יום שלישי, 07.05.2024 שעה 07:04
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
7325-6632מכבי ת"א1
6823-6932מכבי חיפה2
5828-5132הפועל ב"ש3
5342-4432הפועל חיפה4
4337-3532מכבי בני ריינה5
3740-3032בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
4036-3431הפועל ירושלים1
3655-3931מכבי פ"ת2
3536-4431בית"ר ירושלים3
3545-3231מכבי נתניה4
3347-2631הפועל חדרה5
3144-2431מ.ס אשדוד6
3049-3431הפועל ת"א7
2444-2331הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • הפועל חיפה
  • חמישי, 09/05, 19:30
  • בני סכנין
  • הפועל ב"ש
  • חמישי, 09/05, 19:30
  • מכבי בני ריינה
  • מכבי חיפה
  • שבת, 11/05, 20:30
  • מכבי ת"א
  • הפועל חדרה
  • שבת, 18/05, 00:00
  • הפועל ת"א
  • הפועל פ"ת
  • שבת, 18/05, 00:00
  • מכבי נתניה
  • בית"ר ירושלים
  • שבת, 18/05, 00:00
  • מכבי פ"ת
  • מ.ס אשדוד
  • שבת, 18/05, 00:00
  • הפועל ירושלים

העבר, "הדרבי" והקפטנים: ירושלים מחכה למכבי

מחזיקת הגביע והצהובים ייפגשו הערב ב-21:00 לעוד קרב ענקיות אדיר ו-ONE מתייחס להיסטוריה העשירה, "הדרבי היווני" והבעיה סביב דיברתולומאו ואליהו

|
ליאור אליהו, ג'ון דיברתולומאו (מערכת ONE)
ליאור אליהו, ג'ון דיברתולומאו (מערכת ONE)

לאורך השנים, היריבות העיקשת בין מכבי תל אביב והפועל ירושלים ידעה לא מעט רגעים מרתקים, מותחים, ספורטיביים ומרגשים שהצליחו לגרום לאוהדים ביציעים לאבד את הגרון או לקפוץ מהספה בכל סל וגם לאוהדים בבית שלא מזוהים עם מי מהקבוצות. הערב (ראשון, 21:00) בעוד שני המועדונים נמצאים במומנטום חיובי מבחינתם כל אחד בדרכו, יעשו הכל בכדי להשיג את הניצחון היוקרתי.

1. מה שהיה היה? אם נסתכל אחורה, נראה כי היריבות הזו ללא ספק צבועה בצבע אחד – צהוב בוהק, עם יתרון משמעותי בניצחונות למכבי. המועדון מת”א מחזיקים ב-97 ניצחונות לעומת 23 ניצחונות בלבד של הירושלמים במפגשים בין השתיים לאורך השנים ובאופן די ברור גם במשחקי הבית של האדומים, היתרון הוא לצד הצהוב עם 42 ניצחונות לעומת 16 למארחת. למען האמת, נראה כי מכבי מרגישה די בנוח בבירה, כשרק בשנים האחרונות הצליחה להניף לא פחות משני גביעים בפיס ארנה וזאת בנוסף לניצחון בסיבוב הראשון שלה בחוץ על מי שהיו אז חניכיו דאז של פוטיס קציקאריס, כשמהעבר השני היה זה נבן ספאחיה שהוחלף בתחילת העונה ביאניס ספרופולוס שכבר גבר העונה על היריבה הגדולה.

ספרופולוס: ״שמח שנלחמנו עד הסוף וניצחנו״

על אף שמדובר בכמה חודשים, מאז "זרמו לא מעט מים בנהר" וכעת ניצבת שוב החבורה של ספרופולוס מול זו של עודד קטש, במטרה להשלים עוד ניצחון חוץ, אך הפעם זו תהיה משימה לא פשוטה במיוחד כשתעמוד מולה קבוצה עיקשת שיש גם להזכיר – מחזיקת גביע המדינה הטרייה, בעוד הצהובים כלל לא הגיעו אפילו למעמד חצי הגמר. 

2. בניחוח יווני. כאמור לא יהיה זה המפגש הראשון בין הקבוצות העונה ולא גם לא המפגש הראשון בין המאמנים, מלבד הכושר הנוכחי של שתי הקבוצות ומצב המוכנות בו הן נמצאות לאחרונה תחת שרביטם של שני המאמנים, מדובר אולי בדרבי יווני ביניהם, כאשר האחד מאמן עתיר ניסיון, יווני טהור שמזוהה לאורך כל השנים כמזוהה עם הצבע האודם ואיש ששימש כעוזר מאמן וכמאמן באולימפיאקוס, עד אשר פוטר ומונה לאחר חצי שנה למאמנה של מכבי תל אביב שהצבע האדום אצלה לא מתקבל על הדעת.

עודד קטש (איציק בלניצקי)עודד קטש (איציק בלניצקי)

מן העבר השני, יהיה זה "הנסיך" של הכדורסל הישראלי, שיש לו ניסיון די רב גם כן, על אף גילו הצעיר יותר (44 לעומת 51). במשך השנים כשחקן היה מזוהה בעיקר כמכביסט ובחלוף הזמן עבר לשחק עבור היריבה הגדולה ביוון, פנאתינייקוס, שבמדיה גם נפצע בברכו, פציעה שלמעשה קטעה את קריירת המשחק המרשימה שלו. אם נרצה למצוא קשר נוסף, מאמנה של ירושלים כיום, מאמן באדיקות את הדור הבא למשפחת בלאט, תמיר ואילו מאמנם של הצהובים, הוחלף באותה אולימפיאקוס על ידי אביו של תמיר, דייויד.

בארון התארים של ספרופולוס ניתן יהיה למצוא שתי אליפויות מהליגה היוונית בהן זכה עם הצד האדום של הדרבי היווני. לעומתו, בארון הגביעים של קטש נוכל למצוא יותר תארים, הן כמאמן והן כשחקן, ארבע אליפויות, שלושה גביעים, אליפות יוון אחת ויותר מהכל זכייה יוקרתית ביורוליג על מי שיפגוש הערב שוב מצד יריב, מכבי תל אביב.

יאניס ספרופולוס (שחר גרוס)יאניס ספרופולוס (שחר גרוס)

אז יכול להיות שמצאנו קווי דמיון לדרבי היווני או לפחות פוטנציאל לאחד כזה, אך בואו כולנו נקווה למען הספורט בכלל והענף בפרט, סיום שונה מזה של הדרבי האחרון שהתקיים ממש לפני כחודש (כזכור, פוצץ על ידי אולימפיאקוס ובעיקר מאמנה, בלאט) וכמו כן, נשמח גם לוותר על האווירה המאיימת שקיימת ביציעי הדרבי מעבר לים.

3. כל אחת והקפטן שלה. עונה לא ברורה עוברת על הקפטנים של שתי הקבוצות, מצד אחד ניצב ג'ון דיברתולומאו שנמצא בעונתו השנייה במדים הצהובים וכבר מונה בחצי העונה שעברה לתפקיד המחייב ואילו מן העבר השני עומד ליאור אליהו הוותיק, שאחרי חמש שנים במדי הפועל ירושלים, מונה בתחילת העונה עם פרישתו של יותם הלפרין.

טקס הפרידה מיותם הלפרין (אורן בן חקון)טקס הפרידה מיותם הלפרין (אורן בן חקון)

המתאזרח לא זוכה ליותר מידי קרדיט ממאמנו וזאת על אף שקשה שלא להבחין בשינוי שעושה הגארד בזמן שהוא על הפרקט, כשרק את המשחק האחרון מול באיירן מינכן הצליח לנצח עבור קבוצתו בצורה משכנעת מאוד וזאת מבלי להזכיר את תפוקת הנקודות שלו בליגה, כשהוא מוביל את קלעי הצהובים עם 13.7 נקודות ב-24.6 דקות בממוצע למשחק, לעומת היורוליג שם עומד דיברתולומאו עם 4.3 נקודות בלבד כשהוא זוכה רק ל-9.1 דקות בממוצע. בנוסף, קפטן הצהובים מוביל את הליגה במדד הפלוס-מינוס (217+) ובאחוזי קליעה מהקו (90.6%) ובשמונה מתוך תשעת המחזורים האחרונים קלע בספרות כפולות.

במקרה של אליהו, העונה הזו שצפויה אולי להיות גם האחרונה שלו בקריירה, לא תהיה מהזכורות לטובה במיוחד באופן אישי וזאת מכל מיני סיבות. הפורוורד, אם להגיד את האמת, לא זוכה גם הוא לקרדיט מקטש. אך אם נאמר את האמת, בניגוד ליריבו, הרבה מכך נשען על התפוקה הירודה שלו על הפרקט בעודו מספק 6.1 נקודות בממוצע למשחק כששותף ל-17.9 דקות, כמו כן במשחק האחרון מול נפטונאס בליגת האלופות ראה אליהו ולא בפעם הראשונה העונה את חבריו משחקים אך ורק מהספסל, כשמאזנו בזירה האירופית עומד על 3.6 נקודות ב-12 דקות בממוצע.

ליאור אליהו (אורן בן חקון)ליאור אליהו (אורן בן חקון)

פרמטר נוסף להשוואה בין השניים ניתן לראות במעמד השחקן במועדון, כאשר לפני כחודשיים היה נדמה כי ירושלים בדרך לאבד את הקפטן שלה עוד בטרם סיום העונה, כשהפורוורד הוותיק התעמת עם מאמנו בגין הפיחות בדקות המשחק והושעה לשבועיים כשגם הנפת הגביע כשבועיים לאחר מכן לא עתידה לשנות את הגורל לפיו ייפרד השחקן בתום חוזהו העונה מירושלים.

במקרה של דיברתולומאו המצב מעט שונה, הרבה בשל העובדה כי הגארד אינו מעיד על האכזבה ממעמדו תחת היווני ומקבל את העובדה כי הפך להיות השחקן המוביל של "מכבי ב'" ולמעשה עושה זאת באופן משכנע במיוחד. הישראלי אמריקאי מוערך מאוד במועדון, שם מודעים מן הסתם למצב המקצועי שלו, אך מעידים כי מדובר במנהיג אמיתי שלא מן הנמנע כי יקבל הצעה משודרגת יותר לעונה השלישית שלו בצהוב.

בסיבוב הקודם בין השתיים, הוביל דיברתולומאו את חבריו לניצחון כשקבע שיאי עונה של 22 נקודות (4 מ-8 לשלוש), 7 ריבאונדים ומדד 30 בעוד אליהו הצליח להדהים עם חמש עבירות בארבע דקות בסך הכל, בהן קלע שתי נקודות.
 

אסור לפספס
נגןיפן בהלם: שער נדיר נכבש מיותר מחצי מגרש
יפן בהלם: שער נדיר נכבש מיותר מחצי מגרש
נגןכמה יעלה לכם לילה בחדר עם נוף לאצטדיון?
כמה יעלה לכם לילה בחדר עם נוף לאצטדיון?
נגןהיתרון הגדול בלהיות שכנים של משפחת מסי
היתרון הגדול בלהיות שכנים של משפחת מסי
נגןכמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
כמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */