יום חמישי, 28.03.2024 שעה 15:46

מירוניו: על מאמן ישראלי שמשגע את אוסטרליה

בארץ אין מאמנים? מירון בלייברג, יליד חיפה, הפך ל"נכס של הליגה האוסטרלית" וזכה להשוואות לוונגר ומוריניו. יענק'לה, גולדהאר, טביב, מעוניינים?

|
מירון בלייברג. באוסטרליה התאהבו (GettyImages)
מירון בלייברג. באוסטרליה התאהבו (GettyImages)

בקיץ הקרוב שלוש הקבוצות הגדולות של ליגת העל יחתימו, ככל הנראה, מאמנים חדשים. במכבי חיפה, מכבי והפועל תל-אביב יסתכלו על שוק המאמנים ויגלו שההיצע בחוץ דל, מאוד. רוב המאמנים הבכירים סגורים בקבוצות אחרות, חלק מאלו שמאמנים כיום כבר ניסו את מזלם באחת מהגדולות וכשלו ובין השלוש עשוי להתפתח קרב יותר מעניין מהקרבות שהיו על שחקנים שונים בשנים האחרונות.

לכן אולי כדאי שמישהו בהנהלות הקבוצות האלו יסתכל לרגע ליבשת אחרת, אוסטרליה, שם נמצא לו מאמן ישראלי, יוצא מחלקת הנוער של מכבי חיפה וקצין בחיל הים, שמ-1985 ועד היום פשוט משגע את האוסטרלים והפך שם לאחת הדמויות האהובות בכדורגל.

מירון בלייברג בן ה-56, יליד חיפה, עזב את ישראל לפני כ-30 שנה אחרי שאימן את הפועל קרית חיים ומאז השתקע באוסטרליה. 12 תחנות היו לו בכדורגל האוסטרלי, שעובר בעשור האחרון מהפכה ענקית, ובמהלכן הוא זכה ב-14 תארים עם הקבוצות אותן אימן.

בלייברג הוא לא בדיוק המאמן הטיפוסי. הוא נכנס למפת המאמנים האוסטרלית על תקן של מהפכן, כבש את התקשורת המקומית, ניצל את המיקרופון הפתוח שכמעט תמיד נתנו לו כדי למתוח ביקורת, לנסות לשנות משהו, לנסות לעצב את הענף כפי שהוא רואה אותו לנגד עיניו.

מירון בלייברג בתחילת דרכו (GettyImages)
מירון בלייברג בתחילת דרכו באוסטרליה (GettyImages)
 

כאשר קיבל עליו את קווינסלנד רואר ב-2004, במדינה לא ממש ידעו איך לאכול את הטיפוס שפשוט עשה בית ספר לתקשורת ולליגה כולה. הוא עשה הכל בדרך שלו, לא התקפל מול הנהלות, לא נתן לאף אחד להכתיב לו את הדרך ואוטומטית הפך ל"פה של המדינה". כמה מאמנים כאלו יש לנו בליגת העל?

הטיול אחרי הצבא הסתיים בקריירה
הסיפור המרתק של בלייברג מתחיל קצת אחרי שסיים את השירות הצבאי שלו. המשתחרר הטרי ניסה את מזלו כמאמן בהפועל קרית חיים, שם אימן במשך שנה, לאחריה יצא הנער הצעיר מחיפה לטיול באוסטרליה. ספק אם הוא ידע שכך הטיול השגרתי יסתיים. הוא החל לאמן קבוצות קטנות בליגות מחוזיות, חיידק האימון נכנס בו ומאז הוא לא הפסיק.

מירון בלייברג (GettyImages)
בלייברג בקווינסלנד (GettyImages)
 

הוא החליף 12 קבוצות עם השנים, העתיק את מקום מגוריו, התחתן, רכש מספר תחנות דלק והגדיל את הונו בכל שנה שחלפה. ההכרה כמאמן כדורגל מצליח הגיעה ב-2005, אז הפכה הליגה באוסטרליה מחובבנית למקצוענית.

בלייברג אימן אז את קווינסלנד רואר, פספס עימה את ההעפלה לפלייאוף שנערך בסיום העונה, אך כבש את המדינה, שם החלו להשוות אותו לפורץ דרך אחר, ז'וזה מוריניו. הציטוטים של המאמן כיכבו בכל בוקר במהדורות החדשות ובעיתונים. הכדורגל, שהיה ענף ספורט זניח באוסטרליה, פתאום קודם למרכז הבמה בזכות הלשון החדה של קצין חיל הים.

בעונת 2006/7 ולאחר שקבוצתו כבשה שער אחד ב-12 שעות של כדורגל, הוא החליט להתפטר. ב-2009 חזר לבמה המרכזית כמאמן גולד קוסט יונייטד, קבוצה מאחוריה עמד מ-2007 וניסה להכניסה ל"איי ליג" (הליגה האוסטרלית) עד שזו נרכשה על ידי המיליונר קלייב פאלמר. ההתאחדות האוסטרלית אישרה את הכנסת הקבוצה לליגה הבכירה תחת פאלמר, שהחליט למנות את החיפאי כמנהל ספורטיבי ומאמן הקבוצה בה הוא נמצא עד היום.

קלייב פאלמר ומירון בלייברג. אהבה ממבט ראשון
קלייב פאלמר ומירון בלייברג. אהבה ממבט ראשון
 

בשנתיים הראשונות שלה בליגה הגיעה גולד קוסט יונייטד פעמיים לפלייאוף אחרי שסיימה במקום השלישי והמרשים בעונת הבכורה שלה וברביעי בעונה שלאחר מכן. המדיניות של מירון היא זו שגרמה לפאלמר להתאהב בו, לאחר שלמאמן יצא שם של כזה שמעדיף רכש לא נוצץ, הבאת שחקנים טובים אך לא כוכבים. מזכיר במשהו את המדיניות של ארסן ונגר, אשר גם אליו הוא הושווה במרוצת השנים.

הניסוי הטלוויזיוני שגייס את התקשורת לצידו
בימים אלו, דווקא כשקבוצתו מקרטעת בתחתית הטבלה, הוא עומד במרכזו של ניסוי טלוויזיוני כאשר הוצמד אליו מיקרופון במהלך משחק ליגה והצופה בבית יכול היה בעצם לשמוע כל דבר שבלייברג חד הלשון זורק לאוויר.

המשחק הראשון בו נבחן הניסוי נערך לפני כשבוע וחצי והמאמן הישראלי פשוט גנב את ההצגה עם הערות ציניות, בדיחות שנונות ולמרות שקבוצתו נועלת את הטבלה, לא תוכלו לשמוע אפילו מילה אחת של ביקורת עליו בתקשורת המקומית.

בלייברג והאוזניה (GettyImages)
בלייברג והאוזניה. גנב את ההצגה, כרגיל (GettyImages)
 

"לליגה האוסטרלית יש נכס", כתב הפרשן וינס רוגרי אחרי הניסוי הראשוני. "לא רק שבלייברג טוב במה שהוא עושה, הוא גם מתנסח ואומר את הדברים בצורה מעוררת כבוד. עם מאמנים כמו בלייברג, הליגה תוכל למנף היטב את הניסוי הזה ולפרוץ דרך בעולם".

המאמן עצמו הסכים: "הכדורגל צריך להתחיל למתג את עצמו כמו שאר ענפי הספורט במדינה", כשהוא מתייחס לפופולאריות הרבה של הרוגבי. "צריך לעשות כל מה שאפשר ולכן לא היתה לי כל בעיה להתנדב, אני מחשיב את עצמי לאחד ששולט בפה שלו ב-99 אחוז מהמקרים, לא תשמעו אותי אומר את המילה שמתחילה ב-ז' יותר מדי פעמים, ככה שאני והמיקרופון חברים טובים".

פה חד שלא עוצר
אלא שלא רק הניסוי האחרון הוא זה שקיבע את מעמדו של הנער מחיפה כאחת הדמויות האהובות במדינה. לבלייברג, אדם אשר למד תקשורת וצבר גם ניסיון בתחום במהלך השנים, יש את הנטייה להגיד בדיוק מה שהצופים בבית והעיתונאים מהצד השני של המיקרופון אוהבים לשמוע.

מירון בלייברג במשחקה של גולד קוסט (GettyImages)
מירון בלייברג במשחקה של גולד קוסט. פה מפיק מרגליות (GettyImages)
 

הוא לא בנאלי באמירותיו כמו שאר המאמנים שאתם מכירים בליגת העל, להיפך. ההסתבכות הגדולה שלו הגיעה לפני כשלושה חודשים, אז יצא בביקורת חריפה נגד השופט פטר גרין, לאחר שקבוצתו הפסידה עקב מספר החלטות שנויות במחלוקת.

"מאיפה שאני מגיע, אנחנו שולפים מהמותן. אומרים בדיוק מה שאנחנו חושבים, בלי משחקים. לקח לי זמן להתרגל למסורת הבריטית בתוך הכדורגל האוסטרלי. לפני כל שיחה שמתחילה אתה צריך לשאול 'איזה יום יפה היום, נכון?' להציע כוס תה לפני כן. אני לא כזה. אני מגיע ממקום שבו אומרים הכל בלי לחשוב על זה בכלל".

לבלייברג יצא שם של מהפכן. העובדה שהוא קצין בחיל הים הוזכרה כמעט בכל פעם שהוא הסתבך בעבר כניסיון להציג אותו כלוחם חסר פשרות, כזה שיילחם על עמדותיו בלי להניד עפעף. לפני מספר חודשים יצא כנגד ההתאחדות המקומית וחוק ההעברות הפנימי שלה.

מירון בלייברג מרצה לשחקניו בגולד קוסט (GettyImages)
מירון בלייברג מרצה לשחקניו. שולף מהמותן (GettyImages)
 

"צריך לשנות את החוק הזה, הוא מיושן, הוא פוגע בקבוצות. צריך לאפשר לנו להחתים שחקנים על חוזים לשלושה חודשים ושישה חודשים". התקשורת מיד התגייסה לצידו, למרות שעל הנייר מדובר בהצעה שרק פוגעת במעמד השחקן, אבל לעיתונאים האוסטרלים זה לא שינה.

"המיוחד" האמיתי או חיקוי טוב של המקור?
מארק פוקס, עיתונאי אוסטרלי, הגדיל לעשות וכתב על המאמן: "כפי שז'וזה מוריניו הכניס משב של אוויר חדש לפרמייר ליג המשעממת, כזה הוא מירון בשביל ה"איי ליג". הוא שינה את הענף, הביא איתו ערך מוסף. אין יותר בובות על הקווים, אין קלישאות, הוא אומר כל מה שהוא חושב וכל מה שהוא רוצה להגיד, בלי מעצורים, בלי מחשבה שנייה. קשה שלא להעריך אותו על כך".

בלייברג. מ (GettyImages)
בלייברג. מוריניו האמיתי? (GettyImages)
 

בראיון שנערך איתו בנובמבר האחרון נשאל בלייברג האם הוא ליצן או מאמן כדורגל, מה שהעיד על סדקים ראשונים במערכת היחסים המטופחת שלו עם התקשורת המקומית. "בכל האירועים האחרונים אחרי התקרית וההערות שלי כלפי השופט, הרגשתי שהתקשורת מנסה לסחוט אותי. כל פסקה בידיעות עליי נפתחו ב'כיצד תעניש ההתאחדות את בלייברג'. הרגשתי שבגדו בי. אני יודע שזו מילה חזקה, אבל כך חשתי", אמר.

"לא באתי לכאן כדי לבדר את הציבור אבל לכל אחד מאיתנו יש תפקיד בהצגה הזו שנקראת כדורגל. אני מאמן, לא קומיקאי או ליצן. אף פעם לא תכננתי שזה מה שיקרה ושזו התדמית שתיווצר לי", הפציר והצליח לסחוט מהעיתונאי, זה שניסה להתקיל לשם שינוי את המאמן האהוד, להדביק כותרת חיובית לכתבה שבאה להתנגח במאמן. את זה גם מוריניו האמיתי כבר לא מצליח לעשות.

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */