כתפיו היא לשמור על יציבות, אחרת הוא ימצא את עצמו מדרדר מהר מאוד, כמו שקרה לעשרות 'כוכבי עתיד' איטלקים לפניו, שלא הצליחו לגבש מספיק חוסן מנטלי וקרסו. בינתיים, הוא צריך להמשיך ולעשות את מה שהוא עושה הכי טוב, לכבוש שערים ולהביא נקודות, ואם נשפוט לפי המספרת המרהיבה שכבש במחזור השני מול ססואלו, ההתחלה נראית די מבטיחה.

אסור לפספס
נגןכמה כישרון: באלטולי כובש מבלי להסתכל
כמה כישרון: באלוטלי כובש מבלי להסתכל
נגןהישג אדריכלי: בנה מגרש כדורסל בחניה שלו
הישג אדריכלי: בנה מגרש כדורסל בחניה שלו
נגןהציל כדור כמו היגיטה וזוכה למחמאות בעולם
הציל כדור כמו היגיטה וזוכה למחמאות בעולם
נגןשיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
שיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */