יום שישי, 26.04.2024 שעה 11:18
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6922-6230מכבי ת"א1
6222-6230מכבי חיפה2
5525-4930הפועל ב"ש3
5040-4230הפועל חיפה4
4329-3230מכבי בני ריינה5
3637-2830בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3734-3229הפועל ירושלים1
3341-2529הפועל חדרה2
3353-3529מכבי פ"ת3
3244-3029מכבי נתניה4
3135-3929בית"ר ירושלים5
2744-3229הפועל ת"א6
2744-2329מ.ס אשדוד7
2143-2229הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי בני ריינה
  • שבת, 27/04, 17:00
  • מכבי ת"א
  • הפועל ב"ש
  • שני, 29/04, 20:00
  • בני סכנין
  • הפועל חיפה
  • שני, 29/04, 20:30
  • מכבי חיפה
  • מכבי נתניה
  • שבת, 04/05, 17:00
  • הפועל ת"א
  • הפועל פ"ת
  • שבת, 04/05, 20:00
  • הפועל ירושלים
  • הפועל חדרה
  • שני, 06/05, 20:30
  • מכבי פ"ת
  • בית"ר ירושלים
  • שני, 06/05, 20:30
  • מ.ס אשדוד

מבחן ההתאקלמות והשיטה של מאמן מכבי חיפה

רוטן נחשב לאיש מקצוע טוב, אך בשל התדמית שדבקה בו לא הגיע לאנגליה. השחקנים בירוק לא מתאימים לשיטה שלו, ולאלאך תפקיד משמעותי כדי שהמאמן יצליח

|
פרד רוטן. יעד חדש (רויטרס)
פרד רוטן. יעד חדש (רויטרס)

“היו לי מספר שיחות עם הנק טן קאטה על כדורגל. יחד עם זאת, החלטתי שלא לקחת את ההצעה שלו להיות המנהל המקצועי של הנבחרת, כי בשלב זה של הקריירה שלי אני רוצה להמשיך להיות מאמן ראשי”. כך חשף לפני מספר חודשים מאמנה החדש של מכבי חיפה, פרד רוטן, עת קיבל הצעה להצטרף לנבחרת הולנד, שחוותה כישלונות רבים מאז מונדיאל 2014 בברזיל, בו הצליחה לסיים במקום השלישי.

לפני כשנה, ניסה רוטן להגיע לצ’מפיונשיפ באנגליה כדי להתניע מחדש את הקריירה שלו. הוא היה קרוב מאוד להגיע לרדינג, אך לבסוף זה נפל. “יש לו כדורגל מסודר, הוא איש מקצוע מאוד טוב, אבל הבעיה שלו הייתה שהוא נכנס לקריזות, דעתן מאוד, לא אהוב במיוחד, נכנס לתיקולים עם הבעלים וגם מסיים בכל מקום בצורה רעה”, אמר גורם שהיה מקורב לעסקה שנפלה לבסוף.

רוטן: "בשבילי זה אתגר גדול להיות כאן"

ומנבחרת הולנד (אמנם לא מאמן, אבל עדיין נבחרת גדולה ומפוארת) או קבוצה מוכרת בצ’מפיונשיפ, למאמן המועדון הירוק, שמשנה לשנה רק הולך ודועך והמניות שלו בצניחה, לקבוצת בוגרים שנמצאת בקריסה מקצועית וקרובה יותר לרדת ליגה בישראל מאשר להתחרות על מקום באירופה. אז מי אתה פרד רוטן ומדוע בחרת דווקא במכבי חיפה ולמה הם בחרו בך?

כשחקן, הקריירה של פרדריסיוס ג’ייקובס רוטן, שמו המלא של המאמן החדש בירוק, לא התעלתה לגבהים מרשימים; הוא החל את הקריירה באלברנה שנמצאת במזרח הולנד, שם גדל ושיחק עד גיל 15, אז עבר לטוונטה, הקבוצה היחידה בה שיחק במהלך כל קריירת הבוגרים שלו. במדי טוונטה ערך 307 משחקים וכבש 12 שערים, כאשר בנבחרת הולנד יש לו הופעה אחת לאחר אליפות אירופה ב-1988.

לאחר שפרש מכדורגל ב-1992, הוא החל בקריירת אימון; תחילה במחלקות הנוער של טוונטה, עד שמונה למאמן הקבוצה הבוגרת ב-1999. רוטן לקח את הצ’אנס בשתי ידיים ובעונתו השנייה הוביל את המועדון לזכייה בגביע ההולנדי אחרי ניצחון בפנדלים על פ.ס.וו איינדהובן.

רוטן המשיך לאיינדהובן, שם היה עוזרו של חוס הידינק ובמקביל אימן את קבוצת הנוער של המועדון. הידינק היה אחד מאותם מאמנים שלימדו אותו רבות במהלך הקריירה, אך אחרי שלא הצליח לממש את עצמו, הוא חזר למועדון בו הצליח הכי הרבה בקריירה – טוונטה. “הקריירה שלו נפתחה בצורה מדהימה”, מספר עיתונאי הולנדי. “הוא זכה בתואר בעונה השנייה, הרשים את הידינק והיה נראה שגדל פה מאמן מעולה, אבל למעשה זה היה התואר היחיד שלו מאז והוא די נכשל ברוב המקומות אליהם הגיע, אף על פי שהוא ממש לא מאמן רע, להיפך, הוא מאמן מעולה, אבל משהו קורה לו אחרי הפתיחה”.

רוטן. ינצח על הירוקים (רויטרס)רוטן. ינצח על הירוקים (רויטרס)

בפעם הראשונה שרוטן יצא מהולנד, הוא הגיע לגרמניה לקבוצת הפאר שאלקה 04, אך הוא לא הצליח בגלזנקירשן ופוטר תוך פחות משנה מהמועדון הגרמני, כשהוא רושם כישלון חרוץ. “הוא פשוט לא היה ברמה של שאלקה, הוא היה מאמן חלש מדי וחסר ניסיון לקבוצה כזו גדולה”, הסבירו בגרמניה. המאמן חזר למולדתו כדי לשקם את הקריירה מחדש. ואז הוא קיבל את הצ’אנס של הקריירה שלו – הצעה לאמן את פ.ס.וו איינדהובן.

ב-2009 כאמור הגיע רוטן לקבוצת הפאר ההולנדית, אותה אימן במשך שלוש שנים ולא הצליח להביא לה תואר אחד, על אף שהוא הגיע כדי להחזיר את המועדון לימיו הגדולים ולהיות שוב זולל תארים, אך בניגוד לימיו בשאלקה, הוא לא פוטר וסיים בצמרת. “רוטן לא הסתדר עם חלק מהשחקנים שם, הוא התעקש על שיטת המשחק שלו, לא ידע להתאים את עצמו לשחקנים ובסוף זה היה כישלון מבחינתו כי הוא לא זכה באף תואר”, טוען אותו עיתונאי.

רוטן. רשם כישלון בשאלקה (רויטרס)רוטן. רשם כישלון בשאלקה (רויטרס)

מצד שני, עיתונאי אחר טוען כי דווקא מלבד מספר קטן של שחקנים שלא הסתדרו איתו, דבר שמקובל אצל שחקנים שלא משחקים אצל מאמן, רובם אהבו אותו מאוד, כולל עוזרו, שחקן העבר האגדי, פיליפ קוקו, שלימים הפך למאמן איינדהובן וזכה עמה בשתי אליפויות. “הוא הנחיל את השיטה שלו 4:3:3 כפי שכולנו פה במדינה אוהבים, רוב השחקנים הסתדרו איתו והוא טיפח לא מעט מהם”, סיפרו על רוטן.

אחרי שלא הצליח להביא ולו תואר אחד לקבוצת הפאר ההולנדית, הוא פנה לקלישאה הידועה – ללכת צעד אחורה כדי לעשות שניים קדימה ובחר בוויסטה ארנהיים. אגב, הוא הגיע לשם עוד לפני שמוחמד אלאך, המנהל המקצועי של מכבי חיפה, הגיע למועדון בו שיחקו בעבר דן מורי, חיים מגרלשווילי ושרן ייני.

יעקב שחר ופרד רוטן (האתר הרשמי של מכבי חיפה)יעקב שחר ופרד רוטן (האתר הרשמי של מכבי חיפה)

“בוויטסה הוא שיקם את הקריירה שלו מחדש”, מספרים בהולנד. “הוא הצליח להוביל את הקבוצה, הם שיחקו כדורגל יפה וגם הגיע איתה לאירופה מהמקום הרביעי, אבל הוא לא הסתדר עם הבעלים אחרי שלא קיבל את החיזוק שדרש. הוא איש של עקרונות, אם הוא לא מאמין במשהו, הוא לא יקח אותו. גם אם יגידו לו שמשהו נכון והוא חושב שלא, הוא לא יעשה את זה. הוא יעשה את מה שהוא חושב וייכשל, אבל תמיד ילך בדרך שלו. עקשן”.

“הוא חייב שדברים יתנהלו לפי איך שהוא רוצה ולא להתאים את עצמו. אתה צריך להתאים את עצמך אליו כדי להסתדר איתו. אגב, באחת הפעמים שרתח מזעם כאשר אימן בטוונטה, הוא נסע לבדו הביתה אחרי המשחק מול אייאקס בגביע, בעוד שאר הקבוצה כמובן חזרה עם האוטובוס של המועדון”. איש עקשן כבר אמרנו. דבר שעלול לסבך אותו מאוד בירוק, מקום שהוא יצטרך גם להתאים את עצמו אליו שכן עד לעונה הבאה הוא לא יוכל לשנות יותר מדי את הסגל. אגב, הסכסוך עם הבעלים בוויטסה גם היה אחד הגורמים לכך שלבסוף הוא לא הגיע לרדינג, אחרי שאנשים של צ’לסי, שוויטסה היא קבוצת בת שלה, המליצו “לא לגעת בו”.

"הוא תמיד ילך בדרך שלו, עקשן" (רויטרס)"הוא תמיד ילך בדרך שלו, עקשן" (רויטרס)

אחרי עונה אחת שישב בבית ולמד עוד על כדורגל בעיקר בתיאוריה ופחות במעשי, הוא חזר לעסוק במעשי וקיבל את פיינורד, מועדון פאר נוסף בהולנד, שנתן לו את הצ’אנס אף על פי שלא הצליח לזכות בתואר בקריירה למעט הגביע עם טוונטה בתחילתה ואחרי שלא הצליח להוביל את איינדהובן לתואר אחד לרפואה.

“כשאתה מחוץ לכדורגל במשך שנה, יש לך הרבה זמן לחשוב”, אמר רוטן על התקופה הקשה. “הייתי טרי, הראש היה נקי, ראיתי ערים חדשות ועשיתי דברים שלא הייתי יכול לעשות כשאימנתי. זה נשמע מטורף, אבל אחרי שנה חשבתי שאשתנה. חשבתי שיהיו לי פחות כוחות, שאני אשקיע פחות זמן ואנרגיה, אבל מאז שהגעתי לפיינורד אני מרגיש שאני שוב מזדקן. האימון הוא כמו סם, קשה להפסיק עם זה, ההתמודדות עם שחקנים צעירים, המתח, האקשן, זה מאוד מורכב, אבל אני אוהב את זה”.

פרד רוטן. נראה שקט (עמרי שטיין)פרד רוטן. נראה שקט (עמרי שטיין)

אם באיינדהובן ובטוונטה הוא הסתדר יחסית עם שחקניו, ברוטרדאם העסק היה שונה לחלוטין; רוטן הסתכסך עם השחקנים, תקף אותם לא אחת בתקשורת ואחרי ה-3:0 המשפיל מול זוולה, שוער הקבוצה קנת’ ורמיר החליט שנמאס לו מרוטן ותקף באופן פומבי וחריף את המאמן שלו.

“אני לא רוצה להיות תקיף מדי כי אני עדיין בדופק גבוה ואחרי משחק, אבל אני רותח מזעם”, אמר ורמיר לערוץ הטלוויזיה ההולנדי RTV. “היה קשה לראות את זה. הגענו לכאן עם תקוות שונות ובסוף התפרקנו. זה היה אחד המשחקים הכי גרועים שהייתי שותף להם. זה היה בידיים שלנו לאורך כל העונה, אבל פשוט איבדנו את זה, לא הצלחנו להתקדם. אנחנו משחקים לא נכון בתקופה האחרונה, אנחנו נראים רע מאוד. אני מרגיש שאיבדנו את המאמן שלנו”.

פרד רוטן (שי לוי)פרד רוטן (שי לוי)

“הוא פשוט איבד את זה בפיינורד לקראת סיום העונה”, סיפרו בהולנד. “הוא יצא נגד השחקנים, לא הפסיק לבקר אותם באופן פומבי אחרי הפסדים ובעיקר לא הצליח בקבוצה מבחינה מקצועית. זו הייתה תקופה עגומה מאוד מבחינתו, הכי גרועה שלו בקריירה מאז שהחל לאמן כדורגל. יש לו בעיה בהתנהלות מול הבעלים, הוא מאוד קפריזי וההתנהלות שלו לרוב פוגעת בו”.

“אני לא מבין איך פיינורד מינתה אותו למאמן”, כתב עליו הבלוגר managers united לאחר שרוטן מונה למאמן המועדון מרוטרדם. “פיינורד חולמת על אליפות מאז 1999 ואם מסתכלים על הקריירה שלו, אי אפשר להאמין שהוא יוביל את הקבוצה להצלחה. הוא לא זכה בתארים מלבד הגביע ההולנדי בתחילת הקריירה שלו. לא ברור מדוע בחרו בו להוביל את המועדון העונה. הוא מאמן הולנדי קלאסי, שמשחק התקפי ומקדם את השחקנים, בעיקר הצעירים, אבל לא מעבר לכך. המינוי שלו יסתיים בכישלון”. וכך אכן היה, רוטן פוטר אחרי ה-3:0 לזוולה.

"ההתנהלות שלו לרוב פוגעת בו" (רויטרס)"ההתנהלות שלו לרוב פוגעת בו" (רויטרס)

“הוא קשה מאוד עם השחקנים, הוא מעביד אותם קשה באימונים, פעמיים ביום. הם פשוט מגיעים למשחקים גמורים ושחוקים כי האימונים שלו מאוד סיזיפיים”, טען עיתונאי הולנדי. “אבל הוא מאמין בשיטה הזו. לדעתו, והוא גם אומר את זה בכל פעם ששואלים אותו, שצריך לעבוד קשה באימונים ולעבוד הרבה, פעמיים ביום. לפי התפיסה שלו ככל שמתאמנים יותר זה מבורך, אבל זו לא ערובה להצלחה אימונים קשים, אלא אימונים נכונים. הרבה שחקנים גם נפצעים אצלו בגלל עומס. מבחינתו אם עובדים קשה אז עובדים נכון, אבל זו טעות”.

בפעם השנייה בקריירה שלו, רוטן החליט לצאת ממולדתו וללכת לנסות משהו אחר, שונה. אז הוא חתם באל שבאב מאיחוד האמירויות, אבל גם שם לא הצליח לשרוד יותר מדי ופוטר אחרי פחות משנה. מקום נוסף ממנו פוטר. דבר שהוא מקווה שייעצר בתחנת רכבת חוף הכרמל.

שחקני מכבי חיפה. ממתינים לרוטן (עמרי שטיין)שחקני מכבי חיפה. ממתינים לרוטן (עמרי שטיין)

אז הירוקים מקבלים מאמן הולנדי קלאסי, שדוגל בשיטת 4:3:3 והתחנך על ברכיהם של מאמנים הולנדים דגולים כמו חוס הידינק, אך קשוח מאוד עם השחקנים, אוהב הרבה אימונים וחייב שכולם יתאימו את עצמם אליו ולא הוא אליהם, דבר שיהיה בעייתי מאוד מבחינתו, שכן אין לו בדיוק את השחקנים ל-4:3:3.

“תהיה לו בעיה להנחיל את השיטה שלו”, טוען איציק אהרונוביץ’. “הוא יצטרך לשחק עם שלושה בלמים כמו ב-0:3 על מכבי תל אביב בגביע המדינה. למכבי חיפה אין סגל ל-4:3:3, אבל היום מאמן מודרני צריך לדעת להתאים את עצמו לשיטה ולא להפך. אם הוא יתעקש על השיטה שלו, הוא יהיה בבעיה רצינית”.

"האימון הוא כמו סם, קשה להפסיק" (רויטרס)"האימון הוא כמו סם, קשה להפסיק" (רויטרס)

“מו אלאך יהיה מעורב בשיטת המשחק ובסגנון, אבל הוא לא יתערב בהרכב”, ממשיך אהרונוביץ’. “יענקל’ה נתן לאלאך את הסמכויות המקצועיות ואף אחד לא מתערב לו. הוא נותן לו לעבוד בקצב שלו. הוא הביא את המאמן שהוא רצה מהתחלה, מידיעה. זה מי שהוא רצה ואפילו הסכים לחכות לו כמה חודשים. רוטן לא יתנהל מול יענקל’ה, אלא מול אלאך, שיהיה מעין המתווך ביניהם”.

אלאך, שכעת “עושה ג’ורדי קרויף” ובנה לעצמו כוורת הולנדית מרשימה – מאמן הולנדי, עוזר מאמן הולנדי ומאמן שוערים הולנדי – יצטרך לנווט את הספינה בצורה הטובה ביותר, לדעת למנוע התנגשות של המאמן עם הבעלים יענקל’ה שחר ולהעלות את המועדון על דרך המלך, כפי שהוא היה לפני 7-8 שנים, אז התחילו השנים הרעות של הירוקים.

תחילתו של סיפור אהבה? (עמרי שטיין)תחילתו של סיפור אהבה? (עמרי שטיין)

אז לרוטן היו הבלחות יפות בטוונטה עם זכייה בגביע ובוויטסה כשהגיע למקום הרביעי בליגה ההולנדית ולאירופה, אך מצד שני הוא כשל לחלוטין בשאלקה הגרמנית (43 אחוזי הצלחה בלבד, 16 ניצחונות ב-37 משחקים ופוטר במרץ 2009) ובפיינורד, וגם באיינדהובן נכשל, אבל באופן פחות ניכר מאשר בשני המועדונים הקודמים. האם בכרמל הוא יצליח לשקם את הקריירה? אוהדי מכבי חיפה לבטח מזמזמים כעת את שירו האלמותי של בועז שרעבי – “הלוואי”.

אסור לפספס
נגןשיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
שיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
נגןאוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
אוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
נגןבולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
בולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
נגןהוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
הוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */