יום ראשון, 05.05.2024 שעה 01:38
ליגה צרפתית 23-24
7029-7631פאריס סן-ז'רמן1
6142-6232מונאקו2
5733-4932ברסט3
5527-4531ליל4
5125-3631ניס5
4934-4232לאנס6
4543-5132ראן7
4438-4731מארסיי8
4451-4231ליון9
4044-4132מונפלייה10
4042-3932טולוז11
4045-3831ריימס12
3647-3532שטרסבורג13
3349-2932נאנט14
3242-3332לה האבר15
2954-3432מץ16
2663-3732לוריין17
2554-2632קלרמון18
לוח משחקים
  • טולוז
  • 2 - 1
  • מונפלייה
  • לאנס
  • 0 - 2
  • לוריין
  • לה האבר
  • 1 - 3
  • שטרסבורג
  • מונאקו
  • 1 - 4
  • קלרמון
  • מץ
  • 3 - 2
  • ראן
  • ברסט
  • 0 - 0
  • נאנט
  • ליל
  • שני, 06/05, 22:00
  • ליון
  • ניס
  • רביעי, 15/05, 22:00
  • פאריס סן-ז'רמן
  • ריימס
  • רביעי, 15/05, 22:00
  • מארסיי

"אמבפה החדש" ששיחק בנתניה ומככב בבאיירן

במאי מתיס טל ליהטט בראשל"צ ובר"ג, ועכשיו הוא כבר הכובש הצעיר ביותר בתולדות הבווארים. סיפורו המפתיע של הכישרון הצרפתי שאולי יירש את לבנדובסקי

|
שיחק פה ביורו הנערים. מתיס טל (רויטרס)
שיחק פה ביורו הנערים. מתיס טל (רויטרס)

ביום רביעי ב-22:00 ירגישו הצופים באצטדיונה של מכבי חיפה ברי מזל לצפות בכוכבי העל של פאריס סן ז'רמן בליגת האלופות וזה גם לא הביקור הראשון שלהם בישראל העונה, אבל במאי לא נרשמה התלהבות יתרה כאשר נערכה כאן אליפות אירופה לנבחרות עד גיל 17. הזדמנות לראות את כוכבי העתיד בפעולה לא גורמת בדרך כלל לאנשים לנהור ליציעים, אבל הנה לכם – קפטן נבחרת צרפת שהניף את הגביע זוכה לכותרות גדולות כבר עכשיו. מתיס טל, שליהטט ממש לא מזמן ברמת גן, ראשון לציון ונתניה, הוא הכובש הצעיר ביותר של באיירן מינכן בכל הזמנים, הן בכל המסגרות והן בבונדסליגה.

כאשר מצא היהלום הצרפתי את הרשת במשחק גביע מול ויקטוריה קלן לפני שבוע וחצי, העסק עבר קצת מתחת לרדאר, כי היריבה מהליגה השלישית הייתה חלשה מאוד, אבל אתמול זה כבר היה סיפור אחר. במשחקו הראשון בהרכב בליגה הגרמנית, בגיל 17 ו-137 ימים, הפציץ טל במחצית הראשונה באליאנץ ארנה מול שטוטגרט ונכנס להיסטוריה. ואולי ההתמודדות הסתיימה ב-2:2 מאכזב מבחינת האלופה, אבל המאמן יוליאן נאגלסמן יכול להיות מאושר מקצב ההתאקלמות של הנער. לא רבים האמינו שהוא מסוגל להיכנס היישר לרוטציה, אבל זה בדיוק המצב. צעדיו הראשונים מוכיחים שאפשר לקחת אותו בחשבון ולסמוך עליו.

למנהל הספורטיבי, חסן סליהמידז'יץ', היו ציפיות גבוהות מאוד מהשחקן, תמורתו שילמה באיירן לראן כ-20 מיליון אירו – והסכום עוד עשוי להאמיר עד 28 מיליון אירו עם בונוסים שונים. זה לא טריוויאלי להוציא סכומים כאלה תמורת בחור אשר במאזנו היו בסך הכל 10 הופעות קצרות כמחליף בבוגרים, אך הצהרותיו של סליהמידז'יץ' היו חד משמעיות: "מתיס הוא אחד הכישרונות הגדולים באירופה. עקבנו אחריו במשך זמן רב והצלחנו לשכנע אותו להצטרף אלינו כבר עכשיו. אנחנו גאים בכך והוא מהווה פרויקט מרגש עבורנו. תהיה לו קריירה מצוינת והוא יעזור רבות לקבוצה". מילותיו של נאגלסמן היו מעניינות עוד יותר: "בבוא העת טל יבקיע 40 שערים בעונה".

הרמז לרוברט לבנדובסקי, שעזב את הקבוצה בטריקת דלת, היה ברור. באיירן מאמינה, באמת ובתמים, כי הצרפתי עשוי להיות היורש של הפולני בטווח הארוך והחלק המדהים ביותר בעלילה הוא כי רק לפני קצת יותר משנתיים טל בכלל היה בלם. הוא צוות במרכז ההגנה ברוב קבוצות הילדים והנוער בהן עבר, וכך הוגדר גם באקדמיית קליירפונטיין המפורסמת בפאריס, ממנה נופה תוך זמן קצר מסיבות שעדיין מוגדרות כתעלומה. רק בגיל 14, במועדון קטנטן בשם מונרוז', הוא פגש מאמן שחולל את המפנה. 

"מתיס היה בלם מצוין, אבל ראיתי בו גם איכויות התקפיות – שליטה טובה בשתי הרגליים, כדרור, משחק ראש ותנועה ללא כדור, היה חבל לבזבז את כל זה", סיפר בדיעבד תומא ברלט, "הצבתי אותו כחלוץ מרכזי ובאגף השמאלי, והוא למד ממש מהר. הוא תופס הכל תוך שניות". ואז, למרות ששיחק בקבוצה זניחה למדי, הידיעות על כישרון יוצא דופן התפשטו בקרב הסקאוטים. לייפציג רצתה לצרף אותו לאקדמיה והיו דיווחים כי גם ברצלונה שקלה לזמנו למבדקים בלה מאסיה. ראן פעלה מהר מכולן, היא הבטיחה לו מסלול מהיר לסגל הראשון והייתה מאושרת מהגג מההחתמה.

טל אחרי השער ההיסטורי מול שטוטגרט (רויטרס)טל אחרי השער ההיסטורי מול שטוטגרט (רויטרס)

הצעד הראשון של ראן היה להציב את טל דווקא במרכז המגרש בקבוצה הצעירה. מאמן הנוער, רומן פרייה, הסביר: "רצינו לשפר את ראיית המשחק שלו כי הוא התבסס יותר מדי על הפיזיות הטהורה. הוא למד להתמצא בשטחים קטנים, לקבל החלטות מהר יותר, לשחרר את הכדור בזמן". לכן, כאשר צורף לסגל הבוגר וחתם על חוזה מקצועני ראשון, כבר היה מנוסה טל הן בהגנה והן בקישור, אבל שיחק כחלוץ. מדובר, אם כך, בשחקן רב גוני באופן יוצא דופן, אשר מסוגל למלא כמעט כל תפקיד על המגרש. השליטה בכדור והטכניקה הגבוהה של הבעיטה באות לידי ביטוי בעיקר ליד רחבת היריב, אבל גם שם הוא מסוגל לעשות הכל – חלוץ מרכזי, חלוץ שני, קיצוני בשני האגפים. 

אז באוגוסט 2021 שבר טל את השיא שקבע קודם לכן אדוארדו קמאבינגה והפך לשחקן הצעיר ביותר בתולדות ראן בליגה הצרפתית, בגיל 16 ו-3 חודשים. המאמן ברונו ז'נסיו שיבח אותו בכל הזדמנות. "מתיס הרבה יותר בוגר פיזית ומנטלית בהשוואה לבני גילו. חוכמת המשחק שלו הדהימה אותי, ויש לו יכולות טכניות מזהירות", הוא אמר, ואולם – בניגוד לקמאבינגה – לא הפך נער הפלא לשחקן הרכב בראן. הוא קיבל דקות ספורות בהזדמנויות בודדות ובמועדון סברו שיהיה בשל באמת רק בעונת 2022/23.

מתיס טל (9) חוגג עם שחקני נבחרת צרפת בגמר יורו הנערים בארץ (שחר גרוס)מתיס טל (9) חוגג עם שחקני נבחרת צרפת בגמר יורו הנערים בארץ (שחר גרוס)

באיירן ניצלה את המצב הזה עד תום. סליהמידז'יץ' נהנה מהאפשרות להציג את אלופת גרמניה כמועדון בו מסלול הקידום של טל יהיה מהיר יותר אל מול האופציה שמציעים לו בצרפת. בבונדסליגה מאמינים בשחקנים צעירים מאוד, ועובדה היא כי אוסמן דמבלה פרח בבורוסיה דורטמונד אחרי שהגיע מראן ב-2016. טל החליט שהצעד לא יהיה גדול מדי וכך נסללה דרכו לסגל של נאגלסמן כבר בגיל 17. 

אין הרבה ילידי 2005 שמשחקים בליגות הבכירות, שלא לדבר על אחד המועדונים הגדולים והעשירים בעולם. הצרפתי לא התרגש במיוחד מהאתגר, ומתמודד עם הנסיקה המטאורית בקור רוח ראוי להערכה. בינתיים, מתקבל הרושם שהוא לא איבד את הקשר עם המציאות, והשתן לא עלה לראשו. הוא נהנה מהצ'אנס לעבוד עם שורה של כוכבים גדולים, אבל ברכיו לא רועדות כאשר הוא מתייצב לצידם באור הזרקורים. טל הפגין יכולת מצוינת בהופעות שהיו לו עד כה, הבקיע בגביע – ואתמול פתח במשבצת של סאדיו מאנה כדי לשים עוד כדור ברשת. 

אז הוא השחקן הצעיר ביותר בתולדות באיירן וגם הכובש הצעיר ביותר. בדירוג המבקיעים הצעירים בבונדסליגה כולה, הוא הרביעי – אחרי יוסופה מוקוקו, פלוריאן וירץ ונורי שאהין. במולדתו מתחילים לדבר עליו במונחים של קיליאן אמבפה החדש, וזה אולי קצת מוקדם, אבל הפוטנציאל בהחלט קיים. ואם ימצה הנער את הפוטנציאל הזה כדי להפוך לאחד הכוכבים המובילים בדורו, נוכל תמיד להזכיר כי בתואר הראשון שלו הוא זכה באצטדיון נתניה, גם אם היציעים לא היו מלאים.

החמישי ברצף: בארסה מפרקת את קאדיס 0:4
אסור לפספס
נגןכמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
כמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
נגןמהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
מהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
נגןזלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
זלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
נגןזה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
זה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */