יום חמישי, 02.05.2024 שעה 02:22

"קהל יחזור למגרשים עד לאחר חגי תשרי"

משרד הספורט גיבש תכנית חזרה לפעילות והזהיר מהפסדי הטוטו: "המשך ההשבתה עלול להביא מכת מוות על המועצה". בנוסף - יפעלו להבאת הטור דה פראנס

|
אוהדי הספורט בישראל  (מערכת ONE)
אוהדי הספורט בישראל (מערכת ONE)

משרד הספורט, בראשות המנכ"ל יוסי שרעבי, חיבר מסמך מקיף בו מוצגת אסטרטגיית היציאה של הספורט והתרבות  בישראל ממשבר הקורונה. מהניתוח עולה כי לתחומי התרבות והספורט תרומה של כ-10 מיליארד ש”ח לתוצר וזאת עוד מבלי לקחת בחשבון את המועצה להסדר הימורים בספורט, שעד לפני שנה הייתה חלק מעולם הספורט ונשענה עליו.

תוכנית החזרה לשגרה כוללת מספר שלבים, כשהמשרד טוען כי הוא נקט במספר מגוון של צעדים כדי לשמור על איתנות הגופים ומניעת קריסתם. השלב הראשון הוא המשך הקפאת הפעילות באופן מלא עד אחרי חג הפסח ובמקביל המשך מתן הוודאות התקציבית לגופי הספורט בהמשך ישיר לרפורמה בספורט שביצע המשרד שניתק את התלות מכספי ההימורים של המועצה להסדר הימורים בספורט.

הכדורגל יחזור בלי אוהדים? תחשבו שוב

בנוסף, השלב הראשון יכלול על פי המשרד – “מתן תזרים כספי שוטף לגופים הנתמכים לרבות הקדמה תזרימית (בגובה של 40% מתמיכת שנת 2019)  טרם חג הפסח על מנת לוודא שלא יסגרו גופים בעקבות בעיות תזרים. יתבצע גם גיבוש רשימת הקלות רגולטוריות לגופים הנתמכים ועיגונם במבחני התמיכה השונים, לדוגמא אי מדידת הגפים ביחס לשנת 2020. המשרד פועל על מנת לא להתייחס לשנת 2020 כשנת הערכה לגופים הנתמכים, טיוטה בנושא כבר הוגשה למשרד המשפטים, הכוללת הקלות במודלים ובתנאי הסף, במרכיב הנהלה וכלליות”.

משרד הספורט גם הגיש פניה למשרד האוצר לשינוי נוהל התמיכות, לפחות לטווח הזמן הקצר – ביטול הדרישה למימון עצמי (כיום נדרש 10%), הגדלת תקרת שיעור הוצאות ההנהלה וכלליות ל-50%. 

מירי רגב (שחר גרוס)מירי רגב (שחר גרוס)

בשלב השני תוחזר חלק מהפעילות למסלול, אך במקביל לריחוק פיזי, איסור התכנסויות והתקהלויות, כמות מוגבלת של אנשים במרחק פיזי נתון, הגבלת גיל ומניעת מעורבות של אוכלוסיות בסיכון. 

הענפים בהם ימליצו חזרה לפעילות במסגרת השלב השני הם: אתלטיקה, אופניים, גולף, גלישת גלים, חתירה, טיפוס ספורטיבי, טניס, טריאתלון, כדורעף חופים, ניווט, סקי מים, קיאקים, קשתות, רכיבה סוסים, שיט, שחיה וטיסנאות.

על פי המשרד: “אותם ענפים שישובו לפעילות בשלב הזה יזכו למתן תזרים לגופים בעת החזרה לפעילות (לענפים וגופים שחוזרים לפעילות בשלב הנ"ל). המשרד ערוך להעברת כספי תמיכה נוספים, עד לגובה של 90% מתמיכת שנת 2019, בעת חזרתם לפעילות (בכפוף להגשת דיווח על הוצאת הכספים מהגופים)”.

כמו כן, ישנם ענפים שיורשו לחזור לפעילות באולמות בשלב הזה והם: אושו-קונגפו, אגרוף, אגרוף תאילנדי, בדמינטון, ביליארד, ג'ודו, ג'יו ג'יטסו, גלגיליות אמנותי, האבקות, החלקה על הקרח, הרמת משקולות, התעמלות, טאקוואנדו, טניס שולחן, כדורת, כדורת דשא, סיוף, סמבו, סקווש, פטנק, פיתוח הגוף, קיק בוקס, קליעה, קראטה, ריקודים סלוניים.

שגיא מוקי, הג'ודו ישוב לפעילות במסגרת השלב השני (חגי מיכאלי)שגיא מוקי, הג'ודו ישוב לפעילות במסגרת השלב השני (חגי מיכאלי)

יחד עם אלו, במשרד יחתרו לסיום הליגות הסדירות לעונת 2019/2020 והצהירו: “יש לפעול להכרעה ספורטיבית בכל הליגות בהתאם למתווים שהוצגו למשרד הבריאות ובעיקרן קיום טורניר בתנאים של מחנה אימונים מבודד בהלימה להנחיות משרד הבריאות. מעבר לחשיבת הספורטיבית בסיום העונה הנוכחית כשישנה חשיבות כלכלית עצומה בסיום העונה בכל הנוגע להכנסות העצמיות של הגופים (כל פתרון אחר עשוי למנוע קבלת כספים בגין זכויות שידור והסכמי שיווק)”.

כמו כן, תתקיים היערכות להרחבת אירוח של אירועי ספורט בינלאומיים (בשנים הקרובות) כאירועים המעודדים צמיחה משקית ומושכי תיירות. במשרד רואים באירועים אלו מנוע צמיחה לענפים רבים מעבר לספורט לדוגמא: ענף התיירות, העסקים הקטנים ועוד. כחלק מאותה היערכות הצהירו במרד הספורט: “המשרד גם יפעל לנסות להביא מפעל גדול כמו הטור דה פראנס לישראל”.

בשלב השלישי תתקיים החזרת הפעילות התחרותית ללא קהל, או עם קהל מצומצם, במקביל לגיבוש תכנית לשיפוי בגין ירידה בהכנסות של גופי התרבות והספורט (לדוגמא הכנסות ממכירת מינויים, כרטיסים ואובדן של ספונסרים). “עם החזרה מחופשת הקיץ, תחילת חודש ספטמבר, יש לאפשר את פתיחת עונת 2020/2021 גם בענפים קבוצתיים.

במשרד הדגישו בכל הנוגע לחידוש הליגות המקצועניות לעונת 2020/2021 כי: “יש לחדש את הליגות המקצועניות במועד לקראת שנת הפעילות הבאה (במהלך חודש אוגוסט הקרוב). נוכחות קהל – בהתאם להנחיות הכלליות על התקהלות, תוך יצירת הפרדה בין יציעים בתיאום עם גופי הספורט.

אוהדי מכבי תל אביב בטרנר (מרטין גוטדאמק)אוהדי מכבי תל אביב בטרנר (מרטין גוטדאמק)

בכל הנוגע למועצה להסדר הימורים בספורט והסכמי שיווק עם גופי ספורט נכתב: “חידוש הליגות התחרותיות המקצועניות הינו תנאי לכך שהאגודות יקבלו את כספי השיווק אשר מגיעים להן מתוקף הסכם השיווק. חשוב לציין כי המועצה להסדר ההימורים בספורט פועלת להשאת רווחים לקידום הספורט הישראלי בסכומים של מאות מיליוני שקלים בשנה. מאז תחילת משבר הקורונה העולמי הודיעו מרבית הליגות ומפעלי הספורט ברחבי העולם לרבות בישראל על הקפאת פעילות עד להודעה חדשה. בעקבות כך נדרשת המועצה להתמודד מול מצב חסר תקדים שבו היצע התוכן ללקוחותיה הוא מוגבל ומצומצם ביותר.

בעקבות כך, נפגעו באופן משמעותי הכנסותיה של המועצה  עד כה בהיקף של כ-250 מיליון ש"ח. מיותר לציין כי אי חידוש הליגות או ביטולן עלולים להביא לכדי אובדן הכנסות עד לסוף השנה של כ- 1.8 מיליארד ש"ח נוספים, קרי הפסד הכנסות שנתי בסך של כ-2 מיליארד שקל ונזק ישיר לקופת המדינה בהיקף של למעלה מ- 400 מיליון ש”ח”.

עוד מציינים במסמך כי: “יובהר כי הקלה בפעילות השוטפת של הליגות המקצועניות הישראליות יביא לצמצום הנזק האמור באופן שיאפשר למועצה ודאות להמשך השמירה על הרצף התפקודי והעברת רווחים לטובת תקציב המדינה, כמו גם המשך העברות תקציביות לקבוצות ליגת העל בכדורגל וכדורסל בגין הסכמי שיווק עימן, שלא ניתן להעבירן ללא קיום משחקים בפועל.

הדרבי התל אביב. "המשך ההשבתה יביא מכת מוות" (רדאד ג'בארה)הדרבי התל אביב. "המשך ההשבתה יביא מכת מוות" (רדאד ג'בארה)

בנוסף, יצוין כי המועצה פועלת באמצעות כ-1,500 זכיינים שמרביתם הינם בעלי עסקים קטנים החיוניים למשק בתקופה זו, מרביתם בתחום המזון והצריכה הבסיסית, אשר נפגעו אנושות מאז תחילת המשבר, ופרנסתם תלויה באופן משמעותי בפעילות המועצה. אין ספק כי המשך השבתת הליגות עלולה להמיט מכת מוות על המועצה ולפגוע באופן ישיר ועקיף באלפי משפחות שפרנסתן תלויה בתעשיית ההימורים הנלווית לספורט.

יתרה מכך, הקפאת פעילות הספורט בכלל והספורט הישראלי בפרט לתקופה ממושכת מעבר לקיים תחריף את הקושי שחווים גופי הספורט בימים אלה ותאריך את משק הזמן הדרוש לשיקום וזאת בהעדר וודאות תקציבית ומתכונת לפעילות אפשרית בטווח הנראה”. 

בשלב הרביעי שלא יאוחר מתום חגי תשרי תתבצע גם החזרת הקהל למגרשים ולאולמות. על ידי מספר צעדים – גיוס מקורות נוספים לטובת השקעות אסטרטגיות בתשתיות והנעת הפעילות מחדש בתחומי התרבות והספורט; גיבוש תכנית אשר תאפשר קליטת קהל מרבית במתקני הספורט השונים (תכנית ייעודית לכל מתקן) ובאולמות והיכלי תרבות בהתאם; העברת האחריות לבדיקה ותשלום של אגודות ספורט מהמועצה להסדר הימורים בספורט למשרד התרבות והספורט ושינוי מבחן התמיכה באירועים בינלאומיים אשר יתעדף אירועים גדולים אשר תורמים יותר למשק כדוגמת הג'ירו דה איטליה.

הקהל בהיכל מנורה מבטחים (איציק בלניצקי)הקהל בהיכל מנורה מבטחים (איציק בלניצקי)

בנוסף, תתבצע בניית מתקני ספורט ברשויות המקומיות כמחוללי מסחר ותעסוקה ומנוף כלכלי לקידום הרשויות וצמיחת המשק (תכנית ראשונית כבר הוגשה למשרד האוצר), בין היתר: בניית היכלי ספורט רב תכליתיים בפריסה הארצית, בניית בריכות שחייה בפריסה ארצית, בניית אצטדיוני כדורגל בפריסה ארצית ובניית בניין רב תכליתי במכון וינגייט.

המשרד מוסיף כי: “חשוב להבהיר כי בזמן מיתון נדרשת הוצאה ציבורית רחבה יותר בהתאם לכל המודלים הכלכליים ולכן האצת ההשקעה הממשלתית בתחום תשתיות הספורט תהיה בעלת השפעה משקית רחבה מעבר לתרומתה הגדולה לספורט”.

רגב: “חובה להחזיר את פעילות הספורט והתרבות לשגרה”

שרת התרבות והספורט, ח"כ מירי רגב, אמרה ביחס לתוכנית: "לתעשיית התרבות והספורט חשיבות ניכרת לאיתנות הכלכלית של המשק, להגדלת היקף התעסוקה, ליכולת של המשק לחזור לצמיחה כלכלית ולחוסנה החברתי והבריאותי של הציבור. שתי התעשיות ספגו מכה אנושה עם פרוץ המגיפה וזוהי חובתנו להחזיר את כל הגורמים הלוקחים חלק בעולמות אלו לפעילות בהקדם האפשרי לטובת עובדי התעשיות, הפעילים, הספורטאים והאמנים, ולטובת מעגל המשתתפים והנהנים הרחב.

חובה להחזיר את פעילות הספורט והתרבות לשגרה כחלק מהתוכנית להחזרת המשק. התוכנית שגיבשתי הינה הדרגתית המונה מספר שלבים המסתיימים לקראת חגי תשרי, המועד שאליו יש לחתור להחזרת הפעילות באופן מלא ככל שניתן. נכון לעתה, יש לדאוג לפתוח חזרה את חדרי הכושר ואת שגרת האימונים של הספורט היחידני והקבוצתי, לאפשר הכרעה ספורטיבית לליגות שהוקפאו ולהיערך לפתיחת הליגות במועדן תחת המגבלות הנדרשות".

אסור לפספס
נגןמהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
מהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
נגןזלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
זלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
נגןזה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
זה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
נגןתראו מי הגיע לתמוך בהיט בפלייאוף ה-NBA?
תראו מי הגיע לתמוך בהיט בפלייאוף ה-NBA?
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */