יום שבת, 27.04.2024 שעה 04:13

"יש בליגת העל שחקנים שמפחדים לצאת מהארון"

קארין סנדל בראיון מיוחד ל-ONE על מות אביה, הסטיגמה על כדורגל הנשים, השבתת הנבחרת, הזוגיות באור הזרקורים והתפקיד היוקרתי. וגם: העקיצה לבוזגלו

|
קארין סנדל (נעם מורנו)
קארין סנדל (נעם מורנו)

קארין סנדל עברה שנה לא קלה. קפטנית נבחרת ישראל בכדורגל נשים איבדה במהלך השנה את אביה מוטי, הייתה שותפה לתבוסה 12:0 שנחלה הנבחרת לנבחרת איטליה, ובין לבין גם הנהיגה את בנות הנבחרת להשבתה היסטורית לאור התנאים וההתייחסות של ההתאחדות לכדורגל. מנגד, היא גם רשמה בראש השנה היסטוריה כשנבחרה להנהלת ארגון השחקנים העולמי, פיפפרו.

כעת, בראיון מיוחד ל-ONE, סנדל מדברת בפתיחות גדולה מאוד על אירועי השנה החולפת, הזוגיות עם השחקן ישראל אוגלבו ולמה הם מעדיפים שהיא תהיה מחוץ לרדאר, המחשבה על היום שאחרי הכדורגל, הרצון של האמא ג'ילברט, וגם שולחת עקיצה למאור בוזגלו.

קארין, עברת מבחינתך שנה מטלטלת בה אבא שלך נפטר וכל המשמעויות. איך את מסכמת את השנה הזאת?
“אני חושבת שמטלטלת זו מילה די מדויקת, גם ברמה האישית. העולם די השתגע בשנה האחרונה עם הקורונה ומתרגלים למציאות חדשה. זה היה קשה לאבד את אבא שלי בצורה די פתאומית. בצוואה שלו הוא ביקש לשמור על אמא שלי ואחותי. בתוך כל הבלגן הזה זה היה לא פשוט. בסך הכל אנחנו משתדלות לשמור אחת על השנייה ולתמוך”.

קארין סנדל עם אביה (פרטי)קארין סנדל עם אביה (פרטי)

בן כמה הוא היה?
“הוא היה בן 58. גילו לו שני סוגי סרטן בדרגה 4, גם לוקמיה וגם סרטן בכבד עם גרורות בתוך הריאות. בשבוע הראשון של הכימותרפיה הגוף שלו קרס והוא לא שרד. הוא היה מורדם ומונשם ואפילו לא הספקנו לבצע פרידה כמו שצריך”.

את מתכוונת להנציח אותו דרך הספורט? 
”אבא שלי היה מאוד גאה ותמך בי. כשהייתי משחקת בארצות הברית הבילוי שלו ושל אמא שלי ביום שישי ב-2:00 בלילה היה להסתכל עליי דרך המחשב. היום גם בכל משחק שאני עולה אני מסתכלת לשמיים, גם בכנס שהיה, אני מרגישה שהוא מלווה, מסתכל ומכוון מלמעלה. אני מקווה שאני מצליחה לעשות אותו גאה. ההנצחה מבחינתי בלב, אני לא צריכה לעשות משהו כלפי חוץ כדי להרגיש אותו איתי”.

קארין סנדל עם בני משפחתה (פרטי)קארין סנדל עם בני משפחתה (פרטי)

“ה-12:0 זו התוצאה הסופית של ההתפרקות הטוטאלית לאורך שנה וחצי”

את עשית הרבה היסטוריות לאורך הקריירה שלך, וגם השנה כשהשבתת יחד עם חברות שלך את אימון נבחרת הנשים אחרי שמאסתן בתנאים וביחס שנותנים לכן.
”אני חושבת שהגענו לנקודה בה אמרנו שאנחנו חייבות לעשות צעד שיטלטל את המערכת, כל עוד אנחנו בתחילת קמפיין, ונביע עמדה שלא משתמעת לשתי פנים. בסופו של דבר מעז יצא מתוק. הצלחנו להגיע להסכמות וקיבלנו תשובות שחור על גבי לבן מההתאחדות לגבי התנאים. זו פעם ראשונה שכל שחקניות הנבחרת היו יחד כאגרוף אחד”.

עד היום כל אחת חשבה על עצמה ולא הייתה אחדות כזאת משחקניות הנבחרת?
“כן, לאורך שנים היו דיבורים וניסיונות, אבל זו באמת הפעם הראשונה שהייתה הבנה של כלל שחקניות הנבחרת שכך אי אפשר להמשיך. פשוט החלטנו לעשות מעשה כדי שיתייחסו אלינו כראוי כנציגות של נבחרת ישראל”.

קארין סנדל (חגי מיכאלי)קארין סנדל (חגי מיכאלי)

איך התייחסו עליכן עד המעשה?
“היו לנו עליות ומורדות עם ההתאחדות. בסופו של דבר יש פער בין איך שאני רואה שחקנית נבחרת לאיך שחלק מהמעורבים שם רואים. מבחינתם זה עסק לכל דבר ומבחינתי כל מי שלובשת את הסמל ומייצגת את נבחרת ישראל, וזה לא משנה אם זה גבר, אישה או נוער, זכאי לתנאים שווים. יש הרבה דוגמאות בעולם של התאחדויות שמבינות את זה ומעניקות תנאים שוויוניים בין הגברים והנשים. זה לגמרי הכיוון שרוב המדינות הולכות אליו, וחלק מהן כבר יישמו הסכמים שמשווים לגמרי בין הנשים לגברים, מתוך הבנה שאנחנו משחקים עבור המדינה שאותה אנו מייצגים, והסמל יותר גדול בעיניי”.

איך היו התחושות לאחר ההפסד של הנבחרת 12:0 לנבחרת איטליה?
“אני יכולה להגיד שבאופן אישי זה היה המשחק הכי קשה בקריירה שלי. קשה לתאר את תחושת חוסר האונים. אני חושבת שמה שחשוב להבין, שזו אותה נבחרת שהפסדנו לה 3:2 בבית שנה וחצי לפני כן, והיא הגיעה אחרי שהייתה חודשיים לפני כן ברבע גמר אליפות אירופה. זו נבחרת מצוינת שהצלחנו להתמודד איתה הרבה דקות כשוות מול שוות. לאורך הקמפיין הייתה התפרקות של הנבחרת ואני הייתי השרידה האחרונה בהרכב בין שני המפגשים האלו"

קארין סנדל ושחר נקב (חגי מיכאלי)קארין סנדל ושחר נקב (חגי מיכאלי)

שחקניות ברחו מהנבחרת?
"חלק התייאשו, חלק פרשו וחלק לא הסכימו עם הדברים שקרו. ה-12:0 זו התוצאה הסופית של ההתפרקות הטוטאלית לאורך שנה וחצי. זה לא מוסיף לנו כבוד וזה לא עושה טוב לענף. אוהדי הספורט יגידו למה בעצם להשקיע כסף”.

הפתיע אותך שכל השחקניות התאחדו?
"זה יפה לראות שחקניות צעירות לוחמניות, אקטיביסטיות. יש שחקניות שאומרות שהן בנות 22 ‘וזה בטח לא יקרה בזמני, אך נשמח שזה יקרה אחרי’. בעיקר שימחה אותי הלכידות הנבחרת, ידעו להעביר זאת הלאה".

מה ממוצע השכר לחודש של שחקנית בליגת העל?
"3,000-4,000 שקל". 

אגב, כאשר עשיתן את השביתה שמעת מיו"ר ההתאחדות לכדורגל, אורן חסון?
"לא, הקשר היה בעיקר מול יוסי שרעבי. עם אורן לא דיברתי".

אורן חסון (רדאד ג'בארה)אורן חסון (רדאד ג'בארה)

ואם הייתה שביתה בנבחרת הגברים את חושבת שאז הם היו שומעים ממנו?
"מאמינה שכן. לפני כמה חודשים הייתה לנו פגישת היכרות, מאז לא דיברנו".

מזלזלים פה בארץ בכדורגל הנשים?
“כן, יש הרבה מאוד זלזול ולא רק בארץ, יש עוד מדינות שזה קורה בהן. אני יכולה להגיד שהכיוון יותר חיובי בשנים האחרונות. אפשר לראות שיש יותר ילדות שמשחקות ושיש יותר התארגנויות של נשים שיותר אוהבות את המשחק”.

אבל אני רואה שמספר השחקניות הבוגרות רק יורד בישראל.
“זו הבעיה הכי גדולה שיש פה – להרחיב את הבסיס של הפירמידה. אם אנחנו לא נעשה את זה דרך מערכת החינוך, ונחשוב על פרויקטים יצירתיים כדי להגדיל את מספר השחקניות, לא נתקדם לשום מקום. זו הבעיה הכי חמורה”.

גילי לנדאו (איציק בלניצקי)גילי לנדאו (איציק בלניצקי)

אנחנו לקראת קמפיין מוקדמות המונדיאל שמתחיל החודש. אתן מתחילות עם גילי לנדאו כמאמן, ולאחר מכן אמורה להגיע מנהלת מקצועית שווייצרית, נורה האפטל, שתהפוך למאמנת בעתיד. זה מרגיש שמנסים לעשות עליכן סטארט-אפ, איך את רואה את זה?
"היה דיבור על זה תקופה מאוד ארוכה ושמחנו על הכוונה והמחשבה. בסופו של דבר, כשמישהי באה מחו”ל ומביאה את הידע, החזון ודברים שניתן ליישם בשטח, זה משהו שמאוד חשוב והיה חסר מאוד בכדורגל נשים. אני קטונתי מלדבר על מאמן כזה או אחר, אבל לדעתי היה עדיף שמאמן היה הולך איתנו מהתחלה ועד הסוף. יציבות זה משהו שחשוב מאוד בספורט כדי לייצר הצלחה”

“להיות כדורגלן שיוצא מהארון זה קשה מאוד, בטח בחברה הישראלית”

איזו סטיגמה יש לדעתך על כדורגל נשים בישראל?
“שכדורגל זה לא לנשים, ושחקניות כדורגל הן או לסביות או גבריות. יש המון הורים שמפחדים לשלוח את הילדות שלהם לשחק כדורגל בגלל הסטיגמות והסטריאוטיפים. בסופו של דבר אני באמת מאמינה שספורט זה כלי חשוב גם לילדים וגם לילדות. זה נותן ביטחון, יכולת התמדה, נחישות, יכולת בעבודת צוות והמון דברים שחשובים מאוד לחיים. בפן החברתי נרוויח אם יהיו יותר ילדים שמתעסקים בספורט”.

הסטריאוטיפים האלו נכונים לפי דעתך?
”קודם כל, זה עניין סובייקטיבי לראות מה גברי ומה נשי. הנטייה המינית של השחקניות לא רלוונטיות לספורט. זה בכלל לא קשור לספורט עצמו ולכן זה לא רלוונטי לעסוק בו”.

קארין סנדל וחברותיה. מתמודדות עם סטריאוטיפים (נעם מורנו)קארין סנדל וחברותיה. מתמודדות עם סטריאוטיפים (נעם מורנו)

את חושבת שיש כדורגלנים שמפחדים לצאת מהארון?
"סטטיסטית בטוח, זה קיים וזה טאבו. להיות שחקן כדורגל שיוצא מהארון זה קשה מאוד, בטח בחברה הישראלית. יש קהל אוהדים שלבטח לא יקבל את זה יפה, וגם בחדר ההלבשה. אנחנו עדיין לא שם מבחינת הפתיחות, המוכנות".

את חושבת שזה יקרה מתישהו?
"אני מאמינה שכן, מתישהו זה יקרה. קשה לי להעריך בזמן, אבל אני מאמינה שכן. אפשר להסתכל על ספיר ברמן והתגובות, היא אומנם שופטת, אבל אני חושבת שהתגובות היו הרבה הרבה יותר מתקבלות, מכילות, פתוחות ממה שאפשר היה לנחש".

וכמה ספיר ברמן את חושבת שיש בכדורגל גברים?
"המדע אומר בין 5% ל-10%".

ספיר ברמן (ראובן שוורץ)ספיר ברמן (ראובן שוורץ)

ומהידע שאת יודעת?
"קשה לי להעריך במספרים. יש כמה שאני יודעת בוודאות".

שהם גם משחקים בליגת העל?
"גם בליגת העל".

“הרבה אנשים נכנסים לתחתונים ומנסים לדעת מה קורה”

את בחודש הבא תהיי בת 33, את כבר חושבת על היום שאחרי?
“כן, לגמרי. בתור אישה את חושבת גם על היריון. זה לא פוליטיקלי קורקט להגיד את זה, אבל זה כמו פציעה מאוד ארוכה וקשה לחזור משם. אני חושבת על היום שארצה ילדים והיום שאחרי גם מבחינת ההתפתחות שלי מחוץ לכדורגל. מגיל 30 זה מתחיל ללוות בראש”.

יכול להיות שבסוף העונה הנוכחית אחרי שתיקחי אליפות עם רמת השרון, יודע שיש קבוצה טובה מאוד, תודיעי על פרישה?
“אני לא רוצה לצאת בהצהרות עכשיו. זה תלוי בגוף שלי, איך הוא ירגיש”.

או שזה תלוי בבן הזוג שישלוף את הטבעת שיפסיק להיות בונקר?
"לא, אנחנו זוג מאוד לא קונבנציונלי. אני אולי האישה הכי פחות לחוצה בישראל, זה לא משהו שמעניין.

קארין סנדל וישראל אוגלבו (צילום: אור גפן)קארין סנדל וישראל אוגלבו (צילום: אור גפן)

את ובן זוגך ישראל ידעתם הרבה עליות ומורדות. איך זה לחיות עם כל התקשורת ואור הזרקורים?
”בהתחלה זה היה מאוד לא פשוט, ישראל איש מאוד מוכר. הרבה אנשים נכנסים לתחתונים ומנסים לדעת מה קורה. לשמחתי הזוגיות הזאת הגיעה בגיל שהייתי מספיק חזקה ולא נתתי לאף אחד להיכנס ולהשפיע עלינו. שנינו ידענו לעשות את ההפרדה הזו וחלק מהסיבות שאנחנו לא מייחצנים ברשתות חברתיות זה כי אנחנו רוצים לשמור על זה לעצמנו". 

הציעו לכם לעשות הרבה כסף כדי לעשות ביחד קמפיינים או תכניות ריאליטי ביחד?
”כן, אבל אנחנו שמחים איפה שאנחנו נמצאים וכל אחד עוסק בתחומו. ישראל הוא שחקן היום ועושה המון פרויקטים ומתעסק בעשייה המקצועית וגם אני משתדלת להתרכז בעשייה המקצועית. את הזוגיות שלנו אנחנו משאירים לעצמנו”.

“יש בעיה, צריך לדאוג שהליגה תהיה ברמה יותר גבוהה”

את רואה את עצמך נשארת בתחום הכדורגל גם אחרי הפרישה, אימון וכו', או אולי פוליטיקה?
“אימון פחות מדבר אליי, זה לא משהו שאי פעם עניין אותי. בעבודה היומיומית שלי אני פסיכולוגית חברתית ועובדת בארגון שנקרא ‘אקורד’ בו משתפים פעולה עם עמותות שמנסות לקדם חברה שוויונית ומכבדת יותר, אבל אני רואה את עצמי ממשיכה לנסות לקדם את הכדורגל. גם התפקיד של בארגון השחקניות בארץ, וגם התפקיד החדש בהנהלה העולמית זו קרקע שאני יכולה ללמוד ולהתפתח ממנה וגם לייצר שינוי במקומות שמקבלים את ההחלטות. אני כן רואה את התחום של הפסיכולוגיה החברתית משתלב עם הספורט ולשם אני מכוונת”.

מאור בוזגלו (חגי מיכאלי)מאור בוזגלו (חגי מיכאלי)

מאור בוזגלו העביר בעבר ביקורת על ארגון השחקנים, על ההתנהלות שלו. איך את רואה את הדברים הללו?
” מאור בוזגלו היה בתפקיד לפניי לקדנציה מאוד מאוד קצרה. אני מאוד מכבדת אותו וחושבת שהוא שחקן מדהים. פנינו אליו כמה פעמים וגם שילמנו לו על עורך דין בתביעה נגד הבקרה התקציבית וניסינו להיות שם איתו ובשבילו בהמון צמתים. אני מכבדת את הביקורת ומאוד רוצים להיות שם עבור כל שחקן, גם עבור מאור בוגזלו וגם אם הוא פחות מוכר. בסופו של יום, הוא היה יכול להישאר בתפקיד או לדאוג לפציעה האישית שלו או לכל דבר אחר, אבל גם עבורו ועבור כל שחקן אחר חשוב לארגון השחקנים להיות במקומות האלה”.

איך זה להיות האישה הראשונה בארגון העולמי?
“האמת שזה היה מאוד מרגש. כשנכנסתי לכנס, זה היה חדר מלא גברים בני 50 ומעלה וזה הרגיש מועדון סגור של חברים. אני חושבת שהארגון העולמי קידם החלטה לגוון את זהות החברים והכניס נשים ונציגים ממדינות יותר קטנות. לדעתי זה מאוד מרגש כי זה ארגון שמייצג את כלל השחקנים ושחקניות הכדורגל, אז זה צעד ראשון חשוב. בסופו של דבר האתגר יהיה ליצוק תוכן לתוך התפקיד הזה ולייצר השפעה”.

מזכ״ל ארגון השחקנים העולמי יונאס הופמן, קארין סנדל וניר אלון (ארגון השחקנים)מזכ״ל ארגון השחקנים העולמי יונאס הופמן, קארין סנדל וניר אלון (ארגון השחקנים)

מה השינוי הכי גדול שאת רוצה לעשות?
”דיברתי על זה גם בנאום שלי שם. יש הסכמים בין הארגון העולמי לבין אופ”א לגבי החוזה האחיד, ובהרבה מדינות באירופה אין בכלל אכיפה. כל התנאים של השחקנים צריכים להיות כמו כל עבודה אחרת במשק. אני חושבת שהארגון העולמי צריך להיות יותר נשכני ולייצר לחץ כדי לדאוג שההסכמים נאכפים והזכויות נשמרות”.

לסיום, איך את משנה את כדורגל הנשים בארץ כך שלא יזלזלו בו?
”אני נמצאת עכשיו בקורס שהוא חלק מההכשרה של ארגון השחקנים בו אנחנו בונים תוכנית אסטרטגית. כמו שאמרנו כבר קודם, צריך להרחיב את הבסיס של הפירמידה, אבל גם לטפל בשפיץ של הפירמידה – ליגת העל, כדי שהבנות ישאפו ויחלמו להגיע אליה. יש בעיה וצריך לדאוג שהליגה תהיה ברמה יותר גבוהה, שנייצר יותר תקציבים ונהפוך אותה למקצוענית, כדי שהשחקניות לא יעבדו בעוד עבודות”.

אסור לפספס
נגןשיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
שיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
נגןאוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
אוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
נגןבולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
בולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
נגןהוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
הוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */