יום ראשון, 05.05.2024 שעה 10:21

הכדורגל יקוצץ ב-10 מיליון, הג'ודו ב-1.4 מיליון

משרד הספורט הבטיח רפורמה, כפי שנחשף ב-ONE, אך חלוקת הכספים הזויה: תקציבי הפריסבי, טניס השולחן והראגבי יזנקו, בהתעמלות ייפגעו. הנתונים נחשפים

|
שרן ייני (רדאד ג'בארה)
שרן ייני (רדאד ג'בארה)

משרד התרבות והספורט הבטיח לבצע רפורמה בשיטת חלוקת הכספים בספורט הישראלי, כפי שנחשף לראשונה ב-ONE, אך בענפי הספורט הגדולים בישראל זועמים בעקבות הסימולציה שהוצגה בפניהם, שמפחיתה מהכספים שהם אמורים לקבל ומעבירה יותר לענפים הקטנים. 

היום (רביעי) הייתה אמורה להתקיים ישיבת המועצה הלאומית לספורט, שהייתה צריכה להתכנס ולאשר את הרפורמה, אך ראשי האיגודים והתאחדויות הספורט הודיעו מראש כי הם מתנגדים לה ולכן יו"ר המועצה אריק פינטו נאלץ לדחות את הישיבה לשבוע הבא.

באיגודים טוענים כי הוצגה בפניהם סימולציה חלקית של כספי התמיכה בלבד, ללא תקציב ההכנות האולימפיות ובסיס המועדפים. על פי הסימולציה, תקציבי התמיכה של ענפי הספורט החזקים יקוצצו בשיטת החלוקה החדשה, כאשר מי שייפגעו הם הענפים הפופולאריים והמצליחים ביותר.

אריק פינטו (שחר גרוס)אריק פינטו (שחר גרוס)

לגופי הספורט יש רוב במועצה הלאומית לספורט ומבחני התמיכה חייבים לעבור את אישורה, דבר שנדחה במשך כשלושה חודשים. בספורט הישראלי טוענים כי מבחני החלוקה עדיין בדיונים ואי אפשר לאשר אותם בשלב זה בגלל פערים בין הקריטריונים לתוצאות הסימולציה בפועל, כך שנוסח המבחן טרם אושר וגם הסימולציות טרם אושרו. "הסימולציה לא טובה ויש תחושה שלכאורה מנסים לעשות פה מחטף. עד שלא נראה את כל הנתונים לא נאשר שום דבר", אמרו בכירים בספורט הישראלי.

מי שצפוי להיפגע בצורה המשמעותית ביותר הוא ענף הספורט הגדול ביותר בישראל, הכדורגל, שיקבל 40.8 מיליון שקל ב-2021 ולמעשה יקוצץ בסכום של כעשרה מיליון שקלים בהשוואה לזה שקיבל בשנה שעברה, שעמד על 50.6 מיליון שקל. לעומת זאת, ענף הכדורסל יזכה ל-55.2 מיליון שקל בשנה הקרובה ודווקא שם מדובר בעלייה של 2.1 מיליון שקל. שני הענפים הללו מוגדרים לפי מבחני התמיכה החדשים כ"ענפי על" ולכן הם יזכו לתקציבים הגבוהים ביותר.

מוחמד אבו פאני גולש לפני שלומי אזולאי (שחר גרוס)מוחמד אבו פאני גולש לפני שלומי אזולאי (שחר גרוס)

לפי הנתונים מהסימולציה האחרונה שנעשתה, שלושת הענפים המובילים והמועדפים בספורט האולימפי צפויים להיות הג'ודו, ההתעמלות והשייט. איגוד הג'ודו שרושם הישגים אדירים צפוי לקבל החל מהשנה הקרובה כספי תמיכה בגובה של 8.1 מיליון שקל, אך מדובר בירידה לעומת ה-9.5 מיליון שקל שקיבל בשנת 2020. איגוד ההתעמלות המצליח גם יקבל פחות כספי תמיכה מהמדינה, עם תקציב בגובה של 7.9 מיליון שקל לשנת 2021, לעומת ה-14 מיליון שקל בשנה החולפת.

לעומתם, איגוד השייט דווקא כן ישתדרג בכספי התמיכה שלו, כאשר בשנה הקרובה הוא צפוי לקבל כספי תמיכה בגובה של 4.6 מיליון שקל בהשוואה ל-2.8 מיליון שקיבל אשתקד. בנוסף, על פי הסימולציה, איגוד האתלטיקה צפוי להיות במועדפים ב', אך הוא אמור לקבל בשנת 2021 כספי תמיכה בגובה של 4.4 מיליון שקל, לעומת ה-4.2 מיליון שקל שקיבל כתמיכה בשנה האחרונה. באיגוד השחייה יקבלו כספי תמיכה של כ-6 מיליון שקל ויקוצצו למעשה ב-1.2 מיליון.

תמנע נלסון לוי (איגוד הג'ודו, עודד קרני)תמנע נלסון לוי (איגוד הג'ודו, עודד קרני)

בקרב ענפי הכדור, על פי אמות המידה החדשות, כספי התמיכה של איגוד הכדוריד יקוצצו בסכום של כ-600 אלף שקל וכספי התמיכה של הכדורעף יירדו ב-2.3 מיליון שקל. ענף הטניס יירד מ-3.9 ל-2.9 מיליון שקל, כאשר לעומתו טניס השולחן יזכה לתקציב גבוה יותר של 2.4 לעומת 1.5 מיליון שקל.

גם תקציב הסיוף יעלה מ-500 אלף שקל ל-1.6 מיליון, בעוד שכספי התמיכה של ענף הקליעה ייחתכו בחצי. תקציב הראגבי זינק מ-828 אלף שקל ל-2 מיליון שקל וענף הפריסבי שקיבל 100 אלף שקל אשתקד צפוי לקבל 342 אלף שקל ב-2021. כאמור, גורמים בכירים בספורט הישראלי טוענים כי המספרים לא הגיוניים ולא תואמים למבחני התמיכה שהציגו במשרד הספורט.

בבארסה מתרגשים מהחיבוק של מסי ולאפורטה
אסור לפספס
נגןכמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
כמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
נגןמהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
מהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
נגןזלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
זלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
נגןזה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
זה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */