יום חמישי, 02.05.2024 שעה 18:17

רמלה מציגה: יש אצטדיון, אין כדורגל. והקבוצות?

בעיר שטרם ברור מי יהיה ראש העיר הבא ישנן 3 קבוצות בליגות הנמוכות. במקום ליהנות ממתקן טוב, מסתפקים בדשא לא אמיתי. "בקרוב תחל בניית אצטדיון"

|
האצטדיון ברמלה  (יונתן גינזבורג)
האצטדיון ברמלה (יונתן גינזבורג)

סיפור על אצטדיון טוטו רמלה, שהושקעו בו למעלה מ-12 מיליון שקלים, ונראה בימים אלו רע מאוד. מוזנח, לא מטופל, כאילו שעד רגע לא התקיימו בו משחקי הליגה הלאומית וליגה א'. לא ברור מי הרים ידיים בנושא, אבל על שולחן כלשהו, בעיריית רמלה, קיימת תוכנית גרנדיוזית ובה מתואר תסריט הוליוודי: שופלים עולים על חומות האצטדיון ומשטחים את האיזור לצורכי בניית רבי קומות. מתי זה יקרה? אין תשובה. למה לא משחקים במגרש כדורגל היום? אין תשובה גם.

האם מדובר באטימות? ברמלה, אם כן, ברחוב יהושע בן נון 5, שוכן לו אצטדיון טוטו רמלה, שבמרוצת השנים (2012) הורחב ושופץ בלמעלה מ-12 מיליון שקלים. נכון להיום, עונת 2023/24, אף קבוצת כדורגל, בין אם מהליגה הלאומית ובין אם מליגה ג', לא עולה על כר הדשא, כיוון שלעיריית רמלה תוכניות גדולות ביחס לבניית אצטדיון כדורגל חדש ומפואר באיזור כביש 200 (מערב העיר). והקבוצות בעיר? "מסתפקות" בדשא הסינטטי באיזור פארק עופר.

אם כן, כספי ציבור, לא מעט, הולכים להיעלם כלא היו. בשלב כלשהו בעתיד, לא ברור מתי העתיד הזה יבוא, צפויים לעלות שופלים על האצטדיון הקיים (שנראה היום כאורוות סוסים), לשטח את האיזור כולו ובמקום האצטדיון שהושקעו בו מליונים(!), יעמדו בנייני מגורים. אז נכון, אצטדיון טוטו רמלה נמצא בלב שכונת מגורים וכי מי שתכנן את בנייתו ומיקומו יצר כאב ראש גדול לעירייה, אבל זה לא עונה על השאלה, מדוע אין בו משחקי כדורגל בעונת המשחקים הנוכחית?

אצטדיון טוטו ברמלה (יונתן גינזבורג)אצטדיון טוטו ברמלה (יונתן גינזבורג)
מבט על האצטדיון ברמלה (איציק בלניצקי)מבט על האצטדיון ברמלה (איציק בלניצקי)

ביקורת מתקנים

מדוברות עיריית רמלה לא התייחסו לשאלה הנ"ל, אבל כן העניקו תשובה לקונית אודות התחדשות, שתובא בהמשך הידיעה. אז ביקרנו באצטדיון טוטו רמלה. זאת, בכדי לבדוק איך הוא נראה היום. המשטח? לא מטופל, אפילו מוזנח, ושוב, אנחנו מדברים על מתקן ברמה של הליגה הלאומית, עם סטנדרט הליגה הלאומית, כולל לוח תוצאות, שעלותו גבוהה מאוד. דשא כבר אין ואם ישנו, מתחבא תחת השיחים שעוטפים את כר הדשא לשעבר ואת המגרש כולו וסביבו. המגרש מוזנח, וזו מחמאה בעבור המתחם הזה.

השער הראשי של האצטדיון פתוח לכל. המגרש עצמו? נעול מאחורי הגדרות. אין כניסה למתחם חדרי ההלבשה, ספסלי האורחת והמארחת, למושבים ובוודאי שלא לכר הדשא, שנראה שלא עבר טיפול מאז אפריל 2023, עם שריקת הסיום בהתמודדות בין בית"ר תל אביב/רמלה (של אז) למכבי יבנה. די עצוב לראות מגרש כדורגל ברמה כה גבוה, שהושקעו בו לא מעט כספים, נראה כך. יש ערים, כדוגמת טבריה, שמאז 2014 (אם לא שנים אחורה) משוועות לאצטדיון כדורגל איכותי. אולי ירכשו שם את לוח התוצאות במחיר מוזל?

מצב הדשא (יונתן גינזבורג)מצב הדשא (יונתן גינזבורג)

מאז עברה קרן המתקנים לידי משרד התרבות והספורט, עיריית רמלה לא הגישו ולו בקשה בודדת לטיפול, שדרוג או חידוש האצטדיון, מאז 1 בינואר 2019. האצטדיון, נבנה, כאמור, בלב שכונת מגורים. השאלה המתבקשת כאן היא האם ברמלה מלכתחילה העדיפו שלא להשקיע באצטדיון הזה, שעלותו, כפי שכבר נכתב, עולה על 12 מיליון שקלים, או שישנה סיבה אחרת, הנוגעת בנושא הקבוצות העירוניות, המשחקות בליגות הנמוכות, ולפחות כרגע הן הנפגעות העיקריות בכל מה שקורה בפועל.

הקהל באצטדיון ברמלה (נעם מורנו)הקהל באצטדיון ברמלה (נעם מורנו)

תנאי מגרש קשים

כשעוד כן ניתן היה לשחק באצטדיון העירוני, היו שעות מוגדרות לכדורגל. בין 14:00 ל-16:00? תופים בהגבלה מסוימת, בכדי לא להרעיש לשכנים. אחרי 23:00? אסור להרעיש, כיבוי אורות וסיפור ללילה טוב. מי שנהנו מרגעי הקאלט באצטדיון, היו השכנים ממול, בבניינים הגבוהים. מפעם בפעם התיישבו חלקם במרפסות וצפו במשחקי הכדורגל השונים.

בעונה שעברה, עונת 2022/23, שיחקה בית"ר תל אביב/רמלה, שהיום התנתקה מרמלה ונקראת בית"ר תל אביב (חזרה לשורשים), כאשר המשחק האחרון באצטדיון נערך ב-21 באפריל 2023 (יבנה ניצחה 0:2). בשנת 2015 האצטדיון אף אירח את אליפות אירופה בכדורגל נשים עד גיל 19. מאז אפריל 2023, לא דרכה רגל במגרש. נדמה כאילו מדובר בשדה מוקשים פעיל.

האצטדיון ברמלה (יונתן גינזבורג)האצטדיון ברמלה (יונתן גינזבורג)

בינואר 2023 התגאה ראש העיר דאז, מיכאל וידל, בשדרוג "משמעותי" באצטדיון, כך נכתב באתר העירייה. אז, לא. לא מדובר באצטדיון טוטו רמלה, אלא באצטדיון הכדורגל "מאיר נמני" שבפארק עופר, מגרש הכדורגל הסינטטי. עם שיפוץ נרחב, תאורת לד מתקדמת, שישה עמודי תאורה  חדשים, אפשר לארח מעתה והלאה את משחקי ליגת העלובות. ממש כך.

"האצטדיון העירוני מהווה בית חם למתאמני ושחקני הכדורגל העירוניים” אמר ראש העיר, מיכאל וידל. נמשיך להשקיע בטיפוח, שדרוג וחידוש מתקני הספורט בעיר כדי להעניק למשתמשים בהם חוויה ספורטיבית מקצועית ואיכותית", נכתב בהודעת העירייה דאז. ומילה על האצטדיון האמיתי בעיר? לא כלום.

האצטדיון העירוני ברמלה (רדאד ג'בארה)האצטדיון העירוני ברמלה (רדאד ג'בארה)

קבוצות עירוניות שנדחקות לפינה

כיום, בעיר רמלה משחקות הקבוצות בני רמלה, שהחליפה את הפועל רמלה שנעלמה ממפת הכדורגל הישראלי בתום העונה החולפת, מ.ס. רמלה, הקבוצה הגדולה בעיר עם מחלקת נוער די מוצלחת וזו המתוקצבת בידי העירייה, לצד מכבי רמלה של שי שוטה גוריאלשווילי, קבוצה פרטית שנפתחה לפני ארבע שנים.

שי שוטה גוריאלשווילי בעלי מכבי רמלה (יונתן גינזבורג)שי שוטה גוריאלשווילי בעלי מכבי רמלה (יונתן גינזבורג)

כל שלוש הקבוצות הללו משחקות בליגות ב' ו-ג', בליגות הנמוכות וכאמור במגרש הכדורגל הסינטטי בעיר, "פארק עופר", המגרש היחיד שעומד לרשות הקבוצות נכון להיום, כשאנחנו מדברים על הזנחה שאין כדוגמתה באצטדיון הכדורגל האמיתי בעיר רמלה. בעבר, מכבי רמלה ניצחה בדרבי באותו מגרש (הסינטטי), טרם עבר אישור בפועל.

מ.ס היא הותיקה מבין השלוש ויש לה גם מחלקת נוער מתפתחת, מאז נפרדה מבית"ר תל אביב. לרמלה היסטוריה ארוכת שנים בכדורגל, אלא שבשנים האחרונות נכוותה והייתה צריכה להמציא את עצמה מחדש. בעונת 2018/19 הוקמה מ.ס. רמלה החדשה, קבוצה שמתוקצבת בידי העירייה ואפשר להגיד כי מדובר במועדון עירוני. כיום, משחקת בליגה ב' דרום ב'.

מכבי רמלה היא קבוצה השייכת לשי שוטה גוריאלשווילי. הקבוצה הוקמה בעונת 2020/21 ולפני שנתיים העפילה דרך משחקי הפלייאוף לליגה ב', לאחר שגברה 0:3 על שיכון המזרח. בני רמלה, שהוקמה העונה, היא המחליפה של הפועל (המוכרת בזכות איל עמר ולא רק), שנפתחה תחת שם עמותה חדש, כי להפועל חובות מפה ועד להודעה חדשה.

איל עמר מהפועל רמלה בעבר (יונתן גינזבורג)איל עמר מהפועל רמלה בעבר (יונתן גינזבורג)

תוכניות ומכרזים. בכתב ובע"פ. בפועל? נאדה

תוכנית 415-0369983 עלתה לאויר באוגוסט 2017. תוכנית שנקראת "אצטדיון רמלה – שכונת מגורים". מהות התוכנית היא הקמת שכונת מגורים חדשה (על חשבון האצטדיון) ומתחם שטחי ציבור בסמוך למרכז העיר רמלה. "השכונה צפויה לכלול הקמה של 518 יח"ד, במבנים המשלבים בניה מרקמית עם חזית מסחרית ממזרח ובניה גבוהה ממערב".

"זו תהווה עוגן למגורים ופעילות קהילתית. התוכנית ממוקמת בלב העיר רמלה, בין הרחובות שמשון הגיבור, המגדל הלבן, זכריה ויהושוע בן נון", נכתב בפירוט התוכנית מטעם רשות מקרקעי ישראל, שצפוייה להחליף את האצטדיון העירוני. מתי? אף אחד לא יודע להגיד, שכן במכרז 389/2021 עדיין אפשר להגיש הצעות עד ה-18 במרץ 2024.

כבר באוגוסט 2015 פורסמה לראשונה תוכנית לה/6/170. תוכנית מגורים עם 3,700 יחידות דיור במערב העיר רמלה, בסמוך לכביש 200 החדש, כאשר האצטדיון החדש, כחלק מהתוכנית הזו, צפוי לעמוד איתן בהשקה שבין כביש 200 ל-431. כבר יש לו, בהתאם לשרטוטים, מגרש. 701 מספרו. עד להקמתו יידרשו שנים, מהכרותינו עם הבירוקרטיה הישראלית.

מיקום האצטדיון העתידי - שרטוט (מתוך רשות מקרקעי ישראל)מיקום האצטדיון העתידי - שרטוט (מתוך רשות מקרקעי ישראל)

שלושה אחוזים מהתוכנית הוקצו לאצטדיון הכדורגל העתידי. מדובר בכ-27,144 דונם. בהתאם לתוכנית, אצטדיון הכדורגל נכנס תחת קטגוריית "ספורט ונופש", סעיף 4.9. אלא שבאותו מסמך, טרם אושרה כמות הדונם בה ישתמשו בפועל (טבלת שטחים מוצגת במסמך). יש תקנון, יש שרטוט, יש נספחים, יש הכל, אבל בפועל? אין כלום. כי הצעות, למכרז הקודם של האצטדיון, לא הוגשו/לא התקבלו ובקרוב (השנה היא 2024, כן?) יפורסם מכרז חדש בדבר האצטדיון העירוני העתידי ברמלה, בזמן שאצטדיון הטוטו העירוני מעלה עובש.

בין מכרזי רשות מקרקעי ישראל, פורסם ב-21 ביוני 2022 מכרז מספר 195/2022. המטרה? הקמת שכונת מגורים חדשה במערב רמלה (שכונת נאות שמיר מערב) בת 3,700 יחידות דיור שתכלול שטחים למבנים ומוסדות ציבור, שטחים ציבוריים פתוחים, שטחי מסחר ותעסוקה, מרכז תחבורה, אצטדיון ספורט וכן שטח לתכנון בעתיד. נכון להיום, אין תוכנית בפועל והיא על הנייר בלבד. אם להמתין לבניית האצטדיון העירוני החדש, שעל פי התוכנית, צפוי להכיל עד 10,000 מושבים, הרי שכדאי להתרפק על משענת הכורסא. זה לא יקרה בקרוב.

ביקורת

בעבור קבוצה מקצוענית, או כזו ששואפת להגיע למקצוענות, כדוגמת קבוצות ליגה ג' ו-ב', לשחקן באצטדיון כדורגל מדשא זה שדרוג שאין שני לו. ביבנה, לצורך העניין, בית"ר יבנה, שלא נתמכת בידי העירייה (קבוצה בבעלות פרטית), משחקת בליגה ב' ומתאפשר לה לשחק במתקן האצטדיון העירוני מדשא אמיתי. אין כל מניעה מצד העירייה להעניק לקבוצות, גדולות כקטנות, חופש פעולה על האצטדיון שעלות שימורו גבוהה. וברמלה? יש מי שמבקר מן הצד.

"ראש העיר הורס כול חלקה בעיר והכדורגל לא מעניין אותו", מספר אברהם אבו מיכאל, מאמן ותושב העיר רמלה שאוהב כדורגל, בדבריו ל-ONE. "עשו קומבינה עם איזה קבלן שהוא יקח את האצטדיון ויבנו שם מגורים ובמקום זה יבנו אצטדיון במקום אחר. מתברר שהכול היה שקר. אין תוכניות לאצטדיון אחר ואין קבלן שבונה".

"העיקר שלא יהיה אצטדיון, לכן עיר שלמה משחקת על מגרש אחד סינטטי בפארק עופר. בושה! אצטדיון בין הטובים בארץ עומד שומם. עיר שלמה על מיגרש אחד. שלוש קבוצות בוגרים, מחלקת נוער, בית הספר לכדורגל ועוד. לכן רוב גדול עזבו ועברו לשחק מחוץ לעיר", מציין ומסכם אבו מיכאל בדבריו ל-ONE.

מצב הדשא (יונתן גינזבורג)מצב הדשא (יונתן גינזבורג)

תגובות

מדוברות עיריית רמלה נמסר: "כחלק ממהפכת העשייה האדירה שמתחוללת ברמלה בשנים האחרונות בכל התחומים, בקרוב תחל בעיר בנייתו של איצטדיון חדש ומתקדם, המכיל כ-6,000 מקומות ישיבה. האיצטדיון יוקם בקרבת עורק תחבורתי מרכזי שיאפשר נגישות מיטבית בכניסה וביציאה ממשחקים. עיריית רמלה תמשיך לפעול לטובת פיתוח וקידום הספורט בעיר למען התושבים".

ממשרד התרבות והספורט נמסר: "במדינת ישראל ישנם יותר מ-8,500 מתקני ספורט. המשרד מבצע בקרות למתקנים שהוא תומך בבנייתם ושיפוצם. יתרה מכך, בקרה שוטפת על מגרשי הכדורגל כדי לאשרם, מבצעת ההתאחדות לכדורגל באופן תדיר. בנוגע לפניה המדוברת, המשרד לא תומך תקציבית בשיפוץ או בשדרוגו של האצטדיון ברמלה מאז אחד בינואר 2019 (יום מעבר הקרן למשרד). אף על פי כן, המשרד יבחן את הנושא מול עירית רמלה, כעת משהתקבלה התמונה".

מההתאחדות לכדורגל נמסר: "לפי מה שידוע לנו, טוטו רמלה סגור מתחילת העונה ועובר להיות שכונת מגורים. השטח נמכר על ידי הרשות העירונית. האצטדיון לא עבר בדיקה, היות ונאמר לנו בסוף העונה הקודמת כי בעונה הזו (23/24) לא תהיה פעילות במגרש".

מרשות מקרקעי ישראל נמסר: "נכון להיום לא היו זוכים בתוכנית בניית האצטדיון ובקרוב יעלה מכרז חדש הנוגע באצטדיון הכדורגל העתידי ברמלה".

אסור לפספס
נגןכמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
כמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
נגןמהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
מהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
נגןזלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
זלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
נגןזה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
זה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */