יום שני, 20.05.2024 שעה 05:30

אושרת עיני: יש אפליה וחוסר סיקור לכדורגל הנשים

בתכנית הספורט של ישראל בשיתוף ONE עסקנו בסערת הספורט הנשי, בכדורגל בשבת ובחזרת הכדורגל האירופי. התכנית משודרת גם ב-101.5FM ורדיו הים האדום

|
אופירה אסייג ואייל ברקוביץ' (מערכת ONE)
אופירה אסייג ואייל ברקוביץ' (מערכת ONE)

תוכנית הספורט של ישראל בשיתוף ONE משודרת בכל ערב מ-18:00 עד 20:00. את תוכנית הספורט ניתן לשמוע ברדיו תל אביב (102FM), רדיו חיפה (99.5FM ו-107.5FM), רדיו ירושלים (101FM), רדיו דרום (97FM ו-95.8FM), וגם באשקלון ובאשדוד ב-101.5FM וברדיו הים האדום ב-102FM בדרום. בנוסף לכל שלל התחנות המכובדות, התוכנית משודרת גם כאן באתר.

הערב בתוכנית עסקנו בסערת הספורט הנשי, בדרישת חברי כנסת דתיים וחרדים שלא לשחק בשבת, וכן בחזרת הכדורגל האירופי עם הליגה האיטלקית שאמורה לחזור ב-13 ביוני, אם ממשלת איטליה תאשר זאת.

התחלנו עם סערת הספורט הנשי ומי שפתחה את הדיון הייתה אושרת עיני, שאמרה: “אנחנו כועסות, חושבות שמהפרסום השתקפה רק חלק מהמציאות וחלק הוסתרה לגמרי, ואני שמחה שניתנה לנו הזדמנות להגיב. אמרתם אתמול שאתם לא מכירים כדורגלניות בארץ ואני לא מאשימה, זה חלק מאפליה, יש חוסר סיקור. בדיוק בגלל זה הקמנו פרויקט, כדי שיכירו שיש דבר כזה. דיברתם על כספים שכדורגלניות מרוויחות, דיברתם על 3,000 שקל לחודש לשחקנית, 10 חודשים ועל 15 שחקניות זה 450,000 שקל.

“אנחנו השחקניות בתחתית הפירמידה, צריכות ללכת לאימונים אחרי העבודה, עובדות בשתי עבודות, התנאים לא מאפשרים לנו להביא את היכולות לידי ביטוי. אנחנו לא עול על המדינה, אנחנו שחקניות בכירות. בעקבות הפרסומים, ההדים שיוצאים אחרי זה, אתם יודעים כמה התקשורת מעצבת דעת קהל, אנחנו נמצאות במלחמה על הקיום שלנו.

אשרת עיני (הדר אקריש)אשרת עיני (הדר אקריש)

“כדורגל הנשים לא מקבל יותר כסף, אנחנו מדברים על תקציבי הבסיס, לא על תקציבי שיווק שזה עוד 80 מיליון שקלים. יבואו ויגידו שזה הצרכים של כדורגל גברים, אבל יש לנו צרכים שונים לגמרי. תקצוב ציבורי ומדיני צריך להתחלק חצי-חצי, כל ענף עם הצרכים שלו. אני חושבת שההבדל בינינו זה בעניין של השקפת עולם. אני חושבת שכסף ציבורי לא צריך ללכת למה שהכי מושך אלא לתת שוויון הזדמנויות. אתה רק מנציח את הפערים. אם על כל שקל שהושקע בכדורגל נשים הושקע 800,000 בכדורגל גברים, הפערים יישארו. כדי שיעניין צריך תקציב שיווק. שהמשחקים והשעות יהיו בזמנים שאפשר להביא קהל. התפקיד שלי זה לשחק כדורגל. אני מדבררת את הענף באהבה גדולה אבל זה לא מספיק”.

עמנואל אברהמי מבנות עמק חפר שכעסה בפוסט על המשפט שהוא אמר שכדורגל הנשים לא מעניין אף אחד: “זה לא בדיוק אמת. מאוד חשוב לי לתקן את הרושם שנוצר. אתה אומר שיש עובדות והעובדות שלך שגויות. הסכומים שהמועדונים מקבלים, בין 700 ל-800 אלף שקל, זה היה נכון לעונת 2018/19 והיה נקודתי וחד פעמי. לא היו כאלה סכומים לא לפני ולא אחרי. אמרתם שהליגה שלנו נמשכת חודשיים, הליגה שלנו נמשכת שבעה חודשים בלי טרום עונה של שישה שבועות, כל עונה. אנו מקבלות 7 משכורות.

“זה שאותך זה לא מעניין, אתה לא יכול להכליל. היה לנו משחקים שהגיעו 800 ומעלה ואנחנו לא ולוקחים כסף על ההגעה שלהם למשחקים. יש לך קבוצות נוער שמשודרות וליגת העל לנשים לא משודרת. לא תראה ולא תיחשף. אין לך זכות לדבר בצורה שדיברת על הענף. אתה לא תגיד ‘יש בכלל ליגה כזאת, זה מעניין מישהו”? כן, יש דבר כזה פה, זה מתרומם יפה מאוד בשנים האחרונות, הרבה ילדות קטנות מצטרפות לשחק, יש כאלה שמעריצים את קארין סנדל ואת נועה ברקו. היא הייתה אצלך בשידור. זה מתרומם, אולי זה לא בשמיים אבל זה בדרך הנכונה.

קארין סנדל בפעולה (חגי מיכאלי)קארין סנדל בפעולה (חגי מיכאלי)

“אני חושבת שברקוביץ’ עדיין מסרב להבין שאיך שהוא דיבר מאוד פגע בשחקניות, בענף שלנו, בתודעה. העובדות שגויות. גם אנחנו לא משחקות רק חודשיים. גם המשכורות שדיברת עליהן שגויות. אתה אמרת במילים שלך שכל השחקניות ביחד מגיעות לסך של 240 אלף שקל ואפילו לא. זה שגוי ובגדול.  אנחנו משחקות מספטמבר עד סוף מאי ויש לנו פגרה של יוני וביולי מתחילים טרום עונה. הפגרות הן פגרות של פיפ”א”. 

יו”ר מכבי כשרונות חדרה יעקב גלאם: “אתמול 45 דקות נתנו פה טענות לא נכונת בלשון עדינה. איל ברקוביץ’ שאל למה קבוצות הגברים לא פותחות קבוצות נשים. זו שאלה מצויינת. מכבי חיפה, הפועל ת”א, מכבי ת”א, לכולן הייתה קבוצת נשים. למה הן סגרו אותן, אתם יודעים? הן סגרו את הקבוצות בגלל מחסור בתקציב וחוסר התייחסות לענף הכדורגל נשים. למה? כי יש חוסר עניין של מי ששולט, לא מי שרוצה לעשות שוויון. אתה מוזמן להתקשר ליעקב שחר ולשאול אותו למה הוא סגר. היחס לכדורגל נשים יכול לשבור. אתה אומר שמה שקובע זה גם העניין, שיש לו חלק חשוב. בהפועל רעננה מגיעים 100 צופים למשחק, מגיע להם 7 מיליון שקל בשנה? 

“אתה יודע שצופי התיאטרון הם יותר מצופי הכדורגל במדינה. לפי התיאוריה שלך, מגיע להם יותר כסף מהכדורגל, אם זה לפי רמת התעניינות. נוח להיתפס לאוכלוסייה חלשה, אבל למה לא ראיתי אף פעם כותרת לגבי ליגת הנשים. יש קבוצת גברים אחת שמה שהיא מקבלת מהמדינה זה יותר מכל קבוצות הנשים. נשים דרך אגב יש שלוש ליגות. יותר נוח לכם להעלים את זה. יש התפתחות, יש יותר ליגות נערות, לילדות, יש ליגות טרומיות.

אוהדי הפועל רעננה. להם כן מגיע התקציב? (שחר גרוס)אוהדי הפועל רעננה. להם כן מגיע התקציב? (שחר גרוס)

אושרת עיני: “כששחר סגר את קבוצת הנשים הוא אמר לשחקניות – התקציב להחזיק את הקבוצה עולה לי פחות מהקייטרינג של הגברים, אני סוגר בגלל חוסר ההשקעה של ההתאחדות”.

גלאם: “זה מה שאנחנו אומרים בעניין היחס. בספורט הגברים הושקעו 800 אלף שקל על כל שקל שהושקעו בספורט הנשים. חשוב שתבינו שלמשל התקציב של השנה, שמעבר לזה שהוא היה חד פעמי ומקווים שהוא יהיה קבוע, יוצא רובו ככולו על השחקניות. האשמתם ברמיזות לגניבות. יש בקרה תקציבית כבר 7 שנים וזו הליגה היחידה שלעולם לא העמידו קבוצה לדין על לקיחת כספים או שלא שילמו כסף בזמן. אז על סמך מה אתם אומרים דברים כאלה?

“זרה עולה 80 אלף שקל בעונה. המועדון שלנו גידל הכי הרבה שחקניות ישראליות במדינה. אנחנו הקבוצה היחידה ב-20 השנים האחרונות בכדורגל, כדורסל, נשים, גברים, כדורעף, שזכתה בתואר עם 11 שחקניות בגביע המדינה שגדלו אצלנו במועדון מתוך 13 ששיחקו. זה לא העניין. אבל כשיש אפשרות לשתף 5 זרות, אנחנו לא יכולים להישאר מאחור. אנחנו לא יכולים להתחרות עם קבוצות שמביאות זרות שהן יותר טובות. האלופה משחקת באירופה. וזו לא הסיבה היחידה שמביאים זרות – גם כדי להעלות את הרמה ולקדם את השחקניות המקומיות.

שחקניות כשרונות חדרה עם הגביע (יניב גונן)שחקניות כשרונות חדרה עם הגביע (יניב גונן)

הממוצע של שחקניות הוא בסביבות בין 3,500 ל-4,000 ש”ח. זה הממוצע. יש קבוצות שמשלמות יותר. יש חוק בתקנון של ההתאחדות לכדורגל שאנחנו חייבים לפחות 60% מההכנסה של הטוטו לשלם משכורות ובודקים את זה. עלות של זרה עם כל ההוצאות, דיור וכו’, עלות מינימלית זה 80 אלף שקל בעונה. גם קבוצות הגברים מביאות זרים. 4 זרות זה לבד 400 אלף שקל. ישראליות עוד, צוות מקצועי, התאחדות לכדורגל אגרות וכו’, חובשים וטיפולים, בקיצור מיליון שקל הוצאות בשנה. ההכנסות הן בסביבות המיליון שקל. אתה יכול לבוא לבדוק את זה, נפתח את כל הספרים. בערך אותן הכנסות והוצאות. המאזן הכספי שלנו בסביבות 47 אלף שקל ויש לי צ’קים בחוץ.

ח”כ משה ארבל: למה אדם שומר מסורת ושומר שבת לא יכול לקחת חלק?

המשכנו עם ח”כ משה ארבל על הבקשה לשינוי בלוח המשחקים: “אני רוצה להזכיר לך ולמאזינים את המשחק של ישראל-סקוטלנד בנובמבר שהפסדנו בו 3:2. שם הייתה תמונה מאוד ייחודית של רב חשוב יושב במשחק וצופה יחד עם הנכדים במשחק. התמונות האלה לא נמצאות פה בארץ. אנחנו לא רואים ציבור דתי מגיע למגרשים, לוקח חלק. ציבור מסורתי כן. בגלל השבת. כשאדם מתחיל עם תחביב הוא צריך לדעת שהוא יכול להמשיך ברצף. במשחקי כדורסל שהם לא בשבת אנחנו רואים הרבה יותר. אנחנו כרגע במצב שגם ככה אין קהל במגרשים. למה אדם שהוא שומר מסורת ושומר שבת לא יכול לקחת חלק? אני כנבחר ציבור תפקידי הוא להשמיע קול”. 

ח”כ יואל רזבוזוב: “אני מסכים עם אייל, ראיתי את ההודעה של סמוטריץ’ שר התחבורה, אני לא יודע אם הוא יהיה באופוזיציה אבל שיתעסק בפקקים במקום להתעסק לנו בספורט. אבל זה גם חובבנות, הוא לא בדק, הוציא הודעה לפני שבדק את לוח המשחקים”. 

ח"כ יואל רזבוזוב (נעם מורנו)ח"כ יואל רזבוזוב (נעם מורנו)

ח”כ ארבל: “הנקודה היא שיש הרבה קבוצות שמשחקות ביום שבת. ויש שחקנים שומרי שבת שרצים מהר מהמגרש ישר הביתה. לא מעט פניות שקיבלתי בנושא הזה, גם משחקנים שהם שומרי שבת, גם אם זה מסתיים ביום שישי דקה לפני שבת או שמתחילים במוצ”ש. משחק אחד ביום שבת זה יותר מדי. אני כנבחר ציבור שמקבל פניה של הרבה אנשים שכואב להם שהם אוהבים כדורגל ולא יכולים לקחת בזה חלק. אדם שלא שומר שבת זה לא מפריע לו שזה באמצע שבוע. ככה אדם ששומר שבת יוכל לקחת חלק במשחק.

אם ישנה אפשרות לתת לאנשים ליהנות. יש גם שחקנים שמרגישים בנוח לדבר איתי ולא איתך כי אתה לוקח את זה למקום של כפייה דתית. במה הציבור החילוני נפגע בזה שזה ביום ראשון או שני? אם באירופה משחקים וזה בסדר, ואם רוצים להכיל ולכבד ולתת לכולם הרגשה שהם שייכים, אז אפשר גם פה. הבחירה של הנוחות שלך זה על חשבון אנשים שלא יכולים. אני לא מנסה לכפות את דעתי על אף אחד, אני מנסה לבוא ולהשמיע כאן קול. אני עושה את זה מתוך אמונה ואהבה. בואו נחשוב יחד על אותו ילד שיש לו חלום להתקדם ולהגיע בענף הזה להישגים משמעותיים. הבקשה שלי היא לאפשר לכולם לקחת בזה חלק מתוך מקום של אחדות”.

רזבוזוב: “רוב המשחקים לא משוחקים בשבת, כמובן שיש ליגות ילדים וכו’ שזה בשבת בגלל ענייני תאורה, בגלל שאין מגרשים. אם המפלגות החרדיות יקחו את המיליארדים שלהם שיבנו מגרשים ותאורה ונחסוף להם את העניין הזה. מספיק לטחון את הספורט. אנחנו מיצינו את העניין, ישנם אילוצים, אין תאורה, מנסים להתחשב בציבור הדתי אבל היסטורית גם כדורגל משחקים בשבת, יש תחרויות של שחייה, התעמלות, ג’ודו, שהשופטים באים בהתנדבות ולא יכולים לבוא על חשבון יום עבודה”.

אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */