יום שבת, 18.05.2024 שעה 19:53
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
7625-6733מכבי ת"א1
6824-6933מכבי חיפה2
6129-5333הפועל ב"ש3
5344-4533הפועל חיפה4
4339-3633מכבי בני ריינה5
4041-3233בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
4339-3833הפועל ירושלים1
3956-4332מכבי פ"ת2
3745-2933מ.ס אשדוד3
3648-2832הפועל חדרה4
3539-4432בית"ר ירושלים5
3547-3332מכבי נתניה6
3051-3432הפועל ת"א7
2448-2432הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • בני סכנין
  • שבת, 18/05, 20:30
  • מכבי חיפה
  • מכבי ת"א
  • שבת, 18/05, 20:30
  • הפועל ב"ש
  • מכבי בני ריינה
  • שבת, 18/05, 20:30
  • הפועל חיפה

דרוש ניהול ספורטיבי: איביץ' והסגל צריכים סיוע

מאמן מכבי ת"א לא יכול להיות השוטר הטוב והרע, זה תסריט שתמיד מתפוצץ. אחד המנהיגים חייב לגשר והצד המקצועי זועק: זקוקים לחלוץ. ניתוח מצב האלופה

|
שחקני מכבי ת
שחקני מכבי ת"א ו-ולדימיר איביץ' (מערכת ONE)

1. יום חמישי האחרון לא היה יום רגיל עבור מכבי תל אביב – להפסיד לסודובה באצטדיון בנתניה במשחק הראשון של סיבוב המוקדמות השלישי של הליגה האירופית, ועוד שבוע לאחר האכזבה הגדולה נגד קלוז'. אלופת המדינה נראתה כל כך רע שאי אפשר כבר היה להתעלם מכך או להחביא את העובדה הזו.

זה לא היה משחק סתמי במחנה אימון בהולנד, זה לא מפגש כפול נגד אלופת רומניה או משחק שלא מעניין אף אחד שנצבע בתואר "אלוף האלופים" שגם את היכולת בו אפשר להחליק. זה היה מפגש מול קבוצה שלא עשתה שום דבר על הדשא והצליחה לצאת עם ניצחון 1:2 במשחק חוץ קריטי. זה היה משחק שהוא שתי תוצאות התיקו נגד מ.ס. אשדוד בעונה של ג'ורדי קרויף, רק עם תוצאת סיום גרועה עוד יותר. 

איביץ׳: חייבים להתעורר כמה שיותר מהר

המתיחות שיצאה אל האור כמה שעות לאחר מכן בין ולדימיר איביץ' לשחקנים בקבוצה, הייתה חלק מההסבר למתרחש. האווירה הלא טובה בקריית שלום משפיעה על כר הדשא ועובדתית, בשבע השנים האחרונות, כאשר הדינמיקה בין המאמן והשחקנים לא הייתה טובה, את התוצאות לכך ראו במכבי ת"א על הדשא. אממה, בחמש מתוך שבע השנים האלה, לצהובים הייתה דמות שתפקידה היה לזהות את המקרים האלה, להיכנס אל התפר ולתקן. 

האליפות של העונה שעברה הייתה היסטורית, שוברת שיאים, והיא גם הייתה הפלטפורמה לפתח יהירות גדולה. במקום בו היו זקוקים הצהובים להבין שעכשיו זהו הרגע לתת דחיפה נוספת ולהרים את מכבי ת"א עוד שתי מדרגות מעלה, הקיץ האחרון היה הסתפקות בקיים. זו הייתה הטעות הראשונה. כל כך לא אופייני למערכת של מיץ' גולדהאר להסתפק במה שכבר פה והביא הצלחה. כל כך לא מתכתב עם האמירות של הבעלים בעצמו במשחק ההכתרה של המועדון. פשוט לא ברור איך מכבי ת"א נפלה למלכודת הזאת. נפלה? נכנסה אליה בזרועות פתוחות.

מיץ' גולדהאר עם צלחת האליפות, הדיבורים באותו יום שונים בתחליט ממה שקרה בפועל (רדאד ג'בארה)מיץ' גולדהאר עם צלחת האליפות, הדיבורים באותו יום שונים בתחליט ממה שקרה בפועל (רדאד ג'בארה)

2. שחקני כדורגל מרגישים יותר מדי בנוח כשהם יודעים שהמקום שלהם על הדשא מובטח. אפשר לדבר רבות על הרוטציות של העונה שעברה, אך למכבי ת"א היו בסופו של דבר הרכבים די ברורים. כן, איביץ' שיחק איתם, עשה פה שני שינויים, פה שלושה, אבל ברוב המשחקים השלד היה ידוע. בטח במשחקים המשמעותיים יותר, נגד היריבות הגדולות, מול הקבוצות שאיביץ' חשב והגדיר כמסוכנות. 

הבעיה הגדולה של מכבי ת"א הייתה שהיא נתנה לפער 31 הנקודות לסנוור אותה. בחגיגות האליפות הצהירו בן מנספורד ואיביץ' כי 90% מהסגל ימשיך, זה אומר שהם מראש כיוונו לעבר שניים עד שלושה שינויים בקיץ. המאמן אף אמר באופן ברור: "אני רוצה חלוץ ואם שחקן אחד יימכר או יעזוב, ארצה שיגיע שחקן אחר במקומו". זאת אמרת, מלכתחילה, כשהצהובים הכינו את הסגל לעונה הקרובה, עוד תוך כדי העונה שעברה - הרעיון המנחה היה לשמור על הקיים ולהוסיף לו שוער חדש וחלוץ חדש. 

בן מנספורד ביציע (חגי מיכאלי)בן מנספורד ביציע (חגי מיכאלי)

התוצאה כפי שנראתה על הדשא בשלושת המשחקים האחרונים - אין רענון, אין חשש, אין רעב. זו לא מכבי ת"א שבאה לטרוף את המשחקים בשלבי המוקדמות באירופה. זו מכבי ת"א שהייתה בטוחה שהיא תקבל מולה התנגדות זהה לזו שהיא חוותה בעונה לפני כן. אבל המומנטום של העונה שעברה נשאר אי שם ב-0:4 בטרנר מול הפועל באר שבע ואיתו גם קצב המשחק והכושר. כן, חודשיים הם הרבה בכדורגל וכשאתה מכניס פנימה תכנון והכנה לקויים (ופה האשמה היא על מי שמנהלים את הקבוצה ועד לשחקנים עצמם שנראים לא בכושר בכלל), הם יכולים להפוך לחודשיים מהותיים מדי. 

3. רענון של סגל דווקא אחרי אליפות הוא דבר מתבקש, תשאלו כל מאמן מצליח ותשמעו ממנו את המשפט הזה. אבל גם אם במכבי ת"א החליטו ללכת על פורמט אחר, של שמירה על הקיים ותוספות נקודתיות, איך מישהו במועדון הרשה לעצמו להתחיל את העונה הזו ללא חלוץ '9' חדש? "אתם שוכחים שהצענו מיליון אירו על חלוץ מהליגה ההולנדית שהיה אמור לבוא לפה ולהיות שובר שוויון במשחקים באירופה, אבל המשא ומתן עם הקבוצה שלו לא צלח, זה קורה", ניסו להסביר במכבי ת"א עוד לאחר ההדחה מול קלוז' איך הדבר שזעק יותר מכל - לא טופל. אבל כל הכבוד לאדריאן דלמאו הספרדי, יש בחו"ל מספיק חלוץ שעולים מיליון אירו. לתלות הכל בכך שלא הצליחו להביא את הסוס היחיד שהימרו עליו רק ממחיש כמה ההתנהלות הייתה שגויה. 

אז ניק בלקמן הגיע והניסיון למכור אותו כ"חיזוק שיוסיף עוד אופציות בין שלל שחקני ההתקפה המגוונים שלנו", התברר כ...ניחשתם נכון, יח"צ לא מחמיא. בשלושת המשחקים בהם שותף, איביץ' הציב את בלקמן בכנפיים. הסרבי לא עיוור, הוא רואה אימונים וגם הוא מבין שבמצב הנוכחי אלו העמדות בהן החלוץ מרגיש יותר נוח, או שהוא פשוט לא מראה משהו שמצדיק להרכיב אותו בשפיץ לפני איתי שכטר. אפילו לא לפני צ'יקו אופואדו. הרי זה היה התרגול בשבוע החולף - שכטר או צ'יקו. אף לא פעם אחת בלקמן. משמע - מכבי ת"א שזעקה שהיא חייבת חלוץ סקורר חדש זר, העמדה היחידה שהיא רצתה לרענן, ירתה לעצמה ברגל. 

ניק בלקמן מאוכזב (רדאד ג'בארה)ניק בלקמן מאוכזב (רדאד ג'בארה)

4. כשכל אלה מתרחשים, מגיע איביץ' ועושה מהלך לא נכון מבחינתו. לכנס את כל קריית שלום כדי להודיע מול כולם שהוא קונס את דור מיכה, זהו צעד שגוי. יש דרך לטפל בכל שחקן ושחקן ואם שחקן עבר עבירת משמעת לא צריכה להיות שום בעיה עם הדרישה לקנוס אותו, אבל פה בדיוק העניין - זהו ממש לא התפקיד שצריך לקחת על עצמו המאמן. שחקנים תמיד צריכים לאהוב את המאמן שלהם ולהילחם עבורו. לא סתם במכבי ת"א הבינו ב-2011 שהם עושים משהו לא נכון ושהם צריכים להביא דמות שתגן על המאמן, אך גם תבין את השחקנים. קוראים לזה מנהל ספורטיבי, אבל אליפות ב-31 נקודות הפרש, בלי מנהל ספורטיבי בפועל, גורמת גם לאנשים הכי נבונים שדרכו בקריית שלום - לטעות. 

איביץ' לא יכול להיות השוטר הטוב והשוטר הרע. הוא לא יכול לתת בראש עם המקל, ולנסות להמתיק עם הגזר. זה פשוט לא עובד. המועדון, כמדיניות, צריך תמיד שהמאמן יהיה השוטר הטוב. את תפקיד השוטר הרע יש לשמור לדמות אחרת. בכל פעם שמכבי ת"א ניסתה לעשות את זה, היא כשלה. בין אם לפני עידן ג'ורדי קרויף ובין אם בעונה בה ההולנדי בעצמו ירד אל הקווים. הכבוד הגדול שהיה בין איביץ' לשחקנים שלו בעונה שעברה היה תולדה של הצלחה על הדשא. השחקנים התחברו אליו, אל דרישותיו, אל האימונים, והם קיבלו את הבעיטה בתחת דרך החברים שלהם. אבל, כשהם נכנסו בקיץ אל אזור הנוחות, כפי שתיאר איביץ' בעצמו לאחר ההפסד לסודובה, לא היה מי שיוציא אותם משם. 

ולדימיר איביץ', לא יכול לשחק את השוטר הטוב והרע (חגי מיכאלי)ולדימיר איביץ', לא יכול לשחק את השוטר הטוב והרע (חגי מיכאלי)

בהיעדר שינוי מקצועי בסגל שיבוא וידחוף אותם ויחדיר בהם את הרעב מחדש, איביץ', שהבין את הטעות באי הרענון אחרי מחנה האימון הראשון, גילה שהוא בבעיה קשה וניסה לעשות את הזעזוע בדרכים שלו. אז הוא התחיל לנאום באוזני שחקניו שהם לא טובים, שהם נינוחים מדי, שהם שאננים, שהם בדרך לעונה קשה ואז התווספה לכך התקרית עם מיכה והטיפול הלא נכון בה ופתאום יש משבר בחדר ההלבשה בקריית שלום ועל הדשא הוא צועק החוצה. איביץ' לא היה צריך להיות מי שמטפל בזה, כמו שלא היה צריך לתת לו להפוך את כל קריית שלום ולהחליף צוות רפואי שלם. פשוט כי זה לא תפקידו. הוא צריך להתרכז בעבודה על הדשא, באימונים ובמשחקים, את שאר הדברים כמו קודמיו, היה עליו להשאיר למנהל הספורטיבי של המועדון. אבל אין כזה במכבי ת"א. 

5. עכשיו חייבים הצהובים לתקן את השגיאות. למזלם, יש להם זמן. סודובה לא יריבה שאמורה לנצח פעמיים את מכבי ת"א. האלופה יכולה בהחלט לצאת לליטא ולנצח 0:2 ולהמשיך את העונה האירופית שלה. אבל היא חייבת להבין כמה דברים. א' - בהיעדר מנהל ספורטיבי, בן מנספורד וברק יצחקי חייבים לתקן את מה שנשבר. להפוך עולמות כדי לסדר את העניין הזה באופן מיידי. ב' - איביץ' יצטרך לזעזע לא במילים, אלא במעשים. האימונים יצטרכו להשתנות ואף אחד לא יופתע אם ההרכב ביום חמישי יעבור מהפכה. את המסרים שלו יצטרך להעביר דרך תחרות על הדשא. ג' - גם אם הכל יסתיים ביום חמישי הקרוב ומכבי ת"א תודח, יש לה עוד זמן לליגה שהיא בעצמה ארוכה. 

שחקני מכבי ת"א בסיום המשחק, יש זמן לתקן (איציק בלניצקי)שחקני מכבי ת"א בסיום המשחק, יש זמן לתקן (איציק בלניצקי)

למכבי ת"א יש שחקנים שהיא יכולה למכור וגם רוצים לעזוב. יש לה את היכולת לעשות גם כיום 3-4 שינויים בסגל השחקנים. היא יכולה וחייבת להביא חלוץ חדש, 9 אמיתי, ואם זה אומר לשחרר כמה שחקני התקפה, היא צריכה לעשות את זה. יש עוד דבר אחד שהיא חייבת שיקרה, כי עם כל הכבוד למנספורד ויצחקי, השינוי על הדשא יבוא קודם כל - רק דרך השחקנים. מכבי ת"א חייבת שהדמויות הדומיננטיות בחדר ההלבשה יהיו מגויסות לטובת הצלחת המערכת. היא צריכה את שרן ייני אבל אולי יותר ממנו אפילו, היא צריכה את אבי ריקן ואיתי שכטר. היא צריכה את השחקנים האלה שעברו דברים בכדורגל, שחוו חדרי הלבשה רעים וטובים ומאמנים פוליטיקאים לצד מאמנים שהתרכזו רק בעבודה קשה. היא צריכה אותם כדי שיידעו לדבר ולפשר, לפתור את הבעיות. 

הרי איביץ' לא אדם רע. גם אם שגה בדרך הטיפול שלו במשבר. בסוף, הוא ראה משהו מתרחש לנגד עיניו. הוא ראה סגל שלא שמר על עצמו מספיק טוב, שלא נמצא בכושר ושכנראה מרגיש יותר מדי בנוח. בסוף הוא הרי לא שונא את השחקנים האלה. להפך. אפשר היה לראות אותו מתייסר כשדיבר על המשחק האחרון ועל המצב של החניכים שלו. הוא אוהב אותם, הוא הרי היה זה שביקש להשאיר את כולם. כל מה שקרה לו לא בא ממקום של לפגוע או להתנכל לשחקן כזה או אחר. פשוט מדובר בניהול לא נכון של סיטואציה. 

ג'ורדי קרויף, מכבי צריכה לחזור למקורות (נעם מורנו)ג'ורדי קרויף, מכבי צריכה לחזור למקורות (נעם מורנו)

אז אין מנהל ספורטיבי, אבל יש בחדר ההלבשה הצהוב מספיק שחקנים שבהחלט יכולים להיכנס לתפקיד הזה לאחר הפרישה שלהם ואולי לטובת המועדון הצהוב והעונה שרק החלה, ייכנסו אליו כבר עכשיו ויסיימו את המתיחויות והמחלוקות. ייכנסו לחדר ויפתרו את הבעיות. זה יהיה צעד ראשון לעבר תיקון הליקויים על הדשא. את השאר, שישאירו למנספורד ויצחקי. אחרי קיץ לקוי בגזרת החיזוק, למזלם כאמור, יש עוד חודש שלם לתקן, לרענן, ולהגיע במצב אחר לגמרי אל הליגה. אולי גם אל פלייאוף הליגה האירופית. 

אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */