יום ראשון, 19.05.2024 שעה 01:10

עלו על המסלול: אימפריית המרתון של ישראל

זה מטורף: הגברים ניפצו את השיא הלאומי 6 פעמים בשנה וחצי, רק 3 רצות פעילות מקדימות את סלפטר בתוצאות הטובות בכל הזמנים. בדרך למדליה אולימפית?

|
ספורט (מערכת ONE)
ספורט (מערכת ONE)

שיא ישראל, שיא מסלול ומקום ראשון במרתון טוקיו. ההישג שקבעה אתמול (ראשון) האתלטית הישראלית לונה סלפטר עם זמן של 2:17:45 שעות הוא אחד מהגדולים בתולדות הענף הישראלי, שהפך בשקט-בשקט לאימפריית מרתון.

סלפטר קיזזה מהשיא הישראלי לא פחות משתי דקות ושנייה אחת, והתקדמה באופן משמעותי לעבר הטופ העולמי. למעשה, כבר עכשיו אפשר לומר כי היא בהחלט חלק ממנו, הרי שהתוצאה שלה היא השישית בטיבה בכל הזמנים במרחק של 42.2 ק”מ.  

סלפטר. גם בטוקיו (איגוד האתלטיקה)סלפטר. גם בטוקיו (איגוד האתלטיקה)

כמה מתוך שש המרתוניסטיות הללו הן עדיין פעילות? רק שלוש רצות. כן, רק שלוש רצות פעילות נמצאות לפניה בדירוג העולמי: בריגיט קוזגיי, הקנייתית שמדורגת בתור המרתוניסטית הראשונה שקבעה שיא עולם של 2:14:04 שעות. אחריה יש את רות צ’פנגטיץ’, אלופת העולם הקנייתית מדוחא, שבשיאה סיימה אחרי 2:17:07 שעות. ובנוסף אליהן, גם וורקנש דג’פה האתיופית שרשמה תוצאה של 2:17:41 שעות עדיין פעילה.

ומה קורה מאחוריה? לשם ההשוואה בין סלפטר לבין יתר המתחרות שלה בעולם, ב-2018 אף אחת לא סיימה מרתון עם תוצאה שהגיעה מתחת ל-2:18 שעות. ב-2017 ירדו מתחת לזמן הזה רק מארי קייטאני, שעשתה תוצאה יותר מהירה מזו של סלפטר, וטירונש דיבאבה, שהפסידה לישראלית במרתון האחרון. כמו כן, ב-2019 רק שלוש מרתוניסטיות ירדו מ-2:18.  

סלפטר ובעלה דן. הישג אדיר (איגוד האתלטיקה)סלפטר ובעלה דן. הישג אדיר (איגוד האתלטיקה)

גרף השיפור של סלפטר מוכיח כי היא נמצאת בהתקדמות גדולה. ב-2018 היא ניצחה במרתון פירנצה עם שיא ישראלי חדש של 2:24:17 שעות, שלמעשה הביא לשיפור של יותר מ-11 דקות לשיא הקודם של ילנה דולינין. שנה אחר כך, עשתה תוצאה של 2:19:46 שעות במרתון פראג שנחשבה בזמנו לתוצאה ה-24 בטיבה בכל הזמנים. אלא שאז היא נעצרה קצת, אחרי שלא הצליחה לסיים את ריצת המרתון באליפות העולם בדוחא בגלל תנאי החום הקיצוניים ואחרי שהתקשתה מאוד גם במרתון פרנקפורט בו היא סיימה בזמן של 2:23:11 שעות. אלא שכעת, כאמור, סלפטר חזרה לעצמה והגיעה לתוצאה של 2:17:45 שעות. גרף השיפור נמשך.

מעבר לזה, סלפטר שברה אתמול שיא מסלול בריצה איכותית מאוד מסדרת המייג’ור. המרתון בטוקיו נחשב לאחד מששת המרתונים הכי יוקרתיים והכי גדולים בעולם, יחד עם ברלין, לונדון, בוסטון, שיקגו וניו יורק. בגלל שהיא מתברגת בטופ העולמי ממש בשיאו של הקמפיין האולימפי הנוכחי, כחמישה חודשים לפני המשחקים האולימפיים, אין ספק כי לונה סלפטר הופכת כעת למועמדת ברורה למדליה אולימפית.  

טבלת כל הזמנים (איגוד האתלטיקה)טבלת כל הזמנים (איגוד האתלטיקה)

סלפטר נמצאת בחוד החנית של המרתוניסטים הישראלים, אבל בתקופה האחרונה גם הגברים מוכיחים גרף שיפור, אחרי שהתפוצצו במרתון סביליה. לפני כשבוע, מארו טפרי, גירמה אמרה ואיימרו עלמיה ירדו ביחד מ-2:08 שעות בריצה הארוכה. כזכור, שיאן ישראל סיים ראשון מבין הישראלים הבכירים במרתון המהיר בספרד וקבע 2:07:20 שעות, כך שקיצץ 49 שניות משיאו הקודם, כאשר אמרה הגיע תשע שניות אחריו וגם עלמיה רץ מהר יותר מהשיא הישראלי הקודם.

למעשה, שלושתם ביחד הקדימו את התוצאה של השיא הלאומי והפתיעו מאוד. לשם ההשוואה, בשנה האחרונה לאף מדינה בעולם, חוץ מקניה ואתיופיה שנחשבות למובילות בתחום, לא היו שלושה רצים שירדו מזמן של 2:08 שעות במרתון.  

טפרי. הפתעה טובה (שחר גרוס)טפרי. הפתעה טובה (שחר גרוס)

אבל אם לומר את האמת, לתוצאות המטורפות שלהם יש חשיבות בעיקר בזירה המקומית. במשך כ-15 שנה אף אתלט ישראלי לא הצליח לנפץ את שיא ישראל של היילה סטאין שעמד על 2:14:21 שעות. אלא שבשנה וחצי האחרונות, השיא הישראלי נשבר לא פחות משש פעמים (!). באוגוסט 2018 מארו טפרי קבע 2:13:00, בדצמבר 2018 גירמה אמרה הקדים אותו עם 2:12:37, בפברואר 2019 טפרי שוב נטל את ההובלה עם 2:10:11, במאי 2019 אמרה סיים בזמן של 2:09:54, באוקטובר 2019 טפרי עשה 2:08:08, וכאמור, לפני כשבוע טפרי שיפר את השיא הלאומי עם 2:07:20.

כן, אחרי כ-15 שנה של שקט - פתאום, בתוך כשנה וחצי, השיא הלאומי במרתון לגברים נחתך בלא פחות מ-7 דקות, וזה תהליך מרשים מאוד. 

הוא מרשים בעיקר גם כי נכון לעכשיו יש לא פחות מחמישה רצים ישראלים שירדו ממחסום ה-2:10 שעות במרתון, כך שהשיא הישראלי שנקבע רק לפני כשנה הוא כבר ממש לא רלוונטי כיום לענף הישראלי, שמתקדם ומתפתח בצעדי ענק.

בקיץ הקרוב המרתוניסטים הישראלים ינסו לעשות כל מה שהם יכולים כדי להשיג מקום על הפודיום בסאפורו, שם תתקיים ריצת המרתון האולימפית, אם כי כרגע נדמה שמבין כולם רק לונה סלפטר באמת יכולה להתקרב לאזור המדליות. טקס המדליות, אגב, ככל הנראה יתקיים באצטדיון האולימפי ויהיה חלק מטקס הנעילה של המשחקים האולימפיים. אם זה אכן יקרה, ייתכן והמשלחת הישראלית תקבל סיום מתוק מאוד להופעה שלה במשחקים האולימפיים.

אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */