יום חמישי, 28.03.2024 שעה 19:39

מחר: יתקיים הדיון על הרפורמה בכספי התמיכה

לאחר דחיות רבות, המועצה הלאומית לספורט תתכנס כדי לדון בדרך בה יחולק התקציב. השינויים הצפויים, ההבטחה לענפים האולימפיים והמכשולים שבדרך

|
האם הרפורמה תאושר? (רדאד ג'בארה)
האם הרפורמה תאושר? (רדאד ג'בארה)

האם תאושר הרפורמה בחלוקת כספי התמיכה של המדינה לספורט הישראלי? נציגי המועצה הלאומית לספורט אמורים להתכנס מחר (שני) לפגישה שתדון בכך, אחרי דחיות של כמה שבועות בגלל מחלוקות בעקבות חשיפת ONE על הסכומים שיקבלו ענפי הספורט השונים בארץ. בשלב זה לא ברור אילו שינויים יוכנסו לאמות המידה החדשות וכיצד הכספים יחולקו בסופו של דבר, אך במשרד התרבות והספורט פועלים כדי להוביל להתקדמות בשיחות ולאישור הרפורמה.

יו"ר המועצה הלאומית לספורט, אריק פינטו, מתכוון להביא את אמות המידה החדשות לאישור בישיבת המועצה שתתכנס מחר. בשבועיים האחרונים פינטו קיים ישיבות רבות עם חברי המועצה, כולל הבוקר, כדי לדון בקריטריונים, וחלקם אף ראו את הנתונים בסימולציה החדשה שנעשתה אך טרם הועבר מסמך מסודר לעיונם.

אריק פינטו (שחר גרוס)אריק פינטו (שחר גרוס)

פינטו הוביל לשינויים מסוימים באמות המידה, בהתאם לאסטרטגיה וליעדים שהתבחינים אמורים להשיג, ובמשרד התרבות והספורט סבורים כי ניתן יהיה לאשר זאת בישיבה הקרובה. בין היתר, הושגו מספר הבנות עם גופי הרוחב, כאשר יינתנו לאיגודים הגנות לשנתיים ואולי אף לשלוש השנים הבאות, על מנת שאלה יוכלו להתרגל ולהיערך לשינויים הצפויים בהתאם. בנוסף, תקציב הענפים האישיים צפוי להיות מחולק כך שהספורט האולימפי והספורט שאינו אולימפי יקבלו תקציבים נפרדים, מה שיבטיח כי הענפים האולימפיים לא ייפגעו. כמו כן, בהתאם לדרישת הוועד האולימפי, הסימולציה תיבדק על ידי משרד רואה חשבון חיצוני כאשר מי שאמור לקבל עליו את התפקיד הוא משרד KPMG.

בגופי הספורט השונים טוענים כי אנשי משרד התרבות והספורט שוחחו עם חברי המועצה לקראת הדיון על השינויים המסתמנים, ובאופן תמוה למדי, לא העבירו מספרים או סימולציה חדשה ומפורטת שניתן לדון בה. גורמים בספורט הישראלי טענו: "מדובר בגוף ציבורי שלכאורה לא פועל באופן שקוף עם כולם. איך רוצים לבחון את הדברים אם אין לכלל ראשי האיגודים בארץ איזו פיסת נייר, דף עמדות, מסקנות או מידע מפורט לקראת מה אנחנו הולכים? איפה השקיפות?". מנגד, גורמים במשרד התרבות והספורט השיבו: "כל חבר מועצה שרצה לראות את המספרים, ראה".

הסימולציה תעבור לבחינת רואה חשבון חיצוני (איציק בלניצקי)הסימולציה תעבור לבחינת רואה חשבון חיצוני (איציק בלניצקי)

לצד זאת, ישנה ביקורת גדולה על התנהלות הגורמים במשרד. כזכור, עד לרפורמה הנוכחית, בכל פעם שהמדינה רצתה לחולל שינויים בהרכב המבחנים לחלוקת כספי התמיכה, היו בדרך כלל ועדות ציבוריות שפעלו תחת ביקורת, הגישו לציבור דין וחשבון והעבירו את המלצותיהן לשר התרבות והספורט המכהן - אך הפעם הדבר לא נעשה בדרך המקובלת. המועצה הלאומית לספורט בדרך להתכנס ולהצביע על ביטול ההחלטות של ועדת לובצקי, כאשר הפעם הוועדה, שכינסה אליה כמה נציגים מגופי הספורט השונים, פורקה וסיימה את דיוניה באמצע התהליך. כך שאין דו"ח סדור להחלטות שהתקבלו ואין מסקנות או המלצות שגלויים לעיני הציבור כולו.

מעבר לכך, לאחרונה נשמעו טענות גם באשר להרכב המועצה הלאומית לספורט. ענבל פיזארו נכנסה לפני כחודש ימים למועצה על תקן של נציגת הספורטאים, כאשר לפי חברי המועצה "מדובר לכאורה במינוי של שר התרבות והספורט בזמן תקופת בחירות", ולמועצה עדיין לא שובץ נציג מטעם השלטון המקומי. לפי החוק, אגב, במועצה הלאומית לספורט אין חובה למלא את כל המשבצות החסרות על מנת להעביר החלטות והן לא ייפגעו גם אם התפנה מקום או נוצרו ליקויים במינוי של אחד מחבריה, כל עוד רוב חבריה מכהנים כדין, אך יש בזה כמובן טעם לפגם.

במשרד התרבות והספורט מסרו בתגובה: "המינויים למועצה הלאומית לספורט נבחנים על ידי היועצת המשפטית של המשרד. בין היתר, נבחנת עמידת המועמדים בתנאי החוק ומיד לאחר מכן חוות הדעת מועברת לוועדה לבדיקת מינויים ברשות החברות הממשלתיות (ועדת גילאור). כל המועמדים למועצה הלאומית לספורט נבחנו על-ידי ועדת גילאור ואושרו כמקובל. בישורת האחרונה, נחתם מינויים על ידי שר האוצר ושר התרבות והספורט. לעניין מינוי ענבל פיזארו, מינוי זה אושר ומועמדותה של ענבל הוגשה לוועדת גילאור טרם המועד הקובע שלאחריו לא ניתן לאשר מינויים ולפי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה. משרד התרבות והספורט ממשיך להתקדם עם מינויים לחברי המועצה הלאומית לספורט. נפעל להוסיף מינויים לוועדה לכשיתאפשר על פי החוק".

השר חילי טרופר (איציק בלניצקי)השר חילי טרופר (איציק בלניצקי)

יחד עם זאת, מבחינה משפטית ייתכן וצפויות בעיות למשרד התרבות והספורט בהמשך, גם אם המועצה תסכים להמליץ לשר חילי טרופר על השינויים באמות המידה הקיימות, הרי שאחרי מבחן המועצה השינויים יעברו להערות הציבור, יידרשו לקבל אישור של משרד המשפטים ויצטרכו לעבור גם בוועדת התמיכות המשותפת.

ועדת התמיכות המשותפת, זו שאמורה לדון בחלוקת הכספים אחרי אישור אמות המידה החדשות ולעסוק בבקשות של הענפים השונים לקבלת תקציבי תמיכה מהמדינה, לא מינתה שני נציגי ציבור עם זיקה לספורט עד ה-1 באוגוסט 2019 כפי שנדרש ממנה, ולכן ספק אם מבחינה חוקית היא רשאית בכלל לקבל החלטות ולהעביר את הכספים בפועל בהתאם לאמות המידה החדשות עליהן יוחלט. על פניו נדמה כי גם אם הרפורמה בכספי התמיכה תעבור, צפויים עוד מאבקים משפטיים והתנגדויות בהמשך הדרך.

אתגר הצינור זה הדבר הכי טוב שתראו היום
אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */