יום חמישי, 18.04.2024 שעה 08:28
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6622-5829מכבי ת"א1
5921-5829מכבי חיפה2
5521-4829הפועל ב"ש3
5036-4229הפועל חיפה4
4029-3029מכבי בני ריינה5
3635-2829בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3733-3228הפועל ירושלים1
3239-2328הפועל חדרה2
3051-3128מכבי פ"ת3
2944-2928מכבי נתניה4
2835-3728בית"ר ירושלים5
2740-3028הפועל ת"א6
2642-2128מ.ס אשדוד7
2141-2228הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי ת"א
  • שבת, 20/04, 17:00
  • הפועל חיפה
  • בני סכנין
  • שבת, 20/04, 18:00
  • מכבי בני ריינה
  • מכבי חיפה
  • שבת, 20/04, 20:00
  • הפועל ב"ש
  • הפועל ירושלים
  • שבת, 27/04, 17:30
  • הפועל חדרה
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 27/04, 18:00
  • מכבי נתניה
  • הפועל ת"א
  • שבת, 27/04, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מ.ס אשדוד
  • שבת, 27/04, 20:00
  • הפועל פ"ת

עונת הדובדבנים: הפריחה של גיא מלמד בנתניה

החלוץ שלא קיבל הזדמנות בב"ש מוביל את חוד היהלומים וינסה להמשיך במומנטום מול האקסית מפ"ת ב-16:00. וגם: האכזבה בדרום, סבע ושיטת הדובדבנים

|
גיא מלמד חוגג (אחמד מוררה)
גיא מלמד חוגג (אחמד מוררה)

"היום שאחרי ערן לוי ודיא סבע" במכבי נתניה, לווה במהפכה של ממש במועדון מעיר היהלומים, מהפכה בסגל השחקנים של סלובודן דראפיץ' ושי ברדה, שנאלצו לגבש חבורה חדשה וצעירה של שחקנים ביחד עם הקאדר הקיים, השחקנים שהעלו את נתניה בחזרה לליגת והעל ואלו שהגיעו בעונה שעברה כדי לבסס את מעמדה בצמרת הכדורגל הישראלי.

כבר כעת, ערב המחזור העשירי של ליגת העל, מסומן סמל ומנהיג למהפכה במכבי נתניה – גיא מלמד. עם 6 שערים מתחילת העונה (4 בנתניה ו-2 בהפועל באר שבע), החלוץ בן ה-25 כבר כבש יותר מאשר כל העונה שעברה בבירת הנגב (5 שערים בכל המסגרות) ולפי "שיטת הדובדבנים" (אליה עוד נגיע בהמשך) הוא ממש לא מתכוון להיעצר גם במשחק מול הקבוצה במדיה פרץ, מכבי פתח תקווה, באצטדיון בנתניה היום (שבת, 16:00).

ברדה: ניצחון של אופי

מלמד, שלא רק מוביל את מכבי נתניה בכיבושים (ומדורג שני בטבלת מלך שערי ליגת העל), נחשב לאחת הדמויות המובילות בחדר ההלבשה, אחד שמכוון את הצעירים יותר, מדריך לוקח אחריות, לוקח על עצמו ועוד ועוד. וביחס לשחקן שהפך אליו בעונה שעברה בהפועל ב"ש, מדובר במהפך לא פחות גדול משעברה קבוצתו הנוכחית ובו טמונה הפריחה המרשימה שלו העונה.

החלוץ, שעבר ממכבי פ"ת להפועל ב"ש בקיץ 2017 אחרי עונת הפריצה שלו בליגת העל, נעצר במדי האלופה. מלמד קיבל מברק בכר 16 הזדמנויות להוכיח את עצמו, אולם מדובר רק ב-532 דקות בליגת העל (בנתניה כבר ערך 6 הופעות ורשם 512 דקות). גם בהן, הוא הספיק לכבוש ארבעה שערים, אך למרות פיניש מעולה לעונה שעברה ופתיחה נהדרת לנוכחית במדי ב"ש, כולל מחנה אימונים שסחט מחמאות מהצוות המקצועי והשחקנים בב"ש, מלמד לא יכול היה להרשות לעצמו עוד עונה על הספסל של האדומים מבירת הנגב.

גיא מלמד. לא קיבל מספיק הזדמנויות מהאלופה (עמית מצפה)גיא מלמד. לא קיבל מספיק הזדמנויות מהאלופה (עמית מצפה)

יש לציין, הפתיחה הטובה של מלמד בטרום העונה, במחנה ובגביע הטוטו במדי ב"ש אולי היו מקנות לו את הקרדיט אף במשחקים באירופה מול פלורה טאלין ודינמו זאגרב, אבל פציעה שספג במחנה בפולין אחרי שכבש באותו משחק אימון קטעה את המומנטום. לפי אותה יכולת בימיה הראשונים של תקופת ההכנה, ייתכן שהוא היה מקבל מקום של קבע בהרכב ב"ש, במיוחד בשלב קריטי שכזה כמו פתיחת עונה לחוצה כל כך, אבל למרות שחזר היטב מאותה פציעה עם שני שערים, אחד מהם הוא היחיד העונה של האלופה בחוץ (עדיין) מול עירוני קריית שמונה – זה לא הספיק.

האכזבה הגדולה של מלמד נבעה מהעובדה שגם אחרי שני השערים הרצופים מול נתניה בטוטו ומול ק"ש בליגה לא גרמו לבכר להמשיך ולבטוח בו, אבל למרות שציפה לכך, הוא לא קיבל את המפתחות במשחקים מול מכבי תל אביב ו-מ.ס אשדוד ואז נפלה ההחלטה הסופית – לעזוב את ב"ש ולעבור למכבי נתניה, ללא קשר לעסקת דיא סבע, למרות שהוא נכלל בתוכה.

ברק בכר באימון. לא השתמש יותר מדי במלמד (איציק בלניצקי)ברק בכר באימון. לא השתמש יותר מדי במלמד (איציק בלניצקי)

אולם, למרות שבדיעבד הוא מוכיח מדי שבוע לב"ש כי הייתה מגיעה לו הזדמנות נוספת וכי היא פספסה אותו בגדול, ולמרות שהקפיד להוכיח את עצמו בכל פעם שקיבל צ'אנס, גם למלמד יש חלק בכך שאת רוב העונה שעברה הוא העביר על הספסל בטרנר. בנתניה מספרים שהעובדה שהחלוץ לא מימש אפילו אחוז אחד מהפוטנציאל שלו נוגעת בעיקר לפן המנטלי.

"כבר הגעת לטופ ולא נגעת בהצלחה, בוא נבין למה לא נגעת", שומע מלמד מדי פעם לפעם כשהוא נכנס לשיחת אישית או לתדרוך וידאו עם מאמניו בנתניה. "אתה מוותר לעצמך", "מסתפק במועט", "קצת קשה אז מוריד רגל מהגז", "לא דורש מעצמך מספיק", "מסתמך על הכישרון בלבד", הם "מטיחים" במלמד, כך הסכימו לומר בכלליות מקורביו, שמציינים: "בניגוד לעונה שעברה, העונה מסבירים לו כל שבוע מה יקרה אם הוא יוסיף את העבודה הקשה הזאת לכישרון הגדול שלו. כל הזמן דוחפים אותו לעבוד יותר, להבקיע יותר, לשפר יותר. במכבי נתניה באמת מאמינים בו".

דיא סבע. עבר לב"ש ונתניה קיבלה את מלמד (מרטין גוטדאמק)דיא סבע. עבר לב"ש ונתניה קיבלה את מלמד (מרטין גוטדאמק)

כזכור, נתניה – שרדפה אחרי מלמד מתחילת חלון ההעברות, כמו גם הפועל חיפה, מכבי פ"ת, בית"ר ירושלים, הפועל תל אביב וחצי ליגה בסך הכל – קיבלה סירוב אחר סירוב במשך הקיץ עד שהגיעה עסקת סבע שנחתמה ביום האחרון של החלון. על פניו, זה נראה היה כאילו מדובר בעוד סעיף בתוך העסקה האדירה ששלחה את מלך שערי ליגת העל בעונה שעברה לב"ש תמורת כשני מיליון יורו, כשמלמד נחשב לחלק "הצנוע" יותר במסגרת העסקה ועשה את הדרך ההפוכה לנתניה ותומחר בכ-300 אלף יורו. אך בפועל מדובר במעבר שהיה תנאי במו"מ, כאשר מכבי נתניה הייתה מוכנה לעסקה רק אם מלמד היה נכלל במסגרתה ולא רצתה לשמוע על אף שחקן אחר או סכום כסף גבוה יותר ללא החלוץ.

הרקע להתעקשות של מכבי נתניה קשור כמובן לצמד המאמנים דראפיץ' וברדה שמנסה לשים את ידו על מלמד כבר כמה שנים, אפילו בתקופה שלהם בבית"ר, זאת כאשר ברדה מכיר את החלוץ מזה שנים והדריך אותו בקבוצת הנערים של הפועל כפר סבא. המעגל בין השניים נסגר, לא לפני שמלמד "הצהיר אמונים" למכבי נתניה, לא היה מוכן לשמוע על השאלה או מעבר לקבוצה אחרת וביקש מסוכניו לעבור רק אליה, ולא לפני שדראפיץ'-ייעדו לו את תפקיד "האקסטרה". למעשה, המחליף של סבע. לא מבחינת הציפייה ל-24 שערים ול-17 בישולים, ולא על המגרש, אלא כ"מוציא לפועל העיקרי" בשיטת המשחק החדשה של מכבי נתניה.

דראפיץ' וברדה. התעקשו על מלמד (נעם מורנו)דראפיץ' וברדה. התעקשו על מלמד (נעם מורנו)

צמד המאמנים, שאחראי על קידומם (ותחייתם המחודשת) של כמה שחקנים מובילים בליגת העל היום כמו סבע, עומר אצילי, איתי שכטר, ניקיטה רוקאביצה ואחרים, מקפיד לצרף כדרך קבע, בכל העונה, שחקן שיוכל לתת "אקסטרה מספרים", רצוי שיהיה בשיא הקריירה או רגע לפני. בעונת 2016/17 בבית"ר היו אלה רוקאביצה ושכטר עם 14 שערים כל אחד, בנתניה סבע ולוי היו אחראיים על כ-100 שערים יחדיו בשנתיים האחרונות בשערים ובבישולים. בשיטת המשחק שלהם חייב להיות שחקן אחד שיכול לתת מעבר לכולם, כלומר מספר דו-ספרתי של שערים ולא כמה שערים בודדים.  

בנתניה האמינו כבר זמן רב שמלמד יכול להיכנס לנעליה של הדמות המבוקשת וכתוצאה מעבודה טקטית, עבודה קשה על המגרש שלא מתבטאת רק בשערים ובישולים, המספרים כבר מגיעים ובעיר היהלומים בטוחים שהם עוד ימשיכו להאמיר בקצב שכזה. אותה עבודה טקטית של מלמד על המגרש, מזכה אותו ב"דובדבנים" מדי שבוע, וגם את קבוצתו על כך שנלחמה עליו כל כך.

שחקני מכבי נתניה. עובדים על פי "שיטת הדובדבנים" (אחמד מוררה)שחקני מכבי נתניה. עובדים על פי "שיטת הדובדבנים" (אחמד מוררה)

"שיטת הדובדבנים" של מכבי נתניה מבוססת על עבודה קשה. המאמנים מדריכים את חניכיהם לקראת כל משחק עם הוראות טקטיות מדויקות ומתכוננים לקרב, בו מי שנלחם הכי חזק ועבד הכי קשה – קרוב לוודאי יבוא על שכרו. "כבשת שער אחרי משחק טוב טקטית – קיבל דובדבן", מסבירים שחקנים בקבוצה. "גם אם זה דרדל'ה וגם אם זה בסוף שער עצמי, זה דובדבן על העבודה שלך. אם הכדור נכנס, אתה מקבל אחר כך הסברים בדיוק איך ולמה השגת את זה, כי יש לך הכי הרבה נתוני לחימה מכל שחקני ההתקפה כי רצת הכי הרבה או כי עשית ככה וככה חדירות לרחבה".

אין ספק שהעונה חל שיפור משמעותי אצל מלמד בכל הנוגע לבעיטות בנגיעה בתוך הרחבה, הימצאות באזורים המסוכנים, תנועות עומק וכדומה, כאשר אספקטים נוספים מוכיחים כי הוא הפך לשחקן תכליתי הרבה יותר וכזה שמבין שאותה עבודה טקטית, בתוספת הכישרון שלו, תביא אותו רחוק והוא בדרך לשם. למרות זאת, במועדון שלו מנסים לצנן את ההתלהבות סביבו וכן את המחמאות שהוא סוחט בשבועות האחרונים על אף שהוא לא זקוק לכך ומסתדר עם כל זה יפה מאוד בעצמו.

גיא מלמד. השתפר בבעיטות מתך הרחבה (אורן בן חקון)גיא מלמד. השתפר בבעיטות מתך הרחבה (אורן בן חקון)

"יש לו פוטנציאל מטורף, חמישה שערים זה טוב ויפה, אבל הוא עוד לא עשה כלום", אמרו השבוע במכבי נתניה, שם סיפרו על המנהיג החדש שלהם בהתקפה. "הוא בתחילת הדרך ושום דבר לא משפיע עליו, הוא 'זומבי'. יש עוד הרבה מה לשפר והוא עובד קשה. למרות המראה החיצוני והביטחון שהוא משדר כלפי חוץ, מדובר בבחור ביישן שלא ממש מתחבר לאור הזרקורים, אין לו 'סטאר קוואליטי', הוא לא מבין שהוא כוכב והוא לא רוצה להיות כוכב.

"אף אחד פה לא יודע אם יגיע למספרים של דיא בעונה שעברה, זאת כבר עונה פסיכית, אבל אין ספק שהוא יגיע לדו-ספרתי. לדיא לקח משהו כמו 50 שערים כדי להיספר בנבחרת ישראל, גם לגיא תהיה דרך לא פשוטה עד לשם, וגם הוא יגיע. יש לו מטרות נקודתיות של מספרים בינו לבין הצוות המקצועי, הוא צריך לעשות הכל כדי להגיע אליהם ואנחנו סומכים עליו מאוד".

נבחרת ישראל. למלמד יש מקום? (מרטין גוטדאמק)נבחרת ישראל. למלמד יש מקום? (מרטין גוטדאמק)

בנתניה, שם מאמינים כי שחקן עם חיוך יכול להביא את הכישרון שלו ולהביא אותו אל תוך המרקם הקבוצתי, נותנים למלמד את כל הביטחון האפשרי ודואגים שהנפילה המנטלית שהייתה לו בעונה שעברה בב"ש לא תישנה. "הוא יודע בנתניה שהוא ימשיך לקבל דקות גם אם הוא לא יכבוש, בניגוד מוחלט למה שקורה בהפועל באר שבע וקרה גם לו", אמרו במועדון. "זה ההבדל הכי גדול בין מכבי נתניה, בני יהודה ופ"ת לבין הגדולות – אם לא תכבוש משחק או שניים אתה מוחלף אוטומטית, בנתניה יש את כל הקרדיט להמשיך כל עוד תעשה את העבודה הקשה שמתבקשת מבחינתך. גיא אמנם עבר למועדון צנוע יותר, אבל מקצועית הוא התקדם בעצם ורואים את זה על המגרש".

במכבי נתניה נוהגים להדליק את השחקנים ולדרבן אותם כל הזמן. להתגרות בהם אפילו. את סבע היו מאתגרים עם משפטים כמו "עדיין לא כבשת העונה בנגיחה/ברגל שמאל/ברגל ימין/אחרי לחץ/אחרי איבוד כדור" וכן הלאה וכן הלאה, עד שניפק את אותם מספרים מטורפים בעונה שעברה. כעת, בנתניה פחות עוסקים במוטיבציה למספרים ולא מדברים על כמויות, אבל דווקא כן מצפים לראות איך יתפקד עם הקשיים שתביא איתה העונה הנוכחית שרק החלה עבור מכבי נתניה החדשה, איך יתמודד עם המחמאות והציונים הגבוהים, כיצד ישמור על הגחלת ויישאר רעב לאורך תקופה ארוכה. 

גיא מלמד (אחמד מוררה)גיא מלמד (אחמד מוררה)

כבר לא חוששים מנפילה מנטלית אצל מלמד בעיר היהלומים. את קפיצת המדרגה המקצועית והמנטלית הוא כבר עשה וסיגל לעצמו מעמד חדש, לשאר המוטיבציה הוא כבר ידאג בעצמו ואת השאר הוא יספוג מדראפיץ' וברדה, שימשיכו לבחון אותו מדי יום. מה שבטוח, מלמד ונתניה יודעים היטב שאם ימשיך לעבוד כך הוא והקבוצה ימשיכו לראות תוצאות בשטח, המבחן הבא במסגרת "שיטת הדובדבנים" ייצא לדרך בשבת (16:00) מול האקסית מכבי פ"ת.

אסור לפספס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
נגןאיראן: השוער ספג מכות רק כי חיבק אוהדת
איראן: השוער ספג מכות בגלל שחיבק אוהדת
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */