יום שישי, 17.05.2024 שעה 10:55
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
7625-6733מכבי ת"א1
6824-6933מכבי חיפה2
6129-5333הפועל ב"ש3
5344-4533הפועל חיפה4
4339-3633מכבי בני ריינה5
4041-3233בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
4336-3732הפועל ירושלים1
3956-4332מכבי פ"ת2
3648-2832הפועל חדרה3
3539-4432בית"ר ירושלים4
3547-3332מכבי נתניה5
3444-2632מ.ס אשדוד6
3051-3432הפועל ת"א7
2448-2432הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • הפועל חיפה
  • 2 - 1
  • בני סכנין
  • הפועל ב"ש
  • 1 - 2
  • מכבי בני ריינה
  • מכבי חיפה
  • 1 - 0
  • מכבי ת"א
  • הפועל חדרה
  • שבת, 18/05, 18:00
  • הפועל ת"א
  • מ.ס אשדוד
  • שבת, 18/05, 18:00
  • הפועל ירושלים
  • הפועל פ"ת
  • ראשון, 19/05, 20:00
  • מכבי נתניה
  • בית"ר ירושלים
  • שני, 20/05, 20:00
  • מכבי פ"ת

חשיפה: תנאי השכר החדשים של שופטי הכדורגל

השבוע נחתם ההסכם הקיבוצי בין ההתאחדות להסתדרות - וכעת פרטיו נחשפים לראשונה ב-ONE. כמה כסף יקבל שופט בליגה, מהו שכר הבסיס, ומה יקרה אם יאחר?

|
פפיר, גרינפלד, לייבה ובן אברהם (מערכת ONE)
פפיר, גרינפלד, לייבה ובן אברהם (מערכת ONE)

בתחילת השבוע הודיעו ההתאחדות לכדורגל וההסתדרות הלאומית על חתימת הסכם קיבוצי היסטורי שנועד להסדיר את מעמדם של שופטי הכדורגל, ובזכותו הם יקבלו תוספות שכר, שדרוג בתקציבי הרווחה ותנאים נוספים. הצדדים הכריזו כי מדובר בהסכם שבא לשפר את מעמדם ולתקן את המעוות - וכעת ONE חושף לראשונה את פרטי ההסכם במלואם ואת תנאי השכר החדשים שיהיו לשופטים בארבע השנים הקרובות.

לפי ההסכם, תנאי השכר שיהיו לשופטים נקבעו כך ששופט שניהל משחק בליגת העל החל מעונת 2019/2020 יקבל מעתה ל-90 דקות סכום של 2,950 ש"ח ולמשחק בליגה הלאומית כל שופט יזכה לתשלום של 1,554 ש"ח, בעוד ששופט רביעי בליגת העל יקבל 1,024 ש"ח למשחק ובלאומית 309 ש"ח למשחק. שופט VAR ראשי, לעומת זאת, יזכה לתשלום של 1,475 ש"ח.

צפו באלון יפת בראיון פרישה מיוחד לONE

יחד עם זאת, כל שופט מרכזי שישפוט בליגת הנוער, ליגת העל לנשים או בליגה א' יזכה לתשלום של 330 ש"ח בלבד, כאשר בליגות הנמוכות הסכומים יהיו נמוכים יותר ויגיעו עד ל-235 ש"ח למשחק בליגה ב' ול-200 ש"ח למשחק בליגה ג'. מי שינהל משחק בליגות הנערים יקבל 140 ש"ח למשחק ובליגות הילדים התשלום ינוע בין 95 ל-105 ש"ח סך הכול. 

עוזרי השופט יקבלו על כל משחק בליגת העל תשלום של 1,475 ש"ח ועל משחק בלאומית הם יזכו לשכר של 754 ש"ח, בעוד שעוזר שופט VAR ייצא מכל משחק עם 738 ש"ח נוספים בכיס. אלא שהסכומים של העוזרים בליגות הנמוכות יעמדו רק על 270 ש"ח לליגה א', 200 ש"ח לליגה ב' ו-115 ש"ח בלבד לליגה ג'. חוץ מזה, כל משחק שעוזר שופט יעביר בליגת הנשים הראשונה ובליגת העל לנוער יעניקו לו 270 ש"ח, אך בליגות הנערים והילדים התשלום ינוע בין 90 ל-110 ש"ח בלבד.

אלון יפת (עמרי שטיין)אלון יפת (עמרי שטיין)

במשחקי גביע המדינה, לפי הנאמר בהסכם, "שכר השיפוט עד שלב שמינית הגמר יהיה בהתאם לדרג השופט". משמינית הגמר ואילך, "שכר השיפוט שישולם לצוות השיפוט יהיה שכר השיפוט המשולם במשחקי ליגת העל". כלומר, 2,950 ש"ח לשופט ראשי ו-1,475 ש"ח לקוון.

במשחקי אימון, אגב, כל עובד "יהיה זכאי לשכר שיפוט המשולם לשופט או לעוזר שופט, לפי העניין, בליגה בדרג אחד נמוך יותר מדרג השיפוט הרגיל של השופט", כך ששופט מליגת העל יקבל תשלום כאילו ניהל משחק בליגה הלאומית. אלא שלצד זאת נכתב: "אולם אם משחק האימון יהיה בדרג נמוך יותר מדרג השיפוט הרגיל של השופט, שכר השיפוט יהיה לפי שכר השיפוט המשולם לשופט או לעוזר השופט, לפני העניין, בליגה בדרג אחד נמוך יותר מדרג הליגה בה התקיים משחק האימון", כך ששופט מליגת העל שינהל משחק אימון בין שתי קבוצות מהלאומית אמור יהיה לקבל שכר כמו של שופט מליגה א', 330 ש"ח.

רונית תירוש (רדאד ג'בארה)רונית תירוש (רדאד ג'בארה)

בנוסף, בהקשר הזה נכתב בהסכם כי "שיוך משחק אימון לדרג מסוים ייעשה בהתאם לליגה אליה משויכת הקבוצה אשר הזמינה את משחק האימון". כלומר, שופט מסגל ליגת העל יכול לנהל משחק אימון בין קבוצה מליגה א' לקבוצה מליגה לאומית, אך אם הקבוצה המזמינה היא מהליגה הנמוכה יותר - גם הסכום יהיה נמוך יותר בצורה משמעותית, ולא בטוח שהשופטים באמת יאהבו זאת.

מעבר לתשלומים על המשחקים שינהלו, לפי ההסכם החדש כל שופט שיהיה בסגל ליגת העל והלאומית יקבל משכורת בסיס קבועה בסך של 1,457 ש"ח ברוטו "שתהווה תמורה סופית ומוחלטת בגין כל פעילות נלוות של שופטים אלה במסגרת ההתאחדות, לרבות אימונים, השתתפות בכנסים והשתלמויות, הגעה לשיחות מקצועיות, הופעה בבתי הדין של ההתאחדות, הדרכות, פעילות בקהילה וכיוצא בזה".

אוראל גרינפלד (איציק בלניצקי)אוראל גרינפלד (איציק בלניצקי)

עוזר שופט, אגב, יקבל רק 350 ש"ח ברוטו לחודש ולמשך עשרה חודשים בלבד, מאוגוסט עד למאי, וזאת "על מנת להבטיח שישתתף בכנס קיץ, בכנס חורף ובהשתלמות מקצועית שתהיה אחת לחודש מספטמבר ועד למאי, ואליהן הוא יהיה מחויב להגיע". השתתפות חלקית, אגב, לא תזכה את עוזרי השופט בתשלום הזה. גם אם אותו עוזר שופט ייעדר ויציג אישור מחלה כחוק, על פי ההסכם הוא "יוזמן לכנס מקצועי אחר באותו החודש, ואם ישתתף בו יקבל את שכר הפעילות בגין אותו החודש".

יש לציין, כי גם פעילות הסמכה ל-VAR תהיה בתשלום. בנוסף לכך, מעתה כל שופט שיוזמן לדיון בבית הדין המשמעתי - למעט שופט המשתייך לסגל הבכיר - יקבל החזר הוצאות בסך של 200 ש"ח והחזר דמי נסיעות לאותו היום בו התקיים הדיון.

שחקני הפועל ב"ש עם שלום בן אברהם (מרטין גוטדאמק)שחקני הפועל ב"ש עם שלום בן אברהם (מרטין גוטדאמק)

לא פעם השופטים התלוננו על המרחקים שהם נאלצים לעבור ועל השעות הרבות שהם נאלצים לבלות מחוץ לבית. אלא שכעת, בעקבות ההסכם הזה, שופט שישובץ למשחק שרחוק ממקום מגוריו ב-100 ק"מ או יותר לכל כיוון על פי מרחק הנסיעה, יהיה זכאי לדמי אש"ל של 79.9 ש"ח. מי שלא שייך לסגל הבכיר וישובץ למשחק שמרוחק ב-75 ק"מ ומעלה לכל כיוון, יזכה באש"ל של 35 ש"ח - והם ישולמו גם במקרה שבו המשחק לא התקיים אבל השופט כבר יצא לדרכו.

בהסכם אף נכתב בין היתר כי "עובד אשר שובץ לשיפוט במשחק ולא התייצב למשחק בשעה המתאימה לפי תקנוני איגוד השופטים (אלא אם קיבל מראש את אישור ההתאחדות על כך), לא יהיה זכאי לשכר השיפוט". כמו כן, "עובד לא יהיה זכאי לתשלום שכר שיפוט בגין משחק אליו שובץ ואשר הודע לו על ביטולו עד השעה 20:00 יום לפני תחילת המשחק, גם במקרה שבו הודע לעובד על ביטול שיבוצו במשחק".

ארז פפיר (רדאד ג'בארה)ארז פפיר (רדאד ג'בארה)

ומה יקרה אם המשחק בוטל או הסתיים לפני הזמן? לפי החוזה, "תעריף דמי השיפוט למשחק שלא הגיע לסיומו יהיה מלא, אלא אם תחליט הוועדה המקצועית הארצית אחרת". ואם חלילה יבוטל משחק בגלל תנאי חום או גשם קיצוניים, "תעריף דמי השיפוט למשחק שלא נערך כתוצאה ממזג אוויר יהיה 50% מתעריף דרג השיפוט", כך שהשופט לא יינזק מזה.

מעבר לכך, ההסתדרות הסדירה את תנאי העסקתם של השופטים כך שמעתה הם יזכו לחופשה שנתית בתשלום, כאשר לצורך חישוב חלקיות המשרה יילקחו בחשבון שעות העבודה הבאות: "כל משחק בליגת העל והלאומית יהיה שווה ל-4 שעות עבודה, בליגה א' ו-ב' ל-3.5 שעות ובליגה אחרת 2.25 שעות. כל מבקר יקבל על פי חישוב של 2.5 שעות עבודה לכל משחק בו ביצע ביקורת". כמו כן, סוכם כי "לעוזרי שופטים בסגל הבכיר יילקחו בחשבון 4 שעות בחודש ולשופטים בסגל הבכיר 16 שעות בחודש בגין השתלמויות והשתתפות בכנסים". בנוסף, הם יהיו זכאים לחופשת מחלה, דמי הבראה, ביטוח פנסיוני ופיצויי פיטורים.

אוראל גרינפלד מצביע על הנקודה הלבנה (מרטין גוטדאמק)אוראל גרינפלד מצביע על הנקודה הלבנה (מרטין גוטדאמק)

גם למבקרים עודכנו תנאי השכר. כל מבקר שופטים שיגיע למשחק בליגת העל יקבל 380 ש"ח, בלאומית הסכום יעמוד על 333 ש"ח, בליגות א' ו-ב' התשלום יעמוד על 185 ש"ח למשחק, בנוער ובנערים הוא יזכה ל-165 ש"ח ובילדים ל-100 ש"ח בלבד. יש לציין, כי "מבקר בתקופת הכשרה יקבל מחצית משכר הביקורת המשולם למבקר על פי דרג המשחק אליו שובץ בתוספת תשלום נסיעות".

ההסכם בין הצדדים אמור להתחיל לפעול כאמור כבר מהעונה הקרובה והוא יהיה למשך ארבע שנים, אך פרטיו המלאים עדיין לא הגיעו לידיעת השופטים משום שהוא עדיין צריך לעבור את אישור הנהלת ההתאחדות לכדורגל בחודש הבא. בכל אופן תעריפי השכר שנקבעו יחולו כבר מה-1 באפריל 2019, כך שהשופטים יקבלו את הכסף באופן רטרואקטיבי.

ארז פפיר (רדאד ג'בארה)ארז פפיר (רדאד ג'בארה)

ההסתדרות התחייבה שלא להתערב בהחלטות מקצועיות, כולל בעניינים שקשורים לשיבוצים או השתייכות לסגלים, כאשר בינה לבין ההתאחדות ייפתח ערוץ הידברות מיוחד ו"ככל שתעלה טענה להליך בלתי תקין בנושא של עלייה או גריעה מסגל, הנושא ילובן בהסכמה בין היועץ המשפטי של ההתאחדות ליועץ המשפטי של ההסתדרות תוך 21 יום". יחד עם זאת סוכם כי "עובד המועמד לעלייה או לגריעה מסגל על בסיס מקצועי יוכל לקבל לפי בקשתו את המסמכים הבאים: דירוג סופי של הוועד המקצועית של העובד בשלוש השנים האחרונות, דו"חות הביקורת על העובד, ולעובדים בסגל הבכיר בלבד גם פרוטוקול שיחות חתך".

ההתאחדות התחייבה כי לשופטים יוקמו ארבעה מרכזי אימון אזוריים שיעמדו לרשותם, כך ששופטים המשתייכים למחוז מרכז יתאמנו באצטדיון רמת גן, בצפון הם יתאמנו באצטדיון קרית אתא, באזור השרון הם יתאמנו במכון וינגייט ולכל מחוז הדרום הוקצה הבית האדום בבאר שבע.

שלום בן אברהם בהתייעצות עם שופטי הווידאו (רדאד ג'בארה)שלום בן אברהם בהתייעצות עם שופטי הווידאו (רדאד ג'בארה)

כמו כן, ההתאחדות התחייבה להעמיד 60 אלף ש"ח כתקציב שנתי שמיועד לצורכי רווחה לעובדים והחזר הוצאות הוועד, שיחולקו בשווה בין ארבעת האזורים. ההתאחדות אף תעמיד לרשותם של השופטים לפחות 200 כרטיסים למשחקי חצי הגמר הגמר וגמר גביע המדינה, שיהיו אישיים ולא ניתנים להעברה. מנגד, כל עובד יידרש לשלם 200 ש"ח לעונה לפעילויות לרווחת העובדים והחזר הוצאות הוועד, לא כולל דמי חבר חודשיים להסתדרות שינוכו משכרו.

אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */