יום ראשון, 05.05.2024 שעה 05:03

נתניהו, תקציב הספורט וקטש: חילי טרופר מדבר

שר התרבות והספורט בראיון ל-ONE על המבחן של ראש הממשלה, התוכניות לעתיד, האהבה לכדורסל, סוגיית השבת והקורונה: “הצלנו את הספורט מגזרות”. חלק ב'

|
חילי טרופר (דוברות שר הספורט)
חילי טרופר (דוברות שר הספורט)

בימים אלה שר התרבות והספורט חילי טרופר עסוק עד מעל הראש. הוא לא מתעסק רק בענייני מגפת קורונה וחידוש הליגות בתום הסגר, אלא מנסה במקביל גם לייצר תוכניות ארוכות טווח ולהשקיע בספורט הישראלי לשנים הבאות אחרי שבחן את השטח ולמד כיצד הדברים עובדים לעומק.

כעת מגיע החלק השני בראיון המיוחד של חילי טרופר ל-ONE והפעם הוא עוסק בעתיד הספורט הישראלי, ראשי הממשלה בנימין נתניהו ובני גנץ, המצב בכנסת, הכאוס בציבור, תוכנית המתקנים החדשה, הטריק שעשו בכדורסל הישראלי, האהבה להפועל ירושלים, תקציב המדינה והסכנה שניצבת בפני הספורטאים שמתכוננים לאולימפאדת טוקיו.

חילי טרופר (עמוס בן גרשום, לע"מ)חילי טרופר (עמוס בן גרשום, לע"מ)

השר טרופר, אתה לוקח חלק בישיבות הממשלה החשובות בתקופה הזו, אבל יש תחושה שהממשלה הזו איבדה שליטה. זה נראה כאילו הכל נעשה בשליפות ובגחמות פוליטיות. במקביל ראינו גם את שר התיירות אסף זמיר מתפטר לאחרונה. כשר בממשלה, באילו תחושות אתה מסתובב בימים כאלה והאם הדברים האלה עוברים גם לך בראש?
"לא, אני לא חושב שזה נכון כרגע להתפטר. אני מכיר רק אפשרות אחת כשהמדינה במצוקה, וזה להתגייס ולעשות הכל למענה. מהבוקר עד הלילה אני עסוק בניסיון לעשות כל מה שאני יכול למען האזרחים בישראל. יחד עם זאת, אני מסכים עם זה ואני כואב את זה שבממשלה הזו יותר מידי פעמים השיקולים האישיים והפוליטיים מתערבבים בשיקולים ציבוריים. הדבר הראשון שאזרחים רוצים מהמנהיגים שלהם זה לדעת שהם תמיד שמים את טובת הכלל לפני הטובה האישית. לצערי, זה לא תמיד קורה פה והדרך היחידה להחזיר את האמון פה זה אם יהיו שיקולים לטובת המדינה ולא שיקולים אישיים".

לאחרונה שומעים כל מיני רחשים ממיקי זוהר ומחברי כנסת אחרים על המצב הפוליטי. לתחושתך, יהיו בחירות בקרוב?
"אני באמת לא יודע. אני מצפה שמיקי זוהר ואחרים יתעסקו בבריאות ובכלכלה של הישראלים קודם כל. כרגע, זה נראה שהכל מתגלגל לבחירות, אבל אפשר עוד לעצור את זה".

בנימין נתניהו (רויטרס)בנימין נתניהו (רויטרס)

אתה מאמין בראש הממשלה בנימין נתניהו?
"זה ראש הממשלה שלי ואני חושב שיש לו מבחן חשוב בדצמבר הקרוב - האם הטובה האישית קובעת או הטובה הלאומית, ואני מדבר בעיקר על התקציב, כי בסוף תקציב המדינה הוא הכי דרמטי לתרגום תפיסת עולם וסדר עדיפויות. אם אין תקציב מדינה בדצמבר הקרוב, המשמעות היא שראש הממשלה העדיף לשמור לעצמו נקודת יציאה פוליטית משיקולים פוליטיים על פני טובת הכלל. זה לא קשור לימין או לשמאל, המאבק על התקציב הוא על התקווה של אזרחי מדינת ישראל. אם אין תקציב מדינה ב-2021 אני לא יכול לתת ודאות וביטחון לספורט בישראל לשנה הבאה כי אני לא יודע מה יהיה התקציב שלו".

זו כבר תקופה ארוכה באמת שאין תקציב מדינה, וכמובן שזה לא סיפור פשוט כשהמדינה נקלעה להוצאות רבות בגלל הקורונה. ובכל זאת, להערכתך, כמה כסף יחולק לספורט הישראלי בתקציב המתגבש?
"אני אומר בכנות, אני לא יודע כי עוד אין דיונים על התקציב. זה הזוי שאנחנו מדברים באוקטובר ואני לא יודע מה יהיה התקציב שלי לשנה הקרובה. בשנת 2020 הצלחנו באופן יוצא דופן לשמור על תקציבי הספורט ואפילו להגדיל אותם, בזכות שר האוצר שהיה שותף מלא לכך והביא 110 מיליון שקלים לרשת הביטחון לקבוצות ועוד 150 מיליון שקלים למהלך האסטרטגי במכון וינגייט, כשבינתיים גם הצלחנו לתת מקדמות שהחזיקו את הספורט מעל המים. צריך להרים את הראש ולהסתכל על 2021, כי בלי תקציב מדינה כל הדברים האלה נמצאים בסכנה".

שחקני נבחרת ישראל (רדאד ג'בארה)שחקני נבחרת ישראל (רדאד ג'בארה)

האם צפויים להיות קיצוצים בתקציב הספורט?
"אני מאוד מקווה שלא. בינתיים הצלנו את הספורט מכל מיני גזרות בחודשים האחרונים ואני מרגיש שיש לספורט מעמד ציבורי חזק. גם אם מתוכננת פגיעה, אני אאבק בה עם הרוח הגבית שיש לי. אני מרגיש שיש לי גב מאוד רחב מהציבור בכל מה שנוגע לספורט וגם יתר הפוליטיקאים מאוד זהירים כשמדובר בהחלטות שקשורות לספורט".

יכול להיות שהספורטאים האולימפיים יפגעו בשנה הבאה בהיעדר תקציב מדינה?
"אם האולימפיאדה נדחתה ותהיה בקיץ הבא, זה אומר שאני במשרד הספורט צריך להמשיך לתת מלגות ממשרד הספורט לכל הספורטאים שאמורים לייצג אותנו שם. הצלחתי לתת את זה ב-2020, אבל מה יהיה עכשיו אם לא יהיה לי תקציב מדינה? לא יודע. אפילו את הדבר הקטן הזה אני לא יכול להבטיח. אם אני עוד אהיה פה, אני מבטיח להתאבד על זה, אבל אני מביא את זה כדוגמה כדי שתבינו מה עומד בסכנה".

לונה צ'מטאי סלפטר (איגוד האתלטיקה)לונה צ'מטאי סלפטר (איגוד האתלטיקה)

אגב, קבוצות הכדורגל והכדורסל עדיין לא קיבלו את הפיצויים שלהן מהמדינה. למה אי אפשר לחתוך בחצי את הבירוקרטיה ולזרז הליכים?
"אנחנו מזרזים הליכים. באופן יחסי למדינה עם הרבה בירוקרטיה, אני חושב שזה אחד התהליכים המהירים ביותר שיש. אנחנו כבר אחרי השלב שזה יצא להערות ציבור, חזרו ההערות, עכשיו נתייחס להערות ונקווה לקבל אישור ממשרד המשפטים כדי שהכספים בתוך כמה שבועות יתחילו לזרום לקבוצות. עלתה האפשרות לתת מקדמות, אבל החשב הכללי לא יכול לאשר מקדמות על הסכם שעוד לא נחתם, כי הרי עוד אין נוסח סופי. אז בינתיים עבדנו מול הטוטו, הוא התגייס לבקשתנו ועזר לנו מול המנהלת".

כן אבל הוא נתן רק 1.7 מיליון שקל. זה כלום.
"נכון, זה לא סכומים אדירים, אבל זה נותן עוד קצת אוויר. אני מדבר עם בעלי הקבוצות והמנהלים, אנחנו מודעים לקשיים שלהם ומהצד שלנו אנחנו עושים הכל הכי מהר שרק אפשר כדי להעניק להם עזרה".

גיא פניני (איציק בלניצקי)גיא פניני (איציק בלניצקי)

אפרופו בירוקרטיה. יש מצוקה אמיתית אצל הקבוצות והאגודות בארץ בגלל הרפורמה. קבוצות ספורט קטנות מתעסקות עכשיו עם טפסים ובירוקרטיה רק כדי לקבל כמה עשרות אלפי שקלים מהמדינה, במקום לקבל את זה בקלות מהטוטו. יש קולות שקוראים לבטל את הרפורמה הזו, מה דעתך בנושא?
"אני מסתכל על הרפורמה כעובדה קיימת. אני יודע שיש דעות לגביה, אבל זה לא יחזור אחורה. זה נעשה לפניי, זה נסגר מול האוצר וזו עובדה. בתקופה הזו אנחנו עובדים מול כל הארגונים הקטנים כדי להתמודד עם כל הטפסים. חלק נעזרים במרכזים, חלק נעזרים בעובדי המשרד. אנחנו ננסה לעשות הכל כדי להקל את הבירוקרטיה בדיוק בשביל המועדונים הקטנים האלה".

בספורט הישראלי יש עוגה תקציבית אחת. ובתקציב 2020 הכדורגל והכדורסל קיבלו סיוע והנתח שלהם גדל, אבל זה גם אומר שכל האיגודים האחרים ירדו בתקציבים שלהם רק בגלל שהמדינה רצתה לעזור לגדולים. להבנתי הם ביקשו הגנה מקיצוץ בגובה של עד עשרה אחוזים מהתקציב שלהם, כך שיוכלו לשמור לפחות על 90 אחוז מהתקציב לשנה הבאה, וזה לא התקבל. איך בשנה הכי קשה של הספורט הישראלי אתם מעבירים מיליונים רבים לכדורגל והכדורסל על חשבון הענפים החלשים?
"צריך לשים את הכל בפרופורציות. זו השנה התקציבית הכי קשה של הספורט הישראלי, אבל משרד הספורט הוא המשרד היחיד שאני מכיר שהצליח להעביר כאלה סכומים כל כך מהר לכל כך הרבה גופים ואיגודים. בגלל שהקריטריונים השתנו קצת השנה, זה נכון שהייתה הטייה של כספים לטובת הכדורגל והכדורסל. ביקשתי שלתקציב 2021 נייצר הגנה מסוימת כדי שלא תהיה הטייה משמעותית לענפים הגדולים, אבל צריך לזכור שהם הפופולאריים יותר וכמובן שגם להם יש תלונות. ועדיין, אני מסכים איתך כי למשרדי הממשלה יש אחריות לשמור גם על החלשים יותר. אנחנו בונים איזון נכון כדי שגם ב-2021 נוכל לשמור עליהם".

נבחרת ישראל נשים (צילום הדר ואן קולא איגוד הכדוריד)נבחרת ישראל נשים (צילום הדר ואן קולא איגוד הכדוריד)

ממה שאתה רואה בישיבות הממשלה, אנחנו בדרך לעתיד נורמלי או בדרך לגל שלישי של קורונה בקרוב?
"אני בא מחינוך והתנאי הראשון כדי להיות בתחום הזה הוא שתהיה איש אופטימי, כי אחרת אתה תמיד יכול לראות תלמיד ולהגיד שאין לו סיכוי. צריך להיות עם תקווה ואופטימיות. ברור שזו התקופה הכי קשה, אבל סיכמנו על חזרה לאימונים של הליגה הלאומית ודרשנו אפילו יותר מזה עם ליגה א'. הצמדנו את הליגה השלישית לפתיחת הליגה הלאומית, הרי שכל עוד אלה אנשים שמתפרנסים מהכדורגל. לגבי יתר הליגות הנמוכות, זה כבר סיפור אחר, אבל חייבים להישאר אופטימיים".

אתה אוהד של הפועל ירושלים בכדורסל. איך הרגשת עם ההפסד המהיר בליגת האלופות?
"זה היה מאוד מבאס, אבל הפסדנו לקבוצה טובה כי עובדה שהיא גם זכתה בגביע. כאוהד, לי נראה שהקבוצה עדיין לא מחוברת וחבל כי הייתה לנו קבוצה מדהימה בעונה שעברה עד לקורונה. הקורונה הרסה הכל, כי ג'ייקובן בראון לא בא וטיישון תומאס בא והלך, ועכשיו התחלנו את העונה עם הרבה שחקנים חדשים - ובורגוס זו קבוצה שרצה הרבה זמן ורואים את זה".

שחקני הפועל ירושלים (איציק בלניצקי)שחקני הפועל ירושלים (איציק בלניצקי)

נדמה שאתה חי את הקבוצה הזו.
"הייתי עוקב אחריה מאוד, עד שנכנסתי לתפקיד. עכשיו זה הילדים שלי שמעדכנים אותי, אנחנו כל הבית אוהדי הפועל וכולם עם מנויים. הילד כותב לי מי חתם ומה קורה. פעם הייתי בטירוף על זה, אבל עכשיו כבר לא ממש יוצא לי לעקוב באדיקות".

מה דעתך על עודד קטש? הוא אחלה מאמן, אבל נדמה שלא תמיד הולך לו במאני טיים.
"זה לא מדויק, כי הוא הביא אותנו לזכיות בגביעים. נכון שבקרב על האליפות עפנו בחצי פעמיים, אבל זכינו בגביע המדינה ובגביע ווינר, היינו טובים גם באירופה ובליגה בעונה שעברה. אני אוהב את קטש ואני תמיד מעדיף מאמן ישראלי כמובן. אני אוהב המשכיות והוא עושה עבודה טובה".

עודד קטש (רדאד ג'בארה)עודד קטש (רדאד ג'בארה)

מה דעתך על ריבוי המאמנים הזרים בליגה הישראלית?
"באופן טבעי כישראלי אתה תמיד מזדהה יותר עם שחקנים ומאמנים מקומיים. אני חושב שאם כבר מביאים מאמן שהוא לא מכאן, אז עדיף שיהיה מאמן עם רזומה עשיר. אם זה יאניס ספרופולוס לדוגמה אז זה בסדר כי הוא עם רזומה אירופאי, אבל העדיפות שלי היא למאמנים ישראלים".

אתם תוציאו תקנות או משהו דומה לזה כדי שלא יגיעו מאמנים זרים בלי רזומה ויבואו לפה לצבור ניסיון על חשבון הישראלים?
"אנחנו שוקלים לבנות כמה פעולות, כן. אני מניח שנעשה איזו פעולה. היא לא תגביל כי היום השוק הוא פתוח והמאמנים הישראלים גם כן מאמנים באירופה, אבל זה בעיקר כדי לקבוע סטנדרט מסוים".

יאניס ספרופולוס (איציק בלניצקי)יאניס ספרופולוס (איציק בלניצקי)

מה חשבת על מה שעשו בכדורסל עם הרישום לליגה הבלקנית? הרבה אנשים אמרו שזה מהלך ציני כדי לעקוף את ההנחיות לסגר.
"אני לא יודע כמה זמן היא תחזיק. בינתיים הם משחקים אז אני גם לא יודע כמה זה היה ציני. כל מה שקורה על פי החוק אני לא מפריע לו, אבל האתגר שלנו הוא למצוא פתרון לטווח הארוך ולהחזיר את הליגות המקומיות, וזה יקרה".

מה דעתך על ניהול הספורט פה בישראל?
"זו שאלה ענקית כי עולם הספורט בארץ הוא מאוד רחב. לפעמים אתה פוגש פה ניהול טוב ואפקטיבי שמביא הישגים, משהו שאני מתרשם שקורה בעיקר בענפים האולימפיים, כמו הוועד האולימפי והעבודה בג'ודו או בשייט או במאמאנט שעפים וצומחים, ולפעמים אתה מגלה מקומות שהם יותר אפורים ומעורבים בעסקונה פוליטית שזה מבאס".

יעקב שחר (רדאד ג'בארה)יעקב שחר (רדאד ג'בארה)

מה דעתך לגבי המרכזים?
"אני חושב שהרבה מהדברים הטובים שהם עושים עוזרים לגופים הקטנים בספורט. אלה שאין להם מי שימלא את הטופסיאדה והכל, כך שהרבה פעמים המרכז הוא זה שפותר להם את הבעיה, כמו אגודה קטנה של שייט בצפון שמתקשה בזה. אז בסוף המרכז הוא זה שדואג שיעבור אליהם תקציב. צריך לומר בכנות, שבמרכזים יש פחות מלחמות מבעבר, אבל עדיין אני חושב שלפעמים הפוליטיקה נכנסת שם. לכן אני חושב שעדיף להתמקד בטוב ובעזרה למען החלשים ולא בפוליטיקה".

ביקשת לתכנן תוכנית מתקנים חדשה ל-2030. יש דרישה גדולה למגרשי כדורגל ובריכות שחייה שחסרות. נדמה שאחת לכמה שנים משרד הספורט מעדכן את התוכנית הזו ובפועל כמעט כלום לא זז בשטח. איזו בשורה יכולה להביא התוכנית החדשה שלך?
"אני אהיה זהיר כי עוד לא קיבלתי את הנתונים שעל פיהם נקבל החלטות, אבל אני מחפש לבנות אסטרטגיה ולא מתכנן הכל רק בשביל לגזור סרטים. לכן לקחנו חברה חיצונית שעושה מיפוי לגבי מה שחסר לענפים השונים והיא גם תסמן לנו גיאוגרפית איפה חסר. אני מקווה שהתוכנית תספק מענה ללא שיקולים פוליטיים וזרים, אלא תייצר אולמות ומגרשים שצריך כי התקציב מוגבל ואת הכסף שיש נצטרך לחלק בצורה אפקטיבית".

חסרים מגרשי כדורגל (רדאד ג'בארה)חסרים מגרשי כדורגל (רדאד ג'בארה)

בוא נדבר על מכון וינגייט. המדינה הלאימה את המכון, אבל הצרות שם לא נגמרות והניהול לא טוב, וראינו את זה עם סיפור האוהל להתעמלות האמנותית שעומד ריק. אני יודע שביקרת שם הרבה לאחרונה. מה התוכניות שלך לגבי וינגייט?
"וינגייט הוא מקום אסטרטגי כיעד של הבית לספורט ההישגי בישראל ואני חושב שהוא בדרך לשם. אחרי שנים קשות, הוא כן בכיוון הנכון ואני מרגיש שהמנכ"ל של המקום יקדם את זה למקומות הנכונים. גם סאגת האוהל נפתרה בסוף ואנחנו מעבירים לשם תקציב ענק של 150 מיליון שקלים כדי שהמכון יהפוך לבית הכי מתקדם ומפואר. בסוף כדי להגיע להישגים בינלאומיים חייבים תשתיות. הייתי כמה פעמים בווינגייט וראיתי בעצמי שחלק מהמקומות כבר שודרגו וחלק מהמקומות הם מתקנים שיהיה מאוד קשה להגיע בעזרתם להישגים גבוהים, אבל אנחנו בהחלט בכיוון הנכון. יש שם כמה מחלות עבר וגם אותן נרפא".

משרד הספורט לא מינה מנכ"לית למועצה לספורט הנשים כבר כמעט במשך שנה, לא מינה עדיין באופן רשמי יו"ר למועצה הלאומית לספורט ואנחנו שומעים שאולי יהיו שינויים גם בתפקידי מפתח במכון וינגייט. איפה זה עומד כל עניין המינויים?
"במשך הרבה זמן היו תקועים פה המינויים. אני לא מאשים אף אחד, זה בעיקר בגלל ממשלות המעבר שעשו. בבת אחת גם בתרבות וגם בספורט השתחררו הרבה אפשרויות למינויים. בינתיים מינינו ממלאת מקום למועצה הלאומית לספורט (דפנה לנג, ג.ל וא.מ), הרבה תפקידים נוספים לא ממש תלויים בנו והם בתהליך, אבל אנחנו נאייש כמה שיותר תפקידים כשהפרמטר היחיד יהיה מקצועי".

מירי רגב בטדי (אורן בן חקון)מירי רגב בטדי (אורן בן חקון)

מבחינת ההימורים בארץ, אנחנו רואים שהתופעה רק מתרחבת בתקופת הקורונה ועבריינים רואים בזה כסף רב. האם הטוטו יקבל אישור לפתח משחקים חדשים בקרוב כמו לייב בטים, אם במילא מהמרים על זה בהימורים הבלתי חוקיים וזה קיים בכל העולם?
"קודם כל, לא בכל העולם יש לייב בטים וגם כשאתה הופך הימורים כאלה לחוקיים אתה לא מוריד את ההימורים הבלתי חוקיים כי יש מחקרים שמראים שהם תמיד יהיו יותר אטרקטיביים ממה שאתה מציע. זו מן תחרות שתמיד תפסיד בה. יש פה גם סממן ערכי, כי בעיניי הימורים זה כמו מס על חלשים. האוצר והמדינה רוצים עוד כסף? אז זה מקום נוח וזול לקחת ממנו. נכון שלא כל מי שמהמר בא ממצוקה כלכלית, אבל האחוזים מראים שאחוז מאוד גבוה מהמהמרים באים מהשכבות המוחלשות. אני מוכן לכל דיון על הדברים האלה, אבל זה מה שראיתי".

כן, אבל אנשים עדיין מהמרים באופן לא חוקי ובסוף הכסף עדיין יוצא מהכיס שלהם, ובמקום שיגיע למדינה הוא מגיע לידיים לא טובות. המדינה מפסידה את הכסף הזה.
"המדינה צריכה לאכוף יותר טוב כדי שלא יהיו פה הימורים בלתי חוקיים. בכלל, המדינה צריכה לחזק יותר את האכיפה שלה על כל מה שמוגדר כשוק שחור. עשרות מיליארדי שקלים מסתובבים במקומות האלה, לכן צריך לשפר את העניין סוגיית האכיפה. עדיין לא הנפתי את זה כדגל, אבל אין לי שום כוונה להרחיב את ההימורים בארץ".

הימורים (רויטרס)הימורים (רויטרס)

אתה רואה ספורט בעולם?
"אני אוהד של ליברפול ואוהב את ברצלונה כמובן".

אהבת את זה שליאו מסי נשאר בסוף?
"האמת שזה תמיד מוזר לי לראות אדם שנשאר במקום שהוא לא רוצה להיות בו. אני חושב שמסי הוא השחקן הכי גדול בעולם וברור לי ששווה להם להשאיר אותו, אבל אני לא יודע לכמה זמן הוא עוד יישאר שם עם כל הבלגאן שיש בהנהלה של ברצלונה".

אנחנו מדברים הרבה על ערכים ואנחנו רוצים לדבר על סוגיית המאמנים. ראינו מה קרה עם מאמן הכדוריד בנו ריינהורן שנתפס על פדופיליה, ואני יודע שיש הצעת חוק חדשה להסדיר את מעמד המאמן ולהציב תנאים גם ברף הפלילי, משהו שלא קיים בינתיים. איפה חוק המאמנים החדש הזה עומד והאם יהיה שינוי?
"אני דוחף את זה ומאוד מעורב בזה. בחינוך אומרים שאיכות החינוך לעולם לא תעלה על איכות המורים. למה? כי בסוף אם תלמיד פוגש מורה בינוני אז זו התקווה שלו, אבל אם הוא פוגש מורה מדהים הוא יכול להגיע לשמיים. בהרבה מובנים הספורט בארץ הוא תנועת הנוער הכי גדולה. המון ילדים באים לספורט ופוגשים שם מאמן שחייב להיות דמות מקצועית וגם דמות חינוכית, כזו שהילד ירגיש בטוח ללכת אחריה ושההורים יהיו רגועים לגביה. בחוק החדש הקריטריונים והדרישות יעלו, יהיה סטנדרט מסוים וזה כולל כמובן גם תכנים בעולמות החינוך, אתיקה והטרדות מיניות".

בנו ריינהורן (רדאד ג'בארה)בנו ריינהורן (רדאד ג'בארה)

מה דעתך על סוגיית הכדורגל בשבת?
"יש בעיה עם זה ששחקנים דתיים לא יכולים להשתתף במשחקים בגלל השבתות, למרות שזה מאוד מורכב. הייתי רוצה לראות מצב שכולם יכולים לשחק בלי שום מגבלה והפתרון לטווח הארוך זה כמובן לעבור ליום ראשון אבל בשביל זה צריך שהוא יהיה יום חופש במשק. עד אז, איפה שאפשר בספורט לא תמיד חייבים לשחק בשבת וזה כבר קורה אגב בליגות הנמוכות. במסגרת תוכנית המתקנים החדשה, נעביר תקציב לתאורה במגרשים לכל ימות השבוע כדי שיהיה יותר זמן להנות מהמגרשים וגם כדי לאפשר ליותר משחקים להתקיים בערבים באמצע השבוע. ככל שנוכל לייצר פתרונות כדי להתגבר על המצב הזה, נייצר, אבל אני לא מתכוון לשבור את הסטטוס קוו".

מתי הנוער והילדים יחזרו לשחק ולהתאמן? יכול להיות שנפספס פה דור שלם של ספורטאים?
"זה עוד אחד מהמחירים הכואבים של הקורונה. יש פה שנה אבודה להרבה ילדים ובני נוער שזה כואב מאוד. כמעט לכל אורך התקופה, מאות ספורטאים אולימפיים אושרו להתאמן בסגר. אני מקווה שהילדים הנוספים שיחזרו יפצו על התקופה הקשה הזו".

שחקני מכבי ת"א ומכבי חיפה לפני המשחק (חגי מיכאלי)שחקני מכבי ת"א ומכבי חיפה לפני המשחק (חגי מיכאלי)

יוסי שרעבי שהיה מנכ"ל משרד התרבות והספורט קיבל הצעה ללכת לשמש כמנכ"ל ההתאחדות לכדורגל. מה היית מייעץ לו לעשות?
"אני לא יודע מה התכנון בהתאחדות. בגדול, יוסי איש מאוד ראוי ומי שיזכה בו כמנכ"ל ירוויח".

בני גנץ יהיה ראש ממשלה?
"אני מאמין ומאוד מקווה שכן. אני לא חושב שזה סיכוי נמוך כמו שכולם מתארים, אבל אנחנו מבינים היום שהשותף שלנו לא תמיד מכבד הסכמים ולכן קשה לדעת. המדינה שלנו על כף המאזניים ולפעמים אני עצוב מזה שמתייחסים לזה כמו רולטה. יש הסכם, זו הבחירה של העם וזה הדבר שירפא את האמון של העם אם יראו שגם למעלה עובדים בשיתוף פעולה. אני מקווה שזה יקרה".

בני גנץ (רויטרס)בני גנץ (רויטרס)

השסע בין האזרחים במדינה גדול מאוד.
"עמדנו בפני ימים קשים היסטורית, העם היהודי סבל כל כך הרבה. זו תקופה מאוד קשה אבל גם בה קורים כל כך הרבה דברים טובים ויפים. העם שלנו יפה וראוי, ואני חושב שזה מפונק להרים ידיים ולוותר על המדינה שלנו".

איך עובדים במצב הנוכחי, כשאתה לא יודע מה יהיה בעתיד?
"זה מאוד מעיב על העבודה שלי כי אני בא מעולם שעובדים בו לעומק בתהליכים סדורים. המצב מחייב אותי לעבוד הרבה יותר מהר וזה לא תמיד נכון, אבל אני מכיר במציאות הזו ומנסה לעבוד בשני ערוצים - כמה שיותר פעולות מהירות ודחופות מתוך ידיעה שאני לא יודע כמה זמן עוד אהיה פה, וגם כדי להניח תשתיות למי שיבוא אחריי. יש תהליכים שחייבים לקרות, יש פה כמה אבנים שלא הפכו במשך שנים ואנחנו הופכים אותם בידיעה שיכול להיות שלא נהיה פה כדי ליהנות מהפירות שלהם. חייבים לעבוד על החשוב ולא רק על הדחוף".

חילי טרופר (דוברות שר הספורט)חילי טרופר (דוברות שר הספורט)

מה לדעתך יהיו הדברים שבהם תימדד בהצלחה בתפקיד?
”בניית תשתיות כמו לדוגמה בתוכנית המתקנים האסטרטגית שהיא חשובה. אני מאוד מקווה שאספיק לקדם עם שר החינוך הרחבת בסיס הפירמידה כדי שכמה שיותר ילדים ייכנסו לעולם הספורט, כי כל המדינות שעשו שינוי משמעותי בספורט שלהן קודם כל הביאו ילדים בגילים הצעירים פנימה ואז כשהבסיס הוא רחב אפשר לבנות על היצע גדול יותר של ספורטאים. ומעבר לזה, אני רוצה גם להסדיר את הנושא של המאמנים כי אם יהיו פה יותר מאמנים טובים זה יתרום המון. בינתיים, האתגר שלנו הוא שעולם הספורט יצליח לעבור את תקופת הקורונה, שגם זו מטרה בפני עצמה ובינתיים אני חושב שאנחנו די עומדים בה".

כמה לחצים יש עליך בימים כאלה?
"יש לחצים עצומים, בכל הרמות. למזלי אני קר רוח אבל המדינה בכאוס. אני מדבר עם ספורטאים וקבוצות שנמצאים בסכנת קריסה והלב שלי יוצא אליהם. ההבנה שאני צריך להתגייס למענם יושבת לי כל הזמן בראש".

הראיון נערך ביום חול.

אסור לפספס
נגןכמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
כמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
נגןמהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
מהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
נגןזלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
זלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
נגןזה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
זה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספות כדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */