יום שישי, 19.04.2024 שעה 06:25
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6622-5829מכבי ת"א1
5921-5829מכבי חיפה2
5521-4829הפועל ב"ש3
5036-4229הפועל חיפה4
4029-3029מכבי בני ריינה5
3635-2829בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3733-3228הפועל ירושלים1
3239-2328הפועל חדרה2
3051-3128מכבי פ"ת3
2944-2928מכבי נתניה4
2835-3728בית"ר ירושלים5
2740-3028הפועל ת"א6
2642-2128מ.ס אשדוד7
2141-2228הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי ת"א
  • שבת, 20/04, 17:00
  • הפועל חיפה
  • בני סכנין
  • שבת, 20/04, 18:00
  • מכבי בני ריינה
  • מכבי חיפה
  • שבת, 20/04, 20:00
  • הפועל ב"ש
  • הפועל ירושלים
  • שבת, 27/04, 17:30
  • הפועל חדרה
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 27/04, 18:00
  • מכבי נתניה
  • הפועל ת"א
  • שבת, 27/04, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מ.ס אשדוד
  • שבת, 27/04, 20:00
  • הפועל פ"ת

"אם נטעה במאני טיים לא יזכרו שהייתה קורונה"

רגע לפני החזרה למגרשים, קיבצנו את אלי חכמון ודקל צינו לשיחה על השיפוט בליגת העל והלאומית. ויש גם בונוס: שיחה עם השופט שהליגה שלו כבר בוטלה

|
עומר עזר, אלי חכמון ודקל צינו (מערכת ONE)
עומר עזר, אלי חכמון ודקל צינו (מערכת ONE)

שלושת החודשים האחרונים היו כל כך ריקים מתוכן ומלאים בזמן פנוי, ושופטי הכדורגל הישראלי לא הכירו את הסיטואציה הזאת מאז שנכנסו אל מגרשי הכדורגל. הרי בכל עונה רגילה מדובר באחת התקופות העמוסות ביותר בלוח השנה. הכרעות פלייאוף עליון ותחתון, מאבק האליפות, מאבק ההישרדות ומשחקים בין לאומיים.

אולם, עונת 2019/20 תיזכר לעד בספרי ההיסטוריה מכיוון שנפסקה באמצע ותחודש לאחר למעלה מחודשיים, ביום שבת הקרוב. משבר הקורונה “חיסל” כמעט כל ליגה מקצוענית ברחבי הגלובוס וגרם לשיתוק מוחלט של הענף.

בלומפילד לקראת החזרה של ליגת העל

בעקבות כך, ONE אסף לשיחה את אלי חכמון השופט הוותיק והידוע מליגת העל ואת דקל צינו מדרג הלאומית לדיון מסקרן על מה חשים אנשי המשרוקית בתקופה הזו, איך הם מקבלים את היציאה לחל”ת, האם לדעתם צריך לחזור לשחק עם קהל, בלי או בכלל לא, האם יש אופק לדור הצעיר, מאבק הגזענות ועוד.

שופט ליגת העל – אלי חכמון

נגיף הקורונה נכנס לחיינו בסערה ובהדרגה ביטל ליגה אחרי ליגה. בארץ החליטו תחילה על הגבלת צופים, אחר כך על משחקים ללא קהל ולבסוף ללא קהל בכלל. כשופט ותיק שראה הכל בכדורגל הישראלי, איך קיבלת את המצב הזה?
"זה לא פשוט, מי שיגיד שזה פשוט זה לא אפשרי. אי אפשר להגיד שמחר אין כדורגל, זה קשה. אתה יודע מתי מסתיימת עונה ומתי מסתיימת ואתה מתכונן לפי זה, אימונים והכנות של כנסים. פתאום ביום בהיר מבטלים לך הכול, אבל לאור המצב אתה מבין את זה".

אלי חכמון (רדאד ג'בארה)אלי חכמון (רדאד ג'בארה)

מה עשית בימים האלה של הפגרה הארוכה?
"אני עם המשפחה בבית ונשמע להוראות, זה דבר ראשון. אנחנו לא בבידוד ומשתדלים להתאמן כמה שאפשר, לברוח לשעה מהילדים והאישה. כל השאר לעשות את שגרת היום, שעת לימוד עם הילדים, משחקי חברה. מנסים לשמור על שפיות".

איך אתה וסגל השופטים נערכתם בתקופה כזו?
"במהלך העונה יש אימונים שגרתיים אבל לאור המצב נאלצים להתאמן באופן שונה. התחילה פעילות מאוד יפה ואנחנו עושים כנסי וידאו, זה עובד מעולה ויפה. יש הרבה תובנות. אני מקווה שזה יהיה קצר מאוד ונחזור לשגרה".

האם קיבלתם מאיגוד השופטים תכנית מסודרת לזמן "פגרת הקורונה"?
"כן, הביאו לנו תכנית מיוחדת. אבל זה לא אותו דבר כמו לעבוד עם קבוצה, אתה עובד שם יותר ויש את המאמן שנותן לך בראש. משתדל לעמוד בציפיות והעונה תחזור לשגרה, צריך לבוא מוכן לזה. זה נשמע רחוק מדי אבל בכל אופן צריך להתאים את עצמנו לרמה שצריכה להיות וזה לא פשוט".

אלי חכמון (רדאד ג'בארה)אלי חכמון (רדאד ג'בארה)

השופטים נשלחו לחופשה ללא תשלום. איך אתם, כמו הרבה מאוד אנשים במשק הישראלי, חושבים שצריך להיערך?
"ברגע שהוציאו אותנו לחל"ת זה מצב שבו לשופטים יש הכנסה, מקבלים 70%. אם לא היה חל"ת היינו מקבלים משכורת בסיס, זה מהלך מאוד מבורך ויישר כוח למנכ"ל ההתאחדות, האיגוד והוועד. כל הכבוד".

האם לדעתך זה צעד נכון להחזיר את הליגה השנה או שהיה צריך לסגור? ואם כן, באיזו מתכונת, עם קהל או ללא קהל?
"אני מת שהליגה תחזור כבר. כדורגל הוא חווית צפייה, הוא שייך לקהל. אנחנו סך הכל כלי שם. עם זאת, צריך לקחת את הנושא הבריאותי ולא להיות גיבורים. אם יחליטו שזה בלי קהל עד הסוף, אז עדיין נסיים אותו ללא קהל".

הליגה תגלוש אל תוך הקיץ ותסתיים בתחילת חודש יולי, זה לא יפגע לשופטים בחופשת הקיץ?
"לכל אחד יש את החיידק של השיפוט, אין שופט בלי זה. אם היית אומר לי להיות שופט כל השנה הייתי אומר הלוואי. מבחינתי שהפגרה תהיה כמה שיותר קצרה. למשפחה יש תמיד את החופשות שאנחנו תמיד מארגנים".

אלי חכמון מדבר עם אופיר קריאף (עמרי שטיין)אלי חכמון מדבר עם אופיר קריאף (עמרי שטיין)

השנה, בניגוד לשנים עברו, שמו במגרשי הכדורגל דגש רב על עניין הגזענות. "נהמות" כאלו ואחרות לא עוברות בשקט על ידי צוות השיפוט. איך אתה במגרש יכול לזהות את אותן הנהמות ומה מידת ההקפדה שאתה מיישם.
"אנחנו מונחים על ידי פיפ"א ואופ"א על ידי הגזענות. יש שלושה צעדים שקיבלנו. אין מקום לגזענות, סימן קריאה. גם אם זה חמישה אוהדים או אחד. אין מקום להעליב על צבע עור, בספורט אין פוליטיקה ואין גזענות. אסור להכיל את זה בשום מצב".

"אנחנו מחויבים לציין את העובדות, מה שאנחנו שומעים או רואים. מעבר לזה יש בתי דין שצריכים לתת את ההכרעה. אם שחקן בא אלי וטוען כלפי גזענות אני מציין את זה, גם אם לא שמעתי את זה. אין מקום לגזענות".

האם אתה מסוגל להפסיק משחק לגמרי?
"אם זה יקרה, לא יהיה מנוס לשופט מלהפסיק משחק. אם וכאשר נגיע לשלב השלישי. אני לא חושב שזה יקרה במדינת ישראל ולא זכור לי שזה קרה. הקהל ער לדברים האלה, אחרי המקרה שהודיעו והורידו את הכרוז, זה גרם לאנשים להבין בואו אנחנו עדיין בספורט".

שחקני הפועל חיפה עם אלי חכמון (רדאד ג'בארה)שחקני הפועל חיפה עם אלי חכמון (רדאד ג'בארה)

כשאתה מסתכל על השופטים הצעירים, אתה צופה עתיד ורוד לשיפוט הישראלי?
"אני עוקב אחרי מספר שופטים בליגה הלאומית ומלווה, משוחח איתם, צופה בקליפים ומנתח איתם. אנחנו הדור הוותיק, עוד מעט אנחנו נסיים ואני בטוח שדור העתיד יצליח ואולי יהיה טוב יותר מאיתנו. הם לומדים ממשחקים שלהם, עושים איתי שיחות טלפון והם צמאים לידע וללמידה. הם מחכים כבר לשבת רק לשפוט. כשאני הייתי צעיר אני הייתי רק מחכה לשפוט ויש להם את אותו ברק בעיניים שהיה לי".

 

אלי חכמון (עמרי שטיין)אלי חכמון (עמרי שטיין)

שופט ליגה לאומית – דקל צינו

נגיף הקורונה נכנס לחיינו בסערה, ובהדרגה ביטל ליגה אחרי ליגה. בארץ החליטו תחילה על הגבלת צופים, אחר כך על משחקים ללא קהל ולבסוף ללא קהל בכלל. כשופט בכדורגל הישראלי, איך קיבלת את המצב הזה?
"בהתחלה די צחקו על זה. אמרו שבטח בליגה הלאומית אין יותר מידי קהל. דווקא בליגה הזו יש לא מעט קהל, לפעמים אפילו יותר ממשחקים בליגת העל. אני חושב שאי אפשר לקיים את הספורט בלי קהל, המשחק נועד לטובת הצופים והקהל. זה משהו אחר לגמרי. אני זוכר שצפיתי במשחק האחרון בגביע בין מכבי חיפה להפועל ב"ש ללא קהל וזה היה עצוב. זה פשוט לא עובד בלי קהל. אני מניח שגם השופטים במגרש בטח הרגישו את זה ובטח שהשחקנים. זה לא נכון להקביל את זה למשחק אימון אבל זה פשוט בלתי אפשרי. עשו נכון שהפסיקו את זה".

מה אתה עושה בימים אלו?
"זה הרגעים המכריעים של העונה. גם בפן המקצועי זאת תקופה שציפיתי להשתלב אפילו בליגת העל ולקבל משחקי מבחן. זה תקופה שאנחנו בשיא שלנו, היינו אמורים לעשות מבחן כושר שאנחנו עושים פעם בחודש וזה תפס את כולנו די באמצע. כל המשק קיבל את זה בהפתעה, לא ציפינו שזה התגלגל למצב כזה. אנחנו לפני משבר שלא חווינו במאה השנים האחרונות ואני מקווה שנצליח לצאת מזה, גם ברמה האישית של הכדורגל וגם ברמה הלאומית – בריאותית. מעבר למשחק, לכולנו יש הורים, סבים וסבתות שנקווה שיצאו מזה".

ערן לוי ויוגב לרמן עם דקל צינו (עמרי שטיין)ערן לוי ויוגב לרמן עם דקל צינו (עמרי שטיין)

"בימים האלה אני שומר על כשירות ברמה המקצועית דרך הקבוצת וואטסאפ עם המנהלים שלו. שולחים לנו סרטונים מאופ"א לנתח אותם, יש לנו כנסים מקוונים דרך המחשב". בנוסף יש לנו פלטפורמה בה אנחנו רואים את כל המשחקים שאנחנו שפטנו עם אירועים שלנו, לדוגמה אם שרקתי לפנדל או לא ואפשר לבחון את זה. חוץ מזה משתדלים לשמור על כשירות ברמת הכושר, אם עד עכשיו היה לנו אימון פעם בשבוע + משחק + אימון אישי. עכשיו יש לנו תכנית אימונים שהמאמן האישי נתן לנו. אני עדיין מפחד לצאת החוצה, אבל צריך לשמור על כושר. צריך להיות מוכן לדקת קריאה לבוא ולשפוט ברגע שיתאפשר. גם המנהל שלנו, חיים יעקב, שומר איתנו על קשר מקצועי וגם אישי בזמן הזה".

השופטים נשלחו לחופשה ללא תשלום. איך אתם, כמו הרבה מאוד אנשים במשק הישראלי, חושבים שצריך היה להיערך?
"קשה להיות מקצוען עם משכורת השופטים, אני שומע את זה לא מעט גם מאוהדים. אני לא כל כך מסכים עם האמירה הזו, אני חושב שהשופטים בארץ למרות הביקורת הנוקבת לא פחות טובים מהרמה של השחקנים, לא פחות מקצוענים. אנחנו עובדים מאוד מאוד קשה בשביל להגיע ברמת שיא, תמיד יעשו טעויות כשמדובר בבני אדם. אני בטוח שאם זה היה עבודה עיקרית של כולנו, היינו משתפרים עוד יותר".

"מבחינת השכר, גם אני ברמה האישית מאוד חששתי בהתחלה. אני סטודנט לקראת סיום תואר במשפטים וזאת המשכורת העיקרית שלי. יחסית משכורת גבוהה לסטודנט. פניתי ליריב טפר בחשש שהמשכורת תרד ואני חייב לציין שמהרגע הראשון הוא הרגיע את החששות שלי ושלא נשאר ככה באוויר ובימים האחרונים הוציאו אותנו לחל"ת ככה שנמשיך לקבל שכר כל שהוא גם שהמשחקים הפסיקו. גם אורן בורנשטיין, יו"ר הוועד עזר לנו. אני שמח שזה קרה".

שחקני פ"ת מתווכחים עם דקל צינו אחרי ההרחקה (שחר גרוס)שחקני פ"ת מתווכחים עם דקל צינו אחרי ההרחקה (שחר גרוס)

האם לדעתך היה נכון להחזיר את הליגה או שהיא הייתה צריכה להיסגר? ואם כן, באיזו מתכונת, עם קהל או ללא קהל?
"האמת שלמרות שהשיחה היא נטו על המצב בכדורגל הישראלי, זה משהו שמתגמד לעומת מה שקורה בעולם ובמשק. ברור שלפני תקופה אי אפשר היה לשחק. אני חשבתי שהעונה לא תחזור, שמרתי על אופטימיות אבל אני לא ראיתי את זה קורה. לדעתי האישית, אני לא חושב שצריך לקיים את המשחקים ללא קהל. שאנחנו עושים תדרוך לפני שאנחנו יוצאים למשחק, עושים תיאום ציפיות והמשפט שאני תמיד חוזר אליו הוא 'שהמשחק יעבור ולא ישמעו אותנו, לא נהיה הדבר המרכזי והמופע. רק צריכים לבדוק שהמופע מתקיים כמו שצריך'. אם הייתי שופט עכשיו משחק ללא הקהל, המופע הזה לא היה עולה בקנה מידה עם הציפיות של כולם".

הליגה תגלוש אל תוך הקיץ ותסתיים בתחילת חודש יולי, זה לא יפגע לשופטים בחופשת הקיץ?
"זה נכון, זאת התקופה של החופש שלנו. אנחנו מתכננים חופשות עם בנות הזוג. זה משהו אבל שיותר גדול מהכדורגל. כמו שהודיעו על זה שהמורות יצטרכו ללמד בחופש הגדול והוא יתקצר, אז בהתאמה אני רואה שאם תהיה פגיעה בתכניות שלנו, כמו לטוס לארה"ב לחופשה, אז לוקח את זה בחשבון. אני כרגע בתוך מערכת גדולה ואם תהיה דרישה כזו אנחנו הראשונים שנענה לה. זה גם הרי יקשה על השחקנים לשחק בחום כזה, אבל אפשר לפתור את זה".

השופטים עם התג הבין לאומי עם יצחקי וקראדי (דני קרסיקוב)השופטים עם התג הבין לאומי עם יצחקי וקראדי (דני קרסיקוב)

כשאתה מסתכל על השופטים הצעירים, אתה צופה עתיד ורוד לשיפוט הישראלי?
"אני חושב שאם תשאל את כל שופטי ליגה לאומית, כולנו רואים את עצמנו ככאלה שיכולים להגיע לתג הבין לאומי כמו אוראל גרינפלד. אחרת אני לא רואה שמישהו מאיתנו היה ממשיך. יש לנו אהבה לא מוסברת למקצוע, אני לא מכיר עוד עבודה שמישהו מקלל אותך, לחץ כל כך גדול, שכר לא מהגבוהים במשק ועדיין באים ואוהבים את זה. כמובן שהמטרה שלנו היא לעלות לליגת העל, להשתלב ולהצליח. אני באופן אישי לשם מכוון ורואה את עצמי שם. בשביל להגיע לשם צריך המון המון דברים לעשות ולצלוח את המשחקים בלאומית ובליגת העל. הקפיצה שאוראל עשה מראה שגם המדינה הקטנה שלנו השופטים יכולים להגיע לרמות הכי גבוהות".

לסיכום דקל, אוהדי הכדורגל בישראל היו סגורים זמן רב בביתם ויצטרכו לצפות במשחקים מהבית, מה תרצה לומר להם?
"אני חושב שהמצב שאנחנו נמצאים בו היום בגלל הקורונה, אני מקווה שיגרום לכולנו להכניס דברים לפרופורציות. ניקח את זה לכדורגל, נגיד הקבוצה שלכם או השחקנים שלכם לא מביאים את התוצאה שלכם או השופט עשה טעות – העולם לא חרב. אני מבין את האמוציות ואת האכזבה והתסכול, אבל אני מקווה שהמשבר הזה ילמד אותנו שיש דברים חשובים יותר כמו הבריאות שלנו וצריך לדעת לכבד את השני ולקבל את הדברים בהבנה. צריך להבין שאנחנו השופטים לא עושים שום דבר עם כוונה, גם כשאנחנו טועים אנחנו עושים את המקסימום שזה לא יקרה. אנחנו בני אדם ואנחנו תמיד נתונים לטעויות אנוש. במשחק האחרון שלי ניגש אלי שחקן בתלונה ואמר לי למה שרקתי ככה. עניתי לו 'כנראה שטעיתי, פספסתי'. הוא השיב לי 'טוב מה אני אגיד לך, נתת לי תשובה שאין לי מה להגיד'. הוא לא רגיל ששופט אומר לו דבר כזה. העוזרים שלי הופתעו שאמרתי את זה. אני חושב שככה מבינים שאנחנו בני אדם, רק ברגע שתבינו שאנחנו עושים את המקסימום לא לטעות, גם הטעויות תתקבלנה גם עם כל הקושי".

אוהדי נבחרת ישראל (חגי מיכאלי)אוהדי נבחרת ישראל (חגי מיכאלי)

שופט ליגה א’ – עומר עזר

אומנם עזר לא ישפוט את ליגה א’ שהגיעה לסיומה, אך כבונוס, החלטנו להביא לכם ייצוג גם של הליגה הנמוכה יותר. 

נגיף הקורונה נכנס לחיינו בסערה, ובהדרגה ביטל ליגה אחרי ליגה. בארץ החליטו תחילה על הגבלת צופים, אחר כך על משחקים ללא קהל ולבסוף ללא קהל בכלל כאשר אח”כ בוטלו כל הליגות הנמוכות. כשופט צעיר בליגות הנמוכות ובליגה א' של הכדורגל הישראלי, איך קיבלת את המצב הזה.
"כל ההנחיות וההדרגות זה פחות נגע אלינו, אנחנו לא מגיעים לכמות הצופים הזו, רק במשחקים מאוד מיוחדים. השלב הראשון שזה פגע בנו משמעותית היה כאשר שביטלו את כל הליגות, ביום שישי שעבר. קיבלתי את המצב בהבנה, לא היה יותר מדי מה לעשות, ההחלטה הייתה מובנת לגמרי. קודם כל הבריאות, זה צריך להיות לנגד עינינו".

מה אתה עושה בימים אלו?
"משתדלים לשמור על השגרה כמה שיותר. מבחינת העיסוקים האחרים, אני סטודנט ואני לומד בצורה מקוונת. מבחינת הכדורגל, כרגע עוד אפשר להתחיל להתאמן. במידה והליגות יחזרו, מצופה מאיתנו לעמוד בכושר רב. אפילו יותר משחקנים. אם נחזור, זה שיא העונה. הליגות, הגביע בשלבי הכרעה ואין מקום לטעויות. לא יעניין אף אחד שהייתה קורונה, אם שופט טעה בפנדל במאני טיים".

השופט עומר עזר (מרטין גוטדאמק)השופט עומר עזר (מרטין גוטדאמק)

האם קיבלתם מאיגוד השופטים תכנית מסודרת לזמן "פגרת הקורונה"?
"קיבלתי תכנית אימונים מתוך פרויקט המצוינת בו אני משתתף. התכנית כוללת מספר אימוני ריצה, כושר, ספרינטים, אינטרוואלים וכדומה כדי לנסות לשמור כמה שיותר על הכושר המיטבי. האימונים האלה הן על אחריותנו האישית".

האם לדעתך היה נכון להחזיר את ליגת העל והלאומית או שהיה צריך לסגור אותה? ואם כן, באיזו מתכונת, עם קהל או ללא קהל?
"אנחנו בסוף באים לתת שירות לקבוצות. אם החליטו שצריכים לחזור למגרשים אנחנו נגיע בשמחה, זה הדבר שאנחנו הכי אוהבים לעשות. אני מאוד שמח שהליגה חוזרת בסוף מאי. חבל שהקהל לא חוזר, זה כל היופי של המשחק".

השופט עומר עזר משקיף על המתרחש (מרטין גוטדאמק)השופט עומר עזר משקיף על המתרחש (מרטין גוטדאמק)

כשאתה מסתכל על השופטים הצעירים, אתה צופה עתיד ורוד לשיפוט הישראלי?
"אני חושב שכן. אנחנו עובדים מאוד קשה בשביל לשמור על רמה גבוהה. אוראל גרינפלד ורועי ריינשרייבר פתחו לנו דלת במחוזות הכדורגל הכי יפים שמשוחקים היום. אני מקווה שנצליח להגיע להישגים אפילו יותר גבוהים".

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */