יום חמישי, 16.05.2024 שעה 03:09
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
7625-6733מכבי ת"א1
6824-6933מכבי חיפה2
6129-5333הפועל ב"ש3
5344-4533הפועל חיפה4
4339-3633מכבי בני ריינה5
4041-3233בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
4336-3732הפועל ירושלים1
3956-4332מכבי פ"ת2
3648-2832הפועל חדרה3
3539-4432בית"ר ירושלים4
3547-3332מכבי נתניה5
3444-2632מ.ס אשדוד6
3051-3432הפועל ת"א7
2448-2432הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • הפועל חיפה
  • 2 - 1
  • בני סכנין
  • הפועל ב"ש
  • 1 - 2
  • מכבי בני ריינה
  • מכבי חיפה
  • 1 - 0
  • מכבי ת"א
  • הפועל חדרה
  • שבת, 18/05, 18:00
  • הפועל ת"א
  • מ.ס אשדוד
  • שבת, 18/05, 18:00
  • הפועל ירושלים
  • הפועל פ"ת
  • ראשון, 19/05, 20:00
  • מכבי נתניה
  • בית"ר ירושלים
  • שני, 20/05, 20:00
  • מכבי פ"ת

"השחקנים בבעיה, משרד הספורט חייב להתערב"

עו"ד יהב ארגמן שפך אור על הפלונטר בו נמצאים השחקנים והקבוצות בספורט הישראלי: "אין הנחיה ברורה, שחקנים עם משפחות לא יודעים אם יקבלו משכורת"

|
פלדין עוזר ליובל זוסמן (איציק בלניצקי)
פלדין עוזר ליובל זוסמן (איציק בלניצקי)

המצב אליו נכנסה מדינת ישראל בעקבות התפרצות נגיף קורונה, הכניסה לסחרור שלם את המשק ובכלל זה גם את הספורטאים, שנמצאים במצב של אי ודאות, כאשר במרבית הליגות והענפים לא ברור מתי הם יחזרו לפעילות, האם הליגות מבוטלות, וכיצד הקבוצות שמפסידות הכנסות באופן יומיומי, אמורות לשלם להן.

בשל כך דיברנו עם עורך הדין יהב ארגמן, שדן השבוע עם ארגון השחקנים בנושא ומייעץ גם לשחקנים וגם לקבוצות.

שלום יהב, אני מבין שלאור המצב שנוצר ישנם הרבה ספורטאים שנמצאים במצב בעייתי עם החוזה שלהם, תוכל לעדכן אותנו איפה זה עומד?
“אני הייתי אתמול בפגישה עם ארגון השחקנים, אני מייעץ לארגון שהוא גם עבור הכדורגל וגם הכדורסל, נפגשתי גם עם ניר אלון וכל מי שרלוונטי שם. עלו בימים האחרונים אפשרויות שונות של התייחסות לחוזים של הספורטאים, וההבדל בין עובד רגיל כמוני וכמוך, לשחקן שהוא לא עובד “נורמלי”.

מה ההבדל בעצם?
“אי אפשר לפטר שחקן בהודעה מוקדמת לפי חוקי העבודה, לשחקן יש חוזה לתקופה קצובה. ביטוח לאומי למעשה אמר במצב שנוצר ‘כל מי שיוצא לחל”ת, אנחנו נכיר בו לצורכי אבטלה’, אך התנאי הוא שהחל”ת הזה יהיה לפחות ל-30 יום, והכי חשוב, שהעובד חייב לעמוד בהגדרות של אבטלה”.

אורן חסון מדבר על המשבר

מה הן אותן הגדרות?
“אתה חייב לעבוד כמות חודשים מסוימת כדי לחתום אבטלה. מה זה אומר? כדורגלן שחתם אבטלה בפגרה הקודמת, למעשה לא עומד בתנאים. אני יכול לספר לך שפנו אלי היום שני מתאזרחים, ישראלים לכל דבר ועניין, אבל נמצאים פה סך הכל 7-8 חודשים ולא נמצאים בתקופת ההכשרה לאבטלה”.

“צריך להבין גם מה זה אבטלה. המקסימום שאתה יכול לקבל זה באיזור ה-9,000 שקל לחודש. יש שחקנים שזה בסדר עבורם, אבל יש כאלה שזה רחוק מאוד מהחוזה שלהם, ואז עולה השאלה המשפטית – מה התוקף של החוזה? וגם פה נכנסות אי אלו דילמות והמינוחים מאוד חשובים”.

“אם מדובר בהקפאה בסך הכל של כמה חודשים, אז אין עדיין כח עליון וסיכול החוזה. אך ליגה שהודיעה שהיא למעשה התבטלה, יש פה סיכול חוזה. מבחינה משפטית נכון שהחוזה תקף, אבל אי אפשר לקיים אותו”.

שמואל פרנקל וניר אלון (איציק בלניצקי)שמואל פרנקל וניר אלון (איציק בלניצקי)

איך אתה רואה את המצב שנוצר?
“תראה, דעתי היא שכל עוד הקבוצות מורות לשחקנים להתאמן ואומרת להן מה לעשות במסגרת הקבוצתית, החוזה תקף וצריך לשלם אותו. לדוגמא הליגה הלאומית בכדורסל שנסגרה לחלוטין, שם השחקנים הישראלים שעומדים בקריטריונים יוכלו לפנות לביטוח לאומי, ומנגד, יתרת החוזה שתחסר להם בכיס מאוד תהיה תלויה באיגוד הרלוונטי, כדורגל, כדורסל, כדוריד, ומאוד תהיה תלויה בפיצוי, אם ינתן ממשרד הספורט”.

“הקבוצה מצידה אומרת אני בונה על הכנסות, על שידורים, ואני לא מקבלת כסף. יכול לבוא משרד הספורט ולהגיד ‘אני בסוף המשבר מקצה סכום מסוים לתיקון הליקויים’. אם הקבוצה תקבל כסף מהמדינה, השחקנים יוכלו להגיד: ‘אתם קיבלתם כסף, עכשיו תבואו תפצו אותנו’ ותשלימו לנו את יתרת החוזה’, אבל זה מצב קשה מאוד”.

בגלל המצב הפוליטי?
“אין כרגע למעשה משרד ספורט כי אנחנו במעין ממשלת מעבר, וכל הבטחה שאתה מקבל היא אמנם טובה ונחמדה, אבל לא פותרת לשחקנים את הבעיה. הם לא יכולים להגיד שהם מקבלים הצעה טובה שהם רוצים לקחת. אני יכול לספר לך שהיו שחקנים אמריקאיים מלגית העל בכדורסל שכבר אמרו לקבוצות שהם מוותרים על יתרת החוזה ופשוט רוצים לנסוע הביתה”.

עורך הדין יהב ארגמן (נעם מורנו)עורך הדין יהב ארגמן (נעם מורנו)

אבל זה רלוונטי רק לזרים.
“תראה, שחקן זר לא יכול לקבל בכלל אבטלה, חל”ת לא רלוונטי לזרים. הוא יכול להישאר פה אבל זה לא רלוונטי. צריך להבין עוד נקודה – הוצאת שחקן לחופשה ללא תשלום, הוא יכול ללכת ולחתום בליגה אחרת. אם הליגה האוסטרלית לצורך העניין פעילה, ברגע שהתרת לו את החוזה, הוא יכול חופשי ללכת לשחק, ואז עולות שאלות נוספות, למשל, האם החוזה שלו חוזר להיות תקף בעונה הבאה? מדובר פה באירוע גדול”.

האם הנושא הוא בעייתי ספציפית בכדורסל או בכל ענפי הספורט?
“אני קיבלתי פניות החל משבת בבוקר בכל ענף, אפילו בכדוריד, הנושא פוגע בכולם. חלק מהקבוצות משאירות את זה בכוונה בחוסר ודאות כי הן לא רוצות לשלם. חלק מהקבוצות מבינות שיש לשחקנים התחייבויות וכן משלמות”.

גם ניקח את הליגה הלאומית שלמעשה הוחלט על סיומה, האם בחודש הבא השחקנים כבר לא יקבלו שכר?
“אין עדיין החלטה משפטית. אני ציפיתי שהיועץ המשפטי של איגוד הכדורסל יתערב בנושא. אני מצפה לשמוע מהבקרה התקציבית של איגוד הכדורסל. יבוא מחר שחקן ויגיד ‘החוזה שלי הובטח בבטוחות, לא שולם לי במלואו, תביאו לי את הכסף’. מה תגיד הבקרה? זאת בעיה. אין פה שום הנחיה ולא ברור מה יקרה עם כל מי שצריך לקבל משכורת בחודש הבא, אנשים עם משפחות והתחייבויות”.

“אם אתה ישראלי, יגידו לך ללכת לביטוח הלאומי. אבל כמה זמן זה ייקח? אולי זה ייקח חודשיים? אולי ארבעה? ואם אתה הולך וחותם אבטלה, בסמכות המדינה לשלוח אותך לעבודה שהיא מצאה לך. הם יכולים להגיד פתאום לספורטאי ‘מצאתי לך עבודה במועצה מקומית גזר בתור מנקה’, מה הוא אמור לעשות?”

דריל מונרו (שחר גרוס)דריל מונרו (שחר גרוס)

אני מבין שכדי לצאת לחל”ת, אתה חייב להסכים לכך בכתב לא?
“אי אפשר לכפות עליך, אבל אם מישהו לא רוצה אותך בתור עובד הוא יכול לפטר אותך. בספורט מדובר בעניין אחר, כיוון ששוב, חוזי העבודה הם לתקופה קצובה לכן אתה לא יכול לפטר אותם”.

אז איפה הזכות של הקבוצות בעצם להוציא שחקנים לחל”ת?
“הזכות מגיעה מטענת הסיכול. הקבוצות אומרות שהחוזה לא יכול לההתקיים לא בגלל הפרה שלהן או של השחקן, אלא בגלל סיבה של כח עליון שכפה עליהן את סיכול החוזה. במצב שהחוזה לא סוכל על ידי אחד מהצדדים, אי אפשר להגיד ‘אתה אשם, תשלם לו’”.

מה אתה למעשה הולך לדרוש עבור השחקנים?
“אני יכול להגיד שאני מייעץ גם לקבוצות במצב הזה. לשחקנים יש את פתרון החל”ת, אבל לזרים עדיין אין תשובה בנושא. יש עוד בעיה אגב, אם שחקן עובד בעבודה נוספת, וזה קורה הרבה בכדוריד, הוא לא זכאי לאבטלה בכל מקרה”.

עומר אצילי וזלאטן שחוביץ' (נעם מורנו)עומר אצילי וזלאטן שחוביץ' (נעם מורנו)

“בסוף, אין מנוס מהידברות, איו מנוס מלהבהיר את הכוונות. אני מצפה שמשרד הספורט ייתן הנחיה גורפת, שהשחקנים ידעו אם יש פיצוי בסוף האירוע והם ידעו שיש להם תקווה לקבל את הפרש השכר. צריכה להיות פה גם מעורבות של מנכ”ל הביטוח הלאומי, שיבוא ויגיד שזאת אוכלוסיה שנאשר להם אבטלה באופן מיידי, וגם לא נשלח אותם למקומות שונים בתור מחפשי עבודה”.

“יתרה מזאת, הם צריכים להגיד שכל מי שנפלט מקבוצה והוא ישראלי, בין אם הוא עומד בתקופת ההכשרה ובין אם לא, יהיה זכאי לאבטלה, ואז גם מתאזרחים ייכנסו לעניין. לגבי זרים אין מה לעשות. אני המלצתי לאיגוד השחקנים לפנות למקבילים שלהם באירופה, ולהבין אם שם מצאו פיתרון אחר”.

מירי רגב (חגי מיכאלי)מירי רגב (חגי מיכאלי)

והזרים לא יכולים לתבוע?
“זה בדיוק מה שהם יעשו, ילכו לתבוע ב-CAS. יש להם קייס, ומי שמכריע יכול לטעון ‘זה שמדינת ישראל החליטה, זה לא מחייב את פיב”א’. אני מזכיר לך את מקרה הפועל ת”א שבית המשפט המחוזי הכריז על הקפאת הליכים, ופיפ”א אמרה זה לא מעניין אותי, אתם צריכים לעמוד בחוזים, מדובר במערכת שיפוטית אחרת לחלוטין”.

“בגלל זה בדיוק יהיה מעניין לדעת כיצד פיפ”א ופיב”א יתייחסו לנושא הזה. אני חושב שמשרד הספורט חייב לשתף פעולה ולעשות עבודה מקדימה כדי לנסות ולהבין בדיוק איפה אנחנו עומדים, ולקבל החלטה גורפת לכל הענפים”.

איזו החלטה היית מצפה לראות?
“כמו שאמרתי, לשתף פעולה עם ביטוח לאומי כדי להבטיח שכל הישראלים זכאים לאבטלה באופן מיידי, תשלום ראשון ישולם תוך חודש. עוד אמירה שהייתי מצפה לראות ממשרד הספורט, זה שהחוזים לא מבוטלים, ככל שיינתן פיצוי לקבוצות או למשרדי הספורט או לאיגודים בגין האירוע הזה, זה יחולק וישולם לשחקנים כחלק מהחוזה. יכול להיות שהפיצוי לא ישלים את מלוא החוזה, אבל השחקן לפחות ידע שעשו מקסימום והוא קיבל מקסימום”.

מה העצה הכי טובה שלך לספורטאים במצב שנוצר?
“העצה הכי טובה שלי עבורם היא לא לחתום על שום דבר שהם לא מבינים, להתייעץ. יש ארגון שחקנים כמעט לכל דבר, יש משמעות לגודל ולכוח. שחקן בודד שילך ויטען יהיה לו הרבה יותר קשה ממי שמגיע עם כח מאחוריו. אני שב וקורא למשרד הספורט לעמוד ולהגיב ולעשות ולשתף פעולה כדי לפתור את המצב הזה”.

אסור לפספס
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
נגןהרגע המביך שהשאיר את לוקה דונצ'יץ' בהלם
הרגע המביך שהשאיר את לוקה דונצ'יץ' בהלם
נגןויניסיוס הפרנזטור של פפסי בפרסומת חדשה
ויניסיוס הפרנזטור של פפסי בפרסומת חדשה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */