יום שישי, 26.04.2024 שעה 03:48
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6922-6230מכבי ת"א1
6222-6230מכבי חיפה2
5525-4930הפועל ב"ש3
5040-4230הפועל חיפה4
4329-3230מכבי בני ריינה5
3637-2830בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3734-3229הפועל ירושלים1
3341-2529הפועל חדרה2
3353-3529מכבי פ"ת3
3244-3029מכבי נתניה4
3135-3929בית"ר ירושלים5
2744-3229הפועל ת"א6
2744-2329מ.ס אשדוד7
2143-2229הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי בני ריינה
  • שבת, 27/04, 17:00
  • מכבי ת"א
  • הפועל ב"ש
  • שני, 29/04, 20:00
  • בני סכנין
  • הפועל חיפה
  • שני, 29/04, 20:30
  • מכבי חיפה
  • מכבי נתניה
  • שבת, 04/05, 17:00
  • הפועל ת"א
  • הפועל פ"ת
  • שבת, 04/05, 20:00
  • הפועל ירושלים
  • הפועל חדרה
  • שני, 06/05, 20:30
  • מכבי פ"ת
  • בית"ר ירושלים
  • שני, 06/05, 20:30
  • מ.ס אשדוד

בארץ הפלאות: הלוחם הברזילאי שבדרך לחיפה

אליסון דוס סנטוס רק פרץ העונה וכבר סגר בחיפה. במלאבס לא ששו להחתימו, רצו לשחררו ונזכרו באיחור. האופי הבעייתי, הגיחה למקסיקו, והפרידה מאבא

|
אליסון דוס סנטוס (מוחמד מוררה)
אליסון דוס סנטוס (מוחמד מוררה)

"אליסון הוא לא בחור שחושב רחוק מדי. הוא רק רוצה לקבל כבוד ולהצליח. הוא לא חושב על אירופה או על איך להתקדם לליגה יותר בכירה, אלא רק רוצה לבנות לעצמו שם במועדון גדול. להשאיר חותם בחיים האלה", על הציטוט הנ"ל חתום חבר לקבוצה של אליסון איירס דוס סנטוס, בלם מכבי פתח תקווה. הברזילאי בן ה-26, שחושב כבר על השארת חותם בעונת 2017/18, בולט בהחלט בעונה הנוכחית, על המגרש ומחוצה לו.

מלבד העונה הנפלאה שלו בליגת העל עם המלאבסים, כאשר הוא הפך לאחד משחקני ההגנה הבולטים בישראל, דוס סנטוס, או פשוט אליסון כפי שקוראים לו בברזיל, אחראי ללא מעט כותרת. חיזורים, הבטחות, מכות, השעיות, קנסות ומלחמת גרסאות אחת גדולה שהולכת ומתחממת בין הבלם לבין מועדונו ובין המלאבסים לבין מכבי חיפה. כעת, אחרי תקופה עמוסה ורוויית אינטריגות עם מכבי פ"ת, שלא בטוח נפסקו, הוא רק רוצה לסיים את העונה להמשיך הלאה. לעלות לכרמל בראש שקט.

"שיחקנו נהדר, היינו יכולים להבקיע יותר"

אחרי שרשם עונה סבירה עם רן בן שמעון אשתקד, ולמרות שהחל לפרוח במערך שלושת הבלמים של המאמן, אף אחד באם המושבות לא ציפה להתקדמות המטאורית של הבלם העונה תחת קובי רפואה. למעשה, בפ"ת כלל לא היו בטוחים לגביו אפילו בעונה החולפת. אלמלא רן בן שמעון ויו"ר מכבי פ"ת אבי לוזון היו מתעקשים לתת לו הזדמנות, אחד המלפפונים החמים בליגת העל כיום כבר היה על המטוס בדרך חזרה לברזיל.

גם בקיץ האחרון קרה דבר דומה, כאשר הכחולים התלבטו האם להשאירו בקבוצה לקראת העונה הנוכחית. בשלב מסוים הנטייה הייתה לשחררו וכבר הובא במקומו מחליף – ברנהרד יאנצ'ק. במקביל, גם הברזילאי היה עם רגל וחצי מחוץ לישראל, כאשר הצעה מבאטה בוריסוב הונחה לפניו. אלא שככל הנראה היה מדובר בסוכנים שניסו להעבירו לבלארוס ומשם לקבוצה רוסית כדי לזכות בנתח גדול יותר של דמי ההעברה. לבסוף, חוק ששת הזרים ושכרו הנמוך יחסית לזר (כ-80 אלף דולר, בעונה שעברה הרוויח 60 אלף), הכריעו. האוסטרי לא הוחתם והברזילאי נשאר לעוד עונה די בלית ברירה, בעוד הדעות לגביו נותרו חלוקות.

אבי לוזון (נעם מורנו)אבי לוזון (נעם מורנו)

אם בתחילת העונה אף אחד בפ"ת לא ניסה להחתימו על חוזה ארוך טווח, אותן דעות השתנו מהר מאוד העונה ובמלאבס הצטערו על כך. כשהציעו לו חוזה לשלוש שנים נוספות תמורת 180 אלף דולר לעונה, זה כבר היה מאוחר מדי. אף אחד במכבי פ"ת לא חשב שזו הולכת להיות עונת הפריצה של השחקן. בדיעבד, הוא השתיק את כולם עם יכולת מרשימה לכל הדעות. יכולת שהובילה להתעניינות מצד הקבוצות הגדולות, בראשן מכבי חיפה, שגם הצליחה לפתות אותו, לא לפני שיצרה סאגה בלתי נגמרת על קו פ"ת–חיפה.

הירוקים לטשו עיניים כבר לקראת חלון ההעברות בינואר, הבלם הסכים עקרונית, אך פ"ת סירבה לבקשת החיפאים וטענה כי הוא קרוב להארכת חוזה. לוזון הציע לו חוזה משודרג, אבל לפתע הבלם לא מיהר לחתום בעקבות הצעות מקבוצות בחו”ל. המלאבסים טענו כי הוא הבטיח בעל פה שאם ישחק בארץ, יישאר בפ"ת. הקרב הוסיף להתחמם, כאשר בפ"ת טוענים כי הבלם שיקר, כשטען שאשתו רוצה לעזוב בכלל את ישראל כי לא התאקלמה בארץ. בתחילת החודש הגיעה נקודת הרתיחה, כאשר דוס סנטוס כבר סיפר לחבריו כי סגר את תנאי במכבי חיפה.

רן בן שמעון (איציק בלניצקי)רן בן שמעון (איציק בלניצקי)

כעת, זועמים במלאבס על המו"מ שניהלו הירוקים עם הבלם, דרך גוסטבו בוקולי, שאף נפגשו מספר פעמים ביחד עם המשפחות. המילה האחרונה בפרשה טרם נאמרה, אך בפ"ת כבר מבינים טוב מאוד: "כנראה כשיש את בוקולי בסביבה, אשתו פתאום מתאקלמת טוב מאוד בישראל. כשישבנו איתו הוא אמר לנו שהוא רוצה לעבור לשחק בחו"ל. כאשר היו לו הצעות מחו"ל, מאפועל ניקוסיה ואוסטריה וינה, והוא דחה אותן, הבנו שהוא לא באמת רוצה לשחק בחו"ל".

ועדיין, רבים מאוהדי הכדורגל הישראלי שלא צפו העונה בחלק גדול ממשחקיה של מכבי פ"ת, מתקשים להבין כיצד בלם כמו דוס סנטוס, שבקיץ האחרון היה עם רגל וחצי מחוץ לקבוצה, הצליח לייצר כל כך הרבה רעש ולגרום לכזאת מלחמה בין שני מועדונים. לשם כך, יש לספר את סיפורו ולהסביר את קפיצת המדרגה המטורפת שביצע העונה.

בוקולי (עמרי שטיין)בוקולי (עמרי שטיין)

"אליסון בעצמו השתנה העונה לטובה, הוא עשה שינוי גדול בחיים", אמרו במכבי פ"ת על דוס סנטוס. "מאז שאשתו הגיעה לארץ הוא החליט שהוא רוצה להשאיר חותם על הקריירה שלו בישראל ולהפוך לשם דבר. כמובן שגם הרצון שלו להשתדרג כלכלית שיחק תפקיד והוא העלה הילוך בכל פרמטר. הוא הרבה יותר מרוכז העונה בכדורגל ועובד הרבה יותר קשה. הוא כבר מכיר היטב את ליגת העל, בעונה שעברה הוא רק למד. הניסיון שלו בישראל דחף אותו קדימה. העונה הוא הבין שיש לו תכונות שבולטות בארץ והוא משתמש בהן".

הלכה למעשה, אליסון רשם העונה 27 הופעות בליגת העל ועזר למכבי פ"ת להיות קבוצת ההגנה השלישית בטיבה בממוצע ספיגות – 0.93 למשחק. בנוסף, הוא רשום על כמעט אלף מסירות מדויקות העונה (989), 129 מאבקי אוויר מוצלחים, 64 תיקולים מוצלחים ו-262 חילוצי כדור.

אליסון דוס סנטוס עובר את ברק יצחקי (נעם מורנו)אליסון דוס סנטוס עובר את ברק יצחקי (נעם מורנו)

מי שהביא אותו למלאבס והציע אותו ללוזון הוא סוכן השחקנים בוריס נורמן, שסיפר ל-ONE: "טסתי לברזיל, ראיתי אותו משחק ליד סאו פאולו. מיד זיהיתי שחקן עם זריזות, מהירות, סיבוב על המקום - תכונות שחסרות לישראלים, וידעתי שהוא יכול להצליח פה. אחרי זה, הסוכן האוקראיני שאני עובד איתו, נסע עוד פעמיים לברזיל כדי לראות אותו. אמרתי ללוזון: ‘יש לי בלם שיכול לפרוח בארץ. התעקשתי שיביא אותו למבחנים, שיראה אם הוא מתאים להם’". והשאר, לאור היכולת שהוא מפגין העונה ובניגוד מוחלט לעונה שעברה, היסטוריה.

"הרבה דברים הפכו אותו לשחקן טוב יותר העונה ביחס לעונה שעברה", הוסיפו במלאבס. "הדבר המרכזי הוא שיתוף הפעולה שלו עם קרלוס קוויאר, שמוסיף המון למשחק שלו בגלל הניסיון הרב שלו בספרד ובאנגליה. הקבוצה כולה השתפרה העונה ועזרה לו לנסוק. רפואה מחזיק אותו 'קצר' ולא מאפשר לאליסון לחרוג מנהלי המועדון".

קרלוס קוויאר עם הכדור (רדאד ג'בארה)קרלוס קוויאר עם הכדור (רדאד ג'בארה)

מלבד העובדה שמדובר ב"אחד הליצנים הכי גדולים של מכבי פ"ת, שחולה על עומר אדם ואייל גולן ונוהג לשיר ולרקוד בחדר ההלבשה", בקבוצה מספרים על שחקן שמוסיף הרבה תחרותיות לכל אימון. אחד כזה שמטריף את חבריו לנצח בכל משחקון. משוגע במובן הטוב של המילה, אך גם במלואה. כך הומחש (לפחות) פעמיים העונה, כאשר הבלם התחצף למאמנו באימון, דבר שעלה לו בארוחה קבוצתית, ולאחרונה, כשהכה את לירוי צעירי באימון, נקנס ב-8,000 ש"ח והושעה.

בלי קשר לאופיו הבעייתי, לבלם מלא הקעקועים היו קשיי הסתגלות ותקשורת חמורים; הוא לא ידע מילה באנגלית, לא הסתדר עם המתורגמן שהצמידו לו, כמו גם עם החברה לטיפול בזרים. בנוסף, החלו הבעיות עם אשתו. אחרי כמה חודשים בישראל אליסון טס לברזיל כדי להתחתן. אשתו, שהשתעממה מאוד בישראל ולא השתלבה, ביקשה להביא את משפחתה לביקור. כדי שיוכלו לארח אותם, הם הועברו לדירה יותר גדולה יותר בשכונת אם המושבות בפ"ת. אך כל זה לא שינה דבר אצל הברזילאי.

אליסון דוס סנטוס (רדאד ג'בארה)אליסון דוס סנטוס (רדאד ג'בארה)

"הייתה לו בעיה שבהתחלה הוא היה ילד בהתנהגות שלו", סיפר עליו אחד מאנשי מכבי פ"ת. "בתוך הרחבה הוא היה מעביר כדור בין הרגליים לשחקנים ועוצר כדור בחזה בשיא הלחץ. בדרך כלל, כשמגיע זר, כתוב לו בתעודת הזהות שהוא בן 22, יודעים שהגיל האמיתי שלו הוא 32. הוא באמת הגיע ילד, בגיל ובהתנהגות". בזאת רק התחילו הבעיות עם דוס סנטוס.

"מדובר בבחור מאוד אימפולסיבי, בעל פתיל קצר. כשלא מסתדר לו משהו, הוא מאבד את זה. על המגרש ומחוצה לו, אין לו אישיות יציבה", הוסיפו על הברזילאי. "לדוגמה, בעונה שעברה ערכנו משחק אימון מול בית"ר כפר סבא. בדקה ה-4 הוא ניסה להעביר שחקן ברחבה שלנו ובגלל זה ספגנו שער. רן העיף אותו ישר החוצה והוא החל למלמל לעצמו בעצבים, בפורטוגזית. בתגובה, רן שלח אותו להתקרר בצד. במחצית השנייה הוא החזיר אותו למשחק ואליסון היה המצטיין. כמו שהוא מתחמם מהר, הוא גם מתקרר באותה מהירות". על אותו משקל, העונה מורה אחר הצליח למצוא שפה משותפת עם הבלם, שלקח את עצמו בידיים וכעת מדבר אנגלית לא רעה בכלל.

מנחם מול דוס סנטוס. בעונה הבאה ככל הנראה ישחקו יחדיו (עמית מצפה)מנחם מול דוס סנטוס. בעונה הבאה ככל הנראה ישחקו יחדיו (עמית מצפה)

"מהרגע שהוא נחת בישראל, הוא השתפר פלאים", סיפר עליו חברו לקבוצה. "בברזיל הוא הבין שהוא חייב להתבלט מעל כולם כדי להצליח כי כולם שם שחקנים טובים, אז הוא ניסה את מזלו כאן והולך לו טוב מאוד". די להתבונן בעברו של אליסון, שגדל בסאו פאולו והחל את הקריירה בגרמיו בראורי, כדי להתחקות אחר הרצון העז שלו להצליח בעולם הכדורגל.

כבר לפני למעלה משנתיים, בדצמבר 2014, הוא היה על סף מעבר לליגה המקסיקנית. דוס סנטוס כבר נחת בקנקון ועבר בדיקות רפואיות כדי לחתום באטלנטה, אבל ברגע האחרון העסקה נפלה מאחר שהוא לא עבר את מבחני הקבוצה בתום שבוע במקסיקו. ארבעה חודשים לאחר הרגע הקשה, הגיע רגע כזה שיכול היה לרסק לאליסון את הקריירה.

אביו, מריו סרג'יו דוס סנטוס, הלך לעולמו לפני שנתיים, באפריל 2015, כשהיה בסך הכל בן 57. אליסון, אחד השחקנים המובילים של אינדפנדיינטה, קיבל את מלוא תשומת הלב מהאוהדים, מחבריו לקבוצה ומהמועדון, שלא השאיר אותו לבד לרגע. כולם ליוו אותו בדרכו האחרונה של אביו, הם היו לצדו ועזרו לו לצאת לדרך חדשה בחיים.

אליסון ושחקני אינדפנדנטה (אינסטגרם)אליסון ושחקני אינדפנדנטה (אינסטגרם)

הרגע הטראגי הגיע כשאליסון קיבל לידיו את הטלפון הסלולרי של אביו, בו היא גילה דבר שריגש אותו בצורה קשה. הבלם בדק את האתר האחרון אליו נכנס אביו לפני שמת ומצא את טבלה הליגה הברזילאית השנייה, אחרי שהתעדכן בתוצאת המשחק של הבלם. בברזיל, כך נכתב, מדובר היה באירוע ששינה את חייו של אליסון, בכך שגם ברגעיו האחרונים אביו תמיד דאג לו והתעניין בביצועיו על כר הדשא. הבלם, שבעצמו חש כאבים עזים בחזה לאחר חזרתו למגרשים בתום תקופת האבל, חזר לשחק והיה אחד המצטיינים על המגרש.

על אף שחלק מהדעות גורסות כי הוא לא יצליח בחיפה או בכל מקום אחר, ללא שיתוף הפעולה המוצלח שלו עם קוויאר ועם שאר חבריו להגנה בפ"ת, יש גם מי שמאמין בברזילאי. "אליסון באמת שחקן טוב ומגיע לו לחתום במועדון גדול שכזה. הדרך שלו היא לחיפה ואאחל לו בהצלחה שם", הוסיף חברו לקבוצה. "הוא יכול להפוך שם לבלם הכי טוב בליגה, בוודאות. יש לו שם את כל התנאים להשתפר עוד יותר. מכבי חיפה היא שם גדול מאוד בשבילו והוא חושב רק עליה כרגע".

אליסון ואביו, סרג'יו מריו דוס סנטוס (אינסטגרם)אליסון ואביו, סרג'יו מריו דוס סנטוס (אינסטגרם)

על פיו, אליסון הוא "לוחם ברזילאי טיפוסי". כזה שאף פעם לא מוותר. אם כך, בעיות ההתנהגות שלו רק לימדו אותו איך להתמודד עם עוד ועוד סיטואציות בחיים, בהם עבר כמעט הכל. אחרי שחווה משברים קשים, נכווה, נעקץ, התאכזב, חווה קשיי הסתגלות והתגבר עליהם במדינה זרה לחלוטין, ובעיקר ביצע קפיצה מקצועית אדירה בקריירה – אליסון מוכן לקפוץ אל השלב הבא. להצליח ולהיות מאושר, כי הוא רוצה להשאיר חותם בכדורגל וכי הוא יודע יותר טוב מכולם שהחיים הם קצרים מדי בשביל להתעסק בטפל.

אסור לפספס
נגןשיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
שיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
נגןאוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
אוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
נגןבולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
בולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
נגןהוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
הוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */