יום ראשון, 19.05.2024 שעה 10:19
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
7925-7034מכבי ת"א1
7125-7134מכבי חיפה2
6132-5334הפועל ב"ש3
5644-4634הפועל חיפה4
4340-3634מכבי בני ריינה5
4043-3334בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
4339-3833הפועל ירושלים1
3956-4332מכבי פ"ת2
3745-2933מ.ס אשדוד3
3649-2833הפועל חדרה4
3539-4432בית"ר ירושלים5
3547-3332מכבי נתניה6
3351-3533הפועל ת"א7
2448-2432הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • הפועל חיפה
  • 2 - 1
  • בני סכנין
  • הפועל ב"ש
  • 1 - 2
  • מכבי בני ריינה
  • מכבי חיפה
  • 1 - 0
  • מכבי ת"א
  • הפועל חדרה
  • 1 - 0
  • הפועל ת"א
  • מ.ס אשדוד
  • 1 - 3
  • הפועל ירושלים
  • הפועל פ"ת
  • ראשון, 19/05, 20:00
  • מכבי נתניה
  • בית"ר ירושלים
  • שני, 20/05, 20:00
  • מכבי פ"ת

לם: יכולתי להצליח כמאמן בוגרים, לא רוצה לסבול

לאחר שהוביל את קבוצת הנוער של מכבי חיפה לאליפות, המאמן בראיון מיוחד: החגיגה עם המשפחה, הקשר עם הבוס שחר והשחקנים שיכולים להשתלב בבוגרים

|
בני לם (גרפיקה: קרולינה אריכמן)
בני לם (גרפיקה: קרולינה אריכמן)

בני לם לא ישכח הרבה זמן את השבוע הזה. זה התחיל עם חתונה של בתו, המשיך עם חגיגות יום הולדתו ה-61 והסתיים בזכייה באליפות עם קבוצת הנוער של מכבי חיפה. אמנם הזכייה הגיעה כאשר העונה לא הסתיימה בגלל נגיף הקורונה ועל פי החלטת ההתאחדות לכדורגל כי העונה בליגות הנוער הסתיימה ומי שבמקום הראשון נכון לנקודה הזו היא האלופה, אולם יש לציין שמתחילת העונה הקבוצה הירוקה של חיפה הראתה שיש לה קבוצה מעולה, וכי אף אחד לא יוכל לערער על הריצה שלה לאליפות.

מבחינת לם זו לא אליפות עם כוכבית. זוכה האליפות הטרי אומר בראיון ל-ONE: “אני מרגיש שעשינו את זה בגדול, כבשנו שערים בכמויות, סתיו נחמני הוא מלך השערים של הליגה, ספגנו הכי מעט".

בחיפה מספרים כי לם היה בלחץ ובמתח בכל התקופה האחרונה עד שאתמול (שני) הגיעה ההכרזה הרשמית על האליפות. המאמן מספר בראיון על היחסים עם הבוס יענקל’ה שחר, ההגעה למכבי חיפה, העבודה מול לואיס ויסנטה מתאו הספרדי, מרקו בלבול, מי מהשחקנים יגיע לבוגרים, מעמד המאמן ומדוע הוא לא רוצה לאמן בוגרים.

שחקני מכבי חיפה חוגגים (עמרי שטיין)שחקני מכבי חיפה חוגגים (עמרי שטיין)

בני, קודם כל, מה שלומך בימים אלו?
“תקשיב, יכול להיות יותר טוב. האווירה לא הכי טובה. מנסים להיות בבית כל הזמן, לשמור על הסדר, אנחנו בגיל שצריך לשמור על עצמנו. לא קל להיות כל היום בבית, אני רגיל להיות כל היום במגרשים, אבל עושים מה שאומרים לנו”.

איך ההרגשה לזכות באליפות בלי לשחק?
“אני חושב שהזכייה מגיעה לנו. גם היום שמעתי במקרה את אורי אוזן שאמר שהאליפות הגיעה לנו. אני הייתי מעדיף שהליגה תימשך ולא תיעצר, כי היינו פותחים עוד יותר הפרש ואולי גם רצים לגביע. חבל שזכינו בנסיבות כאלה”.

אמרו לי שהיית בלחץ ובמתח.
“אני מכיר את ההתאחדות לכדורגל, לפני יומיים יצאה איזה הודעה שמכבי חיפה תצא לליגת האלופות אבל לא מכריזים עליה כאלופה, אז דאגתי. הרגשתי שהשחקנים עשו עונה מצוינת, יש שחקנים שמסיימים גיל נוער וחשוב שיהיה רשום שזכו באליפות. גם אני בתור מי שהגיע בעונה הראשונה שלו למועדון מאוד רציתי את זה. בעוד שלוש שנים יזכרו שב-2019/20 – מכבי חיפה אלופה”.

זו אליפות עם כוכבית?
“זו אליפות יותר גדולה מכוכבית. מהרגע הראשון לא התחמקתי מאף שאלה, אמרתי שאני בא לקחת כל תואר שיש ולהוציא שחקנים לבוגרת. אני מרגיש שעשינו את זה בגדול, כבשנו שערים בכמויות, סתיו נחמני הוא מלך השערים של הליגה, ספגנו הכי מעט. ניהנתי מכל רגע”.

זו האליפות הראשונה שלך כמאמן?
“לא, בשנת 1995 אימנתי את הנוער של מכבי נתניה ושם זכיתי באליפות, עם שחקנים כמו לירון וילנר וקובי חסן שלאחר מכן המשיכו לבוגרים”.

"הזכייה הגיעה לנו". בני לם (עמרי שטיין)"הזכייה הגיעה לנו". בני לם (עמרי שטיין)

מה יעקב שחר ביקש ממך בתחילת העונה?
”הוא ביקש ממני לגדל שחקנים לקבוצה הבוגרת. הוא לקח אותי ממקום שהוא יודע שגידלתי אינספור שחקנים כדוגמת אייל גולסה, אלון תורג’מן. אני טוען תמיד שאם אפשר גם לקחת אליפות וגם לגדל שחקנים, מה רע בזה? לא כולם הופכים להיות שחקני כדורגל, אבל חשוב להיות גם בן אדם”.

הגעת לקבוצה די בתחילת האימונים.
“היו לי שיחות עם שחר בתחילת העונה, ישבתי אתו, הוא אמר לי לחכות קצת, אנחנו נקרא לך. אחרי שלושה שבועות הוא קרא לי, אמר לי שאני מאמן את הקבוצה. אני יודע שהם עשו אימון אחד לפני בחוף הים, ואז הגעתי והמשכנו את הדרך שלנו”.

הופתעת שפתאום מכבי חיפה הביאו אותך?
“אני לא הופתעתי, אני חושב שבגדול, חבל שלא הגעתי למועדון כזה הרבה שנים אחורה. לא היה לי מועדון כזה גדול בעבר. לעבוד עם צוות כזה, אנליסטים, מנהל קבוצה, יש לי צוות שאני רק צריך להגיע עם משרוקית ולעבוד. בחיפה יש מועדון שנותן לך את כל הדברים מסביב, נותן לך את כל העזרה. רק להגיע ולבנות את ההרכב. אני מאוד מאוד מודה ליענקל'ה שהביא אותי למכבי חיפה. אני מקווה שהיום הוא שמח על האליפות, ואני מקווה שנוכל גם לקדם שחקנים לקבוצה הבוגרת”.

לם: "שחר ביקש ממני לגדל שחקנים לבוגרת" (עמרי שטיין)לם: "שחר ביקש ממני לגדל שחקנים לבוגרת" (עמרי שטיין)

היית בקשר עם יענקל’ה במהלך העונה?
“אני אחרי כל משחק הייתי בקשר איתו, הוא היה שומע ממני פרטים על המשחק, רציתי שהכול יגיע ישירות ממני. אחרי כל משחק היה טלפון ליענקל'ה, הוא רוצה לדעת כל דבר”.

בטח שמעת בתחילת העונה שאתה לא מתאים לאופי של מכבי חיפה, שאתה אומר מה שאתה רוצה, אפילו מקלל שחקנים, שאתה לא רואה אף אחד ממטר.
“שמעתי הכול, אני יכול להגיד לך שבני לם לא מקלל אף פעם, אבל יש לי טמפרמנט, אני לא יושב על הספסל, אני צועק, מנהיג. כשהייתי בטוברוק הייתי קצת יותר משתולל, וכשהגעתי למכבי נתניה הגעתי לדניאל יאמר, התמתנתי, בעלים אירופי. הגעתי למכבי חיפה, מועדון גדול, התמתנתי עוד, אבל הם רצו את בני לם שמלהיב, שנותן צעקה או טפיחה על השכם אם צריך, הערה לשופט. ככה אני, ככה הגעתי להישגים שלי בתור שחקן ובתור מאמן. שחקנים שלי תמיד אהבו אותי והגיעו למקומות הכי טובים”.

"עשינו את זה בגדול, נהניתי מכל רגע". בני לם (עמרי שטיין)"עשינו את זה בגדול, נהניתי מכל רגע". בני לם (עמרי שטיין)

איך היה שיתוף הפעולה שלך עם מנהל מחלקת הנוער, לואיס מתאו?
“הגענו שנינו אותה עונה, התחברנו ישר במחנה האימונים בבולגריה. הוא בן אדם משכמו ומעלה, עם ידע גדול בכדורגל. הוא בן 30, אני בן 61, והוא הבין שבני לם גם מאמן עם ניסיון, שהיה שחקן נבחרת. אנחנו מכבדים אחד את השני, היינו יושבים לתכנן אימונים, לפני משחקים. יש לנו מה לקחת אחד מהשני. עבודת הצוות חיברה אותי בגדול למכבי חיפה. אני חייב לציין כי גם זכיתי לשיתוף פעולה ממרקו בלבול, הדלת שלו הייתה תמיד פתוחה, לא נתקלתי בשיתוף פעולה כזה מצד מאמן בוגרים הרבה שנים, היינו מתאומים.  גם המנכ"ל, אסף בן דוב נתן תמיכה ועזרה בכל מה שצריך".

מי מהסגל שלך יכול לשחק בבוגרת?
“אני מעדיף לא להיכנס לשמות, כי אני אעשה עוול, יש הרבה מאוד שחקנים. היום בעקבות הקורונה יכולות להיפתח להם הרבה דלתות, שחקני נוער, בטח של מכבי חיפה, היו מבוקשים בהרבה מקומות. גם הבלם הזר שלי הוא שחקן מצוין, הוא יכול לשחק בליגת העל ויכולים לקחת אותו. אני לא חושב שהוא יכול להיות ישירות בבוגרת, אבל לצורך העניין הוא יכול לשחק בהפועל חדרה עונה אחת ולחזור”.

לם: "זכיתי לשיתוף פעולה ממרקו בלבול, דלתו תמיד פתוחה" (עמרי שטיין)לם: "זכיתי לשיתוף פעולה ממרקו בלבול, דלתו תמיד פתוחה" (עמרי שטיין)

שחקן כמו סתיו נחמני, הוא יכול להוביל בעתיד את ההתקפה של מכבי חיפה?
“יש למכבי חיפה התקפה מעולה, אנחנו רואים מי לא משחק. בכדורגל צריך גם קצת מזל, ואני חושב שהיום כל שחקן נוער יכול להתברג, אולי ללכת לקבוצות יותר קטנות, לקבל דקות ולחזור יותר מוכן, זה יעזור”.

באיזה גיל אתה שיחקת בבוגרים?
“אני בגיל 17.5-18 הייתי בבוגרים”.

וכמוך עוד הרבה. למה היום כל המאמנים חוששים לשתף שחקנים מהנוער? למה צריך כל הזמן להתבשל, או שיש לך את הכישרון או שאין לך?
“אתה צודק במה שאתה אומר, אבל בתקופתנו לא היו זרים, בתקופה שלנו רוב השחקנים גדלו בבית, רובם היו נתנייתים או כל קבוצה והאזור שלה. היום יש לך גביעי אירופה, הכול התפתח. אני מאמין שהמצב כרגע ישנה הכול, בצער רב, יכול להיות שלא יצליחו להביא זרים, איזי שרצקי אמר שהוא לא רוצה זרים”.

בוא נדבר על הקריירה שלך בתור מאמן. אתה התחלת במכבי נתניה, היית בטייבה בבוגרת, אחרי זה 13 שנה בטוברוק, אחרי זה היית תקופה קצרה בכפר יונה. למה בני לם לא הצליח כמאמן בוגרים?
“אני לא רוצה להיות מאמן בוגרים, זה לא עושה לי את זה. לא חושב על הכסף הגדול, אני רואה כמה מאמני בוגרים לחוצים, כמה הם סובלים. אני רוצה את השקט שלי. יש לי משפחה, אני מעדיף להיות במחלקת הנוער, שם אני נהנה”.

סתיו נחמני. סקורר (חגי מיכאלי)סתיו נחמני. סקורר (חגי מיכאלי)

היית יכול להצליח כמאמן בוגרים?
“להצליח בגדול, אבל אני לא רוצה את זה. היו לי הרבה הצעות. גם כשהייתי בליגות נמוכות, זה דברים שקרו במקרה, על הדרך, במועדונים ששיחקתי בהם. בגדול, אף פעם לא רציתי לאמן קבוצות בוגרות”.

מה דעתך על רמת המאמנים פה?
“יש לנו מאמנים מצוינים, גם במחלקות הנוער. חורה לי שאם הנבחרת הבוגרת שלנו מפסידה, מאשימים את המאמנים של הנוער ואומרים שהם לא מלמדים, לא עושים. אני רוצה להגיד לך שיש שם מאמנים שמשקיעים ורוצים ונותנים מעל ומעבר, רק שאם הם היו מקבלים תנאים יותר טובים וסכומים יותר טובים, זה היה נראה אחרת”.

מזלזלים במאמן הישראלי?
“אני חושב שכן. זה לפעמים מגיע גם מהתקשורת, וזה מגיע לבעל הבתים ופוגע בהם”.

בשנים הקרובות אתה תהיה במכבי חיפה?
”אני אשמח מאוד”.

יענקל'ה ברך אותך כבר על האליפות?
”כן, ברך אותי. הוא צלצל, אמר לי מברוק, שאל אותי אם נרגעתי כבר. אמרתי לו תודה יענקל'ה, אני מקווה שאני משמח אותך. גם לו קצת קשה עכשיו לא לצאת מהבית, ואני מקווה שכל הקבוצה הביאה לו שמחה”.

יעקב שחר. התקשר לברך (עמרי שטיין)יעקב שחר. התקשר לברך (עמרי שטיין)

נשמע שיש לך כימיה טובה איתו.
”אני מאוד אוהב את האיש הזה. אל תשכח שיש גם את אסף שעובד איתי, את יניב כהן. יש לי את כל הצוות, זה הדבר הכי חשוב, אם זה ניר דוידוביץ’ מאמן השוערים, יניב ברנשטוק מאמן הכושר, גיא בוגנים עוזר המאמן, ערן מנהל הקבוצה, לואיס ויסנטה המנהל המקצועי, יניב היו”ר. זה צוות עם כימיה טובה וכולנו ביחד הצלחנו להביא את האליפות למכבי חיפה”.

מה היה מיוחד בקבוצה הזו?
“הביחד, החיבור, החדווה, המקצוענות. משרישים לשחקנים את זה מגיל צעיר במכבי חיפה, את החינוך, את המשמעת. אתה מרגיש משהו אחר בשיחות איתם. כשאני מתקשר אליהם לשאול מה שלומם בתקופה הזאת, הם מיד מתעניינים בשלומי, שואלים אם אני בסדר, ואתה מרגיש שיש פה ילדים מחונכים”.

סוף פודגוראנו חוגג עם סתיו נחמני (עמרי שטיין)סוף פודגוראנו חוגג עם סתיו נחמני (עמרי שטיין)

אתה החלפת את אריק בנאדו בתפקיד ממש יום לפני תחילת האימונים. יצא לך לדבר איתו?
“האמת שלא, ואני חושב שיש לו חלק באליפות הזאת. הוא הכין את השנתון קצת יותר מוקדם, הוא נתן להם לשחק בשנה שהם עלו מנערים א’, ויכול להיות שגם אני קטפתי את הפירות וזה גם לזכותו”.

היו חגיגות בבית עם המשפחה היום לרגל האליפות?
“האמת שהייתי אצל הבת שלי ועדכנו אותנו שזה סגור, הרמנו כוסית לחיים וקצת חגגנו. אני יכול להגיד לך שבשבוע הזה היו לי כמה בשורות משמחות. הבת שלי התחתנה, כמובן באירוע מצומצם בחצר, הייתה לי יום הולדת 61 והיום אליפות. הלוואי שככה יימשך”.

בני לם. שבוע חיובי (עמרי שטיין)בני לם. שבוע חיובי (עמרי שטיין)

איך אתה מרגיש בגיל הזה?
“אני לא אוהב לדבר על זה, אני חי את הכדורגל, אני שמח, אני עם תשוקה, מרגיש כמו צעיר. אשתי אומרת לי שאני מתנהג כמו ילד, אמרתי לה שאני עובד עם ילדים, ככה זה. הם רצו במכבי חיפה את בני לם, וזה מה שהם קיבלו. ביום הראשון אמרתי לעצמי שזה מה שהם רצו. באימונים הראשונים כשהגעתי וראיתי את האנשים מסביב, זה היה להם משהו חדש. מישהו שמלהיב באימון, שצועק, אבל אני הרגשתי שזה מתאים. חייבים לרענן קצת, אי אפשר רק מאמנים מאותו הסוג. מה שמייחד אותי זאת התשוקה וההתלהבות”.

מכבי חיפה מפתיעה את בעלי המנויים הקשישים
אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */