יום חמישי, 25.04.2024 שעה 16:18
ליגת ווינר סל 23-24
88%1899-220224מכבי ת"א
74%1891-216923הפועל ת"א
74%1846-194623עירוני רמת גן
64%1731-182022הפועל ירושלים
55%1750-181022הפועל חולון
50%1859-181922עירוני קריית אתא
48%1922-189123בני הרצליה
41%1784-176922הפועל עפולה
41%1987-182122הפועל חיפה
38%2017-196224עירוני נס ציונה
27%1889-167922הפועל אילת
26%2055-188523הפועל גליל עליון
23%1950-180722הפועל ב"ש/דימונה
לוח משחקים
  • מכבי ת"א
  • 77 - 90
  • הפועל ב"ש/דימונה
  • עירוני נס ציונה
  • 102 - 63
  • הפועל ת"א
  • עירוני קריית אתא
  • חמישי, 25/04, 17:00
  • הפועל עפולה
  • הפועל גליל עליון
  • שישי, 26/04, 13:45
  • הפועל חיפה
  • הפועל ירושלים
  • שלישי, 30/04, 18:00
  • עירוני רמת גן
  • הפועל אילת
  • רביעי, 01/05, 18:45
  • הפועל חולון

צביקה שרף: ספאחיה לא יצליח במכבי

מאמן נבחרת ישראל פותח את הפה בראיון מיוחד ל-ONE: "מכבי ת"א עשתה טעות". צביקה שרף יורה לכל הכיוונים: פיני גרשון, דייויד בלאט והכדורסל הישראלי

|
צביקה שרף. ראיון מכל הלב
צביקה שרף. ראיון מכל הלב
צביקה שרף הגיע הערב (רביעי) לראיון מיוחד באולפן של ONE וירה, כמו שהוא אוהב, לכל הכיוונים: על המאמן החדש של מכבי ת"א "ספאחיה לא יצליח", על פיני גרשון "לא רוצה סולחה" ועל אפשרות שיחזור לנוקיה "מישהו לא אוהב אותי שם".

צביקה שרף, בן 54, מאמן את נבחרת ישראל החל מקיץ 2005 וזו לו קדנציה שניה בתפקיד. קודם לכן אימן את הנבחרת במשך שבע שנים, מ-1990 ועד 1997 והוביל אותה לשלוש אליפויות אירופה.

שרף אימן את מכבי ת"א במשך עונות רבות במהלך שנות השמונים והתשעים, הגיע עם הקבוצה מספר פעמים לפיינל פור וזכה באליפויות ובגביעים. תחנות נוספות שלו בארץ היו אליצור נתניה, מכבי ראשל"צ, הפועל ת"א והפועל ירושלים, אותה אימן בשתי קדנציות שונות. ירושלים היתה גם הקבוצה האחרונה בה אימן בליגת העל, בעונת 2000/01.

שרף אימן בחו"ל יותר מכל מאמן ישראלי אחר. הוא עבד בצרפת עם לימוז', ביוון עם אריס סלוניקי, מקדוניקוס ופאוק סלוניקי, ברוסיה עם דינמו מוסקבה ובפולין עם ורוצלאב. ב-1993 הוביל את אריס לזכייה בגביע אירופה למחזיקות גביע.

ש: לפני הכל, מה שלומך?
ת: "מצוין".

ש: ביום ראשון ב-12:30 תתקיים מסיבת עיתונאים של נבחרת הכדורסל, בוא תספר לנו במה מדובר פחות או יותר.
ת: "ביום ראשון אנחנו מתחילים את הקמפיין שלנו. הנבחרת נפגשת, השחקנים נפגשים רובם הגדול אחרי שיצאו לחופש בסיום העונה. אנחנו מתחילים בדרך הארוכה שלנו כדי להתכונן למוקדמות אליפות אירופה. דרך מוקדמות אליפות אירופה אנחנו רוצים להגיע לאליפות אירופה עצמה, ודרך אליפות אירופה עצמה לנסות לרכוש את הכרטיס לאולימפיאדת בייג'ין.
"הוועד האולימפי יכריז ביום ראשון על נבחרת הכדורסל כנבחרת המועדפת בספורט הקבוצתי לנסות להגיע בפעם הראשונה בספורט הקבוצתי או לאולימפיאדת בייג'ין או לאולימפיאדת לונדון 2012. כל זה דורש מאתנו הרבה מאוד עבודה והשקעה, אבל זה צריך לתת עוד יותר דחיפה לענף ממה שיש לו היום".

ש: זה מוקדם לשאול אם יש לנו סיכוי, אבל בכל זאת תמיד אנחנו יוצאים אופטימיים לכל משימה, גם הפעם אתה יוצא אופטימי או שיש לך כמה תובנות?
ת: "קודם כל ברור לי שזה קשה. זו משימה מאוד קשה בשביל להגיע לרשימה של 12 נבחרות שמשתתפות באולימפיאדה כאשר בכל ענפי הספורט האחרים משתתפים יותר. בשחייה את יכולה לרשום 60 משתתפים וכן בענפים נוספים שיש בהם יותר משתתפים. להגיע לתוך ה-12 הגדולים זה מאוד מאוד קשה, אתה צריך לתפוס את אחד משלושת או ארבעת המקומות הראשונים באירופה, זה לא פשוט. זה לא קל, אבל זו מטרה שהעמדנו לעצמנו וצריך לנסות להגיע אליה".

ש: אי אפשר בלי הדעות הבולטות והנחשבות שלך בכדורסל הישראלי. בוא תאמר לנו מה דעתך על הכותרת מהיום, אנתוני פארקר מסתמן כמי שיעזוב את מכבי ת"א ובמקביל אנחנו כבר יודעים על החתימה הצפויה שלו בטורונטו. זו רעידת אדמה במכבי ת"א?
ת: "קודם כל אנתוני פארקר, כמו שאני מבין, כבר לא במכבי ת"א וזו מכה לקבוצה, לא יודע אם רעידת אדמה. פארקר היה ב-5-6 השנים האחרונות השחקן הבולט ביותר, הוא בלט בהיעדרו בחצי השנה ששיחק ברומא. הוא היה בעצם העוגן בשתי תקופות: מקדונלד, האפמן וכו', וכן שאראס, באסטון, וויצ'יץ' ואלה. שתי קבוצות שונות שהמחבר ביניהן היה פארקר ולא נשכח גם את שארפ.
"לא בטוח שבכסף שמתפנה, מיליון וחצי שני מיליון דולר, ניתן להשיג שחקן ברמה שלו, באפשרויות שלו להשפיע, כוכב שוויתר על האגו שלו למען הקבוצה, אישיות מדהימה, כוכב שעשה עבודה שחורה נוסף לכוכבות, שוויתר על זריקות. היו לו הרבה מאוד דברים, הוא אולי החלק המרכזי בהצלחה הגדולה של מכבי ב-5 השנים האחרונות".

ש: גם מייסיאו באסטון עושה קולות של שחקן שרוצה לעזוב. אתה זוכר קיץ כזה במכבי ת"א ובאותו הקשר גם על הצוות המקצועי שהוחלף שם?
ת: "אין ספק שזה קיץ קשה, היה כבר קיץ כזה בו למעשה התחלפה כל הקבוצה. הגיעו לפה קווינסי לואיס, מרכוס גורי ובנו אודריך, ואז באותה שנה הזיזו את דייויד מעמדת המאמן וגם החזירו חזרה ועשו חילופים".

ש: צריך לומר צביקה, שזאת לא שנה שתירשם לזכותה של מכבי ת"א
ת: "נכון. עם באסטון חתמו על חוזה שעד הראשון באוגוסט יש לו את האפשרות ללכת ל-NBA והוא מנסה לנצל אותה, הוא מריח את הריח שפארקר הולך, הפעם זה לא בידיים של מכבי זה בידיים שלו. העניין הוא שבאסטון בתפקידו דווקא היה תלוי הרבה מאוד ביכולת של אנתוני פארקר וביכולות של ווצ'יץ', ועוד קודם של שאראס. שלושת השחקנים האלה, בדיוק מתאימים לסגנון המשחק של באסטון, לא תמיד סנטר בצורת המשחק של באסטון יוכל לבוא לידי ביטוי עם שחקנים אחרים, אבל זו שאלה מי יהיו השחקנים האחרים - את זה אנחנו עדיין לא יודעים".

ש: איך תיראה מכבי ת"א בעונה הבאה? עם מאמן חדש, צוות מקצועי ושחקנים חדשים?
ת: "קודם כל ברור לי שבלי פארקר זו תהיה מכבי אחרת, וברור שבלי פיני זו תהיה מכבי אחרת, וברור שאנחנו לא יודעים מה עם כל השחקנים כי כנראה שבעוד שבוע, שבועיים, שלושה, חודש – אנחנו נדע. אין אפשר להתעלם מהפציעה של טל בורשטיין, אם הוא יהיה בכלל בקבוצה, אין כל ספק שתהיה שנה שונה, שנה קשה.

אנתוני פארקר. "לא בטוח שבכסף שמתפנה אפשר להשיג שחקן כמוהו"
אנתוני פארקר. "לא בטוח שבכסף שמתפנה אפשר להשיג שחקן כמוהו"

"לגבי ספאחיה עצמו, בכל מקרה, גם אם היתה נשארת כל הקבוצה, המשימה והתפקיד הוא גדול וקשה – אפילו גם על ספאחיה עצמו. אני חושב שהיה צריך להיות מאמן ישראלי - לא צביקה שרף. אני חושב שלאמן נגד מכבי ואת מכבי זה דברים שונים. דווקא במצב שבו פארקר הלך, תמיד יגידו רגע, לא היה לו את פארקר ולא היה לו את זה ואת זה..."

ש: זה תירוץ לספאחיה?
ת: "זה לא תירוץ, זו עובדה שאי אפשר להתעלם ממנה ובעניין הזה מחכים לו חיים קשים מאוד. בואו נגיע לחודשים דצמבר-ינואר ואז נדבר".

ש: ספאחיה יוכל להתמודד עם הניהול הלחוץ, הכבד והתובעני של מכבי ת"א?
ת: "אני חושש שבבחירת המאמן אחד הדברים שרצו במכבי זה "בחור טוב" כזה, "נחמד כזה", ג'נטלמן, ולא רצו מאמן דעתן".

ש: כמוך...
ת: "לא כמוני. אחד שלא מוותר, אחד שיש לו אוטוריטה, שיש לו דרישות ולא מוותר ומתקפל. זה יעמוד למבחן. אני חושב שאי אפשר להיות במכבי מאמן ג'נטלמן, יש אנשים שחושבים שכן, אבל לדעתי זה לא יצליח.


נבן ספאחיה. שרף צופה לו חיים קשים בהיכל נוקיה (אתר היורוליג)
נבן ספאחיה. שרף צופה לו חיים קשים בהיכל נוקיה (אתר היורוליג)

"יש הבדל בין לאמן את רוזטו, לבין לאמן את וילנה ובין אפילו ציבונה שאפילו שם הוא רב ועזב, לבין לאמן את מכבי ת"א. למרות שנכון לרגע זה הוא מקבל גיבוי מוחלט ממכבי ת"א.

ש: מה לגביך, למה אתה לא מאמן במכבי ת"א? מאמן ישראלי מאוד ותיק ובכיר.
ת: "לי זו לא הפתעה. אני כבר הרבה מאוד שנים יודע שאני לא מקובל במכבי ת"א".

ש: למה? מה עשית?
ת: "לא יודע, לא עשיתי כלום. אני חושב שעשיתי כל מה שאני יכול".

ש: לומר לא מקובל זו הגדרה קצת חריפה לא?
ת: "אלה העובדות, אי אפשר להתעלם מעובדות".

ש: מישהו ספציפי שלא אוהב אותך, או בעיה עם ההנהלה?
ת: "חשבתי שזה מישהו אחד, אבל זה יותר מאחד כנראה. אבל אני חי עם זה, כשכולם אמרו שאני אהיה במכבי אני אמרתי שאני לא אהיה שם. וזו לא היתה הפתעה בשבילי".

ש: מישהו דיבר איתך?
ת: "אף אחד לא דיבר איתי במכבי, לא נעלבתי להפך אני צפיתי את זה. אני חושב שהם עשו טעות אבל צפיתי את זה".

ש: מה דעתך על דייויד בלאט שאמר לא תודה למכבי ת"א?
ת: "אני חושב שהוא צדק. אני יצאתי לפני שבועיים בראיון לעיתון זמן ת"א ואמרתי שהוא צריך להגיד לא, אז כעסו עליי. כמו שלפני 4-5 שנים, כשהזיזו אותו מתפקיד המאמן הראשי לתפקיד עוזר המאמן, אמרתי שהוא לא צריך לעשות את זה.

דייויד בלאט. "אני חושב שהוא צדק"
דייויד בלאט. "אני חושב שהוא צדק"

"הם בזבזו 3 שבועות בכך שחיכו לו, זמן שפגע להם בבחירת השחקנים והכנת הסגל. תיק חיפוש השחקנים הזרים היה בידי דן שמיר, אבל גם הוא עזב, אז גם זה שיבש חלק מהדברים. אבל הם מנהלים את העסק והם יתמודדו עם זה".

ש: בוא נדבר על פיני גרשון, מאמן אולימפיאקוס. אני מניחה שהיית בין הראשונים שידעו ולא מהצד של פיני שתיכף נדבר על זה, אלה מתוקף היותך מאוד קרוב ליוונים.
ת: "קודם כל פיני עשה צעד נכון, צעד גדול. אולימפיאקוס רוצה להתחרות עם פנאתינאיקוס והאחרות על הפיינל-פור. זה לא פשוט, זה לא קל. הולכת להיות לו תקופה קשה מאוד".

ש: למה?
ת: "קודם כל פנאתינאיקוס היא מכבי של יוון. היא קבוצה חזקה שאין לה בעיות של כסף, אין לה בעיות של ניהול ואוברדוביץ' הוא לא ילד, הוא שועל ותיק וזקן. פנאתינאיקוס שולטת בכדורסל היווני, בכל מה שקשור לכוח באיגוד, כוח ביורוליג, כוח בשיפוט, כוח באוהדים".

ש: לפיני גרשון אין את הכוחות והרזומה להתמודד עם זה?
ת: "יש לו, אין כל ספק. בליגה היוונית ברור שזה יהיה קרב של שתי קבוצות בסדר גודל של 20 מיליון דולר, כאשר הקבוצה השלישית היא של 2 מיליון דולר. זה הולך להיות מאבק קשה. מעבר לזה, ליורוליג, אין ספק שהוא עושה שינויים מאוד מכריעים. גם עם הרבה כסף יהיה לו קשה למצוא שחקנים טובים באירופה, כמו שלמכבי יהיה קשה למצוא תחליף לפארקר. אין כל ספק שבאולימפיאקוס תהיה קבוצה טובה וחזקה, פיני יביא לה את מה שיביא לה, את הידע שלו והניסיון שלו.

פיני גרשון. שרף צופה לו חיים מאוד מעניינים ביוון
פיני גרשון. שרף צופה לו חיים מאוד מעניינים ביוון

"הוא כבר שינה שם כיוון - לבנות על צעירים לטווח ארוך זה טוב לדיבורים, אבל מי שרוצה תוצאות צעירות צריך לשים את הצעירים בצד ולהשאיל אותם לקבוצות אחרות לקבל בהן ניסיון ובמקביל להביא שחקנים שיכולים לספק את הסחורה: מאצ'אס, סקוני פן, דומרקנט כמו שאני רואה ושומע. זה עדיין לא סופי אבל זה ההרכב שיבסס את הקבוצה. עם שחורציאניטיס, עם ראיין סטאק, עם זיזיץ' זו קבוצה טובה, אבל ישנן ביבשת עוד כמה קבוצות טובות. אין כל ספק שזו קבוצה שתוסיף הרבה צבע. הקרב בין אולימפיאקוס ופנאתינאיקוס - הזיקוקים, רימוני העשן והפיצוצים בעיר הזו יקבלו הרבה דלק".

ש: איך פיני יסתדר שם מבחינה אישית?
ת: "מבחינה אישית אין לו שום בעיה. היוונים הם ים תיכוניים ומאוד דומים לנו, מהר מאוד הצד האדום יאהב אותו והצד הירוק ישנא אותו. בשנה שעברה במסיבת עיתונאים לפני הפלייאוף היה פיצוץ גדול מאוד בין קזלאוסקאס לבין אוברדוביץ', זה יקרה גם במסיבות העיתונאים הבאות. צריך לזכור שהעיתונים נחלקים לחצי חצי בין שני המועדונים".

ש: אוברדוביץ' מול גרשון - מי לוקח?
ת: "לאוברדוביץ' יש את היכולת לעשות בקבוצה שלו מינימום שינויים כיוון שיש המשכיות, למרות שב-3-4 השנים האחרונות פנאתינאיקוס נכשלה. היא לא איימה לקחת את הפיינל-פור למרות התקציב שלה, ביוון לקחת אליפות זו לא היתה חוכמה כיוון שהם היו ב-9-8 מיליון דולר יותר מהקבוצה השניה אחריהם בתקציב. אבל זה שהפיינל פור באתונה יוצר לחץ כמו זה שהיה על צסק"א מוסקבה ומכבי ת"א כשהן ארחו אותו, ומצד שני הוא מנוף שעליו צריכים ללכת לעונה גדולה או להתפרקות מוחלטת".

ש: מה לגבי שוק המאמנים הישראלים? ארז אדלשטיין מובטל, דן שמיר בהפועל ירושלים, ג'ינו עוד מחפש קבוצה, בירנבוים בבני השרון, מה דעתך על כל השינויים?
ת: "כל השינויים הם סבירים ונורמאלים, זה קצת מגלם חוסר שביעות רצון של קבוצות ממאמנים שהיו להם בשנה שעברה. ארז וירושלים זה רומן ידוע, כששלושה חודשים לפני סוף העונה כבר כולם לחשו בקול שהוא לא ימשיך".

מזרחי וגרשון. למה לא שרף?
מזרחי וגרשון. למה לא שרף?
ש: הוא יחזור לעמדת הפרשן, או ימצא שוב קבוצה?
ת: "לא יודע, מהדיבורים שלו הוא אמר שהוא עייף מכדורסל, אבל אני לא יודע אם עמדת הפרשן פתוחה..."

ש: הופה... היא תפוסה?
ת: "לא, לא מבחינתי, אז הוא החליף את עופר שלח, ואני חושב ששלח ממשיך בכל מקרה. אני חושב שאם אני לא אאמן קבוצה אז גם אני אמשיך בערוץ הספורט".

ש: אתה רוצה?
ת: "כן, אם אני לא אאמן אז למה לא?"

ש: שמעון מזרחי אמר לפני כמה שבועות שיהיה קשה לצביקה שרף לאמן גם את מכבי ת"א וגם את הנבחרת.

ת: "זה היה תירוץ מוצלח להגיד למה אני לא יכול להיות המאמן של מכבי, אני לא מבין בשביל מה היה צריך להגיד את התירוץ הזה".

ש: כי בלאט יכול לאמן גם את בנטון וגם את נבחרת רוסיה
ת: "נכון, גם דייויד בלאט וגם רפשה היו מועמדים בכירים לאימון מכבי וגם הם מאמנים את נבחרות רוסיה וקרואטיה, שמשחקות כמו נבחרת ישראל באותם תאריכים. גם להם המשחקים נגמרים ב-17 בספטמבר, אז זה היה תירוץ לא מוצלח".

ש: השתנית מאוד
ת: "לא".

ש: לא נעשית הרבה יותר מתון, הרבה יותר אבהי?
ת: "בכלל לא, הדבר היחיד זה שהתבגרתי".

ש: התבגרת והתמתנת?
ת: "לא, אני אותו דבר. מי שהכיר אותי קודם ידע במה צביקה שרף טוב ובמה הוא רע. המחויבות שלי לענף, לכדורסל, לקבוצה שלי ולשחקנים שלי לא השתנו. הוויכיחים שלי עם העיתונאים למרות שיתוף הפעולה שלי אתם וההערכה שלי אליהם לא השתנו. כשעיתונאי יכתוב או יאמר משהו לא טוב, אני תמיד אומר לו את זה כי אני לא מתחבא מאחורי כל מיני התחבאויות, אני לא בורח מאף אחד וממשיך לתת 24 שעות מחיי או כמה שרק אפשר חוץ משעות שינה לכל מה שאני אוהב ועושה. יש הבדל בין התדמית של צביקה לבין צביקה האמיתי".

ש: מי זה צביקה האמיתי?
ת: "איש אוהב, איש טוב, איש מקדיש, חבר הכי טוב בעולם, משקיען הכי גדול, מוטיבטור הכי גדול, חדשן גדול שלומד כל בוקר וערב ורוצה לשפר ולהשיג עוד".

ש: שאלה אחרונה, אם כבר דיברנו על חברים, די, לא הגיע הזמן לסולחה עם פיני גרשון?
ת: "תתקדמי".

ש: אתה בטוח? אין סיכוי?
ת: "לא".

ש: אתה לא רוצה להתקדם לעבר גרשון?
ת: "לא".

ש: טוב לך ככה?
ת: "מצוין לי".

ש: למרות ששניכם מאמנים כל כך בכירים?
ת: "זה לא קשור, זה לא לעניין בכלל. כל אחד שיצליח בדרכו. הוא הצליח".

ש: ואיפה נראה אותך בשנה הבאה?
ת: "נכון לעכשיו אין לי קבוצה, אני מאוד מעונין לאמן קבוצה בארץ או באירופה, נכון לרגע זה אין משהו על הפרק. נכון לעכשיו אני מתעסק עם נבחרת ישראל, אחרי זה נראה מה יהיה?

ש: מה לאחל לך?
ת: "בריאות ושיהיה טוב".

צביקה שרף. יתרכז במשימות הנבחרת
צביקה שרף. יתרכז במשימות הנבחרת

אסור לפספס
נגןשיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
שיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
נגןאוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
אוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
נגןבולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
בולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
נגןהוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
הוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */