יום חמישי, 09.05.2024 שעה 01:28

מורה נבוכים

והפעם, אחרי השבוע הסוער שעבר על הטור דה פראנס: על סטרואידים ושאר חומרים אסורים, שימושם בספורט ודרכי הבדיקה שלא ממש מוכיחות את עצמן

|
זה מה שנקרא: תמונת אילוסטרציה (רויטרס)
זה מה שנקרא: תמונת אילוסטרציה (רויטרס)
שלום, שלום, אחרי שבועיים של קבלנות משנה, נשיא המדור חוזר לטפל בעניינים באופן אישי. מורה נבוכים ממשיכה לטפל בסוגייות הלוהטות ואם לצטט את סאבלימינל, אז "בים של מלל שלא שווה שקל" אנחנו כאן כדי להוסיף את הטיפה שלנו.

אחרי שבועיים של התעסקות בדירוגים למיניהם, הגיעה השעה לשוב לענייני היום הבוערים. השבוע עמד בסימן הדחתם של מספר רוכבים בכירים מהטור דה פראנס בגלל שימוש בחומרים אסורים למיניהם. בכלל, גם בטור, גם בעולם האתלטיקה ובכל ענפי הספורט ההישגי צץ לו השימוש בסטרואידים, כל פעם במקום אחר.

אז עכשיו, אחרי שמספר הרוכבים בטור דה פראנס כבר חד-ספרתי פחות או יותר, עכשיו זה הזמן להסביר הכול על סטרואידים, מה הם עושים, איך בודקים אותם ובאיזה בית ברחוב המסגר אפשר למצוא אותם הכי בזול.

סמים מן הטבע
בדומה לסמים שלא קשורים לעולם הספורט (אלא אם קוראים לכם דייגו ארמנדו מראדונה), גם הסטרואידים הם חומרים שמופקים מהטבע ומעובדים לצורה שבה הם נצרכים. השם "סטרואיד" נגזר מהמבנה הכימי המשותף של כל החומרים הקשורים.



סטרואידים מופקים ממיני פטריות, צמחים ואפילו בעלי חיים, אבל לא בכל הסטרואידים אנחנו עוסקים. הסוג שרלוונטי לעניינו, כלומר, הסוג שבו משתמשים ספורטאים להגברת התפוקה שלהם נקרא "סטרואידים אנאבוליים" שזה, בתרגום לחופשי - סטרואידים שבונים תאים מהר.

מה הפרנציפ? סטרואידים הם חומרים שמלאים בהורמונים גבריים, שגורמים לתאי השריר להתרבות ולצמוח מהר יותר מכרגיל. ההתרבות הזאת של תאי השריר מוסיפה לכח ולמהירות של הבנאדם שנוטל את חומרים הללו. לסטרואידים יש שלל שימושים לגיטימיים ברפואה המודרנית, אבל הם מוכרים בעיקר בגלל השימוש שלהם בספורט התחרותי.

מי שעלה על הקטע הזה ראשון היה איזה כימאי גרמני (כן, כן, גם את הרעה החולה הזאת הם המיטו על העולם) שהצליח ב-1931 לבודד הורמון גברי מסוים מתוך אלפי ליטרים של שתן. במהלך השנים הבאות חברות רוקחות שונות התחרו על הפיתוח של המוצר הסופי עד שב-1935 איזה כמה גרמנים סוף סוך הצליחו לעשות מזה משהו שאפשר להזריק.



במהלך מלחמת העולם השניה, המשטר הנאצי בגרמניה פיתח את השימוש בסטרואידים ואפילו היטלר בעצמו, עפ"י עדויות של רופאו האישי, קיבל הזרקות של טסטוסטרון כדי לטפל במחלות שונות. השימוש בסטרואידים בעולם הספורט החל בשנות ה-40 בגוש הסובייטי ובמזרח גרמניה, המערב תפס את הפרנציפ רק עשור מאוחר יותר ומאז אף אחד כבר לא הביט לאחור.

שוטרים וגנבים
עוד לפני שמישהו בכלל חשב על סטרואידים, ספורטאים השתמשו בכל מיני חומרים כדי להגביר את תפוקתם. כבר ב-1928 הוועד האולימפי הבינלאומי אסר על השימוש בסמים בספורט, אך ללא שיטות אפקטיביות לבדוק את המתחרים, אף אחד לא ממש שם על האיסור הזה או במילים אחרות, הספורטאים השתינו עליו בקשת במקום להשתין לכוס של בדיקת השתן.



ברבות השנים, השימוש בסטרואידים הלך והפך ליותר פופולרי עד שבמהלך שנות ה-80 הוועד האולימפי התחיל לקחת את העניין יותר ברצינות ולהנהיג משטר רציני יותר של בדיקות סמים ואמצעים טכנולוגיים מתוחכמים יותר. מאז מתנהל מעין משחק של "שוטרים וגנבים" בין הרשויות לבין הספורטאים, כאשר ככל שרמת הבדיקה הופכת למתוחכמת יותר, כך הופכים החומרים לקשים יותר לזיהוי ומעקב.

במה הילדים משתמשים היום?
בסופו של דבר הגענו לשנת 2007 ולחומרים שפופולריים בקהילת הספורטאים של ימינו. מקומם של הסטרואידים המסורתיים כבר לא כל-כך משמעותי, בעיקר בגלל שכבר די קשה להשתמש בהם מבלי להיתפס. את מקומם תופסים אט אט חומרים מתוחכמים יותר, כגון ה-EPO שהוא הורמון שמוזרק לגוף ועקבותיו נעלמים אחרי יומיים בלבד, בעוד שהשפעתו על הגוף מחזיקה שבועות רבים. הרוכב הדני, ביארן ריס, הודה לפני מספר חודשים שהוא השתמש ב-EPO במשך מספר שנים.

אתלטים ורוכבים עדיין צורכים הורמונים גבריים כדי להגביר את התפוקה שלהם. פלויד לאנדיס האמריקני עמד במרכזו של סקנדל אחרי שבגופו נמצאו כמויות גדולות מדי של טסטוסטרון. ב-2006 שלטונות ספרד עצרו את ד"ר פואנטס באשמה שסיפק ליותר מ-200 אתלטים ורוכבים חומרים אסורים.



ד"ר פואנטס החזיק במעבדה שלו גם סטרואידים אנאבוליים וגם מנות דם שניתנו לאתלטים ע"י עירוי והחילו בתוכם חומרים אסורים. השנה הודח אלכסנר וינוקורב מהטור בגלל שבגופו אותר דם שאינו שלו במקור.

בקיצור ולסיכום, הסקנדלים האחרונים של הטור דה פראנס הם באמת רק קצה הקרחון של מפעל שמגלגל מילארדים כל שנה ומקיף עשרות ענפי ספורט. המסקנה הברורה והחד-משמעית היא - אם זה טוב להם, זה טוב גם לנו! לכן אנחנו ממליצים בחום על נטילת חומרים אסורים מכל סוג ולכל מטרה.



אתם לא חייבים לנסות לשבור את השיא העולמי בשביל לקחת מנה הגונה של סטרואידים, גם המרדף היומי אחרי האוטובוס הוא תירוץ מספיק בהחלט. לא חייבים להתחרות בג'ירו ד'איטליה כדי להזריק לגופכם עירוי דם מלא בכל טוב, גם נסיעה למכולת בהחלט מספיקה ובקיצור, למה לשחק פייר שאפשר לרמות?

סתם, נו, המדור הינו מדור הומוריסטי ואינו מטיף בכל צורה שהיא לשימוש בסמים מכל סוג שהוא וכן הלאה. שבת שלום.

אסור לפספס
נגןשולחן הפינג פונג החדש שמשנה את המשחק
שולחן הפינג פונג החדש שמשנה את המשחק
נגןהכי יקר בפער: כמה עולה לנשנש בפורמולה 1?
הכי יקר בפער: כמה עולה לנשנש בפורמולה 1?
נגןיפן בהלם: שער נדיר נכבש מיותר מחצי מגרש
יפן בהלם: שער נדיר נכבש מיותר מחצי מגרש
נגןכמה יעלה לכם לילה בחדר עם נוף לאצטדיון?
כמה יעלה לכם לילה בחדר עם נוף לאצטדיון?
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */