יום ראשון, 19.05.2024 שעה 09:02
ליגת ווינר סל 23-24
 בית עליון 
88%1899-220224מכבי ת"א
76%2030-233025הפועל ת"א
72%2021-211825עירוני רמת גן
62%1903-199524הפועל ירושלים
52%1983-202525הפועל חולון
50%2030-198724עירוני קריית אתא
 בית תחתון 
46%2004-197124בני הרצליה
46%2152-199724הפועל חיפה
40%2096-204725עירוני נס ציונה
38%1959-192424הפועל עפולה
29%2036-183324הפועל אילת
28%2220-204625הפועל גליל עליון
24%2215-207325הפועל ב"ש/דימונה
לוח משחקים
  • הפועל אילת
  • 87 - 77
  • הפועל גליל עליון
  • עירוני נס ציונה
  • 70 - 85
  • הפועל ב"ש/דימונה
  • הפועל עפולה
  • 65 - 68
  • בני הרצליה
  • הפועל ת"א
  • ראשון, 19/05, 18:30
  • עירוני קריית אתא
  • הפועל ירושלים
  • רביעי, 22/05, 18:45
  • הפועל חולון
  • עירוני רמת גן
  • שישי, 24/05, 14:00
  • מכבי ת"א

"הכסף שמכבי הפסידו היה מציל פה את הספורט"

גרשון בחלק ב' של הריאון המרתק עמו: המשך הקריירה של כספי, היחסים עם וויצ'יץ' וקטש, הסוד של הקרואטי על הישארותו במכבי ת"א, וגם: מה מדאיג אותו?

|
פיני גרשון (גרפיקה: קרולינה אריכמן)
פיני גרשון (גרפיקה: קרולינה אריכמן)

בחלק ב' של הראיון עם פיני גרשון, הוא מדבר על העונה של מכבי תל אביב עד כה, לאן היא הייתה יכולה להגיע, על היחסים עם עודד קטש, מאמן נבחרת הכדורסל, על היחסים עם ניקולה וויציץ' ועל העובדה שהוא כל כך הרבה שנים אצל הצהובים, על הסרט "הריקוד האחרון" של מייקל ג’ורדן,  מה היה המוטו של סרט אם היו עושים אותו על פיני גרשון, וגם: מה מדאיג אותו כאזרח המדינה ועמדתו לגבי ראש ממשלה תחת כתב אישום.

אם העונה הזו הייתה ממשיכה רגיל, מכבי ת”א הייתה יכולה להגיע הכי רחוק שיש?
”אני אמרתי שמכבי ת”א יכולה לסיים במקום ה-4 או ה-5. אחרי כמה מחזורים, אמרתי שיש לה פוטנציאל לזה. אחרי חמש שנים שהם לא היו בהצלבה, אגב הפעם האחרונה שהייתי עוזר מאמן, להעמיד את זה כרף ציפיות זה בשביל שאם חס וחלילה לא קורה זה לא להראות כישלון עוד פעם. אם אתה שואל אותי, זאת לא הייתה המטרה. מכבי ת”א עם הפוטנציאל שיש לה, אגב גבוה ממה שחשבתי, היא מקום 4 ו-5. בעונה שפנרבחצ’ה נעלמה, הם יכלו גם לגמור 2-3. היא קבוצת פיינל פור”.  

דני אבדיה מכריז שישתתף בדראפט ה-NBA

אם ייעשו איזה טורניר לסיום, הם יגיעו רחוק.
”כן, במגרש ניטרלי”.

אתה רואה את עומרי כספי חוזר?
”תראה אני לא יודע מה יש לו, זה תהליך. אתה מבין שקודם כל רק להתאמן ב-NBA, לא לשחק, זה שוחק את הגוף. הגוף שלו די שחוק. להגיד שהתאוששות מהפציעה, איזה שלא תהיה, שתחלים מהר ומה יהיה אחרי זה אני קטונתי”.  

עומרי כספי (עמרי שטיין)עומרי כספי (עמרי שטיין)

אם וכאשר דני אבדיה עוזב, זאת תהיה פגיעה?
”לא נעים לי להגיד, זו דעתי. אם זוסמן לא נפצע, אבדיה לא יכול להציג את היכולת במשחקים שהוא שיחק. הוא לא היה מקבל את הדקות שקיבל וזה מזלו. אחרי שזוסמן הפך להיות שחקן חמישייה במכבי ת”א, וזה גם אמרתי שיש לו פוטנציאל גבוה יותר מטל בורשטיין שהיה שחקן נפלא. גם בזמנו הם לא רצו אותו, יש אנשים במכבי שלא רצו אותו וחלק היו  סקפטיים אם יכול להיות שחקן חמישייה במכבי. אחרי חמישה חודשים הוא היה שחקן חמישייה, ואני אמרתי אותו דבר יקרה עם זוסמן ואולי אפילו יותר מהר, וכך קרה”.

החיבור שלך ושל עודד קטש בנבחרת נראה מושלם. משלימים אחד את השני?
”עודד היה שחקן שלי בקבוצה, בנבחרת העתודה ועברנו הרבה מאוד שנים ביחד בקריירה. אני מעריך אותו כמאמן ואני חושב שהוא מעריך אותי. קל לנו ועם יד על הלב לא תמיד אנחנו מסכימים לגבי דברים מקצועיים. אני לא כופה את עצמי על אף אחד וגם בעבודה שלי באיגוד הכדורסל אני יודע מתי אני צריך לתת את המילה ולעמוד על הרגליים האחוריות ואיפה אני צריך לייעץ ולעזור. עודד ואני עובדים בדרך הזו, יש לו יד חופשית לעשות מה שהוא רוצה ויודע ומדי פעם אנחנו מנסים לשפר. אני אומר את דעתי, יש דברים שהוא מקבל ויש שלא ואני מקבל את זה. ברמה הזו של נבחרת ישראל צריך לכבד”.    

פיני גרשון עם עודד קטש (דרור עינב)פיני גרשון עם עודד קטש (דרור עינב)

איך הוא כל כך קר רוח?.
”זה האופי שלו. אני עד היום רואה מאמנים שיושבים על הספסל ולא עומדים אפילו. בימי לא היה כיסאות ומאמן לא יישב על הכיסא. היום מביאים לו כיסא ואפילו מגבת לנקות. אם היו מביאים לי כיסא אני הייתי יושב? אולי הייתי מאמן עוד 40 שנה, רק מזה התעייפתי. הסחוסים בברכיים שלי נהרסו. אלוהים בירך אותי”.

אתה חושב שאתה חסר לכדורסל הישראלי?
”קודם כל אני עוד בכדורסל. לשמחתי אני יכול לעזור ואני נמצא איפה שאני אוהב. אני נהנה כל יום. בחודש וחצי האלו של ההסגר, זה יותר גמר אותי שאני לא יכול להסתובב במגרשים. אני כל אחר צהריים נמצא במגרש כדורסל. או שאני רואה אימון קטסל ילדים או בוגרים, או משחק. כל יום, כל יום, גם בשישי שבת. ויש כאלה שמסתכלים אם אני מרוויח  שקל יותר או שקל פחות,  בזמן שאני נמצא על המגרשים בשישי-שבת הם משחקים שש בש עם הילדים שלהם”.   

פיני גרשון (איציק בלניצקי)פיני גרשון (איציק בלניצקי)

“אתם גם דאגתם לכתוב בזמנו כמה אני מרוויח, קודם כול ירדתי בשכר, לא לוקחים בחשבון את הכסף של מס הכנסה, ביטוח לאומי, מלווה עננים ובטח יהיה מלווה קורונה, לוקחים בחשבון כאילו זה כסף שהכול הולך אליי, וזה לא ככה. אני עובד קשה שבעה ימים בשבוע לפעמים עם שמונה נבחרות בשישי שבת. נוסע מרחובות עד צפת לראות ילדים, עובר דרך וינגייט וחורש את הארץ. אתה יודע מה, זה חסר לי עכשיו. זה האדרנלין שלי”.

אתה אופטימי לגבי עתיד הכדורסל אחרי כל 'הטיולים' שלך בכל רחבי הארץ?.
“תראה ההצלחות שלנו בשלוש שנים האחרונות בנבחרת העתודה הם סמן לעתיד, למרות שאנו תלויים בדור. בליגות ילדים ונוער אני יודע פחות או יותר מה יהיה בגיל 20. לקחנו שני גביעי אירופה, שלא חשבתי שניקח והיינו פעם אחת בגמר. זה בערך כמו שעשיתי חמישה גמרים באירופה רצופים. כשאימנתי במכבי בשנות האלפיים הייתי חמישה גמרים רצופים. לעשות 3 גמרים ולקחת 2 זה הישג קשה לעיכול ולא בטוח שיקרה עוד פעם”.  

שחקני נבחרת העתודה של ישראל חוגגים (איציק בלניצקי)שחקני נבחרת העתודה של ישראל חוגגים (איציק בלניצקי)

מעריכים את מה שאתה עושה?
”אני חושב שבאיגוד מעריכים. את התוצאות רואים ואת מה שאנחנו עושים מחוץ לזה אף אחד לא רואה. רק להגיד לך שיש לנו פרויקט של שלוש על שלוש שהבאנו מאפס לקנה מידה אירופי. יש לנו בעזרת מנהל הספורט פרויקט לחיילים שכל מי שנכנס היום לצבא והוא שחקן נבחרת הוא מתאמן כל יום ועושה צבא כמה שעות ביום, אבל כל יום חופשי להתאמן וזה ברור שהיכולת של השחקנים בגיל הזה במקום לעשות צבא שמונה עד חמש, להתאמן יותר שעות יעשה אותם שחקנים יותר טובים במוקדם ולא במאוחר. יש המון דברים שאנחנו עושים, אני לא הולך עם שלטים ברחובות אבל עושים הרבה. אני לא אומר שמי שלפני לא עשו כלום, אבל אני שיפרתי ומשתדל לעשות טיפה יותר. אני משתדל לעשות מאמנים, שזה הכי חשוב ולא רק בהשתלמויות. לוקחים מאמנים צעירים לאירופה ללמוד ואיגוד הכדורסל ומנהל הספורט משקיע בזה, במאמנים, בשחקנים ובנוער”.

תגיד, לניקולה וויצ’יץ’ אתה כבר סלחת?
”אני אף פעם לא כעסתי עליו קודם כל. האמת שלי הוא לא עשה רע, כשחקן הוא רק עזר לי והרבה. הוא עשה כמה דברים בהתנהלות שלו שהם לא מכובדים, במיוחד כלפי חברים שלי. אני עוד יכול, קשה לי אמנם, אבל יכול למחול. וזהו, מאז שהייתי במכבי ועד היום ראיתי אותו איזה פעם, פעמיים ולא קרה שום דבר”.  

מה הציון שלך על התפקוד שלו במכבי ת”א?
”ממתי אני מבין בניהול שאני יכול לחלק ציונים. אני איש מקצוע, לא אדמיניסטרטור. אם יכולתי להיות GM אז הייתי הולך, זה לא רע”.

מה עושה אותו כל כך חזק במועדון למרות שנים של כישלונות?
”הוא רכב על הסוס הנכון. ניקולה הוא הכול, רק לא טיפש, הוא בנאדם חכם. הוא לא נולד מנהל ביורוליג, מנהל קבוצה, או GM, איך שתקרא לזה והוא למד תוך כדי. אבל הוא מספיק חכם בשביל ללמוד גם מהטעויות של עצמו. הוא יכול ללמוד מהשגיאות שלו ובטח ובטח של אחרים”.  

ניקולה וויצ'יץ' (איציק בלניצקי)ניקולה וויצ'יץ' (איציק בלניצקי)

הרושם הוא שכל עוד הוא ירצה הוא ימשיך במכבי ת"א?
”לא יודע, אין לי מושג. אני כל כך לא בעניין שלהם. אני חושב שגם הדרך, עד היום אני לא יודע אותה, עד היום אני  מה לא  יודע מה לא היה בסדר בגור (שלף, שהיה מנהל הקבוצה ופוטר, ג.ל), וגם הדרך לא הייתה הכי מכובדת בעולם. בסוף זה מקצוענות, וגם אלה שבוחרים GM או מאמן, אתה לא יכול לבוא אליהם בטענות. בסוף הם שמים את הכסף. אם לקחו מאמן לא טוב או מנהל לא טוב, זה עלה להם כסף. למכבי ת”א זה עלה טונות של כסף. הכסף שמכבי ת"א הפסידו היה יכול להציל היום את הספורט מהנזקים של השנה, של כל הספורט”.

הם עשו לא מעט טעויות.
“קח בחשבון ב-4 שנים האחרונות וקח את התקציבים שהיו שם, תחבר ותראה מה הנזק הכלכלי. הם יודעים את זה בדיוק כמוני, אתה יכול לקרוא לזה שכר לימוד ואתה יכול לקרוא לזה הפסד. אבל הכסף הזה היה עוזר היום מאוד לספורט”.  

שמעון מזרחי ויאניס ספרופולוס (איתי כהן)שמעון מזרחי ויאניס ספרופולוס (איתי כהן)

שנה הבאה הם יצטרכו להתרגל לתקציבים אחרים?
”זה אחת הבעיות. מכבי ת”א במינויים שלה הם חלק גדול מהתקציב. זה מתקרב לכ-40%, אני לא יודע בדיוק את הנתונים, לא להרבה אנשים יהיה סכומים להוציא על מינויים. לא להרבה ספונסרים יהיה את הסכומים שהיה להם  להיות ספונסרים ולפרסם. אין ספק שזה יוריד את התקציבים. ברגע שהכול ייפתח והשחקנים בראש ובראשונה בארצות הברית הם יוכלו לצאת משם ולהתחיל לשמוע את הסכומים, אז אין ספק שהכול ירד”.

ראית את הסרט של מייקל ג’ורדן, מה דעתך עליו?
כן. מי שמנסה להשוות לג’ורדן לכל שחקן אחר עושה עוול לג’ורדן ולעצמו. אני לא רואה משהו שעמד בהישגים שלו ולא רק אישיים. וגם ביכולת שלו לשנות את המשחק, הוא שינה אותו. אי אפשר לשחזר דבר כזה. לא מבחינה מקצועית, לא כלכלית, לא הישגית”.  

אם היו עושים סדרה עליך, מה היה המוטו שלה?
“אני שאפתי למצוינות כל החיים שלי. אני חושב שכולם מסתכלים רק על הדובדבן שזה הישגים ברמות הגבוהות שזה ליגת העל ויורוליג, אבל אני חושב שיש לי בכל הרמות יותר תארים מכל אחד אחר בארץ. אני אומר לך מקט סל ועד בוגרים. נכון, התחלתי לאמן די מוקדם והקריירה היא לא קצרה ואני גם לא סופר תארים. יש עדיין מאמנים שסופרים ניצחונות, אני עדיין זוכר חלק גדול מהתארים, לא את כולם”.

“הגביעים לא עושים לי כלום, חוץ מגביע אירופה ועוד אחד שקיבלתי כאגדה באירופה כשלושת המאמנים הטובים בחמישים שנה האחרונות, אני לא מציג דברים אחרים ואנשים לא יודעים. זה שאימנתי בליגה ג’, ב’, א’ – אף אחד לא יודע ולא מעניין מישהו. בקריירה שלי אני יכול להסתכל שברוב השנים הגעתי למצוינות ולרמות הכי גבוהות שיכולתי באותו שלב בקריירה ואני לא מנוע מלחשוב על כישלונות. הם חיזקו אותי והביאו אותי לאן שהגעתי”.  

עכשיו בכל הזמן בבית, חשבת על רגע שאתה מצטער עליו?
”לא. אם כל מה שעשיתי הביא אותי לאן שהגעתי, לא צריך להצטער על שום דבר. אם היו דברים לא נכונים שעשיתי זה לא היה מכוונה וזה יכול להיות. אני חושב שעשיתי יותר דברים נכונים מאשר לא טובים. לא אגיד שעשיתי דברים טובים כי זה נשמע כאילו התכוונת לעשות רע וזה לא נכון. למדתי גם. הייתי שמח לדבר יותר חופשי. היום אני מסנן. להתנהג ולהתנהל יותר חופשי שאני לא יכול בגלל חוקים שאנשים קבעו שככה צריך להתנהל. כל דבר שאתה אומר, אפילו לא בכוונה, אז ישר מתנפלים עליך כאילו הרגת בנאדם. אמרת משהו, מה קרה”.

פיני גרשון חוגג (רדאד ג'בארה)פיני גרשון חוגג (רדאד ג'בארה)

כאזרח מדינת ישראל, איך אתה רואה מה שקורה פה?
”אני מאוד מאוכזב, במיוחד בתקופה הזו. זה לא הזמן לשפוט את המדינה לפי השנה וחצי אחרונות. אבל המדינה התקדמה והגיעה לאן שהגיעה ברמה אירופאית גבוהה. אנחנו לא גרמניה, אבל מעל הרבה מדינות באירופה. אנחנו מאוד חכמים, יש אנשים שיודעים הרבה מאוד דברים בזכות טכנולוגיה ורפואה ויש פה משהו ואפשר גם להתגאות בו. אבל יש דברים במדינה שאנחנו צריכים להתבייש בהם”.

“אין לנו מספיק כוח, יש מנהיגות לא טובה, אין מישהו שאתה יכול ללכת אחריו בעיניים עצומות והוא יוביל אותי למקום הכי טוב. תראה מה זה מאמן כדורסל? בסוף הוא מודל לשחקן שמרוויח פי 10 או 20 ממנו ואתה נותן לו את האמונה שהוא יכול להגיע להישג בלעדיו. אתה לא יכול לקחת אליפות בלי מאמן טוב ובלי מישהו שהוא מאמין בו, כולל לברון ג’יימס וכולל ג’יימס הארדן”.  

לברון ג'יימס מול ג'יימס הארדן (רויטרס)לברון ג'יימס מול ג'יימס הארדן (רויטרס)

“מאמן מנהיג צריך לשכנע אותו שהוא יכול להגיע להישגים. אין היום בכל המדינה הזו, שיש בה עשרות אלפים, ונפגע ביחידים שהם עילוי ואייקונים, אבל בכל המדינה הזו אין מישהו שיכול להוביל עם ולתת לאנשים את האמון. יכול להיות שהכול פה זה קומבינות והכל רק פוליטיקה ואם שר נכשל בתפקידו הוא ממשיך. אם שר אמר עליך משהו טוב או הגן עליך אז הוא השר המועדף עליך? הוא ינהל את התחום שלו? ולא משנה איזה? זה לא משנה מה זה”.

“הולכים להיות 36 שרים ועוד 16 סגנים, חלק מהם אתה לא מכיר, חלק אני לא מכיר וחלק גם לא נכיר בסוף הקדנציה. גם אלה שנמצאים בתקופה כזו לא שומעים אותם. פתאום לא צריך רווחה ואין אנשים מסכנים ורק עמותות צריכות לחלק אוכל. פתאום שצריך אותם אתה לא שומע אותם. אתה שומע את מנכ”ל משרד הבריאות, הסגן שלו ועוד מישהי שאחראית על מחלות. וזה מה שצריך לעשות אותך בריא ושהפרנסה שלך תישאר והמשפחה שלך בריאה”. 

פרופסור איתמר גרוטו (נעם מורנו)פרופסור איתמר גרוטו (נעם מורנו)

ראש ממשלה שיש לו כתב אישום צריך להמשיך?
”קודם כל לא. אבל אתה יודע מה? עם כל הכבוד, ואתה יודע איזה צד אני של המפה הפוליטית, זאת לא הסיבה היחידה. מכל מי שאמרת, אתה רואה מישהו שיכול לסחוף את העם הזה? העם יכול לעצום את העיניים וללכת אחרי מישהו ולהאמין בו שלא יפיל אותך? חצי מהמדינה כולל מי שהצביע יובילו אותם לאן שהם צריכים? לא. הם הצביעו משנאה למישהו אחר. אני לא אצביע למישהו אחר כי אני שונא אותו. תשמע את מי שהצביע, ולא משנה מאיזה צד, אם הם מאמינים שמי שהצביעו לו יוביל לאן שהם רוצים. אנשים חכמים לא מאמינים”.

לסיום פיני, יום העצמאות בפתח. איך אתה רואה את המדינה ומה התקוות והפסימיות שלך?
”קודם כל, היא בת 72. ברור שהמדינה הזו עשתה צעדים ענקיים, בטוח מקום המדינה ומהיום שבו אני נולדתי וזה היה די מזמן. להגיד לך שגם המדינה, כמוני דרך אגב, הייתה צריכה מזל שזה יקרה. גם היא צריכה מזל. וכנראה כמו שלי היה מזל גם לה. אבל המדינה הזו עשתה המון. אני מסתובב בעולם ורואה אבל בהרבה דברים, ולמרות הרבה מאוד דברים לא טובים שאני חושב שהבעיה שאין מי שיתקן אותם. אני יכול להגיד לך, שאם יש אנשים חושבים שבמקום אחר יותר טוב, אני יכול להגיד להם שבסוף לנו זה המקום הטוב ביותר”.  

אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */