יום רביעי, 15.05.2024 שעה 15:53

ניצחון גדול לנשים, שיתוקצבו ב-2019 כמו הגברים

המאבק לקבלת זכויות שוות בבג"צ הוליד ניצחון לשנת התקציב הנוכחית, כאשר בהמשך תהיה בחינה מחודשת בכל הנוגע לחלוקת הכספים של משרד התרבות והספורט

|
שמעון מימון (הדר אקריש)
שמעון מימון (הדר אקריש)

דרמה גדולה בכל חלוקת הכספים של משרד הספורט לשנת 2019, וכן יהיה לכך השלכות גם על 2020, זאת בעקבות תביעת בג”צ שהגיש חבר הנהלת ההתאחדות לכדורגל, שמעון מימון, יחד עם ארגון השחקנים נגד חלוקת הכספים, כספי הספורט, לנשים.

המדינה באמצעות משרד התרבות והספורט הודיעו היום לבית המשפט העליון למעשה שהם מאמצים את בקשת בית המשפט, ומתכוונים להשוות את מה שמקבלים הגברים בליגות העליונות לקבוצות הנשים. בהודעה לבית המשפט של עורכת הדין, ערין ספדי-עטילה, האמונה על ענייני בג”צ בפרקליטות המדינה, ציינה כי “בשנת התקציב הנוכחית, 2019,  הוראת התקציב לאמות המידה הכלליות, תבוטל ויחלו על קבוצות ספורט הנשים אמות המידה החלים על קבוצות ספורט לגברים. בהתאם לעמדה זו, שהתגבשה בעקבות העתירה, תצטרך ועדת התמיכות המשותפת לערוך חלוקה מחודשת של כספי התמיכה לשנה זו בכל ענפי הספורט הקבוצתיים הן בהתאם לאמות המידה הכלליות והן בהתאם לאמות המידה לקבוצות הנשים (היהודיות)”. 

אשרת עיני וקארין סנדל (נעם מורנו)אשרת עיני וקארין סנדל (נעם מורנו)

עוד מציינת עו”ד ספדי-עטילה, כי עמדה זו תקפה אך ורק ביחס לשנת התקציב 2020 ומתייחסת לתמיכה במצבם הנוכחי. “באשר למבחני התמיכה ל-2020, בכוונת המשרד התרבות והספורט לערוך תיקון לאמות המידה הכלליות אשר יתקן את סעיף 21 וישקף את העמדה המקצועית הנהוגה לפי שנים ולפיה קבלת הניקוד המרבי מותנית בקיום של לפחות שלוש רמות לגברים ולנשים כאחד”. 

בהודעה של המדינה מצורפת גם טבלה של כל ההקצבות שקבוצות מקבלות כיום בפועל  ופורט שם מהי התמיכה החדשה ומהי הישנה. המסקנה היא כי קבוצות הגברים ייפגעו מכך כאשר לדוגמה: קבוצת בני יהודה שקיבלה בתמיכה לפי המודל הישן 161,341 ש”ח, במודל החדש תקבל 154,575 ש”ח. מכבי חיפה שקיבלה 161,345, לא תקבל כלום במודל החדש. הפועל רמת גן שקיבלה 80,673, תקבל כעת 77,287 בחדש. גם מכבי אחי נצרת שקיבלה 116,975 ש”ח, לא תקבל כלום.

אשרת עיני (הדר אקריש)אשרת עיני (הדר אקריש)

עוד דוגמאות: קבוצת הכדור מים של הפועל גבעת חיים שקיבלה במודל הישן 14,824 ש”ח, תקבל בחדש 37,777 ש”ח. בכדוריד מכבי ראשל”צ בוגרות קיבלה במודל הישן 34,924 ובמודל החדש 120,886 ש”ח. 

על פי הודעת פרקליטות המדינה, בעקבות ביטול המבחנים המפלים, תקבל כל קבוצה בליגת העל לנשים בכדורגל בשבועות הקרובים תוספת של כ-150-200 אלף ש”ח. אשרת עיני, שחקנית נבחרת ישראל לשעבר וממובילות המאבק, אמרה: “זו יריית הפתיחה למרוץ לעבר השינוי הנדרש. צריך לשנות את הגישה ולפתח את כדורגל הנשים בעזרת תקציבים עודפים, חשיפה גדולה יותר, מתקנים ראויים ושינוי בניהול”.

עו”ד אורי כהנא, ממשרד כבירי נבו קידר בלום, המייצג את הקבוצות בעתירה לבג”צ, אמר: “מדובר בהחלטה תקדימית, אנחנו רוצים להודות לבג”צ על התערבותו שהובילה לשינוי. בית המשפט העליון הוכיח ולא בפעם הראשונה, שהוא סוכן השינוי המשפטי החשוב ביותר בחזית המאבק הפמיניסטי”.

שמעון מימון, יו"ר ועדת הנשים בהתאחדות לכדורגל אמר בתגובה להחלטה: “אני מודה למנהל הספורט שנהג בהגינות וביושר ואישרו את ההקצבה לשנת 2019 במלואם למרות שלא נתבקשו על ידי בית המשפט, וכן הקבוצות מודות להתאחדות לכדורגל וליו״ר היוצא, משה שינו זוארץ, שעמדו לצד הקבוצות ונאבקו למענם”.

מימון הוא למעשה זה שכתב את העתירה ועשה את כל העבודה השחורה לבדו, ואף שילם מכיסו את אגרת בית המשפט בסך 8,204 ש”ח שאף אחד לא רצה לעזור לו במימונה, כשרק בשלב מאוחר יותר הצטרף אליו ותמך בו בעניין התצהיר לבית המשפט יו”ר ההתאחדות לשעבר משה שינו זוארץ, לאחר שהבין את הצדק שעומד מאחורי המהלך החשוב. מאותו השלב זוארץ היה לצידו ובשלב מאוחר יותר קפצו גורמים נוספים על העגלה.

עו״ד אופיר רונן, המייצג את ארגון שחקני ושחקניות הכדורגל, בירך בשם הארגון על הודעת המדינה: “כעת בעקבות הודעת המדינה, יהיה ניתן לפתוח את ליגות כדורגל הנשים בעונה הנוכחית”.

כמו כן , עו״ד רונן הוסיף ואמר כי ארגון שחקני ושחקניות הכדורגל יפעל שבעונות המשחקים 2020 ואילך התקציבים לליגות הנשים יהיו גדולים יותר וכי הקריטריונים של התקציבים לשנים הבאות יקבעו על בסיס שיווני במטרה לעודד את צמיחת ענף הכדורגל נשים בארץ.

אסור לפספס
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
נגןהרגע המביך שהשאיר את לוקה דונצ'יץ' בהלם
הרגע המביך שהשאיר את לוקה דונצ'יץ' בהלם
נגןויניסיוס הפרנזטור של פפסי בפרסומת חדשה
ויניסיוס הפרנזטור של פפסי בפרסומת חדשה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */