יום שבת, 20.04.2024 שעה 18:00

היום: הוועד האולימפי ידון בתוכניות לטוקיו 2021

האסיפה הכללית של הארגון העולמי תתכנס כדי לקבל החלטות על האירוע. ONE עם כל השאלות הבוערות: איך תיראה האולימפיאדה והמשלחת הישראלית בעוד שנה?

|
טוקיו 2020. גם 2021 בסימן שאלה (רויטרס)
טוקיו 2020. גם 2021 בסימן שאלה (רויטרס)

בעוד כשנה אמורה להתקיים אולימפיאדת טוקיו שנדחתה, אך מגפת הקורונה עדיין משתוללת ברחבי העולם ולא ברור האם המשחקים האולימפיים אכן יתקיימו בקיץ 2021, באיזה אופן הם יתקיימו, האם ימצאו בזמן חיסון יעיל שיציל את המצב ואיך המשבר הכלכלי החריף ישפיע על יפן. ככל שהזמן עובר, צצים יותר סימני שאלה מסימני קריאה - והיום (שישי) תתקיים האסיפה הכללית השנתית של הוועד האולימפי הבינלאומי שתדון בעתידו של האירוע.

לוועד האולימפי הבינלאומי ולמארגנים ביפן יש כמה נושאים מרכזיים שצריך לטפל בהם לקראת השנה הקרובה. כעת, יממה לפני כינוס האסיפה הכללית של הארגון, ONE מציג את עיקרי התוכנית החדשה של אולימפיאדת טוקיו 2021, את הדילמות והבעיות של המארגנים, וההחלטות שצפויות להתקבל באסיפה השנתית, שתערך בהשתתפות ראשי הוועדים השונים מכל קצוות הגלובוס כאשר הפעם כל אחד מהנוכחים באסיפה יהיה בביתו ויצפה בה באמצעות האינטרנט. בכל זאת, יש מגיפה בחוץ.

המדליות של טוקיו. עדיין מחכות לזוכים (רויטרס)המדליות של טוקיו. עדיין מחכות לזוכים (רויטרס)

1. שאלת השאלות היא האם המשחקים האולימפיים יתקיימו, ואיך. לחברי האסיפה הכללית של הוועד האולימפי הבינלאומי הוכנה מצגת עם תוכנית המשחקים האולימפיים לטוקיו 2021, שחופפת לזו שהייתה אמורה להיערך השנה. לפי התוכנית, אולימפיאדת טוקיו תזוז יום אחד אחורה ותיפתח ב-23 ביולי 2021 במקום ב-24 ביולי 2020, כאשר טקס הפתיחה יהיה ביום שישי וכל האירועים יתקיימו בדיוק על פי הסדר שבו הם היו אמורים להתקיים בקיץ הנוכחי, למעט שינויים מזעריים שייתכנו בשעות. מבחינת הישראלים, זה אומר שהמשלחת תפתח את הופעותיה עם תחרויות הג’ודו ב-24 ביולי 2021 ותסיים אותן בתחרויות ההתעמלות האמנותית ב-8 באוגוסט 2021.

מאז דחיית המשחקים האולימפיים, הוועדה המארגנת החלה לעבוד על השינויים וההתאמות לקראת התאריך החדש. היפנים חתמו על חוזים חדשים עם כל מתקני הספורט עבור השימוש בהם בשנה הבאה. בנוסף, הם הגיעו להסכם גם עם האזרחים המקומיים שרכשו דירות בכפר האולימפי וכניסתם לאותן הדירות שבהם אמורים ללון הספורטאים תידחה בשנה. כמו כן, ממשלת טוקיו הגיעה להסכמות חדשות עם 60 אחוז מהמלונות איתם נחתמו הסכמים לאירוח בקיץ הזה, על מנת שהם יזיזו את ההזמנות לקיץ הבא.

שוטר תנועה בטוקיו (רויטרס)שוטר תנועה בטוקיו (רויטרס)

זה אולי נראה כמו הליך פשוט על הנייר, אך בחודשים האחרונים היפנים התעסקו בהכנתם של כ-4,000 חוזים חדשים מול נותני השירות, בעלי המתקנים והמלונאים. יחד עם זאת יש לציין כי העבודה שלהם עדיין לא הסתיימה משום שהיפנים יצטרכו להגיע להסכמים גם מול יתר 40 אחוז מהמלונאים האחרים, שדורשים תשלום פיצוי בגובה של עשרה אחוזים על הזזת התאריכים וזאת למרות שכרגע אין תיירות ביפן והמלונות שלהם עומדים ריקים.

2. במקרה שבו המארגנים והוועד האולימפי לא יצליחו לקיים את האירוע, הפעם המשחקים האולימפיים לא יידחו שוב, אלא יבוטלו. הפתרון הוא כמובן חיסון. ובימים אלה העולם כולו נמצא במרוץ נגד הזמן למציאת החיסון שייתן מענה יעיל לווירוס הקורונה, עם ניסויים שנמצאים בשלבים מתקדמים בבני אדם. אם לא יהיה חיסון נגיש שיוכל להבטיח את שלומם של כל המשתתפים באירוע, סביר להניח שהמשחקים האולימפיים יבוטלו, אף על פי שהוועד האולימפי הבינלאומי לכאורה לא מרים ידיים בקלות ומנסה לשדר אופטימיות, עד כמה שניתן.

מחפשים חיסון לקרוונה (רויטרס)מחפשים חיסון לקרוונה (רויטרס)

מבחינת היפנים, גם הם מנסים לשדר עסקים כרגיל, למרות שטוקיו נמצאת תחת גל שני של קורונה ומנסה להתמודד עם הנגיף הנורא ששוב מרים ראש. בינתיים, יוריקו קויקה נבחרה לכהונה נוספת כמושלת טוקיו בבחירות האחרונות והיא זוכה לתמיכה רחבה. קויקה הובילה את ההכנות לאולימפיאדת טוקיו והיא תומכת נלהבת במשחקים האולימפיים, כך שמדובר בסימן מעודד עצם הבחירה בה שוב, בצל המגיפה שמאיימת על כל תושבי האזור.

יחד עם זאת, ספק אם אותם התושבים בטוקיו מאמינים שאירוח המשחקים הוא עדיין אפשרי. ולראייה, גם ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, הצהיר לאחרונה: “זה יהיה בלתי אפשרי לקיים את המשחקים ב-2021 אם העולם לא יצליח לרסן את מגיפת הקורונה”.

אבה, באך, מורי וקויקה. חוסר ודאות (רויטרס)אבה, באך, מורי וקויקה. חוסר ודאות (רויטרס)

האפשרות של ביטול המשחקים האולימפיים היא הסיוט הגדול ביותר של הוועד האולימפי ושל המארגנים המקומיים משום שהם עלולים להפסיד מיליארדי דולרים שהושקעו כבר בהכנות לאירוע. לפי דיווחים בעולם, המארגנים היפנים עלולים להפסיד סכום שמוערך ב-12 מיליארד דולר שלא יחזרו, הרי שזה רק הכסף שכבר הושקע בארגון המשחקים בטוקיו ב-7 השנים האחרונות והוא יילך לפח.

הערכות אחרות מדברות על כך שבעקבות ביטול המשחקים האולימפיים בטוקיו היפנים עלולים להגיע להפסד כלכלי לא מתוכנן בגובה של עד חצי מהתל”ג שלהם, בגובה של עד כשלושה טריליון דולר, וזאת בגלל שהוועדה המארגנת תאבד עוד כמה מיליארדי דולרים מהסכמי חסות, מכירת כרטיסים, תיירות והסכמי שידור שיבוטלו.

הרובוטים בטוקיו. הם לא יידבקו בקורונה (רויטרס)הרובוטים בטוקיו. הם לא יידבקו בקורונה (רויטרס)

הוועד האולימפי כמובן מקבל נתח מההסכמים הללו ולכן גם לו יהיה נזק כלכלי מסוים, אך לא יהיה לו זמן להתעסק יותר מדי בביטול הזה. הצרה הגדולה ביותר במקרה של ביטול עבור הוועד האולימפי נמצאת כבר באירוע שיבוא לאחר מכן, משום שחצי שנה אחרי המועד של אולימפיאדת טוקיו, בחורף 2022, אמורה להתקיים אולימפיאדת החורף בבייג’ין. כרגע המצב בכל אסיה בעייתי מאוד, כך שביטול האירוע בטוקיו עלול להשפיע גם על האירוע בבייג’ין, וזו כבר צרה כפולה.

3. גם אם יהיה חיסון לקורונה, אם אולימפיאדת טוקיו אכן תתקיים בסופו של דבר, הוועד האולימפי יצטרך לדאוג לסביבה בטוחה עבור כל המשתתפים בטוקיו. מרגע שתאושר מחר התוכנית הספורטיבית של טוקיו 2021, המארגנים יחלו לדאוג גם לזה, כאשר הבריאות של הספורטאים והנציגים השונים שינחתו ביפן תהיה בחשיבות עליונה.

הקמע של טוקיו 2020 (רויטרס)הקמע של טוקיו 2020 (רויטרס)

ההערכה היא שאחרי שהאסיפה הכללית תאשר את התוכניות לקיץ הבא, בספטמבר תוקם ועדה מיוחדת בה יהיו נציגים מממשלת טוקיו, מהוועדה המארגנת, מהוועד האולימפי הבינלאומי ומארגון הבריאות העולמי. הוועדה הזו תצטרך להתוות תנאים בסיסיים לקיומה של אולימפיאדת טוקיו ולענות על סוגיות בתחום הבריאות והאבטחה, כמו איך יתנהגו במקרים שבהם יש חיסון והקורונה עוד קיימת, כמה תיירים יוכלו להגיע מהעולם, איך דואגים לחסן את כולם מבעוד מועד, איך צריך לשמור על הספורטאים, איך יתנהגו בשדה התעופה ואיך יעבדו בתי החולים במקרה של התפרצות במהלך האירוע.

אם באמת יצליחו להפיק את המשחקים האולימפיים בשנה הבאה, הם עדיין יצטרכו להיות בסביבה בטוחה לספורטאים, לאוהדים ולכל מי שיגיעו לטוקיו. גם אם יהיה חיסון זמין אבל המגיפה עדיין תמשיך להשתולל במדינות מסוימות, לא מן הנמנע כי אולימפיאדת טוקיו תתקיים בסביבה סטרילית שבה הגישה לספורטאים תהיה כמעט בלתי אפשרית. האם יהיה סגר על כפר הספורטאים? האם אוהדים יוכלו בכלל להגיע ליפן? ואיך יעניקו את המדליות? יש הרבה נושאים שהמארגנים צריכים לדאוג להם בתחום הבריאותי, מעבר לענייני האבטחה הרגילים שכרוכים בהפקת אירוע מורכב שכזה.

נטע ריבקין עם הדגל בריו. נראה כמו זיכרון רחוק (רויטרס)נטע ריבקין עם הדגל בריו. נראה כמו זיכרון רחוק (רויטרס)

הוועד האולימפי חייב לבנות מחדש את הקשר שלו עם הספורטאים ברחבי העולם. כזכור, לא מעט ספורטאים זעמו על ההודעה של ראשי הוועד האולימפי בתחילת 2020 לפיה אולימפיאדת טוקיו תתקיים כרגיל. אומנם הוועד האולימפי למעשה דחה את האירוע בחודש מרץ, בתום שיחת טלפון שנעשתה בין יו”ר הארגון תומאס באך לראש ממשלת יפן שינזו אבה, אך זה קרה אחרי לחץ גדול מאוד שהופעל עליהם מצד גופים מאוגדים של ספורטאים מרחבי העולם, בדגש על ארצות הברית, כך שנוצר משבר אי אמון מסוים בין הצדדים. עכשיו הם יצטרכו לחזק את הקשר בתוך התנועה האולימפית, בין המנהלים לספורטאים, על מנת שהמשחקים האולימפיים ב-2021 יהיו “האור בקצה המנהרה”, כפי שהוועד האולימפי הגדיר אותם.

4. העובדה שאין כרגע תחרויות בעולם עלולה לפגוע גם בניסיונות של ספורטאים להגיע לאולימפיאדת טוקיו. מדובר בדילמה מקצועית אמיתית, שעולה בעקבות ביטול של תחרויות בינלאומיות רשמיות ברחבי העולם.

העולם נעצר בגלל הקורונה, בזמן שישנם עוד ספורטאים שרודפים אחר הקריטריון למשחקים האולימפיים. תחרויות הקריטריון שנותרו צריכות להתקיים במהלך החודשים הקרובים, אך בשלב זה לא ברור אם זה אכן יקרה ומתי, כך שנוצר כאוס מקצועי בקרב הספורטאים האולימפיים. מבחינת האיגודים השונים, לא ניתן לקבוע קריטריון מבלי שיהיו בתחרויות את התנאים הטובים ביותר ברמה המקצועית, אך כל עוד אנשי המקצוע השונים לא יכולים לעבור בין מדינות זו בעיה. ההגבלות במעבר בין המדינות הופכות את העניין הזה למסובך ומורכב יותר. כך לדוגמה, לאחרונה התקיימו כמה תחרויות באמצעות האינטרנט במקומות שונים בעולם, אך בהיעדר פיקוח נוצר מצב שאתלט רץ 185 מטר בתחרות שבה כולם רצו 200 מטר - וכביכול ניפץ את שיאו העולמי של יוסיין בולט.

יוסיין בולט. השיא שלו לא נשבר (רויטרס)יוסיין בולט. השיא שלו לא נשבר (רויטרס)

אומנם הוועד האולימפי הבינלאומי הבהיר כי כל הכרטיסים שכבר חולקו לטוקיו מובטחים לספורטאים שהשיגו אותם, אבל לא בטוח שבאמת כל אותם הספורטאים אכן יתחרו במשחקים האולימפיים בקיץ הבא. וגם אם כן, לא בטוח שהרמה של התחרויות תהיה גבוהה.

לשם כך, לא פעם הוועדים האולימפיים המקומיים קובעים כי הספורטאים שהשיגו את הקריטריון נדרשים לעמוד במבחן של “הוכחת יכולת”, כפי שקורה גם בישראל. יש בזה מן ההיגיון, הרי שעל הנייר יש במשלחת הישראלית כרגע ספורטאים שקבעו את הקריטריון בשנת 2019 והם אמורים להתחרות ב-2021 בטוקיו, ולכן הם צריכים לעמוד ברף מסוים ומינימלי כדי לדעת האם הם מסוגלים לייצג את המדינה שלהם בכבוד בתחרות החשובה מכל.

כפי שעשה במקרי עבר, הוועד הבינלאומי בכל אופן לא יתערב בבקשה זו או אחרת של הוועדים המקומיים באשר למבחנים של הוכחת יכולת. זה מותר להם ובהחלט נמצא בסמכותם. מבחינת הוועד האולימפי הישראלי, עצם זה שאולימפיאדת טוקיו נעצרה, מבחני הוכחת היכולת מקבלים משנה תוקף.

ושוב, הבעיה היא שכרגע אין תחרויות בינלאומיות וזו צרה גדולה בעיקר לספורטאים שעדיין לא השיגו את הכרטיס לאולימפיאדת טוקיו והם נמצאים באי וודאות. לא מן הנמנע, אגב, שהתחרויות הללו יתקיימו אחרי החורף, כפי שמתכננים לעשות בארצות הברית למשל, בהנחה ויהיה חיסון לקורונה ורמת התחלואה תרד. כרגע, בכל אופן, זה נראה תלוש מהמציאות.

יגאל כרמי מציג ההזמנה הרשמית לטוקיו 2020 (הוועד האולימפי בישראל)יגאל כרמי מציג ההזמנה הרשמית לטוקיו 2020 (הוועד האולימפי בישראל)

5. דחיית אולימפיאדת טוקיו תשפיע על המועמדים למדליה? ובכן אין לדעת, ניתן רק לשער. לינוי אשרם תמשיך לעוד שנה בהתעמלות האמנותית, גם ארטיום דולגופיאט ואלכס שטילוב שיתחרו במכשירים יופיעו לתחרויות ב-2021. בגלישת הרוח, המאבק בין שתי המדליסטיות מאליפויות העולם האחרונות, קטי ספיצ’קוב ונוי דריהן, נפתח מחדש, כאשר גם המדליסט האולימפי שחר צוברי יצטרך להשיג שוב את הקריטריון לטוקיו.

יחד עם זאת, עדיין לא ברור כיצד הדחייה תשפיע נבחרת הבייסבול, שהפכה למועמדת לזכייה במדליה, משום שרוב שחקניה חיים בחו”ל. כל עוד המשחקים מתקיימים במועדם, רוב הסיכויים היא תופיע בהרכב מלא, מה גם שהמשבר הנוכחי הוא הזדמנות עבורה כדי להתחזק בשחקנים יהודים נוספים שיוכלו להצטרף לפרויקט. בענף הג’ודו, שנחשב לספק המדליות הגדול ביותר, טרם ידוע האם הקריטריון יתארך אבל באיגוד הישראלי מקווים שההפסקה הזו לא תפגע בכושר של אלוף העולם שגיא מוקי שעשה שנה גדולה ברמה ההישגית.

שגיא מוקי. היה אמור להגיע כאלוף העולם (חגי מיכאלי)שגיא מוקי. היה אמור להגיע כאלוף העולם (חגי מיכאלי)

‏6. מתי תתקבל ההחלטה בנוגע לקיומה של אולימפיאדת טוקיו בקיץ 2021? מיכה שטרית שר “נעבור את החורף ואחר כך נראה”. וזה בדיוק מה שאומרים בוועד האולימפי הבינלאומי. בינתיים, יש להם מרווח נשימה לפעול, אבל הם נתונים לחסדיה של המגיפה שממשיכה להכות במדינות רבות בעולם, שמתקשות להתמודד איתה ועם השלכותיה.

החיסון יצטרך להגיע מהר ככל הניתן ולאחר מכן תיבחן מידת יעילותו ובעקבותיה גם ההחלטה האם אולימפיאדת טוקיו תתקיים או לא. ההערכה מדברת על זה שעד האביב הוועד האולימפי יצטרך לקבל את ההחלטה. כרגע, בצל המצב המדאיג והעלייה בתחלואה, כל העיניים יהיו נשואות לאסיפה הכללית של הוועד האולימפי.

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */