יום שלישי, 21.05.2024 שעה 11:23

הפתרון הישראלי להצלת אולימפיאדת טוקיו

הוועד האולימפי הבינלאומי מחפש רעיונות לקיום המשחקים בקיץ 2021, והנציגות הישראלית עם הצעה מיוחדת: יצירת דרכון וירולוגי או חיסוני לבאים לאירוע

|
אזרחי טוקיו עם מסכות מגן מהקורונה (רויטרס)
אזרחי טוקיו עם מסכות מגן מהקורונה (רויטרס)

הצרה הגדולה ביותר של אולימפיאדת טוקיו היא מגיפת הקורונה, שגרמה לדחיית האירוע בשנה לקיץ 2021. הוועדה המארגנת ביפן מנסה למצוא פתרונות ולחפש דרך להתייעלות במטרה להציל את המשחקים האולימפיים הקרובים ובעקבות זאת הוועד האולימפי הבינלאומי יצא בקריאה לנציגויות השונות בעולם להציע רעיונות מקוריים להתמודדות עם המציאות המשתנה.

הקריאה הולידה יוזמה של הוועד האולימפי בישראל לחשיבה מחוץ לקופסה של רעיונות בהיבט הספורטיבי והרפואי. במסגרת הדיונים שנעשו הארץ, גיבש המנהל המדעי של הוועד האולימפי, מולי אפשטיין, יוזמה לבניית מנגנון שיאפשר את הגעתם של ספורטאים, מאמנים, מלווים ואנשי תקשורת למשחקים האולימפיים בעידן הקורונה.

לפי הוועד האולימפי בישראל “הרעיון הוא ליצור דרכון וירולוגי או חיסוני שיהווה תנאי להשתתפות באירועי ספורט בינלאומיים, בדומה לדרכון הביולוגי המונהג לצורך מבדקי הסימום בספורט. כל מי שיירשם במערכת Game Management System של המשחקים האולימפיים יכנס למאגר מבוסס בדיקות שיצמצם למינימום את פוטנציאל הכניסה של נשאים ושל חולים מאומתים ליפן”. בבניית המודל נעזר אפשטיין בפרופסור ערן סגל ממכון ויצמן ובפרופסור דני נמט, המנהל המדעי של הוועד האולימפי.

מד חום בתוך הפלאפון. "מאגר מבוסס בדיקות שיצמצם למינימום את פוטנציאל הכניסה של נשאים ושל חולים מאומתים ליפן" (רויטרס)מד חום בתוך הפלאפון. "מאגר מבוסס בדיקות שיצמצם למינימום את פוטנציאל הכניסה של נשאים ושל חולים מאומתים ליפן" (רויטרס)

המסמך, ובו רעיונות נוספים שנכתבו על ידי יעל ארד, יו"ר ועדת הספורט של הוועד האולימפי בישראל וחברה בוועדת השיווק של הוועד האולימפי הבינלאומי, נשלח לפני מספר ימים לוועד האולימפי הבינלאומי בלוזאן שבשווייץ, במטרה לפתור את הבעיות שיצוצו במשבר הקורונה המתמשך, שגרם לדחיית המשחקים האולימפיים ואף להשבתה של עולם הספורט בגלל הטלת מגבלות תנועה מצד מדינות רבות בעולם.

קיומה של אולימפיאדת טוקיו תלויה כמובן ברמת התחלואה מהנגיף שתשרור באותה העת. בהנחה שרמת התחלואה תרד, ולא תהיה התפרצות דרמטית מחודשת, עדיין יצטרכו לחשוב על מנגנון שיבטיח את הגעתם של הספורטאים, המאמנים והמלווים לאתרי האימונים והתחרויות במדינות אחרות ללא סיכון הדבקה.

המנגנון המוצע - דרכון וירולוגי או חיסוני למשתתפים - עשוי להוות תו תקן שיקטין באופן משמעותי את פוטנציאל הכניסה של נשאי וירוס הקורונה למדינות זרות. למעשה, הרעיון הוא להקים מאגר מבוסס בדיקות סרולוגיות עם בדיקת דם לאיתור נוגדנים, PCR (בדיקה מעבדתית לאיתור הווירוס) או כל בדיקה אחרת שתוכח כיעילה - מידע עדכני על תסמינים, נוגדנים, זיהום ויראלי. המאגר צריך לעבוד בדומה לדרכון הביולוגי - המטולוגי וסטרואידאלי - הקיים במבדקי הסימום של WADA ונמצא במערכת הניהול ADAMS.

בדיקת קורונה. המטרה להקטין את פוטנציאל הכניסה של נשאי וירוס הקורונה (רויטרס)בדיקת קורונה. המטרה להקטין את פוטנציאל הכניסה של נשאי וירוס הקורונה (רויטרס)

בכך למעשה, ההצעה היא שכל ספורטאי, מאמן, צופה או עיתונאי יהיה רשום במאגר, יבצע בדיקת PCR ויקבל תו ירוק שיאפשר את עלייתו למטוס ואת כניסתו למדינת היעד. במידה שהבדיקה יוצאת חיובית, זו תהיה אינדיקציה טובה שעשויה להצביע על כך שהאדם מחוסן אך חשוב להדגיש שכל הנושא הזה עדיין לא ידוע באיזו רמה של נוגדנים אדם מחוסן, אם בכלל, ולכמה זמן האדם נשאר מחוסן. לכן הוצע שכל אחד מבאי המשחקים האולימפיים יחויב במילוי שאלון יומי באמצעות אפליקציה. השאלון יאפשר לזהות פוטנציאל הידבקות עוד בטרם הופעת התסמינים ויתבסס על אלגוריתם שפותח במכון ויצמן למדע.

במקרה בו תזוהה התפתחות מחשידה שתתבטא בציון מעל לערך שיוגדר, כמו הופעת תסמין מחשיד של איבוד חוש הטעם והריח, יוצא האדם לאזור בידוד ושם יעבור בדיקת PCR נוספת לשלילת ההידבקות בנגיף. ניתן גם לשקול חקירה ומעקב אחרי אנשים שהיו במגע עם הנדבק כדי שכל האנשים איתם היה במגע יבודדו וייבדקו. בנוסף, הומלץ ליצור אזורים סטריליים עבור הספורטאים ואנשי המעטפת שלהם, כלומר אזורים בהם תהיה הפרדה מוחלטת מתקשורת ומהקהל.

המתעמלים חזרו לאולם ברלין בווינגייט
אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */