יום שישי, 26.04.2024 שעה 03:08

מדינת ישראל נותרה מאחור בסיוע לספורט

פרסום ראשון: בעולם סופקו מענקים בהיקפים גדולים, בארץ 110 מ' ש"ח חולקו רק לכדורגל ולכדורסל. מרכז המחקר והמידע של הכנסת בדק: היחס בינינו לעולם

|
למרות המענק לכדורגל, נותרנו מאחור (עמרי שטיין)
למרות המענק לכדורגל, נותרנו מאחור (עמרי שטיין)

בזמן שמדינת ישראל העניקה עד כה סיוע כלכלי רק לקבוצות ליגות הכדורגל והכדורסל, מדינות שונות בעולם תומכות בהיקפים הרבה יותר רחבים בכל ענפי הספורט שלהן, כולל בספורט ההישגי ובספורט העממי, עם סכומים שמגיעים למאות מיליוני דולרים - כך עולה ממחקר חדש שנעשה בכנסת ומפורסם לראשונה ב-ONE. אותו מחקר בדק למעשה את גודל הסיוע שניתן לספורט בעולם בעקבות המשבר הכלכלי שיצרה מגיפת הקורונה.

מרכז המחקר והמידע של הכנסת בדק את היקף הסיוע הכלכלי שניתן לספורט במדינות שונות בעקבות משבר הקורונה ומצא הבדלים גדולים בגישה של מדינת ישראל. הבדיקה נעשתה לבקשתו של ח"כ רם שפע, בעקבות הדרישה של קבוצות הליגות הראשונות בכדורגל ובכדורסל כי המדינה תספק להן רשת ביטחון כלכלית על מנת שיוכלו לפתוח את העונה בצל אבדן הכנסות שנובע מההגבלות שהוטלו על כניסת קהל למגרשים.  

ניקיטה רוקאביצה ושחר פיבן במאבק אווירי (עמרי שטיין)ניקיטה רוקאביצה ושחר פיבן במאבק אווירי (עמרי שטיין)

ח"כ שפע, יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת אמר כי מעיון בדו"ח הממ"מ ניתן לראות כי בישראל נתנו מענקים לליגות הכדורגל והכדורסל שהן קבוצות מקצועניות פרטיות כאשר במדינות האחרות אם נתנו סיוע לקבוצות מקצועניות הוא היה בעיקר הלוואות ולא מענק או מתנה. "מהדו"ח עלה כי בכל המדינות שנסקרו ניתן סיוע לספורט עממי כאשר בארץ הוא עוד לא ניתן בכלל. הוועדה תעקוב אחר הנושא ואף תקיים דיונים רלוונטיים במידת הצורך", סיכם ח"כ שפע.

כזכור, עד כה מדינת ישראל הודיעה כי תעניק לקבוצות הבכירות בארץ סיוע בגובה של 110 מיליון שקל, כאשר 75 מיליון שקל הועברו לליגות הכדורגל ו-35 מיליון שקל ניתנו לכדורסל, בתנאי שיתחייבו לקצץ ב-20 עד 30 אחוזים בסעיף השכר. אלא שלפי המחקר, "במדינות שנסקרו נמצאה תמיכה הן בספורט עממי-קהילתי, הן בספורט תחרותי ואף בספורט תחרותי", אך באשר למצב בישראל צויין כי "נעשתה פנייה למשרד התרבות והספורט בשאלות בנוגע לצורך במתן סיוע כספי לענפים נוספים, אך תשובת המשרד לא התקבלה".

ח"כ רם שפע (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)ח"כ רם שפע (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

לצורך ההשוואה, בבריטניה העמידו תקציב של עד 226 מיליון ליש"ט, בשווייץ הקצו 621 מיליון דולר לספורט התחרותי והעממי ביחד, באוסטרליה העמידו 50 מיליון דולר אוסטרלי רק לספורטאים האולימפיים והפראלימפיים כסיוע שניתן מעבר לתקציב הרגיל ואף דאגו לתת תמיכה גם לארגונים קהילתיים, בקנדה הקימו קרן חירום שתעניק לספורט 72 מיליון דולר, בשבדיה נתנו עוד 50 מיליון דולר לגופים שרשמו הפסדים בהכנסות בשל ההגבלות, באירלנד הכריזו כי יחלקו 70 מיליון יורו לספורט במענקים מעבר למימון הקיים, פינלנד הגדילה את תקציב הספורט ב-19 מיליון יורו, ובאסטוניה הקצו עוד 25 מיליון יורו לתחום התרבות והספורט וכמובן לא שכחו לדאוג למאמנים. אין ספק, כי מדינת ישראל נותרה מאחור ברמת הסיוע שלה לספורט הישראלי כולו. 

Boris Johnson (רויטרס)Boris Johnson (רויטרס)

במחקר נערכה סקירה על תשע מדינות שונות בהן התקבלו החלטות ברמה הלאומית למתן סיוע ייעודי לתחום הספורט, לא כולל תמיכות נוספות להן זכאים גופי הספורט השונים במסגרת צעדי סיוע רוחביים שניתנו לכלל המשק ולא כולל המימון הקבוע של כל מדינה לענפים השונים. כמו כן, נמצא כי יש מדינות שבהן התמיכה ניתנה באמצעות מענקים, בעוד שבשתי מדינות שונות נמצא כי הסיוע שניתן לליגות מקצועניות - ליגת הרוגבי בבריטניה וליגות הכדורגל וההוקי בשווייץ - הוא באמצעות העמדת הלוואות ולא באמצעות מענק.

איך מדינות העולם תמכו בספורט?

לפי המחקר, בבריטניה, הרשות הלאומית שאחראית על קידום הספורט העממי הודיעה על חבילת סיוע בסך של עד 210 מיליון ליש"ט במטרה לסייע לתחום הזה ולפעילות הגופנית להתמודד עם משבר הקורונה. חבילת הסיוע ממומנת מכספי הימורים ומהקצאה ממשלתית, כמו גם הלוואת חירום מיידית בסך 16 מיליון ליש"ט כדי לסייע לליגה להתמודד עם ההשפעות הפיננסיות הקיצוניות של משבר הקורונה.

חבילת הסיוע הבריטית כוללת ארבעה סעיפים שונים. הראשון שבהם הוא מענק של 35 מיליון ליש"ט עבור קרן חירום קהילתית, שתספק מימון מיידי לארגונים נזקקים, כמו מועדוני ספורט מקומיים או ליגות שבהן שילמו כספים עבור פעילויות שבוטלו והם אינם זכאים לפיצוי כספי על ההתחייבויות שלהם. הם יכולים להגיש בקשה למענקים בסך של 300 עד 10,000 ליש"ט. השני הוא הקצאת 115 מיליון ליש"ט עבור שותפי מימון שממלאים תפקיד חיוני במתן שירותי ספורט באנגליה, כמקדמות לעונת 2021/22. השלישי הוא 55 מיליון ליש"ט שהוקצאו על מנת "לעורר מחדש את מגזר הספורט". ובנוסף, ניתנו 5 מיליון ליש"ט עבור 12 ארגוני מפתח שזקוקים לסיוע מיידי, בהם לדוגמה ארגון ממאני ספורט נכים, בקרן שעוצבה במיוחד עבור ארגונים מהסוג הזה.  

אוהדי ליברפול, בוריס ג'ונסון (רויטרס)אוהדי ליברפול, בוריס ג'ונסון (רויטרס)

בשווייץ, הוכרזה כבר ב-20 במרץ חבילת ייצוב להתמודדות עם ההשלכות הכלכליות של הקורונה, במסגרתה הוכרז על הקצאה של 100 מיליון פרנק שווייצרי (106 מיליון דולר) לארגוני ספורט תחרותיים ועממיים. מחצית מהסכום ניתנה כהלוואת גישור לארגונים שפועלים באופן מקצועני, ומחצית כמענקים לארגונים התנדבותיים שמקדמים ספורט בקהילה. כמו כן, השוויצרים קבעו כי ההלוואות לא ישמשו לתשלום שכר שהוא מעל הממוצע וכי הליגות יצטרכו להקים קרן סולידריות למקרי סיכון עתידיים.

ב-13 במאי הוכרז בשווייץ גם על חבילת ייצוב פדראלית נוספת לספורט בסך של 500 מיליון פרנק שוויצרי (515 מיליון דולר) להתמודדות עם המשבר, כאשר 150 מיליון פרנק שוויצרי ניתנו כמענקים לספורט העממי והתחרותי, ו-350 המיליון הנותרים כהלוואות לליגות הכדורגל וההוקי המקצועניות בעקבות אובדן הכנסות ממכירת כרטיסים וצמצום תמיכות של ספונסרים עד לסוף עונת 2020/21, כאשר 100 מיליון פרנק שוויצרי הופנו לכדורגל ו-75 מיליון לליגת ההוקי.

באוסטרליה, הממשלה הפדראלית הודיעה בחודש יוני כי תשקיע 50.6 מיליון דולר אוסטרלי (36.5 מיליון דולר אמריקאי) בשנתיים הקרובות בספורט ההישגי, כגיבוי לספורטאים שמתכוננים למשחקים האולימפיים והפראלימפיים. מעבר לזה, מדינות מחוז באוסטרליה הכריזו על תוכניות סיוע ייעודיות לספורט בעצמן.  

ז'איר אמאדור עם הכדור, ז'וסוואה לצידו (איציק בלניצקי)ז'איר אמאדור עם הכדור, ז'וסוואה לצידו (איציק בלניצקי)

כך לדוגמה, במדינת המחוז ויקטוריה שנחשבת לשנייה בגודלה באוסטרליה, הממשלה המקומית הכריזה על חבילת סיוע של למעלה מ-100 מיליון דולר אוסטרלי לספורט. היא מחולקת כך, שניתן סיוע לטווח הקרוב בסך 40 מיליון דולר לספורט בקהילה, סיוע פיננסי דחוף לארגוני ספורט לאומיים ומועדונים מקצועיים בגובה של 16 מיליון דולר, סיוע לתעשיית המירוצים בסך 44 מיליון דולר וסיוע למרזי הספורט של המדינה בסגך 5.3 מיליון דולר.

לפי התוכניות, כ-45 מועדונים מקצועיים זכאים לסכום בגובה של 9 מיליון דולר אוסטרלי ו-7 מיליון דולר אוסטרלי ייתנו ל-30 ארגוני ספורט. במסגרת חבילת הסיוע לספורט בקהילה, יחולקו מענקים בסכום של עד 350 אלף דולר לאיגודי ספורט ארציים גדולים, עד 200 אלף דולר לאיגודים קטנים יותר, עד 15 אלף דולר לאיגודים וליגות אזוריות ועד 1,000 דולר למועדונים בודדים, כאשר הסכומים משתנים בהתאם לגודל ההכנסה שנפגעה. אגב, התנאי לקבלת התמיכה הוא שהכסף ישמש את הגופים עצמם ולא ייעשה בו שימוש כדי לממן את שכר השחקנים.

בניו זילנד, הוענקו בשלב ראשון חבילת הקלה בסך 30 מיליון דולר ניו זינלנדי, שנועדה לספק וודאות פיננסית לשותפי מימון קיימים עם יוני 2021, וסיוע נוסף בסך 25 מיליון דולר ניו זילנדי לתמיכה ממוקדת בארגוני ספורט. בהמשך, ניתנה חבילת התאוששות ארבע-שנתית בהיקף של 265 מיליון דולר ניו זילנדי לספורט, מתוכם 145 מיליון דולר יחולקו בעונת 2020/21 ו-57 מיליון דולר ב-2021/22. 

ארנסטס שטקוס (ניסן עייש)ארנסטס שטקוס (ניסן עייש)

שר הספורט והפנאי של ניו זילנד חילק 80 מיליון דולר מחבילת ההתאוששות, כך ש-54 מיליון דולר יעברו בעונה הקרובה לארגונים מרמת הקהילה ועד הרמה ההישגית, כאשר 34 מיליון דולר יועברו לקרן שתומכת בפעילות חינוך גופני בקרב ילדים ונוער, 25.4 מיליון דולר לקרן שתעביר תמיכה לענפי ספורט שונים לכיסוי עלויות הפעלת הליגות הלאומיות הראשונות כולל הכדורסל, 10 מיליון דולר לקרן שתספק תמיכה בארגונים מקומיים ואזוריים ו-7.3 מיליון דולר יועברו כחבילה ראשונית לחידוש מתקני ספורט לקראת אירוח תחרויות בינלאומיות.

ממשלת קנדה הכריזה בחודש מאי על הקמת קרן חירום בסך 500 מיליון דולר לארגוני תרבות, מורשת וספורט. 72 מיליון דולר מהסכום מיועד לספורט, שיחולקו בין היתר לארגונים פדראליים או פרובינציאליים ללא כוונת רווח, למרכזי ספורט ללא כוונת רווח ולקבוצות ספורט שפועלות בקרב האוכלוסייה הילידית. כמו כן, ניתנה הבטחה להמשיך לעבוד עם הוועד האולימפי וארגוני הספורט השונים כדי להבטיח תמיכה בהכנות שלהם למשחקים האולימפיים והפראלימפיים בטוקיו.

בשבדיה, הממשלה הודיעה כבר ב-20 במרץ כי ענפי התרבות והספורט יקבלו תמיכה נוספת, מעבר לתמיכה הרגילה, בסך של מיליארד קרונות שבדיות (כ-100 מיליון דולר) בשל המצב הכלכלי שנוצר בגלל מגיפת הקורונה, כאשר חצי מהסכום מיועד לספורט, בדגש על גופים שהפסידו הכנסות בשל ההגבלות על התקהלות, כמו עמותות שמארגנות אירועי ספורט, אליפויות גדולות, מרוצים עממיים או תחרויות בספורט ההישגי.  

(לינוי אשרם, איגוד ההתעמלות בישראל)(לינוי אשרם, איגוד ההתעמלות בישראל)

באירלנד, הוכרז על ידי הממשלה ב-19 ביוני על אישור חבילת סיוע בסך של 70 מיליון יורו לספורט, בנוסף למימון הקיים. הסיוע ניתן בארבע תוכניות מענקים. עד 40 מיליון יורו יינתנו לשלושת איגודי הספורט הגדולים - כדורגל, אתלטיקה ורוגבי. עד 10 מיליון יורו יחולקו כתמיכה בגופי ספורט לאומיים. עד 15 מיליון יורו יחולקו כתמיכה במועדוני ספורט. עד 5 מיליון כתמיכה להפעלה מחדש של הספורט. הכסף ניתן בהתאם לאמות מידה שיבטיחו כי ההקצבות אכן ניתנות לגופים שזקוקים לכך לשם המשך קיומם.

בפינלנד, הממשלה החליטה להגדיל את תקציב משרד החינוך והספורט שאחראי בין היתר גם על הספורט ב-19.6 מיליון יורו, מתוך כוונה לאפשר מתן מענקים לשמירה על הספורט ופעילויות מאורגנות אחרות שנעשו על ידי מועדונים וקהילות, ולהבטיח גם את המשך הפעלתם של מרכזי אימוני הספורט.

באסטוניה, במסגרת הצעדים הכלכליים שנקבעו על ידי הממשלה להתמודדות עם משבר הקורונה, הוקצו 25 מיליון יורו לתרבות והספורט. 2.7 מיליון מהסכום הוקצו למתן פיצוי עבור פעילויות ואירועי ספורט שבוטלו, כאשר 800 אלף יורו חולקו לאיגודי הספורט שהמימון שלהם הצטמצם, 1.2 מיליון יורו חולקו לליגות ולמועדונים, 300 אלף יורו למארגני תחרויות שבוטלו או עוכבו ו-400 אלף יורו לבעלים פרטיים של מתקני ספורט סגורים. לצד זאת, הוקצו 400 אלף יורו נוספים לצורך הקמת מערך תמיכה במאמני ילדים ונוער בדרגה 3 ומעלה, כדי לסייע בכיסוי עלויות ההעסקה של מאמנים שיש להם חוזה העסקה מול איגודים, מועדונים ובתי ספר לספורט.

כאמור, במדינת ישראל העניקו סיוע לכדורגל והכדורסל בגובה של 110 מיליון שקל. יחד עם זאת, כפי שפורסם ב-ONE, המדינה עדיין חילקה עד כה 50% מהתקציב השנתי שמיועד לאיגודי הספורט ודרשה לראות הוצאות בגובה דומה על מנת שאלה יוכלו לקבל בחודש הקרוב עוד 20% מסך התקציב השנתי שמגיע להם. בנוסף, איגוד הכדוריד דורש גם כן פיצוי בגובה של 7 מיליון שקל ממשרד הספורט, אך טרם זכה לכך.

אסור לפספס
נגןשיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
שיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
נגןאוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
אוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
נגןבולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
בולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
נגןהוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
הוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */