יום שישי, 26.04.2024 שעה 02:11
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6922-6230מכבי ת"א1
6222-6230מכבי חיפה2
5525-4930הפועל ב"ש3
5040-4230הפועל חיפה4
4329-3230מכבי בני ריינה5
3637-2830בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3734-3229הפועל ירושלים1
3341-2529הפועל חדרה2
3353-3529מכבי פ"ת3
3244-3029מכבי נתניה4
3135-3929בית"ר ירושלים5
2744-3229הפועל ת"א6
2744-2329מ.ס אשדוד7
2143-2229הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי בני ריינה
  • שבת, 27/04, 17:00
  • מכבי ת"א
  • הפועל ב"ש
  • שני, 29/04, 20:00
  • בני סכנין
  • הפועל חיפה
  • שני, 29/04, 20:30
  • מכבי חיפה
  • מכבי נתניה
  • שבת, 04/05, 17:00
  • הפועל ת"א
  • הפועל פ"ת
  • שבת, 04/05, 20:00
  • הפועל ירושלים
  • הפועל חדרה
  • שני, 06/05, 20:30
  • מכבי פ"ת
  • בית"ר ירושלים
  • שני, 06/05, 20:30
  • מ.ס אשדוד

שיעור בכדורגל: על המחברת הסודית של פאקו

מאמן מכבי מחפש בעיקר את ה"תכלס" לעומת קודמיו. יותר איומים, מסירות תכליתיות, ושינוי התפקוד של זהבי. הצצה לשיטה של הבאסקי שסוגר חודש בישראל

|
פאקו אייסטרן. יכול ללמד אותנו הרבה (יניב גונן)
פאקו אייסטרן. יכול ללמד אותנו הרבה (יניב גונן)

ב-26 באוגוסט האדמה בקריית שלום "רעדה". במושגים של הכדורגל הישראלי, כשמאמן כמו אוסקר גארסיה עוזב אותך אחרי חודשיים בלבד, ובפעם השנייה בשל סיבות אישיות לטענתו, מדובר בזעזוע גדול. אך מכבי תל אביב של שלוש השנים האחרונות לא ממהרת להישבר מהר, או לתת לאדמה הרועדת לבלוע אותה.

בשעה 1:00 בלילה של אותו יום, ציוץ אחד בטוויטר הצית את כל החדשות שיבואו לאחר מכן. "פאקו אייסטרן הוא מאמן מכבי ת"א החדש", חשף העיתונאי הספרדי הבכיר גיז'ם באלאג. שעה לאחר מכן ב"מונדו דפורטיבו" כבר דיווחו שאוסקר גארסיה התפטר.

הדבר כבר היה ידוע לשדרה הניהולית של מכבי ת"א, ששלחה בשעות הבוקר המוקדמות הודעה לכלי התקשורת בה היא מזמינה אותם למסיבת עיתונאים מיוחדת בשעה 12:00. כשעה לפני כן, אישרה מכבי את מה שכבר היה ידוע משעות הלילה - אוסקר הולך, פאקו אייסטרן מגיע.

כחודש עבר מאז, ואל השנה החדשה המאמן הבאסקי מגיע עם מאזן מושלם ונקי מספיגות. ההגנה שלו נראית יציבה יותר, ההתקפה שלו נראית מאיימת לא פחות ובתוך התמהיל המגובש הזה של מכבי ת"א, הוא הראה שאפשר גם להביא דברים חדשים, משהו שקודמו כשל בו.

קשה להשוות בין המאמנים הקודמים של מכבי; אישיותית מדובר באנשים שונים לגמרי. אוסקר היה קר ומנותק, פאולו סוזה נתפס כשחצן ומתנשא. אבל פאקו? הוא "אחד משלנו". אחרי המשחק נגד רעננה הוא לא עזב את אוהל מסיבת העיתונאים לפני שלחץ יד לכל צלם ולכל עיתונאי ואיחל לו בעברית "שנה טובה".

גם במסיבות העיתונאים הקודמות או בסינקים שלאחר המשחקים הוא מקפיד לכבד את האנשים שעומדים מולו; במכבי ת"א יש סלוגן שרץ בעבודה מול התקשורת עליו הקפיד בעיקר ג'ק אנגלידיס - "כבד אותי ואכבד אותך".

פאקו מחלק הוראות (רדאד ג´בארה)
פאקו. מכבד את כולם (רדאד ג´בארה)
 

הדבר היחיד שבו הוא דומה לקודמיו, היא ההתאקלמות המהירה. למעשה, העובדה שאייסטרן יותר "חברתי" מאוסקר וסוזה, סייעה לו עוד יותר. בחשבון הטוויטר שלו הוא מרבה לנתח משחקים מהכדורגל האירופי, כנראה שעוד לא עבר לו חיידק הפרשן אחרי שעשה זאת ברשת "סקיי" טרם ההגעה למכבי.

וכך נוצר מצב בו רגע לפני המשחק מול מכבי פתח תקווה, כשאייסטרן צפה במשחקה של ברצלונה והעלה רשמים לטוויטר, הוא זכה לתגובות מצחיקות מהגולשים. "פאקו, למה אתה לא צופה במשחק של הפועל ת"א נגד מכבי נתניה", תהה מצייץ אחד. "מסי? תתחיל לפחד מאידריסו", כתב אחר.

מסי חוגג (מערכת ONE)
מסי. פאקו צופה בו בשעות הפנאי
 

לפני שהגיע למכבי ת"א, אייסטרן היה אמור לעבור לליגה הבכירה במקסיקו. שבוע לפני גמר הפלייאוף של הליגה השנייה, הוא קיבל הצעה מצ'יבאס, ריאל מדריד של הכדורגל המקסיקני. הוא דחה אותה. למה? מכיוון שהייתה לו משימה חשובה לפניו והוא, כעקרון, לא היה מוכן בכלל לשמוע על צ'יבאס עד אשר ייגמר אותו משחק; אם היה עולה, היה נשאר. ברגע שלא עלה, החל לחפש אופציות אחרות. לצ'יבאס כבר היה מאמן.

אך ההצעות לא פסקו. חמש קבוצות שונות מהליגה הבכירה רצו אותו, כולל פומאס, גם היא שם-דבר במקסיקו. אבל אייסטרן, שהחל את הקריירה שלו כמאמן ראשי לפני שנה בלבד, התפתה מהר מאוד לזנוח את מקסיקו.

ג´ורדי קרויף (רדאד ג´בארה)
ג´ורדי קרויף. הטלפון ממנו שינה את התמונה (רדאד ג´בארה)
 

טלפון אחד מג'ורדי קרויף שינה את התמונה; אומרים שפאקו היה ברשימות של ג'ורדי עוד לפני שפאולו סוזה הגיע למכבי ת"א. אומרים גם שכמו אוסקר וסוזה, גם במקרה של פאקו, לא היה שום מועמד אחר ורק עם אדם אחד שוחח ג'ורדי לפני שהחליט למנותו.

במסיבת העיתונאים הראשונה שלו נשאל קרויף האם אייסטרן הוא ברירת מחדל. ההולנדי לא היסס, לא התחמק ואמר "כן". בנקודת הזמן הזאת, משנים את הפרופיל והולכים בכיוונים אחרים. אבל מבט על החודש הראשון של פאקו, אם יכול ללמד משהו, מבשר על כך שבחירת הכיוון השונה הייתה מוצלחת למדי.

החודש הראשון של פאקו במכבי ת"א התאפיין בעיקר בכך שהוא הגיע עם רעיונות חדשים ושינה את מה שהורגלו השחקנים להציג בשתי העונות הקודמות. לצורך השוואה, נבדק המשחק נגד הפועל עכו במחזור פתיחת העונה אשתקד לעומת משחק פתיחת העונה של פאקו מול מכבי פ"ת.

פאקו אייסטרן (יניב גונן)
פאקו אייסטרן. הגיע עם רעיונות חדשים (יניב גונן)
 

המשחק נגד עכו מהווה מדד למשחקים רבים אחרים של סוזה אשתקד, בהם הקבוצה פתחה בבליץ, כבשה את שני השערים שלה והורידה רגל מהגז. המשחק מול המלאבסים, מהווה הרבה ממה שנראה העונה מהקבוצה של אייסטרן ודומה מאוד גם למה שראינו נגד רעננה.

בגרף הראשון ניתן לראות כמה מסירות היו בין שחקני מכבי בממוצע על פני 10 דקות (הערך שמופיע בדקה ה-57 הוא ממוצע של מספר המסירות בדקות 52-62). הקווים האנכיים השחורים מסמלים איומים על השער. בספירת המסירות נעשתה הבדלה בין השלישים השונים של המגרש, על מנת לאפשר לראות היכן נוטים שני המאמנים לצפות משחקניהם להתמסר יותר.

מסירות לפי שליש תחת סוזה. הקליקו על מנת לראות את הגרף במלואו (רון אשרוב)
מסירות לפי שליש תחת סוזה. הקליקו על מנת לראות את הגרף במלואו (רון אשרוב)
 
מסירות לפי שליש תחת סוזה. הקליקו על מנת לראות את הגרף במלואו (רון אשרוב)
מסירות לפי שליש תחת פאקו. הקליקו על מנת לראות את הגרף במלואו (רון אשרוב)
 

ניתן ללמוד מכך שתחת סוזה שחקני מכבי התמסרו הרבה יותר בהגנה מאשר עם אייסטרן, ובעיקר קל להבין כי המאמן החדש משחק חזק לאורך כל המשחק (כל כמה דקות נרשם איום על השער), לעומת הפורטוגלי שכאמור דגל בבליצים נקודתיים שגומרים משחקים.

העובדה שמכבי ת"א מודל 2014/15 משחקת חזק לאורך כל 90 הדקות, באה לידי ביטוי גם במצבת הבעיטות. לדוגמא, במשחק הפתיחה של סוזה אשתקד נרשמו 10 בעיטות לשער.

בגרף הנ"ל ניתן גם לראות את מיקומי הבעיטות. זהבי איים שלוש פעמים מתוך הרחבה וכבש פעם אחת, יצחקי בעט רק פעם אחת, בדקה הראשונה, וכבש גם כן. פריצה הוסיף עוד בעיטה מתוך הרחבה ושאר האיומים היו מבחוץ.

הבעיטות ומיקומי הבעיטות נגד הפועל עכו אשתקד (רון אשרוב)
הבעיטות ומיקומי הבעיטות נגד הפועל עכו אשתקד (רון אשרוב)
 

אצל פאקו הסיפור שונה לגמרי; אם אצל סוזה השחקנים איימו 10 פעמים על השער, תחת אייסטרן הם רשמו 17 איומים מול מכבי פ"ת. סגנון האיומים על השער תחת הבאסקי מגוון יותר, ומתאפיין עם בעיטות רבות יותר מרחוק, בדגש על כאלו של ערן זהבי. אין ספק כי השחקנים הצהובים קיבלו הוראה לבעוט הרבה מכל עמדה פנויה שבה הם נמצאים.

בעיטות ומיקומי בעיטות מול מכבי פתח תקווה לפני כשבועיים (רון אשרוב)
בעיטות ומיקומי בעיטות מולמכבי פ"ת לפני כשבועיים (רון אשרוב)
 

ועניין ה"תכלס" הוא דבר מרכזי אצל פאקו. כזה שלא היה אצל אוסקר ופחות אף יותר אצל סוזה. שני המאמנים אהבו שהשחקנים שולטים בכדור ומתמסרים הרבה בין הקישור להגנה, בעוד פאקו לא מאמין בכך. אצלו השחקנים שולטים בכדור לא פחות, סטטיסטית אחוזי ההחזקה של מכבי ת"א בכדור אף עלו על משחקי הפתיחה של שני האקסים, אך הוא מעדיף שהמסירות בין שחקניו יהיו הרבה יותר תכליתיות ובאזורים מהם אפשר לפתח את ההתקפה בצורה אפקטיבית יותר ובכך גם למנוע מהיריבה לשהות בחלק המגרש של הצהובים.

גרף (רון אשרוב) (מערכת ONE)
גרף מסירות השוואתי בין פאולו לפאקו (רון אשרוב)
 

בגרף שצורף למעלה, ניתן לראות כי במשחק הראשון של סוזה בליגת העל היו כ-150 מסירות יותר מבמשחק של פאקו ושם בולט העניין בו חוליית ההגנה קיבלה יותר כדורים מההתקפה ובהפרש ניכר. אצל פאקו זה קצת יותר מאוזן. הבאסקי שם דגש על מסירות במרכז המגרש, גם מסירות של העברת זמן או חיפוש פירצה אצל היריב, שאלה מסירות שהיו מתנהלות בשליש של מכבי בתקופת סוזה. ושוב, כתוצאה מכך, בולט ההפרש באיומים על השער, שבמקרה הזה הוא כמעט כפול.

דבר נוסף שהמאמן הביא עימו במשחקי פתיחת העונה הוא שינוי התפיסה לגבי תפקודו של ערן זהבי, שאם תחת סוזה היה דומיננטי מאוד, הופך להיות אף יותר מרכזי בשיטה של הבאסקי. העונה מספר 7 בצהוב מקבל יותר כדורים (באופן יחסי) בהתקפה מאשר בחלקים אחרים של המגרש. אצל סוזה, החלק שלו בשליש ההגנתי והמרכזי היה גדול יותר וניתן לראות זאת בבירור. תחת פאקו הוא לא קיבל את הכדור בהגנה ולו פעם אחת לעומת חמש פעמים בהשוואה לפורטוגלי. גם בקישור, כמות הכדורים שקיבל היא נמוכה בהרבה (18 אצל פאקו לעומת 24 אצל פאולו) וכתוצאה מכך, הוא מקבל את מרבית הכדורים בחלק ההתקפי.

גרף (רון אשרוב) (מערכת ONE)
איפה זהבי מקבל כדורים? בצהוב-פאקו, בכחול-סוזה (רון אשרוב)
 

אפשר להבין זאת מכיוון שתחת הבאסקי זהבי שיחק כחלוץ, אולם לא היה תשע קלאסי, אלא שחקן חופשי במערך שעשה תנועה בלתי פוסקת גם במרכז השדה ובכך ייצר פתחים רבים לכניסה של שחקנים אחרים מהאגפים ואף איפשר למהראן ראדי לנצל את אותם שטחים כדי להגיע למצבים מסוכנים.

האוריינטציה של זהבי תחת פאקו הרבה יותר התקפית ובמשחק הבכורה של שני המאמנים בליגת העל, הוא איים על השער פי שניים יותר אצל פאקו והתמקד יותר במסירות להתקפה ולא אחורה/לצדדים.

לאן הולכים הכדורים של פאקו? בצהוב-פאקו, בכחול-פאולו (רון אשרוב)
לאן הולכים הכדורים של זהבי? בצהוב-פאקו, בכחול-פאולו (רון אשרוב)
 

אך הדבר המרכזי ביותר אצל הבאסקי הוא לגלות איפה מכבי משיגה את הכדור. והגרף הבא מספר את הסיפור של פאקו עד עכשיו יותר טוב מכולם. בשני המשחקים שנבדקו, מכבי חילצה 73 כדורים רק שאצל אייסטרן היו חמישה חילוצים יותר בקישור וחמישה יותר בהתקפה.

מדובר בהבדל מהותי, כמעט קריטי אם מנתחים את ההשפעות ההתקפיות של הנתון הזה על משחקה של הקבוצה, שכן מדובר בעוד חמישה פוזשנים באזור המסוכן ועוד חמישה במרכז המגרש. לבחירה לפתוח עם שלושה קשרים ועם זהבי שיורד אחורנית ומסייע למשחק הלחץ, שבא לידי ביטוי גם על ידי הלחץ של שחקני הכנף (גאל מרוגליס וטל בן חיים), הייתה השפעה מכרעת בנושא הזה.

איפה מכבי משיגה את הכדורים? בצהוב-פאקו, בכחול- פאולו (רון אשרוב)
איפה מכבי משיגה את הכדורים? בצהוב-פאקו, בכחול- פאולו (רון אשרוב)
 

המערך המדובר אומנם לא מצטייר כ"התקפי" על הנייר, אך הוא המערך הכי לוחץ של מכבי, כזה שהיא תוכל לשחזר בהרכב שונה רק אם עדן בן בסט יפתח בעמדה של זהבי, וזה יוסט אחורנית לקישור היכן ששיחק ראדי מול מכבי פתח תקווה, דבר שקרה נגד הפועל רעננה אלא שאז בחר הבאסקי ללכת עם פריצה ולא עם בן בסט. ההערכה היא כי בהמשך יעדיף הבאסקי להשתמש בחלוץ שהגיע מטולוז ובינתיים לא נקלט בצורה מלאה. 

אמנם עבר רק חודש, אבל פאקו הספיק לשנות הרבה והוא מתחיל אט-אט להשריש סגנון משחק שהצהובים טרם התנסו בו. כזה שיכול לקחת את הנתונים הפיזיים שלהם והכושר הגופני האיכותי, לרמה אחרת.

ערן זהבי (יניב גונן)
ערן זהבי. יעיל יותר אצל פאקו (יניב גונן)
 

ופאקו נהנה. טוב לו בישראל. החום, הן במדינה והן מהמדינה, עושה לו רק טוב וגם השחקנים ברובם מתחילים להתחבר אליו בצורה משביעת רצון. יש לו חוזה עד לתום העונה בלבד. "לאף אחד לא היה חוזה ליותר מעונה אחת", אומר גורם במכבי בחצי רצינות-חצי השלמה עם המצב שקרה.

לאחרונה דובר על כך שאף אחד לא יהיה מופתע אם אייסטרן בסוף העונה יהיה מחליפו של ג'ורדי קרויף. הדיבורים האלה לא רלוונטים. "אני איש של דשא, לא של מסמכים וסוכנים", אמר לחבריו במכבי ת"א והבהיר כי הוא ימשיך את קריירת האימון שלו. זאת שהחלה לפני שנה אחת בלבד. זאת שהגיעה מהספסלים של ליברפול ו-ולנסיה לקריית שלום עם מחברת אחת, שיכולה ללמד את כולנו הרבה על כדורגל. ובינתיים כבר התחילה.

אסור לפספס
נגןשיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
שיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
נגןאוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
אוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
נגןבולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
בולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
נגןהוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
הוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */