יום שבת, 20.04.2024 שעה 00:54

בונים בחול: כדורעף החופים יכבוש את המדינה?

המחטף של מאמן נבחרת איטליה, הפוטנציאל שטמון במדינה והחזון לקראת טוקיו 2020. האם הענף המרהיב שרק הולך ומתפתח בישראל יצליח להביא גם הישגים?

|
כדורעף חופים. הענף שיכבוש את המדינה? (אחמד מוררה)
כדורעף חופים. הענף שיכבוש את המדינה? (אחמד מוררה)

המשחקים האולימפיים האחרונים בריו הביאו את ענפי הכדור למרכז הבמה. בעוד שהיציעים בתחרויות האתלטיקה היו באופן מפתיע די שוממים, הברזילאים נהרו בעיקר אל הים ומילאו את הטריבונות במשחקי כדורעף החופים. שם הייתה החגיגה האמיתית לעיני קהל גדול שהגיע לעתים אפילו בגשם שוטף וסיפק אווירה ברזילאית נהדרת. היו שם נציגים ממדינות שאין להן אפילו רצועת חוף טבעית אחת, אבל נציגים מישראל, שדווקא שופעת בחופים משובחים, לא הצליחו להגיע לטורניר האולימפי. יותר מזה, ישראל לא שלחה אף לא ספורטאי אחד למשחקי הכדור - ואת זה רוצים לתקן לקראת טוקיו 2020.

בשקט בשקט, בחודש האחרון נחת בישראל אחד מהשמות הגדולים של ענף כדורעף החופים העולמי. פאולו מוריירה בן ה-47, מאמן נבחרת איטליה, החליט לעזוב את ארץ המגף ולהשתקע בארץ הקודש. למרות הרצון של האיטלקים לראות את הברזילאי ממשיך בתפקידו ולמרות ההצעה הנדיבה שקיבל מהם, הוא בכל זאת העדיף את ישראל הקטנה. אז איך האיש בעל הרזומה המפואר נחת דווקא כאן? האתגר, לדבריו, הוא זה שקרץ לו.

נבחרת ישראל בכדורעף מתכוננת לטוקיו 2021

הפרויקט להקמת ענף כדורעף החופים בארץ נפתח רשמית לפני כשלוש שנים באיגוד הישראלי, שהקים נבחרת לאומית משני שחקני הכדורעף לשעבר שהיו לחלוצים על החול, שון פייגה ואריאל הילמן. מי שליווה את הפרוייקט היה שקד חיימי שאימן את הזוג המוביל שבשיאו הגיע לרבעי גמר בטורנירי ה-OPEN והשתתף במשחקי אירופה בבאקו, שם פייגה והילמן סיימו גם כן ברבע הגמר. אלא שלפני חודשים ספורים חיימי הודיע כי הגיע לתחושת מיצוי וסיים את תפקידו.

האתגר לפיתוח הענף בישראל קורץ (אחמד מוררה)האתגר לפיתוח הענף בישראל קורץ (אחמד מוררה)

"אחרי ששקד עזב רצינו שיגיע מישהו עם רקורד רציני שילמד אותנו איך מפתחים את הענף עוד יותר", סיפר מנכ"ל האיגוד יניב נוימן. "היו לנו שני מועמדים, פאולו מוריירה ומועמד הולנדי נוסף. אחרי שנפגשנו עם שניהם החלטנו ללכת על פאולו. בשיחות איתו גילינו שהוא דמות מאוד חיובית, הוא אימן את הטובים ביותר, הוא רוצה לעבוד ולהשקיע - והכל התחבר לנו. גם הוא חשב שהענף הזה הוא ענף עם פוטנציאל אדיר בארץ ולשמחתי המחטף שלנו הצליח".

לא סתם נוימן מתייחס למונח "מחטף". איגוד הכדורעף הישראלי תפס את המאמן הברזילאי בדיוק ברגע המתאים. מוריירה אימן עד לאחרונה את דניאל לופו ופאולו ניקולאי, שזכו במדליית הכסף במשחקים האולימפיים בריו 2016. בגמר הם אמנם הפסידו לצמד הברזילאיים אליסון וברונו שמידט, אבל עבור איטליה זו הייתה הצלחה של ממש אחרי חמש שנים שבהן מוריירה עבד כמנהל הטכני של הנבחרות וכמאמן הנבחרת בפועל. וההצלחה הזו לא הגיעה במקרה, כי מוריירה הצליח כמה חודשים לפני כן להוביל את הצמד הזה גם לזכייה באליפות אירופה האחרונה שנערכה בשווייץ.

מאמן נבחרת איטליה לשעבר, פאולו מוריירה, בישראל (אחמד מוררה)מאמן נבחרת איטליה לשעבר, פאולו מוריירה, בישראל (אחמד מוררה)

אלא שבנקודה הזו, אחרי ריו 2016, מוריירה הגיע לסיפוק ברומא וחיפש אתגר חדש. השיחות עם האיטלקים על חידוש החוזה שלו התארכו ופתאום בתווך הגיעה ההצעה מישראל. מוריירה החליט לנסות. הוא ביקר בארץ, למד על המדינה, התרשם ממזג האוויר החמים ומהפוטנציאל שטמון בה, ומהר מאוד הצדדים הגיעו לסיכום.

עלות העסקתו של פאולו נעה סביב 450 אלף שקלים לשנה והיא כוללת משכורת, דירה באבן יהודה ורכב צמוד. באיטליה, כך טוענים מקורות שונים, רק השכר שלו עמד על כ-100 אלף יורו לשנה. ובעוד ששם הוא עבד במשך חמש שנים עם הנבחרות, בישראל החוזה שלו נחתם רק לשנתיים. רבים תהו לפשר הדבר - הרי איך ייתכן שמחתימים איש מקצוע מוכח שכזה רק ל-24 חודשי עבודה - ובאיגוד הבהירו כי המטרה היא לחדש את החוזה לשנתיים נוספות מיד לאחר מכן, בהנחה כמובן שהפרויקט יצליח, והאופציה הזו קיימת בחוזה בין הצדדים. "שנתיים של עבודה באיגוד ספורט בישראל זה הזמן האידיאלי לדעתנו כדי לדעת אם נוכל ללכת לעוד שנתיים משותפות", הגיב על כך נוימן.

פאולו מוריירה יחד עם שון פייגה ואריאל הילמן (אחמד מוררה)פאולו מוריירה יחד עם שון פייגה ואריאל הילמן (אחמד מוררה)

כך או כך, החיים של מוריירה הולכים להשתנות בתקופה הקרובה. אשתו, גם היא מאמנת כדורעף במקצועה, תצטרף אליו בשנה הבאה, עד שהוא יצליח להתאקלם בארץ. מוריירה עצמו, כך מספרים, כבר הודיע שהוא מתכוון לעבוד בכל ימות השנה, להוציא ימים ספורים בהם ישהה בחו"ל לצרכיו הפרטיים.

לטענת המאמנים והשחקנים, כבר אחרי חודש של עבודה מוריירה הביא איתו שינוי גדול. כשחקן עבר שהוכתר כאלוף העולם פעמיים ברצף בתחילת שנות ה-90, הוא יודע שיש לו עוד לא מעט עבודה בסיסית. "נכון שיש הרבה עבודה אבל אני כאן בשביל זה", אמר השבוע מוריירה, שינסה להשיג את אחד מ-32 הכרטיסים לטוקיו 2020. "הגעתי לפרויקט הזה בשמחה רבה. יש לנו מטרות גדולות, והחשובה שבהן היא לנסות ולהגיע למשחקים האולימפיים. נצטרך לשנות קצת את הגישה למשחק אבל אני באמת חושב שיש לנו סיכוי להגיע לשם".

פייגה והילמן זוכים לליווי צמוד מהמאמן, אבל לא רק הם. מוריירה עוקב אחרי כל שחקן בנבחרות השונות, מציב מטרות ומנסה לבדוק איך כל אחד מסתגל לשינויים. "זה מאתגר, מעניין, יש חומר חדש ובכל יום אנחנו מקבלים בית ספר חדש לחלוטין", העיד שון פייגה. גם חברו לצוות, הילמן טוען כי "הימים שלנו מלאים, אנחנו עובדים על כל האספקטים של המשחק ובכל פעם אתה מבין שיש לך עוד הרבה במה להשתפר".

שון פייגה בפעולה (אחמד מוררה)שון פייגה בפעולה (אחמד מוררה)

המטרה של הזוג המוביל בארץ היא לבלוט יותר בזירה הבינלאומית כבר בשנה הקרובה, כאשר בעוד כחודשיים הם ייצאו למחנה אימונים ולטורניר הראשון שלהם לעונה. שיטת ה-FIVB השתנתה לאחרונה, כך שעכשיו יש טורנירי "חמישה כוכבים", מה שפעם נחשב לגראנד סלאם, והמטרה של פייגה והילמן היא להופיע בכל אותם הטורנירים כדי לעשות את הקפיצה לשלב הבא ולהיכנס לאליפות אירופה. 

אבל לא רק הם נמצאים בהליך של שיפור, אלא הענף כולו הולך ומתפתח. בשנה שעברה הקים האיגוד אקדמיה ליצירת עתודה, לפני כחצי שנה נחנכו שלושה מגרשי חול חדשים במכון וינגייט שמשמשים את הנבחרות השונות ובחודש האחרון אף נרכשה עבורם מכונה מיוחדת שמנקה את החול. אבל זה לא מתבטא רק בתשתיות, אלא גם בכמות הספורטאים הפעילים. "אם ב-2014 היו לנו 200 ספורטאים רשומים באיגוד, כיום יש לנו 800 שחקנים פעילים", ציין אלעד סימון, מנהל אגף החופים באיגוד הכדורעף, והוסיף: "אני מאוד מקווה שבשנה הבאה נגרד את האלף".

אוהד רדקו, מאמן האקדמיה (אחמד מוררה)אוהד רדקו, מאמן האקדמיה (אחמד מוררה)

הכישרונות הצעירים הבולטים ביותר נמצאים כיום באקדמיה, שגייסה תוך שנה 16 שחקנים ושחקניות שמתאמנים תחת אוהד רדקו ובפיקוחו של מוריירה, שכבר זיהו נערה עם פוטנציאל אדיר שמתנשאת לגובה של 1.91 מטרים. הגובה במשחק הזה הוא מרכיב חשוב, במיוחד אצל הנשים. ובאשר למין היפה, באיגוד הקימו גם נבחרות לנשים ומידי שנה יש לא מעט ספורטאיות שנחשפות לענף ומעוניינות לקחת בו חלק. "זה צובר תאוצה משנה לשנה גם בקרב הנשים ויש תחושה מאוד חיובית של התפתחות וצמיחה לקראת בנייה של משהו מאוד משמעותי", העידה שחקנית הנבחרת יעל ילין.

באיגוד ינסו, ביחד עם פאולו מוריירה, לממש את הפוטנציאל שעליו כולם מדברים. מזג האוויר הנוח ברוב ימות השנה, העובדה שהישראלים נהנים מאוד ממשחקי כדור, היופי של הענף, הגידול בכמות השחקנים הפעילים ושפע החופים הם הבסיס לצמיחה, אבל לא רק. בחודשים הקרובים ינסו באיגוד לעבוד גם על הפן השיווקי כאשר המטרה תהיה להביא לישראל טורנירים בינלאומיים שיעלו את הרמה ויסחפו את הקהל לחופים.

יעל ילין, שחקנית נבחרת הנשים (אחמד מוררה)יעל ילין, שחקנית נבחרת הנשים (אחמד מוררה)

"לא קל לשווק את הענף הזה אבל הוא נותן את כל האלמנטים הכי נוחים לשיווק", ציין דן שיראי האמון על התחום באיגוד. "זה משחק שהקרנבל הוא ה-DNA שלו, הקהל נהנה ממנו מאוד, וראינו את זה עם עשרות אלפי צופים בריו ואפילו באליפות ישראל האחרונה בחוף גורדון בתל אביב. זה שואו גדול ובשנה הקרובה נכניס את הענף למודעות".

מוריירה עצמו, שעבר בהרבה מדינות במהלך הקריירה שלו, מסכים עם רוח הדברים. "אני חושב שיש פה פוטנציאל של 100 אחוזי הצלחה", סיכם המאמן הברזילאי. "לדעתי בתוך שנתיים או שלוש אפשר יהיה להפוך אותו לאחד מהענפים הבולטים ביותר בישראל".

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */