יום רביעי, 17.04.2024 שעה 00:42
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6622-5829מכבי ת"א1
5921-5829מכבי חיפה2
5521-4829הפועל ב"ש3
5036-4229הפועל חיפה4
4029-3029מכבי בני ריינה5
3635-2829בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3733-3228הפועל ירושלים1
3239-2328הפועל חדרה2
3051-3128מכבי פ"ת3
2944-2928מכבי נתניה4
2835-3728בית"ר ירושלים5
2740-3028הפועל ת"א6
2642-2128מ.ס אשדוד7
2141-2228הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי ת"א
  • שבת, 20/04, 17:00
  • הפועל חיפה
  • בני סכנין
  • שבת, 20/04, 18:00
  • מכבי בני ריינה
  • מכבי חיפה
  • שבת, 20/04, 20:00
  • הפועל ב"ש
  • הפועל ירושלים
  • שבת, 27/04, 17:30
  • הפועל חדרה
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 27/04, 18:00
  • מכבי נתניה
  • הפועל ת"א
  • שבת, 27/04, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מ.ס אשדוד
  • שבת, 27/04, 20:00
  • הפועל פ"ת

המצב רק יחמיר: הפריחה של היקה בנתניה

האלבני, שיפגוש את בני יהודה בגמר ב-20:45, הגיע בזמן למאני-טיים וכעת הוא מתייחס לתקופה הקשה, האמונה, המשקל, תרבות הכדורגל הישראל ושינוי העמדה

|
יחמיר היקה (רדאד ג'בארה)
יחמיר היקה (רדאד ג'בארה)

פחות משבוע אחרי שסיכם את תנאיו במכבי נתניה לעונה וחצי בסוף חודש ינואר, יחמיר היקה כבר עלה לכותרות בישראל עוד לפני שהגיע ארצה, ולא בהקשר של כדורגל. תחילה, הוא עורר מיני-סערה ברשת בקרב אוהדי הקבוצה, כאשר בקבוצת הפייסבוק של האוהדים פורסם פוסט שלו מתקופת מבצע ‘צוק איתן’ ב-2014, בו כביכול הביע התנגדות לישראל ולצה"ל. לאחר מכן, הוא נחת בנמל התעופה בן גוריון, עוכב כמה שעות על ידי פקחי רשות ההגירה והאוכלוסין ולא הורשה להיכנס עקב בעיה עם אשרת העבודה שלו.

הרבה שחקנים היו מנסים למצוא פרצה כדי להתחמק מהסיכום או לפחות נרתעים מה-עליהום סביבם ומקבלת הפנים החמה בהחלט, אבל לא היקה. את השריפה עם האוהדים הוא כיבה עם פוסט התנצלות מפייס ולגבי התקרית הלא נעימה עם הגעתו לישראל, למרות מתיחות לא מבוטלת באותם רגעים, הוא בחר כמעט ולא להתייחס עד כה.

שחקני בני יהודה ונתניה מתכסחים לפני הגמר

ההתחלה הייתה לא פשוטה בכלל. אכזבה היא מילה גדולה מדי עבור כדורגלן שלא ישחק כמעט חמישה חודשים, כך שגם את תשעת המשחקים הראשונים שלו בכל המסגרות בנתניה, בהם לא ממש בלט ונראה עדיין חלוד – צריך לקחת בערבון מוגבל – כמו גם את הביקורת מצד האוהדים והתקשורת שנובעת מהציפייה גדולה לקראת הגעת קפטן נבחרת אלבניה, מי ששיחק במיינץ, פאניוניוס, לוצרן, טיראנה וסן חוזה ארת'קווייקס מה-MLS.

אולם בחודש האחרון, היקה מראה בדיוק למה בנתניה התעקשו כמעט חודש שלם עד שהצליחו לשים את ידם עליו, כשנכנס לעניינים במאני-טיים, בדיוק בזמן, והוא מציג יכולת גבוהה. ולא פחות מכך – מגיע לגמר גביע המדינה מול בני יהודה ב-20:45 עם לא מעט ציפיות כאחד שיכול לשנות ולהכריע את המשחק ברגע, בנגיעה אחת קסומה, והפך לדמות מרכזית בהתקפה של היהלומים.

אם לשפוט לפי הניסיונות להחתימו, בנתניה ידעו בדיוק למי ולמה הם מחכים. מי שהחתימו בנתניה ומייצג אותו הוא סוכן השחקנים אבי ציוני, שאמנם לא מייצג הרבה שחקנים אבל בוחר אותם בקפידה, כמו עלי מוחמד, מאוויס צ'יבוטה  ודידייה קוגבניה. למעלה מחודש לקח לשכנע את היקה להגיע לישראל, הוא "עשה את המוות", כאשר היו לו הצעות גבוהות יותר מטורקיה, קפריסין וערב הסעודית. משהו בהמלצות שקיבל על ארץ הקודש גרם לו לבחור בה ובעיר היהלומים, וגם פאטוס בצ'יראי. למרות שלא הכירו עד שהגיע לקבוצה, היקה כמובן ידע מי זה החלוץ המונטנגרי ואמר: "אם שחקן ברמה של בצ'יראי משחק שם, גם אני רוצה לשחק שם".

יחמיר היקה (איציק קדוש)יחמיר היקה (איציק קדוש)

מנגד, גם בנתניה התקשו עם השחקן, בעיקר בנוגע לשמו – Hyka. לא מעט גרסאות היו לשם שלו בכלי התקשורת בארץ, כשיש לומר הוקה, במבטא אלבני זה נשמע הויקה, אבל במועדון רצו ללכת על הגרסה הראשונית ושאלו אותו אם אכפת לו שייקרא היקה וכך הודפסה חולצתו, עם שמו בצורה קצת מעוותת אבל בהסכמתו.

בכל מקרה, היקה השתכנע, חתם לעונה וחצי, אבל ההתחלה בישראל לא הייתה פשוטה בלשון המעטה, כפי שתואר בכלליות. אותו רגע שבו הוא התבשר כי הוא צריך לשוב על עקבותיו בעודו מסורב כניסה לישראל. "שחקן אחר שהיו עושים לו דבר כזה, לא משנה באשמת מי ובאחריות מי, היה מבין שמשהו פה לא מתאים ולא היה חוזר לכאן בכלל, לא היה לו פשוט", אמרו בקבוצה. תוסיפו לזה את אותו פוסט אנטי ציוני כביכול, אבל את הפינה הזאת הוא ונתניה סגרו במהירות, לא לפני שבנתניה הרגיעו אותו שישנם לא מעט שחקנים ערבים ובכלל שמוסלמים משחקים עם יהודים בישראל, והמצב שונה משחשב.

יחמיר היקה מנסה להשתלט על הכדור (חגי מיכאלי)יחמיר היקה מנסה להשתלט על הכדור (חגי מיכאלי)

ואז, אחרי הקשיים מסביב למגרש, כמו גם קשיי התאקלמות טבעיים של שחקן זר שמתרגל למדינה חדשה, מנטליות שונה ומזג אוויר שונה, גם עליו לא היה לו פשוט בלשון המעטה. תשעת המשחקים הראשונים בהם לא הרשים יותר מדי לא שברו אותו, כשהוא חיכה בצד להזדמנות. "גם בחצי הגמר מול הפועל חדרה הוא עלה רק לכמה דקות לקראת הסיום, והוא שחקן עם מעמד, אבל אין לו שום גאווה והוא קיבל הכל באהבה", אמרו עליו בנתניה.

"אתם תראו, אני עוד אראה מה אני שווה", אמר לחבריו בחדר ההלבשה לאחר אחד המשחקים הראשונים, כאשר הוא בעיקר שותף כמחליף ולא הצליח להשפיע (פתח פעמיים מתוך תשעת המשחקים הראשונים). "אי אפשר לתת לי כמה דקות ולצפות ממני להראות את המיטב שלי, אני חייב כמה משחקים ברצף כדי להתאקלם ואז אראה את היכולות שלי".

"לקח המון זמן למצוא עמדה מתאימה ליחמיר", אמרו בנתניה. "כל הקריירה הוא שיחק בכנף שמאל, אבל בנתניה זה לא התאים וגם לא התעסקנו בשאלה איך צירפנו שחקן שלא יושב לנו בדיוק במערך. חיפשנו איפה הוא יכול לתרום הכי טוב והבנו בדיוק מה היתרונות שלו שם, בתור חלוץ שני זה פשוט מאוד עבד וגם בצד שמאל כמובן.

יחמיר היקה עם הכדור (איציק קדוש)יחמיר היקה עם הכדור (איציק קדוש)

"רק התקשורת הגדירה אותו כלא טוב במשחקים הראשונים. הוא לא שיחק מאז ספטמבר ואנחנו הבנו את זה, הייתה לנו סבלנות, נתנו לו את הזמן והרווחנו שחקן מצוין. ייאמר לזכותו שהוא לא אמר מילה על זה שהוא לא מקבל מספיק קרדיט או משהו כזה, אפילו לא אות, הוא לא צייץ. לגיטימי שפסים לא מתחברים אפילו כשאתה לא משחק כל כך הרבה, לגיטימי לאבד כדורים, יכול להיות שלא הולך לך בזמן שלכל הקבוצה הולך, הכל מובן, והכי חשובה הסבלנות".

במקביל לכדורגל, בנתניה היו מודאגים מהמשקל של היקה שהגיע עם ארבעה קילו ו-200 גרם עודפים. מי שלקח אותו תחת חסותו הוא מאמן הכושר יניב מדר, היקה היה מצלם לו כל מאכל שהיה מכניס לפה בהתחלה, מתייעץ על כל דבר, הבין מה לאכול ומה לא. דראפיץ' וברדה ביקשו שהיקה יהיה מוכן לששת המשחקים האחרונים של העונה, למאני-טיים, כך הוגדר.

האלבני, מצדו, הקדים והשלים את המשימה לפני המשחק מול הפועל חדרה לפני כשלושה שבועות. במשחק השביעי לפני סוף העונה, מול הפועל חדרה, הוא חגג צמד ב-2:3, ב-0:2 על הפועל באר שבע הוא בישל למוטי ברשצקי ואז כבש שוב מול חדרה ב-1:2. בסך הכל הוא כבש שלושה שערים ובישל אחד בחמשת המשחקים האחרונים בהם הוא ביסס את מעמדו ב-11 והוא בכושר נפלא.

היקה חוגג (חגי מיכאלי)היקה חוגג (חגי מיכאלי)

"הוא שחקן ואדם מפרגן מאוד, אם הוא ראה חבר במצב יותר טוב על המגרש, הוא ימסור לו – כמו בבישול לברשצקי בב"ש", החמיאו בנתניה. "בצורת המשחק שלו רואים שיש לו איכויות אחרות, יש לו מסירות של אומן, מסירות של 'רק תבקיע'. כשהוא משחק 90 דקות באופן סיסטמטי רואים את האיכויות האלה שלו. בשביל זה הוא הובא, כדי למסור ולהבקיע. הוא מייצר לעצמו מצבים שזוהי תכונה אדירה בטח בסגנון המשחק של נתניה".

"הסיפור של היקה מבטא את תרבות הכדורגל הישראלי", אמרו בנתניה. "מגיע לפה זר, ישר רוצים שהוא יתן חמישיות כל משחק אחרת הוא עולה על המטוס, כאילו במדינת ישראל המצאנו את הכדורגל, אבל במכבי נתניה, כמו במכבי נתניה, יש סבלנות ויש דרך. ידענו את מי הבאנו, עשינו עבודת תחקיר אדירה לפני שהחתמנו אותו, הכרנו כל תכונה שלו - טובה ופחות טובה - הוא היה האופציה הראשונה עבורנו בינואר ואנחנו שמחים שהוא בחר להצטרף. היה מו"מ לא פשוט, ואז את סיפור הפוסט המטופש שעשו מזבוב פיל ותוסיף לזה את הסירוב להכניס אותו לארץ. כן, התחלנו ברגל שמאל, אבל מהרגע שיחמיר נחת במתחם, כולם ראו איזה בן אדם הגיע לפה.

"הוא קפטן נבחרת אלבניה, יש לו מספר הופעות בנבחרת כמו של ביברס נאתכו אצלנו, זה קנה המידה. איך הוא לא יהיה טוב? כולם כבר הבינו שצריך לתת לו רספקט, זמן ולהיות סבלניים איתו, ידענו שבסוף הוא יחזיר לנו בגדול, כך היה וכך יהיה, ואנחנו שמחים על כך. כמו יחמיר, גם פאטוס, טים הויבך ג'ונתן בורנשטיין וניקו אולסק הם שחקנים שמביאים לקבוצה המון ניסיון, המון ווינריות ומנטליות של מקצוענים שנגעו באירופה וברמות הגבוהות ביותר והם מדביקים בתכונות הללו את כל המועדון מלמעלה ועד למטה. הכבוד כולו שלנו שיחמיר והם השגרירים של המועדון בעולם".

יחמיר היקה בועט (חגי מיכאלי)יחמיר היקה בועט (חגי מיכאלי)

בכלל, הפריחה של היקה בנתניה מתבטאת לא רק על המגרש, כשהוא נהנה מהחיים בשרון. האיש שדובר חמש שפות, שותה קפה בבקרים עם טים הויבך ומשוחח בגרמנית, מדבר סרבית עם דראפיץ' ובצ'יראי, עמו מדבר גם קצת אלבנית שכן החלוץ למד בבית ספר אלבני בקוסובו, והם חברים טובים ומבלים הרבה ביחד.

אם המונטנגרי מכונה "דודו כהן מעפולה" בשל הדמיון המפוקפק בינו לבין פליט הריאליטי, היקה מכונה "חמימו" פשוט כי זה נדבק ובנתניה מספרים שמעבר להיותו טיפוס חברותי, הוא גם ליצן לא קטן ומתחיל עם השטויות בחדר ההלבשה כשהוא רואה את הויבך נכנס. הוא גם דובר אנגלית, איטלקית וקצת ערבית, בעודו מוסלמי שמתפלל חמש פעמים ביום אך מתקשה להתפלל במסגדים כיוון שאין יותר מדי באזור מגוריו.

אבל מעבר להכל, היקה הוא שחקן הכרעה. כזה שהיכולת שלו יכולה לסחוף את הקבוצה בחלק ההתקפי, בנתניה מקווים שלטובה. אם לשפוט לפי שלושת הניצחונות הרצופים שהשיגה הקבוצה בין ההפסד למכבי חיפה לבין ההפסד האחרון למכבי ת"א, יש ליהלומים על מה לבנות בגמר. בנתניה כבר הגדירו את הגמר כמשחק שבו שחקן אחד יוכל להכריע בפעולה אישית, בטח כשמדובר במשחק כל כך שוויוני, ולפי איך שהיקה נראה בתקופה האחרונה – הוא בהחלט יוכל להיות זה שיעשה את ההבדל באצטדיון סמי עופר.

אסור לפספס
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
נגןאיראן: השוער ספג מכות רק כי חיבק אוהדת
איראן: השוער ספג מכות בגלל שחיבק אוהדת
נגןמתאו מסי כובש חמישייה לזכותה של מיאמי
מתאו מסי כובש חמישייה לזכותה של מיאמי
נגןחכו לסוף: ג'ורדי אלבה עם דיוק אדיר מרחוק
חכו לסוף: ג'ורדי אלבה עם דיוק אדיר מרחוק
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */