יום רביעי, 24.04.2024 שעה 10:39

כך פועלת שיטת ההימורים בספורט הישראלי

המכונה המשומנת של ההימורים הלא חוקיים נחשפת. כמה מקבל 'סקאוט', כמה סוכנים יש בארץ, כמה שחקנים מעורבים ומה קורה אם לא משלמים? הכל בפנים

|
תעשיית ההימורים מגלגלת מילארדי שקלים
תעשיית ההימורים מגלגלת מילארדי שקלים

רבות דובר על תעשיית ההימורים בישראל, שמהווה חלק בלתי נפרד מעולם הספורט. כל בר דעת יודע שמלבד ההימורים החוקיים (טוטו, ווינר, מפעל הפיס) ניתן למצוא מאות מקורות שונים שבהם ניתן לקבל את אותו ריגוש, ללא חוקים והגבלות, ואפילו עם קרדיט (אפשרות תשלום במועד מאוחר).

כולם יודעים שתעשייה זו מגלגלת מיליארדי שקלים בשנה. המשטרה אולי מנסה לטפל בתופעה, אך פעולותיה נמשלות לכוסות רוח למת, שכן ככל הנראה אין איש שיוכל לעצור את מה שנקרא בשפת המהמרים: "הבטים".

לכל אדם יש את האפשרות להחליט אם הוא מהמר או לא, באיזה סכום, איש לא 'מחייב' את ה'לקוח' להמר. אך בשביל שאותו לקוח יקבל את מלוא ה'תמורה', נבנה מערך מרשים של סוכנים וסקאוטים (שלרוב מהמרים בעצמם), והכל כדי לשמור על כדור הזהב שימשיך להמר שוב ושוב.

כפי שיודע כל מהמר, מתחיל או ותיק, הרווח היחיד שיגיע לידיו לאורך זמן הוא שיער לבן, אולי רגליים שבורות, ובמקרים קיצוניים גם משפחה מפורקת. בהימורים - יש רק צד אחד שמרוויח.

bet365 מציע הימורים בישראל (מערכת ONE)
bet365 מציע הימורים בישראל
 

אז איך למעשה עובדת השיטה? במהלך השנה האחרונה אספנו עדויות ממספר גורמים המעורבים בכל התהליך, נכנסנו לעובי הקורה כדי להבין לעומק במה מדובר, ובתחקיר ננסה, אחת ולתמיד, להסביר כיצד עובד העולם שנמצא מתחת לפני השטח, אך גלוי לעיני כל אחד שחפץ בו.

מעדכני תוצאות - ה'סקאוטים'
כל חובב כדורגל מכיר את תפקיד הסקאוט. הסקאוט הוא האיש של הקבוצה בשטח, בוחן השחקנים, מביא דו"חות על קבוצות עבור הצוות המקצועי, איש של עבודה. בעולם ההימורים, הסקאוט הוא האיש שמעדכן את התוצאות. בעולם יש המון חברות שמפעילות "סקאוטים", בישראל יש שתיים שפועלות, שתחתיהן עובדים עשרות סקאוטים אשר נוגעים בכל ענפי הספורט, כולל כדורעף, כדורסל וכדוריד.

 
 כיום יש מספר חברות שמספקות שירותי "תוצאות" עבור חברות הימורים. הן לעולם לא יודו בזה, אז גם אל תנסו. הן מסתתרות מאחורי שמות של חברות רציניות, עוקפות את החוק בדרך חלקלקה 
 
 
 

כל מהמר אוהב את זה חי, כאן ועכשיו. מה רע בלהניח 100 שקלים על הקרן הבאה של פ.ס.ז', ולראות את אניימה דקה לאחר מכן הודף בעיטה של זלאטן? קל, לא? האם אי פעם שאלתם את עצמכם כיצד באפליקציה החדשה שהורדתם לעדכון תוצאות, או באתר כזה או אחר, התוצאה מתעדכנת ברגע שהכדור ננעץ ברשת? ובכן, הנה התשובה.

כיום יש מספר חברות שמספקות שירותי "תוצאות" עבור חברות הימורים. הן לעולם לא יודו בזה, אז גם אל תנסו. הן מסתתרות מאחורי שמות של חברות רציניות, עוקפות את החוק בדרך חלקלקה ומעסיקות מערכים מרשימים של סקאוטים בכל העולם. התופעה הגיעה גם לישראל.

כדי להבין את השיטה, החלטנו לנסות. ניסינו להצטרף למערך סקאוטינג שכזה, ואיך לומר, זו ממש לא דרך פשוטה. לפתע ה'ויה דולורוזה' נראית כמו שדה שושנים לעומת תהליך ההכשרה הנוקשה. בכל זאת, כסף של אנשים מונח על כף המאזניים. בנוסף, בדקנו מספר אתרי הימורים, שאלנו הרבה שאלות, ישבנו עם אותם אנשים שמכונים בשפה החופשית "עבריינים", ורשמנו. את הכל.

פרסומת נגד הימורים בספורט (רויטרס)
פרסומת נגד הימורים לפני המונדיאל. אירוניה? גרמניה באמת זכתה (רויטרס)
 

תהליך ההכשרה ועדכון התוצאות
הדרך מתחילה בכך שבראש ובראשונה אתה נרשם בחברה, עם הפרטים האמיתיים שלך, כולל מספר טלפון. לאחר מכן, אתה עובר סדרת בדיקות ומקבל אישור שאתה "כשיר" להיות סקאוט. אתה מקבל למייל קובץ בן יותר מ-40 דפים מנוסחים היטב באנגלית, עם תמונות להמחשה, שמסבירים לך מילה במילה כיצד אתה צריך לעבוד לפני המשחק, במהלך המשחק, בסופו ואחריו.

הכל נעשה דרך מקשי הטלפון. הסקאוט מגיע למגרש כשעה לפני תחילתו עם סוללה מלאה וטלפון חלופי למקרה חירום. לסקאוט יש את "עשרת הדברות" שלו, דברים שהוא חייב לעשות לפני כל משחק. הוא מבשר על מזג האוויר (מעונן, בהיר, גשום), על מצב הדשא, וממתין לעליית השחקנים אל המגרש.

 
 הסקאוט מקבל למייל קובץ בן יותר מ-40 דפים מנוסחים היטב באנגלית, עם תמונות להמחשה, שמסבירים לך מילה במילה כיצד אתה צריך לעבוד לפני המשחק, במהלך המשחק, בסופו ואחריו.
 
 
 
 
 

כשאלה יוצאים מחדר ההלבשה, הוא לוחץ במקשי הטלפון 55, כדי שהמערכת תהיה מוכנה. כשהם מוכנים לשריקה, הוא ילחץ 56. כשהמשחק ייפתח, הוא ילחץ 8, ויוצאים לדרך. האתר אגב, מתעדכן ישירות מהסקאוט, ללא סינון בדרך. פתיחת משחק זו פתיחת משחק, לחיצה על 8 תפתח את המשחק אוטומטית. כל שנייה חשובה כשמדובר בהימורים חיים.

כשיש התקפה מסוכנת, הסקאוט אמור להתריע בלחיצת 43, מספרי המקשים אגב, משתנים בין חברה לחברה, אין מדובר במשהו אוניברסלי. כשהכדור במרכז המגרש, "כדור בטוח", הסקאוט ילחץ 66, כשיש כרטיס אדום, הוא ילחץ על 00 וכל ההימורים החיים ייעצרו באותה השנייה, שחלילה אדם לא יספיק לשים הימור על כרטיס אדום. כנ"ל לגבי פנדל ושערים.

כל אחד שהביט בלוח תוצאות אינטרנטי נתקל לא פעם בתופעה בה האתר מעדכן על כיבוש שער, ולאחר מכן מתקן. מדובר בטעות ישירה של הסקאוט, שלפעמים לא ראה טוב, או שפשוט התבלבל במקשים. אגב, עבור כל משחק שכזה מובטח לסקאוט תשלום של 50 יורו, לא רע עבור לחיצה על מספר מקשים בטלפון במהלך משחק, אך גם כאן, כמו בכל עולם ההימורים, יש את החלק שאליו נגיע בהמשך, הקנסות.

ויקטור צ´נדלר. כשמערך הסוכנים נסגר, גם האפשרות להמר נסגרת (מערכת ONE)
ויקטור צ´נדלר. כשמערך הסוכנים נסגר, גם האפשרות להמר נסגרת
 

סקאוט מתחיל מקבל בערך 6-10 משחקים בחודש, וישנם כאלה שאף עושים 20 ויותר. לאדם שעובד, מדובר בתוספת הכנסה נאה, מ"סיקור" משחקי כדורגל או כל ענף אחר. בקיץ למשל, עולם הסקאוטינג חוגג, עם עשרות משחקי אימון נידחים שעליהם, תתפלאו, יש מאות מהמרים.

סוגי ההימורים וקנסות
אתם לבטח אומרים לעצמכם "זו אחלה עבודה, למי פונים?", אך מדובר בעבודה סיזיפית ונוקשה, עם חוקים ברורים ודרקוניים. על טעויות משלמים, ומשלמים בגדול. משחקים רבים יכולים לעבור ללא תשלום כלל, מכיוון שעשיתם טעות כזו או אחרת. אגב, בחוקה של אתרי ההימורים, "התקנון" אם תרצו, ישנם חוקים שמגנים עליהם מטעויות של סקאוטים, אך זה לא מונע מהם לקנוס את אנשי השטח.

 
 אפשר להמר כמעט על כל דבר. שער עד דקה 15, קרן ראשונה, כרטיס ראשון, שער במחצית, קרן אחרונה, איזו קבוצה תקבל יותר כרטיסים, ויש גם הימורים עם קנסות 
 
 
 

אחד הסקאוטים סיפר: "פעם אחת הלכתי למשחק ולא ידעתי מי האדומים ומי הלבנים. מסתבר שעדכנתי שקבוצה אחת מוליכה 0:4, כשזו הייתה בכלל הקבוצה השנייה. האתר היה אמור להפסיד מאות אלפי דולרים, אך לבסוף הם ביטלו את ההימור, יש להם אופציה כזו".

המהמר שיושב בבית לפעמים נהנה מהטעויות, אך אם מדובר בטעות כמו זו שתוארה על ידי אותו סקאוט, אתרי ההימורים לרוב יבטלו את ההימור.

אפשר להמר כמעט על כל דבר. שער עד דקה 15, קרן ראשונה, כרטיס ראשון, שער במחצית, קרן אחרונה, איזו קבוצה תקבל יותר כרטיסים, ויש גם הימורים עם קנסות. המהמר הפשוט חושב לעצמו, מדוע שלא אשים 100 אלף שקלים על באיירן מינכן בבית נגד וולפסבורג ביחס 1.3, וכך למעשה אזכה ב-30 אלף שקלים קלילים? ובכן, אצל ה"בטים", אם אתה מהמר על משחק שהוא כביכול "באנקר", אתה לוקח סיכון מסוים, שאם חלילה לא תפסת את ההימור שלך, ובטעות באיירן ספגה הפסד סנסציוני, אתה תשלם סכום שמתקרב יותר ל-300,000 שקלים על ה-100,000 שתכננת לשים. לא פראיירים שם, ומקרים כאלה לא חסר.

הוראות לסקאוט (מערכת ONE)
הוראות לסקאוט
 

בעבר היה ניתן לשים "בט" רק לפני המשחק. גם כיום האפשרות הזו קיימת כמובן, אך ה"שדרוג" הוא ההימורים החיים, שנותנים למהמר אפשרות לשים "בט" בכל שלב במשחק, כמעט על כל האפשרויות שנתנו לו לפני שריקת הפתיחה.

סוכנים ועמלות - חיים בפחד יומיומי, חשדנים, מבוהלים 
אם עד עכשיו חשבתם שלסקאוט יש עבודה סיזיפית, עוד לא שמעתם מה הם חייו של סוכן הימורים בישראל. מדובר באנשים שעל פי עדויות שאספנו, חיים בפחד יומיומי, במידה כזו שהם משנים בכל שבוע את מספר הטלפון (קיבלנו כל שבוע מהסוכן הודעה: "אהלן זה א' - זה המספר החדש שלי"). מאנשים רגילים, הם הופכים לאנשים חשדניים מאוד, מבוהלים, כאלה שמביטים תמיד לכל הצדדים.

כסף, הימורים וכדורגל. כנראה שלעולם לא ייגמר (GettyImages)
כסף, הימורים וכדורגל. כנראה שלעולם לא ייגמר (GettyImages)
 

תתפלאו או לא, אך כל מערך ההימורים בנוי בשיטת הפרמידה, של חבר מביא חבר. אם אני החבר של א', והוא מכיר את סוכן ההימורים ב', הוא "חותם" עליי, שאני לא שוטר חלילה ושאני יכול להכניס כסף. אתה מקבל שם משתמש וסיסמא לטלפון האישי, קרדיט מסוים (נמוך בהתחלה, עד שתוכיח שאתה משלם) וצא לדרך.

"אני נהנה לשלם ללקוחות", העיד אחד הסוכנים. איך אפשר שלא להאמין לו? הכסף הזה ממש לא הולך אליהם, הם באמת רוצים שתרוויח, אך גם הם יודעים שבסופו של דבר, "הירקון זורם ונשפך לים...". ועל כל משיכה כזו, הוא מקבל עמלה.

 
 תתפלאו או לא, אך כל מערך ההימורים בנוי בשיטת הפרמידה, של חבר מביא חבר. אם אני החבר של א', והוא מכיר את סוכן ההימורים ב', הוא "חותם" עליי, שאני לא שוטר חלילה ושאני יכול להכניס כסף 
 
 
 

על כל "הפקדה" לחשבון (תלוי באתר, או בסוכנות ההימורים) מקבל הסוכן עמלה מסוימת, כמו גם על כל משיכה. האתר 'ויקטור צ'נדלר' למשל, שעל מערך הסוכנים שלו פשטה משטרת ישראל רגע לפני תחילת המונדיאל האחרון, היה לוקח עמלה של 10% על כל הפקדה. האתר איפשר משיכה אחת חינם של כספים בכל חודש, השאר בעמלות כמובן.

הסוכנים היו פזורים בכל רחבי הארץ, הפעילו סוכנים נוספים, וכך נוצר אילן של סוכנים שגוזרים עמלות קטנות (אך רבות) מהכסף של המהמרים, בדרך אל העושר. סוכנים "חזקים" יכולים להתפרנס לא רע מעמלות. מדובר בשכר בן חמש ספרות, ולממונים עליהם לעתים אפילו יותר. ככה זה בשרשרת של מערך ההימורים, כולם מרוויחים, חוץ מהמהמרים עצמם.

הימורים. כסף גדול עובר מיד ליד, רק במזומן (רויטרס)
הימורים. כסף גדול עובר מיד ליד, רק במזומן (רויטרס)
 

הממונים – הדני דין של התעשייה
השאלה שאותה שואלים פעם אחר פעם היא מדוע המשטרה לא שמה את ידה על סוכני ההימורים והממונים עליהם, וממשיכה בשגרה? התשובה לכך היא פשוטה. משטרת ישראל מתקשה לכאורה להגיע אל ה"ממונים". אפשר לעצור סוכן הימורים, אפילו כמה, אך הם רק סרדינים בנהר של תנינים, כך שגם אם הם "יזמרו" בחקירה, במקרה הטוב השוטרים יגיעו לסלמון.

אלה שנמצאים בראש הפירמידה מוגנים כמעט לחלוטין, באופן שאינו מאפשר לעיתים להעמידם לדין או אפילו להזמינם לחקירה, מתוקף חוסר בראיות. במדינת ישראל יש כיום אלפי סוכנים הפזורים ברחבי הארץ, שחלקם אף פותחים עסקים במסווה של פיצוציה, אך אם תראו אנשים רבים נכנסים לפיצוציה הנחמדה ליד הבית, כשדבר לא נמצא בידם ביציאה מהחנות, הסבירות שמדובר בסוכנות הימורים היא גבוהה.

דשא רטוב. גם על זה הסקאוט צריך לדווח (יניב גונן)
דשא רטוב. גם על זה הסקאוט צריך לדווח (יניב גונן)
 

אז איפה זה קורה? בכל מקום בארץ. אם אתה גר בקריית שמונה, באר שבע, רמת גן, קריית אונו, יריחו, אילת, או בכל עיר אחרת, תוכל למצוא באזור סוכן ש"מפעיל" את המערך שם. הממונה שלו, אגב, לא בהכרח יהיה באותו אזור גיאוגרפי.

כסף עד הבית - קרדיט (כמעט) חופשי
השלב החשוב ביותר, התשלום. כיצד הוא מתבצע? כמובן שבעולם הזה אין תשלום באשראי, ובטח שלא צ'קים. בלתי אפשרי להפקיד סכומים כאלה בבנק מבלי שמס הכנסה ישים עין, ולכן הכל מתבצע במזומן. אצל רוב הסוכנים התשלום או הגבייה מתבצעים ביום שלישי.

שטרות של יורו. תעשיה של מיליארדים (רויטרס)
שטרות של יורו. תעשיה של מיליארדים (רויטרס)
 

המהמר חי "משלישי לשלישי", ואם הוא הפסיד סכום כסף נכבד אותו הוא לא יכול לשלם באותו יום, לרוב אין שום בעיה. כל עוד אתה ממשיך ולא מראה סימנים של אחד שמתכוון להתחמק, ימשיכו לתת לך את הקרדיט, את הכסף שלהם הם יקבלו בדרך זו או אחרת.

כשהמהמר מרוויח, הכל טוב ויפה. הסוכן מגיע על קטנוע עד הבית, מעמיס את המזומנים, מחליק חיוך קטן, שיחה קצרה על השבוע החולף וקדימה, אל המספר הבא. כנ"ל גם בתהליך הגבייה, מלבד החלק עם החיוך.

 
 התשלום. כיצד הוא מתבצע? כמובן שבעולם הזה אין תשלום באשראי, ובטח שלא צ'קים. בלתי אפשרי להפקיד סכומים כאלה בבנק מבלי שמס הכנסה ישים עין, ולכן הכל מתבצע במזומן. אצל רוב הסוכנים התשלום או הגבייה מתבצעים ביום שלישי.
 
 
 
 
 

מערך ההימורים של ישראל הוא כל כך משומן ומסועף, שיהיה קשה עד בלתי אפשרי לשים לו סוף. זה מתחיל מחברות שהוקמו במיוחד בשביל להפוך את סוכנויות ההימורים לכל-כך רווחיות ויעילות, וממשיך בסוכנים למודי מקרים ופשיטות בעבר, כשכולם כבר מיומנים באיך "לעבוד" על המשטרה ולהתחמק מעונש.

המשחקים, ההימורים והדברים התמוהים
בישראל אפשר להמר כמעט על כל משחק, ליגת העל, לאומית, ליגות א' ב' וג', משחקי ידידות, אפילו בליגת העל לנוער, זאת בנוסף לשאר ענפי הספורט שמנינו. הכל בזכות הסקאוטים הרבים שפזורים ברחבי הארץ. משחק ידידות, בו השחקנים אפילו לא שמים מגני עצם בגלל חוסר החשיבות שלו, יכול להיות עולם ומלואו עבור אותו בחור שיושב בבית, ושם את כל החסכונות שלו על ניצחון של קבוצה כזו או אחרת, מבלי לדעת אפילו אם החבר'ה "סגרו" ביניהם על תוצאה עוד קודם לכן.

יציע ריק. גם במשחקים חסרי עניין יש עניין (מערכת ONE)
יציע ריק. גם במשחקים חסרי עניין יש עניין
 

השרשרת מתחילה בכך שהסקאוט מדווח לחברה שמספקת את השירות על משחק שאמור להתקיים ביום מסויים. החברה דורשת "אסמכתא" לכך. כלומר, שעה וזמן מאתר רשמי כלשהו. זה יכול להיות אתר ההתאחדות, או כל אתר ספורט אחר שנחשב כ"אמין" בעיני החברה, והמשחק נפתח להימורים. בליגות הנמוכות למשל, ניתן למצוא לפחות 40 משחקים מדי שישי, ובשבת, בכלל חגיגה שלמה, כי כולם בחופש מהעבודה, וכל הסקאוטים יוצאים לעשות "השלמת הכנסה".

באחד המשחקים שאותם בדקנו, משחק ליגה נידח בליגה ב' דרום א', הקבוצה הביתית (והיותר בכירה על פי יחס ההימור) הוליכה 0:2, עד לדקה ה-76. באותה דקה יחס ההימור קפץ באתר bet365 למעל 200 (!) לניצחון של קבוצת החוץ.

 
 ההימורים משפיעים על הספורט באופן ישיר. בליגות הנמוכות כמעט 70% מהשחקנים מהמרים או עוסקים בהימורים בצורה זו או אחרת, יש שחקנים בקבוצות שמשמשים כסוכנים, וגם בליגת העל התופעה קיימת, למרות שעל פי החוקה אסור לשחקנים ולמאמנים לשלוח גם טופס קטן של ווינר 
 
 
 

דמיינו לכם סיטואציה, שבמשחק שכזה, בו צופים בערך 30 אנשים (כולל השחקנים), מתקבלת החלטה שהקבוצה הביתית מפסידה את המשחק. רק לשם הדוגמא, נניח שיו"ר הקבוצה מניח הימור (לייב כמובן) של אלף דולר ומבטיח לשחקנים דיבידנדים אם יפסידו. שחקנים שמרוויחים 500-1,000 שקלים במקרה הטוב בחודש, לא יהססו, סביר להניח. המשחק, אגב, נגמר בתוצאה 2:3 לקבוצת החוץ. באורח פלא.

ההימורים משפיעים על הספורט באופן ישיר. בליגות הנמוכות כמעט 70% מהשחקנים מהמרים או עוסקים בהימורים בצורה זו או אחרת, יש שחקנים בקבוצות שמשמשים כסוכנים, וגם בליגת העל התופעה קיימת, למרות שעל פי החוקה אסור לשחקנים ולמאמנים לשלוח גם טופס קטן של ווינר בעשרה שקלים. כל שנותר הוא לקוות שאולי יום אחד מדינת ישראל תשים סוף לתופעה, שגם גורמת לנזקים עצומים לאנשים הקטנים, וגם מונעת הכנסות מהמדינה. איך יצליחו לחסל את מערך ההימורים? כרגע, זה נראה כמהלך בלתי אפשרי.

· הכתבה אינה מעודדת הימורים בלתי חוקיים מכל סוג שהם

אסור לפספס
נגןהוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
הוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
נגןמאוהבים: רונאלדו וג'ורג'ינה מבלים בים
מאוהבים: רונאלדו וג'ורג'ינה מבלים בים
נגןפחד אלוהים: שוער אחד מול מאה בועטים
פחד אלוהים: שוער אחד מול מאה בועטים
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */