יום שלישי, 19.03.2024 שעה 04:43

הוועד הבינ”ל הציג “סולידריות” מברלין 1936

סערה בעקבות פרסום סרטון של הוועד האולימפי העולמי, שהציג קטעים מהמשחקים האולימפיים של גרמניה הנאצית תחת “מסר של אחווה” ועורר מהומה, אך התנצל

|
סמל האולימפיאדה (רויטרס)
סמל האולימפיאדה (רויטרס)

אומנם לפיד האש לא הודלק אתמול (שישי) בטוקיו בגלל דחיית המשחקים האולימפיים, אבל בוועד האולימפי הבינלאומי הפיצו ברשתות החברתיות סרטונים שהציגו את טקסי הפתיחה והדלקת הלפידים מאולימפיאדות קודמות, על מנת לעודד את הספורטאים לקראת הטקס שנדחה לשנה הבאה ולהביע סולידריות עם ההתמודדות במגיפת הקורונה - אלא שהפרסום הזה עורר סערה גדולה משום שבין היתר פורסם סרטון שכזה גם מאולימפיאדת ברלין 1936 שנעשתה תחת הארגון של גרמנית הנאצית, מה שגרם לוועד האולימפי להתנצל על כך.

הוועד האולימפי הבינלאומי פרסם ביממה האחרונה סרטונים של הדלקת לפידי האש מהמשחקים האולימפיים לאורך ההיסטוריה, תחת הכותרת “מאוחדים וחזקים” במטרה להציג את ערכי האחווה והסולידריות שקיימים באירוע הספורט הגדול בעולם, שמאגד תחתיו עשרות אלפי ספורטאים ממאות מדינות שונות אחת לארבע שנים. אלא שבמהלך הפצת הסרטונים, הופיע גם סרטון מאולימפיאדת ברלין 1936 שזכורה לרעה, עם סרטון שלכאורה שיבח אותה ואת רגעי הספורט הבולטים שלה, מה שהוביל לסערה גדולה ברשתות החברתיות. 

כזכור, את אולימפיאדת ברלין קיימו הנאצים והם השתמשו באירוע ככלי תעמולה, בין היתר על מנת לרומם את רוחם של הגרמנים שרצחו מיליוני יהודים בשואה. הרוח הגזענית באה לידי ביטוי גם במהלך המשחקים האולימפיים הללו ב-1936, שמהווים כתם שחור על ההיסטוריה של התנועה האולימפית משום שרוב הספורטאים היהודים הוחרמו ולא הורשו להשתתף בתחרויות, הגרמנים אולצו להצדיע במועל יד וגם ספורטאים כהי עור סבלו מיחס משפיל מצידו של השלטון הנאצי.

למרות זאת, כל זה לא הפריע לחשבון הרשמי של הוועד האולימפי לפרסם בטוויטר סרטון שכולל צילומים מאולימפיאדת ברלין 1936, אפילו של האתלט האמריקאי כהה העור ג’סי אוונס, שזכה בארבע מדליות זהב אולימפיות והפך לסמל כמי שניצח את אדולף היטלר. הארגון עשה זאת כחלק מסדרת סרטונים שמציגים את הדלקת האש האולימפית מאתונה 1896 ועד ריו 2016.

בתגובה לכך, החשבון הרשמי של מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו הגיב בתקיפות: “במשך שבועיים הדיקטטורה הנאצית הסוותה את אופיה הגזעני והמיליטריסטי. היא ניצלה את המשחקים האולימפיים כדי להרשים צופים זרים כדי לדמות את גרמניה כמדינה שלווה וסבלנית. לאחר מכן, גרמניה האיצה את רדיפת היהודים ו’אויבי המדינה’ האחרים”. 

הדברים הללו זכו לשיתופים רבים ולהעלאת המודעות לזכרם של קורבנות השואה בגרמניה הנאצית, מה שאילץ את הוועד האולימפי לפרסם הבהרה זמן קצר לאחר מכן: “אנו מתנצלים בפני מי שנפגעו מהתיעוד מאולימפיאדת ברלין 1936. מחקנו את הסרטון הזה, שהיה חלק מסדרת הסרטים שנועדו להעביר את המסר של אחדות וסולידריות באמצעות חשבון הטוויטר של המשחקים האולימפיים. סיפורו של ג’סי אוונס מייצג רגע אייקוני והיסטורי בו רוח האחווה הספורטיבית באה לידי ביטוי ברמות הגבוהות ביותר. באמצעות הישגיו הספורטיביים הבולטים, הוא לימד את המשטר הנאצי שיעור וניפץ את טענותיו הפאשיסטיות והבזויות על עליונות הגזע. הוא התיידד עם המתחרה הגרמני לוץ לונג ויצר רגעים אולימפיים של כבוד וסולידריות. אנו מבינים כי הסרט על אולימפיאדת ברלין לא נתפס בצורה זו ואנו מתנצלים”.

בואו להרוויח ממרוצי סוסים

אסור לפספס
נגןהצצה לחופשה החלומית של משפחת רונאלדו
הצצה לחופשה החלומית של משפחת רונאלדו
נגןהסדרן נרדם בזמן המשחק, הקהל המציא לו שיר
הסדרן נרדם בזמן המשחק, הקהל המציא לו שיר
נגןספיד כובש שער מרהיב עם סלטה במספרת
ספיד כובש שער מרהיב עם סלטה במספרת
נגןחלטורה: רונאלדו הולך במרפסת ומצלם פרסומת
חלטורה: רונאלדו הולך במרפסת ומצלם פרסומת
/* LAST / NEXT ROUNDs */