יום ראשון, 19.05.2024 שעה 02:31

מקלארן נענשה בהפחתת נקודות אך לא הודחה

פרשת הריגול בפורמולה 1 הסתיימה: נקודותיה של מקלארן במירוץ לאליפות היצרנים נלקחו והקבוצה נקנסה ב-100 מיליון דולר. המילטון ואלונסו לא נפגעו

|
לואיס המילטון היום בפריס. בהחלט יכול לחייך (רויטרס)
לואיס המילטון היום בפריס. בהחלט יכול לחייך (רויטרס)
בתום הדיון שנערך היום (חמישי) בפריס בעניין פרשת הריגול שהסעירה את עולם הפורמולה 1, החליטה המועצה הבינ"ל לספורט מוטורי להעניש את מקלארן בהפחתת כל הנקודות שהשיגה הקבוצה במירוץ לאליפות היצרנים ב-2007, אך להשאיר על כנן את הנקודות שהשיגו נהגיה ולא להרחיק את הקבוצה מהמשך הפעילות.

בעקבות ההחלטה יוצאת מקלארן מהמירוץ לאליפות היצרנים ומשאירה את יריבתה הגדולה, פרארי, כמועמדת היחידה לזכות בתואר. עם זאת בקבוצה הבריטית יכולים לנשום לרווחה שכן שני נהגיה, לואיס המילטון ופרננדו אלונסו, ימשיכו להתחרות על תואר אלוף העולם.

בנוסף נקנסה מקלארן ב-100 מיליון דולר (!) ונקבע כי מכוניותיה של הקבוצה בשנה הבאה יצטרכו לעבור בדיקה מקיפה שתקבע כי אין בהן שום פרט ששייך למתכנני פרארי.

לקראת תום הדיונים גרסו השמועות כי ההחלטה היא להרחיק את הקבוצה הבריטית לשנתיים מסבב הפורמולה 1, דבר שללא ספק היה מזעזע את הענף, אך לבסוף במקלארן יצטרכו להתמודד עם העונש, שבהחלט יכול היה להיות קשה יותר.

ההחלטה הגיעה בתום שבועות ארוכים של ספקולציות, לאחר שהתגלה כי הקבוצה הבריטית חשודה בריגול תעשייתי אחרי יריבתה הגדולה, פרארי.

בתחילת הפרשה נראה היה כי טכנאי של פרארי העביר מידע על מכוניות הקבוצה האיטלקית לטכנאי של מקלארן, אך בקבוצה הבריטית לא עשו שימוש במידע. כתוצאה מכך הוחלט כי מקלארן לא תיענש.



עם זאת, בשבוע האחרון התגלו נתונים חדשים, שהצביעו על מעורבות של נהגי מקלארן בפרשה וה-FIA החליטה על דיון מחודש, שנערך היום. בתום הדיון הוחלט, כאמור, כי נקודותיה של מקלארן יופחתו, אך הקבוצה לא תורחק ונהגיה לא ייפגעו.

לפני ההחלטה הובילה מקלארן את דירוג היצרנים ב-2007 בפער גדול על-פני פרארי והיא לבטח היתה זוכה בתואר הקבוצתי השנה אם נקודותיה לא היו נלקחות בעקבות פרשת הריגול.



שני נהגיה של מקלארן, הרוקי הבריטי הצעיר לואיס המילטון ואלוף העולם המכהן, פרננדו אלונסו, ימשיכו להיאבק על תואר אלוף העולם לשנה הנוכחית, כששני נהגיה של פרארי נמצאים הרחק מאחור.

פרשת סטפני-גייט
לפני כ-4 חודשים התעורר עולם הפורמולה לבוקר חדש לחלוטין, בוקר בו הנושא המרכזי בכל עיתוני הספורט המוטורי בעולם לא היה המכונית החדשה של פרארי או המנוע המשופר של רנו אלא חשד לריגול תעשייתי אחרי קבוצת פרארי מטעמה של מקלארן, היריבה לתואר אליפות היצרנים וגם אליפות הנהגים.



הראשון שכיכב בפרשה היה טכנאי בכיר בקבוצת פרארי בשם נייג'ל סטפני. החשד הראשוני שהועלה כלפיו לא היה ריגול אלא חבלה במכונית הפרארי לפני מרוץ הגראנד פרי במונקו. במהלך המרוץ לא הצליחו 2 מכוניות הפרארי להפגין ביצועים מרשימים, חרף ההודעות שיצאו מהקבוצה לפיה המכונית של השנה הנוכחית היא אחת המכונית היותר מוצלחות שהצליחו אי פעם לייצר בחברה.

החשד היה כי בזמן שהמכונית היתה במנהרת הרוח על-מנת לבחון את יכולותיה האווירודינמיות, שפך נייג'ל סטפני תמיסה לבנה שפגעה ביכולותיה של המכונית לכל אורך הגראנד פרי שנערך בנסיכות. שבוע לאחר מכן פורסם כי הסקודריה פרארי החליטה להשעות את סטפני מכל פעילות בקבוצה בחשד כי חיבל במכונית.



בנוסף, פורסם שסטפני חשוד גם בכך שהוא העביר לטכנאי בכיר בקבוצת מקלארן תיקיה ובה 780 עמודים העוסקים בכל מה שקשור לפירוט הטכני של המכונית הנוכחית, מתיאורי שלדה ועד להתנהגות הרכב בזמן שהות במנהרת האוויר.

מי שקיבל את התיקייה היה לא אחר מאשר מייק קופלאן, טכנאי בכיר נוסף, הפעם בקבוצת מקלארן. קופלאן לכאורה עשה שימוש בפרטים הטכניים על-מנת להציב את 2 מכוניות המקלארן בראש הדירוג.

חברים משכבר הימים
קצת על היחסים בין 2 הטכנאים עוד לפני כל הפרשה: שניהם היו טכנאים בקבוצת בנטון בזמן שמיכאל שומאכר נהגה תחת הקבוצה בתחילת שנות ה-90 ושניהם עברו יחד לקבוצת פרארי ועבדו באותה מחלקת ייצור, לכן ניתן לומר שהטכנאים מכירים זה את זה עוד מימים ימימה ובהחלט ייתכן קשר ביניהם.



בתחילת הפרשה הועלו 2 סברות עיקריות לגבי השאלה: למה נייג'ל סטפני בגד בקבוצה בה שירת זמן כל כך רב? האחת היא לטובת הכסף, החשד היה כי מקלארן ניצלה את הקרבה בין 2 הטכנאים על-מנת להעביר סכום כסף לא מבוטל לסטפני דרך מייק קופלאן.

האחרת היתה שסטפני הפך לממורמר לאחר שלא קיבל קידום שהגיע לו, לטענתו. כמעשה נקם הוא החליט למכור את הקבוצה למתחרה הרעה ביותר שלה, להשערות הללו הצטרפה הצהרתו של סטפני מתחילת העונה, לפיה הוא לא מעוניין לנסוע עם הקבוצה מחוץ לגבולות אירופה והוא מעדיף להישאר באיטליה עם חברתו לחיים טרודי ובנם המשותף.

מרגלים?! אנחנו?!
מספר ימים לאחר שהתפוצצה הפרשה ויצאה לאוויר החליטו בפרארי שהם לא יישבו בחיבוק ידיים והגישו תביעה משפטית כנגד נייג'ל סטפני, ששהה בחופשה משפחתית בפיליפינים. הטכנאי סירב להקדים את חזרתו לאיטליה ולזרז את ההליך המשפטי ושלח מסרים לפרארי כי הוא לא מתכוון לחזור בזמן הקרוב - מה שהעלה עוד יותר את רף החשדות כלפיו.



באותו זמן ננקטו צעדים גם מהצד השני. ובמקלארן החליטו לפטר את מייק קופלאן ובכך להראות לכולם שאין הם קשורים מעשיו הנבזיים של טכנאי הקבוצה והם מתנערים מכל אחריות כלפיו. "אנחנו מגנים את דרך פעולתו ואת מעשיו של מייק, הוא כבר לא חלק מהקבוצה ולא נעשה כל שימוש במידע טכני שהועבר אליו על ידינו. מקלארן תשמח לעמוד לצד הרשויות על-מנת שהפרשה תסתיים כמה שיותר מהר ועל הצד הטוב ביותר", אמר רון דניס, מנהל הקבוצה, בזמנו.

לאחר כחודשיים התייצבו אנשי פרארי ומקלארן בבית הדין, שלא יצא בפסק דין חד-משמעי מאחר ולא נמצאו שום רכיבים ששייכים לפרארי במכוניות המקלארן, מה שגרם לבית המשפט לשער שטכנאי מקלארן אכן לא עשו שימוש במידע שהועבר מסטפני לקופלאן. באותו זמן ועד לימים אלה נחקר ומעמד לדין נייג'ל סטפני בשני בתי משפט: אחד איטלקי והשני בריטי.



אלוף העולם על ספסל הנאשמים
השלב הבא בפרשה הוא זה שהופך אותה לחמורה פי כמה, לפחות מבחינתה של מקלארן. בשבוע שעבר בית משפט באיטליה יצא בהודעה כי בידו מידע לפיו הקבוצה הבריטית כן עשתה שימוש באינפורמציה האסורה שהועברה אליה.



עד מהרה נודע כי אותו בית משפט חשף התכתבויות אי-מייל בין נהגה הראשי של מקלארן ואלוף העולם, פרננדו אלונסו לבין נהג המבחן, פדרו דה לה רוסה, התכתבויות שהכילו אינפורמציה טכנית לגביי המכונית של פרארי ועכשיו כבר לא ממש קשה לנחש מאיפה המידע הזה הגיע לידיו של אלונסו.

אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */