יום שישי, 19.04.2024 שעה 22:49
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6622-5829מכבי ת"א1
5921-5829מכבי חיפה2
5521-4829הפועל ב"ש3
5036-4229הפועל חיפה4
4029-3029מכבי בני ריינה5
3635-2829בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3733-3228הפועל ירושלים1
3239-2328הפועל חדרה2
3051-3128מכבי פ"ת3
2944-2928מכבי נתניה4
2835-3728בית"ר ירושלים5
2740-3028הפועל ת"א6
2642-2128מ.ס אשדוד7
2141-2228הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי ת"א
  • שבת, 20/04, 17:00
  • הפועל חיפה
  • בני סכנין
  • שבת, 20/04, 18:00
  • מכבי בני ריינה
  • מכבי חיפה
  • שבת, 20/04, 20:00
  • הפועל ב"ש
  • הפועל ירושלים
  • שבת, 27/04, 17:30
  • הפועל חדרה
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 27/04, 18:00
  • מכבי נתניה
  • הפועל ת"א
  • שבת, 27/04, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מ.ס אשדוד
  • שבת, 27/04, 20:00
  • הפועל פ"ת

מתחממים: הכנות השופטים להגעת ה-VAR

הקטנת זמן ההמתנה, דיוק ו-25 אלף צופים שמחכים להחלטה. ONE מכניס אתכם אל מאחורי הקלעים של הכשרת השופטים לקראת כניסת ה-VAR: "צועדים קדימה"

|
אזולאי, שיימן וקריאף. גם הם מתכוננים (רדאד ג'בארה)
אזולאי, שיימן וקריאף. גם הם מתכוננים (רדאד ג'בארה)

כדור קרן. השחקנים באדום עומדים בהגנה ומנסים להבין מה מתכננת להם הקבוצה בכחול. במקום אחר לחלוטין, יושבים שני שופטי וידאו ונערכים גם הם לכדור שיעלה לרחבה. "אני אסתכל על אזור קו השער ותיבת החמש, אתה על קו החוץ של הרחבה", אומר שופט הווידאו גל לייבוביץ' לעוזרו דודו ביטון. שניהם יושבים מול המסכים. הכדור עולה לרחבה ומורחק ממנה, אבל לייבוביץ' שם לב למשהו חריג. "אני עוצר, יש אפשרות לפנדל", מכריז לייבוביץ' ומיד מוסיף: "בדיקת פנדל. דודו, קח את המבט אל המשחק שנמשך, אני בבדיקה".

אלא שהמשחק לא נמשך. ממש תוך כדי שלייבוביץ' הכריז על בדיקת האירוע שהיה ברחבה, השופט הראשי כבר לוקח את ההחלטה, שורק ומצביע על הנקודה הלבנה. הוא כבר קבע שהייתה עבירה בתוך הרחבה על אחד מהשחקנים בכחול. "הוא סימן לפנדל", מודיע ביטון וגורם ללייבוביץ' לבקש משופט המשחק להמתין עם ביצוע הבעיטה על הדשא.

בלימודים: צפו בהכנות השופטים ל-VAR

"מצלמה ארבע באוויר, אני בודק אם היה פנדל על תיקול לזכות הקבוצה הכחולה", מצהיר לייבוביץ'. "נקודת המגע לא קיימת. אין עבירה. השחקן שגולש לא פוגע ביריב, רק מרחיק את הכדור בלי מגע. ממשיכים כרגיל. אין פנדל", הוא מכריז.

שופט המשחק מקשיב ללייבוביץ', שורק שוב, מסמן בידיו את צורת המסך ומודיע שבעיטת הפנדל בוטלה. מבחינתו הוא אולי טעה בהחלטה שלקח על המגרש, אבל בסוף הצדק נעשה בזכות ה-VAR ולייבוביץ' הציל אותו ממבוכה גדולה ומטעות שהייתה יכולה להוביל ליתרון לא מוצדק.

השימוש בטכנולוגיית ה-VAR נכנס לאחרונה לליגות המובילות באירופה והלהיב את האוהדים במשחקי גביע העולם בקיץ האחרון ברוסיה. גם בישראל הבינו שחייבים להתקדם ובקרוב הטכנולוגיה תיכנס אפילו למגרשים בארץ, עם תחילתו של הפיילוט שצפוי לצאת לדרך בחודש מרץ הקרוב, במשחקי הפלייאוף של ליגת העל, זאת ביוזמת מנהלת הליגות שדחפה לשינוי והייתה גם זו שמימנה אותו. כעת, ONE מספק הצצה ראשונה ובלעדית להכנות האחרונות שנעשות מאחורי הקלעים באיגוד השופטים.

נאאל עודה בודק את המסכים (רדאד ג'בארה)נאאל עודה בודק את המסכים (רדאד ג'בארה)

ממש בימים אלה, 26 משופטי הכדורגל הבכירים של ישראל עוברים קורס הכשרה ליום שבו יצטרכו לשבת מול המסכים ולקבל את ההחלטות החשובות הללו מרחוק. 16 מהם נמנים על סגל שופטי ליגת העל ועשרה נוספים הם עוזרים בינלאומיים. ביחד הם יוכלו להתערב באירועים שנעלמו מעיניו של השופט המרכזי שמנהל את המשחק או כאלה שנותרו במחלוקת. והם יוכלו לעזור לו רק בכל מה שקשור לשערים, פנדלים, כרטיסים אדומים או כרטיסים שנשלפו לשחקנים הלא נכונים.

מעל 50 שעות של תרגול והכנה מצפות להם, כל זאת על מנת שיכירו את המערכת מקרוב. זה התחיל בשלב התאוריה והלימוד, ומהר מאוד השופטים עברו לעבודה על סימולטור שהותקן באצטדיון רמת גן, לשם הם מגיעים לשישה שיעורים שבכל אחד מהם הם יצטרכו לנתח 25 אירועים שונים ומגוונים מצפייה בווידאו. פעם מדובר בעבירות נבדל, לפעמים בעבירות שנעשו בתוך הרחבה ובמקרים אחרים הם יעסקו במחלוקות על כרטיסים אדומים.

גל ליבוביץ' (רדאד ג'בארה)גל ליבוביץ' (רדאד ג'בארה)

חמישה מסכים, 14 מצלמות והכל משודר לחדר אחד בו יושבים שלושה - שופט וידאו, עוזר שופט וידיאו ומפעיל וידיאו שאחראי על הצד הטכני. המטרה היא להציף מחלוקות, לצבור ניסיון ולמנוע טעויות. כמו על שופט המשחק שנמצא על הדשא, גם עליהם מופעל לחץ גדול, זאת משום שהם צריכים לפסוק בתוך כמה שניות ולא לעכב את המשחק יותר מידי. הכל קורה תחת לחץ של זמן, כאשר השעון רץ וכל רגע הוא חשוב. הם צריכים לצפות, לבחון ולהגיב מהר.

"יאללה, 25 אלף צופים מחכים לך"

נאאל עודה מביט במסך בעבירה שהתרחשה ממש על קו 16 המטרים של הרחבה ומיד מתחיל לבדוק את האירוע. העבירה לא נעלמה מעיניו של השופט המרכזי, שמתלבט מעט אבל פוסק על כדור חופשי מחוץ לרחבה. בזמן שעודה בודק את האירוע שנמצא במחלוקת, עוזרו תום עדי ממשיך לצפות במה שמתרחש על המגרש ותוך כדי ביצוע הבדיקה הוא מעדכן אותו במצב. "השופט לקח החלטה ושרק לעבירה מחוץ לרחבה", מתאר עדי.

נאאל עודה, שמואל שטייף ותום עדי בתירגול (רדאד ג'בארה)נאאל עודה, שמואל שטייף ותום עדי בתירגול (רדאד ג'בארה)

עוד כמה שניות חולפות והוא מוסיף לעדכן את עודה: "השחקן מסדר את הכדור לבעיטה, לדעתי כדאי לבקש מהשופט לעצור ולהמתין", וזה בדיוק מה שעושה נאאל עודה. "תשהה את המשחק, אני בודק אם מדובר בפנדל", אמר עודה לשופט שנמצא על המגרש דרך מכשיר הקשר. הוא, בתגובה, מסמן לשחקנים שהוא ממתין עד לסיום הבדיקה של שופטי ה-VAR. הכימיה בין שני שופטי הווידאו היא מרכיב חשוב, והם כל הזמן מדברים ביניהם ומסבירים מה נעשה בחדר.

"מצלמה שש", מבקש עודה מהמפעיל, וזה מיד מבליט את התמונה שלה על המסך הראשי. הם מריצים את האירוע קדימה ואחורה, ומכניסים עוד זווית להשוואה. "יאללה, 25 אלף צופים באצטדיון סמי עופר מחכים להחלטה שלך", מפציר בו השופט המרכזי, אך עודה משיב: "רק רגע. חייבים לסרוק הכל ולוודא שזו לא עבירה מתמשכת לתוך הרחבה". תוך שניות ספורות הוא כבר בטוח בעצמו: "כן, זה נראה קצת גבולי בהתחלה אבל זו עבירה מתמשכת שהתחילה בחוץ ונגררה לתוך הרחבה. זה פנדל".

השופט המרכזי רוצה להתרשם מהאירוע בעצמו וניגש לצפות בעבירה באמצעות המסך שנמצא לצד המגרש. בעודו רץ אליו, עודה כבר מבקש מהמפעיל: "שים לו בבקשה את מצלמת קו ה-16 כדי שיוכל לוודא שזה נמשך לתוך הרחבה ואז את מצלמה מספר שש כדי שיראה את המגע מקרוב". בסופו של דבר השופט הראשי מבין למה התכוון עודה והוא משנה את החלטתו בעקבות הערנות שלו. כל זה קורה בתוך 14 שניות וצוות ה-VAR מרוצה.

מנסים להתרגל. גל ליבוביץ' (רדאד ג'בארה)מנסים להתרגל. גל ליבוביץ' (רדאד ג'בארה)

את הפרויקט הזה מלווה מקרוב שמוליק שטייף, מי שמנהל את הכנסת ה-VAR לליגת העל ומי שמשחק את תפקיד השופט המרכזי בסימולציות הללו. בזמן התרגול הוא דוחק בשופטים להיות פעילים. לא לשתוק, אלא לדבר, להתערב ולהנחות את הצוות. "תבדוק שוב, מעוד זווית", הוא אומר לאחד משופטי הווידאו תוך כדי התרגול. "לא יסלחו לנו אם נפספס פה עבירה. תבדוק את כל נקודות המגע. נכון שזה גבולי ונתון לשיקול, אבל קח בחשבון לבדוק את הכל כי אחרת אתה מסכם אירוע שנגמר בלא כלום, אבל צוות השידור יראה גם את הזווית הזאת וידון בה. צריכים להיות מהירים אבל גם יסודיים".

החלטות שיפוט בדופק נמוך

מאחורי ההחלטה להוסיף את שופטי הווידאו עומדים כמובן כל הגורמים הבכירים ביותר בכדורגל הישראלי, שגם עוקבים אחר ההתפתחות של הפרויקט המסקרן. עוד לפני שהפיילוט יגיע לליגת העל בעוד כארבעה חודשים, כבר בחודש ינואר הקרוב השופטים יתרגלו אירועים בזמן אמת על משחקי אימון שונים באצטדיונים ברחבי הארץ. ואם הפיילוט כולו יצליח, בתחילת עונת 2018/19 איגוד השופטים יוכל להציב בכל משחקי ליגת העל ניידת מיוחדת עם שופטי VAR.

"השופטים לומדים מה מותר להם לעשות ומה אסור, וגם מתי מתערבים, מה אומרים לשופט הראשי באוזן ואיך הכימיה ביניהם צריכה לעבוד. זה דורש שעות של תרגול וזה בדיוק מה שאנחנו עושים עכשיו", סיפר שמוליק שטייף. "כל העולם צועד קדימה ואנחנו רוצים שלישראל יהיו גם כן את היכולות האלה כדי שנוכל לצאת עם הפרויקט הזה. אנחנו בונים את זה שלב אחרי שלב וכל מערך ההכשרה מקדיש שעות רבות לזה, כך שאני משוכנע שככל שזה תלוי בנו הפרויקט הזה לא יתעכב. כמובן שגם הציבור יצטרך עוד להתרגל לזה ולהבין שה-VAR הוא חלק מצוות השיפוט. שופטי ה-VAR לא יהיו פה כדי לנהל את המשחק מחדר הווידאו, אלא הם יבואו רק כדי לנקות אותו מהסקנדלים ומהאירועים הקריטיים שיכולים לשנות ולהכריע אותו שלא בצדק".

שמואל שטייף. אחראי על הטמעת ה-VAR בארץ (רדאד ג'בארה)שמואל שטייף. אחראי על הטמעת ה-VAR בארץ (רדאד ג'בארה)

לשופטים לוקח קצת זמן להסתגל לטכנולוגיה ולא רק להם צפויים קשיים בתחילת הדרך. בכל זאת, מדובר בפרויקט מאוד מורכב שתלוי בהמון גורמים, כמו אנשי הטכנולוגיה של "עין הנץ", עבודה עם זכייני השידור, בניית "ניידות שיפוט" מיוחדות שיוצבו מחוץ למגרשים, הקמת מערכות שמע, עבודה מול משפטנים שעמלים על שינויים בתקנונים והכשרתם של כל הגורמים הללו לעבודה באופן משותף.

"פרוייקט ה-VAR הוא מהחשובים שהובילו ההתאחדות לכדורגל, המינהלת ואיגוד השופטים ב-40 השנים האחרונות", אמר מנכ"ל איגוד השופטים, יריב טפר, שמפקח על הכל מרחוק. "מדובר בשינוי דרמטי באופן ניהול המשחקים, דבר שישפר את חוויית הצפייה במשחקים ואת איכות קבלת ההחלטות של שופטי המשחק. מבחינת האיגוד, הכנסת ה-VAR לתפקוד מלא היא יעד לעונת 2019/20 ועל מנת לעמוד ביעד הזה איגוד השופטים נכנס ל'נוהל קרב' ומתבצעת עבודה מאומצת מידי יום ביומו שכוללת הדרכות, הכנה לוגיסטית וישיבות ארוכות על היבטים תקציביים, וזאת על מנת שכבר בחודש מרץ הקרוב נתחיל בפיילוט. עד כה מגלים השופטים כישרון רב ותפיסה מהירה של תפעול מערכות הווידיאו ואני מקווה שגם בזמן אמת היכולות הגבוהות שלהם יבואו לידי ביטוי. באופן אישי, אני שמח וגאה על הזכות שניתנה לי להיות חלק בהובלת השינוי המשמעותי והדרמטי הזה בכדורגל הישראלי".

"צריך עוד להתרגל לכל זה, אבל אין ספק שהטכנולוגיה באה לעזור והיא תעזור לקבלת החלטות טובות יותר", ציין ארז פפיר הוותיק והמנוסה. "זה משהו מדהים וזו מערכת שעוזרת ברוב המוחלט של המקרים. יש אירועים ששופטים לא רואים ולפעמים אפילו שווים כרטיס אדום, כך שהכדורגל צריך אותה ללא ספק".

ארז פפיר (רדאד ג'בארה)ארז פפיר (רדאד ג'בארה)

מלבד ההתנסות עם שיטות העבודה מול מסכי הווידאו, השופטים הבכירים בארץ עלולים להתמודד עם עניין מנטלי חדש, כאשר שופטי הווידאו ישנו את הפסיקה שלהם אחרי שיצפו בהחלטה שוב. "בתור שופט אתה תמיד צריך להיות מרוכז במשחק ובמהלך הבא, ולא לחשוב על מה שהיה", אמר על כך נאאל עודה. "ה-VAR זה דבר חדש וחשוב, והעיקר זה לקבל החלטה נכונה. כשופט מרכזי זה לא משנה אם טעית או לא, שמים את זה מאחור, מבינים שבווידאו קל יותר לראות את העבירה וזהו, ממשיכים".

גל לייבוביץ' הסכים עם רוח הדברים וסיכם: "זה קצת מוזר לצפות במסך בדופק נמוך ועדיין להיות עם נקודת מבט מקצועית כדי לקבל החלטות שיפוט. נכון שהכל נראה פה רגוע יחסית, אבל יש לחץ של זמן, צריך להחליט מה עושים ולכוון את השופט המרכזי בזמן אמת. זה לא פחות מאתגר אפילו מהעבודה על הדשא".

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */