יום שני, 06.05.2024 שעה 02:18
ליגת ווינר סל 23-24
88%1899-220224מכבי ת"א
75%1971-225124הפועל ת"א
72%2021-211825עירוני רמת גן
62%1903-199524הפועל ירושלים
54%1904-196624הפועל חולון
50%2030-198724עירוני קריית אתא
46%2004-197124בני הרצליה
43%2063-190423הפועל חיפה
39%1874-184223הפועל עפולה
38%2017-196224עירוני נס ציונה
30%1951-175423הפועל אילת
25%2122-198424הפועל ב"ש/דימונה
25%2138-196124הפועל גליל עליון
לוח משחקים
  • עירוני רמת גן
  • 93 - 79
  • הפועל ירושלים
  • הפועל חיפה
  • שני, 06/05, 20:10
  • הפועל ב"ש/דימונה
  • הפועל ת"א
  • שלישי, 07/05, 18:40
  • הפועל חולון
  • הפועל עפולה
  • שלישי, 07/05, 19:00
  • הפועל גליל עליון
  • עירוני נס ציונה
  • שלישי, 07/05, 19:05
  • הפועל אילת

"אין תרבות ספורט וסבלנות, לא מדובר בכישלון"

עמוס פרישמן מסכם בראיון מיוחד ל-ONE את קמפיין המונדובאסקט: "פספוס, צריכים שת"פ עם מכבי בנוגע לנבחרת, אי העפלה לאליפות אירופה? כישלון"

|
עמוס פרישמן (שחר גרוס)
עמוס פרישמן (שחר גרוס)

נבחרת ישראל סיימה אמש (ראשון) בטעם חמוץ את קמפיין מוקדמות המונדובאסקט עם הפסד חוץ חד וכואב בסרביה שמנע ממנה את הכרטיס לאליפות העולם. למרות ההצהרה של איגוד הכדורסל כי המטרה הייתה להגיע לטוקיו 2020 בשל סגלי הנבחרות החסרים, יו”ר הוועדה המקצועית של האיגוד אומר שזו לא הייתה הכוונה מבחינתו. בראיון מיוחד ל-ONE, עמוס פרישמן מסכם קמפיין, מספר על הנקודות הטובות והפחות טובות, שילוב שחקני מכבי תל אביב ומצהיר שפחות מעלייה לאליפות אירופה תהיה כישלון.

לפני הקמפיין, הצהרתם שהמטרה היא לעלות למונדובאסקט 2019, כך לפחות אמרתם מבחינת המטרות.
”כשאומרים הצהרנו, אני כלול בהצהרה הזו? אני שואל ברצינות, כי אני לא זוכר ויש לזה המון משמעויות. אני צריך לעמוד מאחורי הדברים האלה אם אמרתי”.

קטש: "ניתן הכל במשחק הבא"

בסופו של דבר תוך כדי הקמפיין שיניתם יעדים ‘אנחנו מגדלים נבחרת’. יכול להיות שפספסנו הזדמנות? מה קרה ששונתה המדיניות תוך כדי האליפות?
”קודם כל, ההצהרה הראשונה והעיקרית מבחינתי הייתה שאנחנו עושים חילופי משמרות בנבחרת, משחררים את רוב הוותיקים ובונים נבחרת צעירה תוך כדי ניסיון להגיע לאליפות העולם, זו לפחות ההצהרה שלי שאני צריך לעמוד מאחוריה. אני לא שיניתי שום דבר וגם הצהרתי אז שעודד קטש מגיע לארבע שנים כדי שיבנה נבחרת שתהיה מוכנה בפרק הזמן הזה, זו הייתה העמדה שלי אז ונותרה היום”.

“יש פה רק פספוס כי נושא החלונות הוא מאוד מורכב, כי אי אפשר להתכונן לשום קמפיין בצורה רצינית כפי שזה מתנהל כרגע. אבל מצד שני, לנבחרת ישראל יש יתרון מאחר ויש לנו הכי פחות שחקנים ב-NBA או במשחקי יורוליג. אז אני חושב שהמטרה שלנו היא להצליח ולנצח, אבל אני אומר חד משמעית המטרה הייתה קודם כל לעשות חילופי דורות ובמדינה שלנו קשה לעשות את זה. מתי בפעם האחרונה היו חילופי דורות בנבחרת? זו פעם ראשונה שאני זוכר שעושים את זה בנבחרת”.

ליאור אליהו ויותם הלפרין. כבר פינו את מקומם בנבחרת (שחר גרוס)ליאור אליהו ויותם הלפרין. כבר פינו את מקומם בנבחרת (שחר גרוס)

יש ציפיות מהנבחרת להגיע להישגים, כי היא הייתה מאוד הישגית בעבר.
”המבחן של הנבחרת הזו יהיה בהעפלה לאליפות אירופה, אין חוכמות. יהיו שחקנים שרצים כבר שנתיים או יותר ביחד, שחקנים צעירים שיש להם ניסיון בליגה וגם אפילו ביורוליג והם יעברו עוד שנה עד אז, אין ספק שאנחנו נהיה חייבים להעפיל לאליפות אירופה. אם פחות מזה יהיה כישלון? כן”.

מה הדברים הטובים והלא טובים שניקח מהקמפיין הזה?
”אם נסתכל לעומק, יש היום שני שחקני עבר שהיו ברמות הבכירות בנבחרת ישראל והם מוטי דניאל שמנהל את הנבחרת הזו ויש לו השפעה מדהימה ואותי – יו”ר הוועדה המקצועית, שני אנשי מקצוע בתפקידים מאוד חשובים בנבחרת. קיבלנו החלטה והבאנו את עודד (קטש, ג.ל), שיש לו חיבור לצעירים וחי את המשחק הזה. הוא מקדיש מעל ומעבר לנבחרת, אני מלווה בכל אימון ובנסיעות ויש לו מחויבות בלתי רגילה. הוא לקח את הצעד הזה של חילופי הדורות וחוץ מגיא פניני, כל שאר השחקנים צעירים. לא עשיתי בדיקה, אבל ממוצע הגילאים אצלנו הוא 24. יש רק שלושה ותיקים, בקמפיין האחרון היו חסרים לנו שני שחקנים צעירים והם תמיר בלאט ושון דאוסון שנפצע. יש פה בסיס מצוין ואני לא בורח משום אחריות, לוקח הכל עליי, צריך סבלנות”.

נבחרת ישראל בסרביה (איגוד הכדורסל) נבחרת ישראל בסרביה (איגוד הכדורסל)

“התחלנו תהליך והוא יסתיים שהנבחרת תהיה בשלה בעוד כשנה בערך. זה מאוד קשור לתרבות ספורט והתנהלות מול נבחרת. בנבחרת סרביה היה לחץ אטומי ולא צריך להגיד איזו נבחרת זו, מהמחשבה שהיא לא תהיה באליפות העולם, אין סרט כזה. הם באו למשחק אחרון הכי קובע, אחרי כישלון במשחק הקודם והמאמן שלהם נכנס להיכל והיה צריך לראות איך 7,000 אוהדים עמדו על הרגליים וקיבלו אותו. זה משהו שיכול היה לקרות בארץ בסיטואציה הפוכה? זה תרבות ספורט, זה לאהוב את הנבחרת ונותנים לה סבלנות. צריך להסתכל על הדברים הטובים ולא לצאת בכותרות ‘נבחרת ישראל נכשלה ולא העפילה לאליפות העולם’ וזו הגישה שלי”.

מבחינתך לא מדובר בכישלון?
”לא, זה לא כישלון, זה פספוס וזה ההבדל. אני לא בא לשחק משחקים, כי הפעמים שהפסדנו נבעו מחוסר ניסיון של השחקנים בעקבות חילופי הדורות. אני מסכים שבספורט מה שקובע הוא מבחן התוצאה, אין ויכוח. אבל אומר בצורה חד משמעית ותבדקו מה שאמרתי לפני שנה וחצי, זה לא כישלון, ממש לא. אני מסתכל על הדברים החיוביים שקרו פה, אני מסתכל על אליפות אירופה ואם לשם לא נעפיל יהיה מדובר בכישלון”.

פיני גרשון עמירם הלוי עמוס פרישמן ועודד קטש (שחר גרוס)פיני גרשון עמירם הלוי עמוס פרישמן ועודד קטש (שחר גרוס)

איך באה לידי ביטוי ההתנהלות שלך בנבחרת ושל פיני גרשון? מה החלוקה?
”החלוקה היא מאוד ברורה, אנחנו ביחסים מאוד טובים. העבודה שלו היא בנבחרות הצעירות יותר – קדטים, נוער ועתודה ובנבחרת הבוגרת הוא יותר מנטור לצוות המקצועי. יש כימיה טובה בין כולם וכל אחד יודע את הגזרה שלו מצוין. שיתוף הפעולה מצוין ויש עבודה טובה ואני לא מרגיש שום בעיה בהתנהלות, אני מעריך ומכבד את פיני. גם לפני המשחק מול סרביה היה צריך לראות מה המעמד של פיני. אין אחד באולם מהמאמנים או השחקנים שלא הגיע לפרגן או להצטלם ולהיות איתו, הוא עשה הרבה דברים גדולים בכדורסל. אני כיו”ר הוועדה המקצועית, עם ידע כשחקן עבר, התחום המקצועי בידיים טובות ואין מה להתערב ולהפריע, לא הייתה פוליטיקה מאז שהגעתי”.

יש לכם בעיה עם נושא מכבי ת”א והיורוליג. זה רק יילך ויחריף כי בשנה הבאה יהיו יותר משחקים ביורוליג, איך אתה רואה את ההמשך של זה? כי יהיו משחקים שמכבי תשלח שחקנים כאלו ולמשחק אחר שחקנים אחרים. כמה אפשר למשוך את השיטה הזו ומה ההתמודדות איתה?
“אני הראשון שצריך להתמודד עם הסוגיה המסובכת הזו. כל הקמפיין הזה של נבחרות בין חלונות והמלחמה עם היורוליג מוציא את כולם נפסדים. צריך פה להתנהל בצורה חכמה ולאו דווקא תמיד צודקת. מצד אחד נבחרת ישראל היא שלך ושלי באותה מידה, היא לא פרטית שלי. אני רוצה שהטובים ביותר יהיו בה כדי שנצליח. מצד שני אני מבין את מכבי ת”א,  אבל בשביל זה חייבים כל הדרך לעבוד בשיתוף פעולה ולא להיכנס למלחמות. מצד שני, מכבי צריכה להבין שזו זכות גדולה לשחקנים שלה לשחק ולהיות חלק חשוב בנבחרת ישראל. צריכים בכל חלון לעשות את המקסימום כדי שכמה שיותר שחקנים יהיו בקמפיין שלנו. השחקנים לשמחתי בנבחרת ללא יוצא מן הכלל מחכים, מחויבים ומצפים לפעילות של הנבחרת. הם גם מבינים שאם יוצא מצב אז שחקנים של מכבי לא מגיעים, שאגב גם הם רוצים להגיע. צריך להיות חכמים ובשיתוף פעולה, אני לא נלחם על עסק פרטי שלי. הנבחרת היא של כולם”.

יובל זוסמן. בין מכבי ת"א לנבחרת (שחר גרוס)יובל זוסמן. בין מכבי ת"א לנבחרת (שחר גרוס)

מה יהיה עם זה בעתיד?
”לא יודע, אין לי מושג. אני אומר שאנחנו נמשיך ונדרוש ששחקני מכבי ת”א יבואו, אבל גם לא רוצה שזה יקרה בדרך של ועדות משמעת כי זה לא מביא שום דבר. גם מכבי מבינה את זה ורוצה לעזור לנבחרת”.

לגבי דור העתיד, נתתם לדני אבדיה להתחיל לשחק ואוטוטו הוא יגיע ל-NBA ולא לנבחרת ישראל.
“מצד אחד, הלוואי ויגיע וגם זוסמן הלוואי ויהיה ב-NBA וזה שאפו גדול לכדורסל שלנו, אבל מצד שני לכל דבר יש רווח והפסד. אם הם יהיו שם, אז המטרה שלנו תהיה לגדל ולטפח עוד שחקנים. מה לעשות? שלא יגיעו ל-NBA? כולנו רוצים שיהיו שם. אני מאמין שהמחויבות שלהם תמיד תהיה לנבחרת”.

עודד קטש ודני אבדיה (איציק בלניצקי)עודד קטש ודני אבדיה (איציק בלניצקי)

ובעניין המתאזרחים בנבחרת ישראל?
”הנושא הזה נתון לשיקול של המאמן וזה תלוי בכמה גורמים – מי נמצא בכושר טוב באותה התקופה ואיזה שחקנים חסרים לך. אני לא חושב שצריך להתקבע על מתאזרח כזה או אחר, כל הרעיון של הקמפיין הזה הוא שאין לך זמן להכניס שחקנים לכושר וללמד אותם. אתה צריך לבחור את השחקנים בכושר הכי טוב באותה תקופה וגם השחקנים שהצוות המקצועי הולך איתם. לגבי מתאזרח זה תלוי במה חסר לך באותו קמפיין, לא צריך לקבוע שזה או זה יהיה מתאזרח קבוע. אני אומר בצורה חד משמעית שלא התערבתי ולא אתערב למאמן אילו שחקנים עליו לזמן”.

עודד קטש מאמן גם קבוצת ליגה, דבר שלא קורה בכדורגל. האם לדעתך זה בגלל שאין כסף, כי מאמן צריך להתרכז רק בנבחרת. האם בכדורסל זה שונה בגלל המבנה והוא חייב גם לאמן בליגה?
”הדעות לכאן ולכאן. מצד אחד, אי אפשר לקחת מאמן שרק יאמן את הנבחרת במסגרת החלונות לשניים או שלושה משחקים ואחרי זה יש הפסקה. מאמן רעב ורוצה לעבוד, לקחת מאמן שרק יעשה את זה, ממש כמו להוציא מהמשחק, כי כמו שחקן גם הוא צריך להיות בכושר. אני בעד שמאמן יכול וצריך לאמן קבוצה ושאף אחד לא יספר לי סיפורים שבגלל שהוא בקבוצה אז הוא נותן עדיפות לשחקנים מהקבוצה שלו”.

עודד קטש (FIBA) עודד קטש (FIBA)

בטח שמעת את זה הרי.
”זה כל הזמן באוויר וזה שטויות. אני מכיר את עודד ואת הצוות המקצועי וכל מה שעודד רואה לנגד עיניו זה ניצחון, הוא ישר והוא יביא את השחקנים הכי טובים שיעזרו לו לנצח והוא לא יעשה חשבון לשחקן מירושלים או לשחקן אחר. אז הטענה הזו היא קטנונית ולא מקצועית ואני פוסל אותה לחלוטין. לא רואה סיבה שמאמן לא יאמן קבוצה ובמיוחד לנוכח עניין החלונות”.

גיא פניני. בתחילת האליפות היה מחוץ לסגל ואחר כך הוחזר והפך להיות העוגן של הנבחרת, איך אתה רואה את הנושא?
”הוא נכס, פשוט נכס. מה שהוא עושה, מעבר לפן המקצועי, הוא מחבק את הנבחרת ותורם מהידע והניסיון שלו ואני מסיר את הכובע בפניו ולהצדיע לו. הוא רוצה להגיע ולא אתפלא אם גם בשנה הבאה ירצה להיות. אם היה צריך לוותר עליו בהתחלה? אני חושב שלוותר על כל הוותיקים בפעם אחת זה לא אפשרי. נפרדנו מיוגב אוחיון, מיותם הלפרין, ליאור אליהו ולא זוכר מי עוד וזה שיש לנו היום שחקן ותיק ומנוסה אחד כמו פניני זו ברכה”.

גיא פניני בטירוף (איציק בלניצקי)גיא פניני בטירוף (איציק בלניצקי)

המשחקים הביתיים הועברו להיכל קבוצת שלמה אחרי שנים ארוכות בהיכל מנורה מבטחים. האווירה שם יותר ביתית או שאין מספיק קהל כדי למלא היכל של 11 אלף מקומות?
”הנבחרת הרגישה בהיכל קבוצת שלמה יותר טוב ואני גם לא חושב שעדיין בשלב הזה אנחנו מסוגלים למלא היכל של 11 אלף אוהדים, אבל אני חושב שזה יקרה”.

האם הקהל הישראלי הוא מפונק לגבי הנבחרת?
”לא יודע. 3,000 אנשים הגיעו לרוב המשחקים והיה מדהים. יכול להיות שזה בגלל שלא תמיד השחקנים הכי טובים שיחקו ולא הנבחרות הכי אטרקטיביות הגיעו, אבל אני אומר שעוד קצת סבלנות ונמלא גם את היכל מנורה מבטחים”.

אוהדי נבחרת ישראל. לא מגיעים בהמוניהם (איציק בלניצקי)אוהדי נבחרת ישראל. לא מגיעים בהמוניהם (איציק בלניצקי)

נבחרת ישראל בכדורסל לא שווה יותר מ-3,000 אוהדים?
”לדעתי היא שווה בין 5,000 ל-6,000 אוהדים היום. אני חושב שבאחד המשחקים במנורה מבטחים הגיעה הכמות הזו. גם הנבחרת תמלא את ההיכל, עוד קצת סבלנות והנבחרת תתגבש והיא תהיה מדהימה”.

איזו נבחרת תרצה לראות בקמפיין הבא?
”המשך הקו שהתחלנו. שחקנים מחויבים שמתאבדים על כל כדור, שנלחמים ושלוחצים. נבחרת ישראלית טיפוסית כמו שאנחנו יודעים לעשות וכמו שעודד מוביל”.

מה לא אהבת בקמפיין הזה?
“האמת, לא רואה נקודה שלילית שלא אהבתי, בשיא הכנות. יכול להיות שאני לא זוכר הכל, היה משחק או שניים שהתפרקנו לקראת הסוף, אבל כשחקן לשעבר אני מכיר את זה. מעדיף להסתכל על החיובי ויש המון”. 

אסור לפספס
נגןכמה יעלה לכם לילה בחדר עם נוף לאצטדיון?
כמה יעלה לכם לילה בחדר עם נוף לאצטדיון?
נגןהיתרון הגדול בלהיות שכנים של משפחת מסי
היתרון הגדול בלהיות שכנים של משפחת מסי
נגןכמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
כמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
נגןמהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
מהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */