יום ראשון, 05.05.2024 שעה 06:20

פורץ דרך: חסארמה עושה היסטוריה בק"ש

הוא הוביל את הנוער לעונת שיא והפך למאמן הערבי ה-1 בקבוצה יהודית באירופה. שחקן העבר ינצל את ההזדמנות מול ליברץ במוק' הליגה האירופית ב-20:00?

|
חסארמה.
חסארמה. "לא מוכן להפסיד גם באימון" (איתי כהן)

בחודש מאי 2013 הודיע סאלח חסארמה על פרישה ממשחק פעיל. בעלי עירוני קריית שמונה, איזי שירצקי, חשב בהתחלה לייעד לו תפקיד חדש בכדורגל שלנו: סקאוט במגזר הערבי - שעיקרו לאתר כישרונות בגיל צעיר ולהנחית אותם בקרייה.

בינתיים התוכניות השתנו, חסארמה מונה למאמן הנוער, הצליח בתפקידו וברגע שהתפוצץ הרומן עם ברק בכר הוא קיבל את הזדמנות חייו. רגע לפני המפגש של ק"ש מול סלובן ליברץ בסיבוב השלישי של מוקדמות הליגה האירופית הערב (20:00), ONE מביא לכם את כל הפרטים על הערבי הראשון שיאמן קבוצה ישראלית במפעל אירופי.

חסארמה חגג בפברואר האחרון 41, הוא אבא לארבעה ילדים בין הגילאים שנתיים וחצי ל-11. כשחקן, החל את דרכו בקבוצות מהמגזר הערבי, תחילה במקום מגוריו במדי מכבי בענה, לאחר שנתיים עבר להפועל טייבה ומשם לבני סכנין.

איזי שירצקי (משה חרמון)
שירצקי. חשב ליעד לחסארמה תפקיד של סקאוט במגזר הערבי (משה חרמון)
 

ההיסטוריה כמאמן הערבי הראשון בקבוצה יהודית באירופה, היא לא הראשונה מבחינתנו. בשנת 2002 הגיע חסארמה לבני יהודה, שעד אז לא שיחק במדיה שחקן ערבי ורק לאחר תקופה ממושכת הצליח להיקלט במועדון גם מבחינת היחס של האוהדים אליו. בהמשך עבר בהפועל חיפה, רשם קדנציה שניה בסכנין ובשנת 2006 הצטרף לפרויקט של שירצקי בק"ש ומאז הוא בצפון.

לאחר שבע עונות כשחקן בקרייה, החליט סלאח לפרוש בגיל 39. "הוא היה יכול להמשיך לשחק, אבל לא רצה להיות שחקן ספסל ולמשוך עוד שנה-שנתיים, אלא רצה לפרוש כשחקן מוביל ואחרי שזכה עם הקבוצה באליפות מבחינתו אפשר היה לתלות את הנעליים", סיפרו במועדון. אם תשאלו את סאלח מה הסוד לתפקודו המוצלח עד גיל מאוחר יחסית, הוא יסביר שזה נובע מאורח חיים ספורטיבי ותזונה נכונה - אותם היסודות שהוא מנסה להחדיר לחניכיו.

בדומה לשחקנים אחרים במועדון כמו בכר, בני בן זקן ואף ותיקים יותר כמו המנכ"ל כיום יוסי אדרי, חסארמה רכש מקום של כבוד אצל שירצקי והבעלים רצה לשמר אותו במערכת.

כאמור, תחילה חשבו על בניית תפקיד של סקאוט במגזר הערבי על מנת לאתר כישרונות בתחילת דרכם, לממש את הפוטנציאל שלהם, לקדם את הקרייה ואף להכניס סכומים לא מבוטלים ממכירות עתידיות, אך לבסוף הוחלט לשבצו כמאמן קבוצת הנוער. לאחר עונת התאקלמות, בשנה שעברה הוביל חסארמה את הצעירים 'לעונת שיא' כהגדרת שירצקי, מקום שלישי בליגה והעפלה היסטורית לגמר הגביע, שם הפסידו הצפוניים רק בפנדלים להפועל תל אביב.

יוסי אדרי (נעם מורנו)
אדרי. בדומה אליו, חסארמה רכש מקום של כבוד אצל שירצקי (נעם מורנו)
 

"השנתיים של סאלח כאן הן הכי טובות של הנוער בקריית שמונה", אמר גם המנהל המקצועי של קבוצת הנוער, דורון שנפר, "התפיסה השתנתה, לא האימונים והמשחק חשובים, אלא התנהלות ההכנה והמשמעת. סאלח פיתח כאן את כל ההתנהלות מסביב למגרש - עבודה בחדר כושר, הכנה לאימונים ותזונה, שהם מבחינתו הדברים הכי קריטיים".

המאזן של קבוצת הנוער העונה בעונה שעברה כלל 16 ניצחונות, שמונה תוצאות תיקו ושישה הפסדים עם יחס שערים של 34-52. "סאלח בדיוק כמו ברק, בא מהנוער. אבל בניגוד אליו הוא הביא אותנו להישגים והצלחות - גמר גביע ומקום שלישי. אני חושב שסאלח יכול להצליח מאוד", הסביר שירצקי.

מהנתונים האלו קשה ללמוד על ראיית המשחק של חסארמה, אבל שחקנים שאימן בקבוצת הנוער בקרייה סיפרו ל-ONE: "סאלח אוהב קבוצה שכובשת, שמחה ותוססת, אבל במקביל הוא גם לא רוצה לספוג הרבה. הוא ידע לכוון את שחקני ההגנה ולהסביר גם לחלק הקדמי שכדי לצאת קדימה צריך משמעת ואחריות גם מאחור".

שחקן אחר בקבוצת הנוער סיפר: "אם יש דבר שיכול להוציא את סאלח מדעתו זה שמעיפים כדורים קדימה, הוא לא מאמין בזה ולתפיסתו כדורגל צריך לשחק מרגל לרגל בהנעת כדור אחראית".

ק&qout;ש חוגגת (עמית מצפה)
קבוצת הנוער של ק"ש. חסארמה הוביל אותה לעונת שיא (עמית מצפה)
 

במהלך מחנה האימונים שקיימה הקבוצה במירלו ובמשחקי המבחן עוד קודם לכן, הרבה חסארמה לשנות את השלישייה הקדמית בהרכב. דויד מנגה, שנחשב לבאנקר, נפצע והיעדרותו שיבשה את התוכניות. לנוכח חוסר הניסיון של אזוצ'קו אוגו וברונו קוניה, שוקל חסארמה לפתוח מול ליברץ עם עידו אקסברד, שהרשים וגם אחמד עאבד זוכה לעדיפות. עם אוגו וקוניה מבינים בקרייה שצריך סבלנות, בכל זאת מדובר בפוטנציאל גדול שצריך טיפול מיוחד.

בקריית שמונה אולי אין מנהל מקצועי, אך ידוע כי הבעלים איזי שירצקי משמש בפועל כאחד כזה. הוא אוהב להשמיע את דעתו, להכתיב את צורת המשחק וגם בונה את הסגל לרוב על פי השקפתו. לחסארמה עושה רושם שזה לא ממש מפריע: "הוא פתוח לשמוע וללמוד, הוא לא בא ואומר אני מחליט. הוא תמיד מקשיב, לומד ומתייעץ", הסביר שנפר.

הוכחה לכך ניתן לקבל גם במשחק הבית האחרון של הקבוצה בעונה שעברה כשחסארמה כבר קיבל את המינוי העתידי והגיע לצפות במפגש מול הפועל באר שבע. הוא ישב לצד שירצקי והקשיב להערות והארות של הבעלים, הרבה להנהן בראשו ועשה רושם של מישהו שבא ללמוד, להשקיע ולהצליח.

אקסברד, רוצ´ט ומזרחי על ספסל קריית שמונה (עמית מצפה)
אקסברד. הרשים ועשוי לפתוח מול ליברץ (עמית מצפה)
 

אגב, שירצקי מאוד אוהב למנות מאמנים ששיחקו בחולייה האחורית, כך היה עם רן בן שמעון, בכר ועכשיו עם חסארמה, הבעלים מאמין שלהצלחה של השניים הראשונים יש חלק במיקומם על המגרש. היחיד בשש השנים האחרונות שאימן בקרייה ואינו שחקן הגנה היה גילי לנדאו, שסיים את דרכו לאחר כשלושה חודשים.

שנפר בטוח שאיזי עשה את הבחירה הנכונה: "סאלח הוא מקצוען בכל רמ"ח איבריו. איש מקצוע ללא פשרות או הנחות, וינר בנשמתו שגם במשחק אימון פנימי לא מוכן להפסיד. כל מה שקורה לפני ואחרי האימון חשוב לו יותר - הגעה בזמן, בריאות, הקפדה על שעות שינה ובקיצור חיים של ספורטאי אמיתי".

"שתבין, הוא לא שחקן פעיל, אבל כשהיינו בבתי מלון ראיתי אדם שקם בשש בבוקר, עושה ריצה, אוכל ומתנהל כמו ספורטאי פעיל. אם ככה הוא לאחר שפרש, אז איך הוא התנהל בעודו שחקן? הוא מבין שהוא משמש דוגמא ורוצה לחנך את הצעירים", הוסיף שנפר.

שירצקי מצדו משוכנע שלחסארמה יש את מה שצריך כדי להצליח: "אם לא הייתי בטוח ביכולות שלו, לא הייתי לוקח אותו. סאלח זו אישיות חזקה מאוד, יש לו אופי מדהים. אני לא מכיר שחקן עם חיים ספורטיביים כמו שלו והעובדה היא שהוא שיחק עד גיל מאוחר. הוא יודע ומבין כדורגל, בחור ברמה הגבוהה ביותר. אם לא הייתי בטוח שאצליח איתו הוא לא היה כאן".

גילי לנדאו (יוסי ציפקיס)
לנדאו. היחיד שאימן בק"ש בשנים האחרונות ואינו שחקן הגנה (יוסי ציפקיס)
 

אגב, בעודו שחקן בגיל מתקדם, חסארמה הירבה להדגיש את חשיבות השמירה על חיים ספורטיביים, ההכנה לאימונים ומשמעות התזונה. לתפיסתו, אלו הפרמטרים שסייעו לגופו לתפקד ברמות הגבוהות ביותר של הכדורגל הישראלי גם בגיל 39. מבחינת שגרת האימונים סאלח מאמין בשילוב של תרגולים בסיסיים של הנעת כדור, אימוני כושר וכו' יחד עם עבודת סקאוטינג דקדקנית.

"אחרי משחקים היינו עושים אסיפה והיינו רואים קטעים מהמשחק שלנו, מה טוב וצריך לשמר ואיזה דברים צריך לתקן. סאלח מאוד בעניינים וידע לתת לנו המון פרטים על היריבות, חשוב היה לו שנדע הכל לפני שעולים למגרש ובמבחן התוצאה זה הוכיח את עצמו", סיפרו בקבוצת הנוער.

בחודש האימונים של הקבוצה עד כה היה מגוון רחב של פעילויות - אימוני כושר, טקטיקה, על שפת הים, בבריכת שחייה, אימון כדורסל וגם פעילויות גיבוש כגון קיאקים, ערב קריוקי, ערב 'חיים שכאלה' וכו'.

"סלאח מנסה לגעת בכל אחד ואחד באמצעות המגוון, הוא דורש 200 אחוז באימון, אבל יודע גם לתת ימים של חופש. בתוך חודש הוא התחבר מצוין לשחקנים וכולם יודעים שזה והביחד הם הקלף במנצח של הקרייה כבר שנים, אין ספק שזה קיים גם העונה", סיפר שחקן במהלך מחנה האימונים במירלו ל-ONE.

סלאח חסארמה (נעם מורנו)
חסארמה. "הוא מקצוען בכל רמ"ח איבריו" (נעם מורנו)
 

ההחלטה במינויו של חסארמה נבעה גם לאור רצונו של שירצקי לחזור ליסוד שנזנח מעט לאחרונה והוא שיתוף וקידום שחקנים מקבוצת הנוער. בינואר שעבר כשבכר רצה חיזוק שירצקי הפנה אותו לקבוצת הנוער, אך המאמן לא חפץ בכך. הדבר אכזב את הבעלים, שכן גם בכר צמח במחלקת הנוער של המועדון והוא האמין שינהג אחרת.

עכשיו, בטוח הבעלים שחסארמה ידאג לקידום הדור הצעיר במועדון. אוגו צפוי לקבל הרבה קרדיט כשהבעלים מאמין שמדובר "באחד החלוצים הטובים ששיחקו כאן". עדן שמיר שסבל מפציעות חזר לבוגרים, אלי בלילתי שב מהשאלה, ערן אזארד יהפוך לשחקן סגל קבוע בקבוצה הבוגרת ושחקנים נוספים ייבחנו במהלך העונה.

"ק"ש חוזרת להיות קבוצה צעירה, רעבה ותוססת שמשלבת בין שחקני בית לכאלו מבחוץ. הדבר הזה יסייע לחבר את הקהל למועדון וככה נצליח גם להגדיל את מספר האוהדים ביציעים. בשורה התחתונה, עם הכסף במכבי ת"א ובהפועל ב"ש אי אפשר להתמודד, הדרך היחידה זה בפיתוח שחקני בית ושימוש בשחקנים הרעבים להצליח", אמרו בק"ש.

ברק בכר (יניב גונן)
בכר. שירצקי התאכזב מכך שהוא לא חיפש חיזוק בקבוצת הנוער (יניב גונן)
 

אומנם סיפורו של חסארמה דומה מאוד לסיפורו של בכר - שיחק במועדון שנים רבות, לאחר שפרש אימן את קבוצת הנוער ולאחר סיום דרכו של המאמן קודם לבוגרים (חסארמה מחליף את בכר, שהחליף בעצמו את לנדאו). בנוסף, היחסים של הבעלים עם מאמנים בשנים האחרונות (בן שמעון, לנדאו, בכר) לא הסתיימו בצורה יפה כל כך, בין אם בגללו ובין אם בגלל התנהלות המאמנים.

הפעם במועדון בטוחים שזה יסתיים אחרת, הן מצד המאמן והן מצד הבעלים. בקבוצת הנוער היה מי שאמר: "אין סיכוי בעולם שסאלח יעשה לאיזי מה שברק עשה לו. הוא זה איש של מילה, איש עם אופי", ואילו בבוגרים הבהירו: "סאלח מגיע ממקום של ערכים, כבוד, מילה, הכרת הטוב, הערכה למי שמסייע לך ומקדם אותך. אין ספק שהוא יידע להעריך את כל זה והוא לא יבגוד באיזי".

אגב, גם חסארמה סבור שלא יהיה שינוי במצב: "אני מכיר את איזי אחרי עשור בצורה טובה מאוד ומקרוב. תמיד היה בינינו יחס מדהים, גם כשחקן וגם כמאמן הנוער. יש יחסים מצוינים, אנחנו מדברים כל הזמן, מתייעצים וחושבים איך לעשות את הדברים הכי טוב ואין סיבה שהם לא יימשכו".

אוגו (ניסן עייש)
אוגו. "אחד החלוצים הטובים ששיחקו כאן" (ניסן עייש)
 

שירצקי מצדו טען כי הסיפור עם בכר לא השפיע עליו בבחירת המאמן וכי לא חשב על האפשרות שההתרחשויות עם ברק יחזרו על עצמם גם עם חסארמה: "מה שהיה עם ברק זה עניין שלו. אני לא קשור לזה והוא לא דוגמא ויודע שהוא טעה".

בנוסף, הבעלים התייחס גם לעובדה שהוא ממנה את הערבי הראשון למאמן בליגת העל: "בשבילי ערבי, יהודי הכל אותו דבר. מי שטוב יהיה כאן, הגזע לא שיקול. שהמינוי הזה יפתח דלת למאמנים ערבים? אני חושב שאפתח דלת למאמנים טובים בליגת העל, כל בני האדם אצלי שווים. הגזע אצלי לא קובע ולא קבע מעולם, זה הא'-ב' שלמדתי".

מה צפוי העונה בקרייה? בגדול, מה שהיה הוא שיהיה. שירצקי הוכיח בעבר שהוא יודע לנווט את הספינה ולהתוות את הדרך למועדון שלו. השחקנים שצורפו מגיעים לאותה התבנית - לואיס גוטיירס במקום שיר צדק, אור אוסטוינד במקום רועי קהת, רועי שוקרני במקום מינדאוגאס פאנקה, קוניה במקום רוג'רס קולה וכן שחקנים צעירים כדוגמת בלילתי, אוגו ושמיר שיקודמו.

סאלח חסארמה (יניב גונן)
חסארמה. "אין סיכוי בעולם שהוא יעשה לשירצקי מה שבכר עשה לו" (יניב גונן)
 

באימונים נראה כי שיטת המשחק תישמר, השאלה כיצד יתחברו השחקנים החדשים לתמהיל הקיים. "כרגיל, איזי לא מביא כוכבים ולא נכנס למאבקים של הכסף הגדול, הוא יודע לזהות את השחקנים ולפגוע בהם. כשוובה בראון הגיע מישהו אמר 'וואו'? מקהת מישהו התלהב? כולם היו בקבוצות קטנות ובליגה השנייה. היום זה ברור שזה בינגו של איזי ובדרך הזו נמשיך", הסבירו בקבוצה.

לחסארמה לא צפויה עבודה קלה, הסגל הצפוני עבר הרבה שינויים ויצטרך להדביק את הפערים ולהתחבר מהר על מנת שהקמפיין האירופי לא יסתיים כבר מול ליברץ. במחנה, ההתקפה נתקלה בקשיים, אך בקבוצה מאמינים שיש מספיק שחקנים איכותיים גם בחוליה הקדמית ומוכנים לתת את הזמן לצעירים להתבשל. לאחר שהקבוצה סיימה במקום השני אשתקד וזכתה בגביע לפני שנתיים, הבעלים הצהיר שהוא רוצה לעשות צעד נוסף קדימה - בדרך לאליפות?

אסור לפספס
נגןכמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
כמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
נגןמהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
מהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
נגןזלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
זלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
נגןזה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
זה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */