יום חמישי, 28.03.2024 שעה 10:17
ליגת העל 23-24
6220-5526מכבי ת"א1
5518-5626מכבי חיפה2
4919-4526הפועל ב"ש3
4732-3826הפועל חיפה4
3426-2726מכבי בני ריינה5
3331-2626בני סכנין6
3133-2826הפועל ירושלים7
3048-3126מכבי פ"ת8
2841-2926מכבי נתניה9
2838-2126הפועל חדרה10
2637-2926הפועל ת"א11
2534-3426בית"ר ירושלים12
2242-2026מ.ס אשדוד13
1940-2026הפועל פ"ת14
לוח משחקים
  • הפועל ב"ש
  • שבת, 30/03, 16:00
  • הפועל חיפה
  • הפועל חדרה
  • שבת, 30/03, 17:00
  • הפועל פ"ת
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 30/03, 19:30
  • מ.ס אשדוד
  • מכבי ת"א
  • שבת, 30/03, 20:00
  • בני סכנין
  • מכבי נתניה
  • ראשון, 31/03, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מכבי חיפה
  • ראשון, 31/03, 20:30
  • מכבי בני ריינה
  • הפועל ירושלים
  • שני, 01/04, 20:00
  • הפועל ת"א

דגלאס 2.0: מריו פצ'אלקה נכנס לנעלי הברזילאי

לא רק משחק ההגנה של הסלובקי מרשים את אנשי הפועל, אלא גם האופי. גוטמן: "לא פלא שהוא היה קפטן בסלובקיה". פרוייקט משחק העונה - חלק 2

|
פצ´אלקה אחרי הניצחון על בני יהודה (יוסי ציפקיס)
פצ´אלקה אחרי הניצחון על בני יהודה (יוסי ציפקיס)

כשמריו פצ'אלקה, הבלם הסלובקי של הפועל ת"א, נחת בישראל, קשה היה למצוא אוהד של הקבוצה שהיה אופטימי לגבי עתידו של השחקן במועדון, "600 אלף יורו על בלם בן 30 שהקבוצה שלו ספגה שביעייה ממארסיי בליגת האלופות? ועוד כמחליף של דה סילבה? מישהו פה השתגע" היו מילים שיושבי יציע 5 הרבו להגיד.

לקראת הערב (שבת, 21:00) בו יתקיים משחק העונה מול מכבי חיפה וכשלושה חודשים אחרי הגעתו, אוהדי הקבוצה כבר הדביקו לפצ'אלקה את הכינוי "סופר-מריו" ושרים לו שירי הלל לפי שירו של עומר אדם "נמס ממך", שספק אם הזמר בן ה-18 תיאר לעצמו ששיר האהבה שלו יעבור עיבוד במגרשי הכדורגל.

כפי שהתנהלה כל הקריירה של הבלם כך התנהלה גם תחילת דרכו בהפועל ת"א. הדרך אל מרכז הבמה של הכדורגל במולדתו, סלובקיה, לא היתה פשוטה עבור פצ'אלקה. הבלם גדל בכפר קטן הנקרא רודינה, אי שם בצפון סלובקיה, ועד גיל 23 הסתובב בקבוצות חובבניות וחצי חובבניות עם חלומות על כדורגל מקצועני, עד שנחת בסלובן ברטיסלבה מליגה הראשונה.

בברטיסלבה לא קיבל פצ'אלקה דקות משחק ובשנת 2004 עבר לז'ילינה, ממנה הושאל לקבוצות מהליגה השנייה לשנתיים רק בכדי לחזור ב-2007 ולהתנדנד בן הספסל להרכב. אך כאשר בעונה שלאחר מכן כאשר תומאש הובוצ'אן עזב לזניט סנט פטרבורג ופטר פקאריק נמכר לוולפסבורג, תפס פצ'אלקה את מקומו ב-11 של ז'ילינה ומאז לא ירד מהדשא.

תקווה ואוסמו - לקראת המשחק העונה

כמעט חודש שלם לקח לבלם בן ה-30 לערוך הופעת בכורה במדים האדומים, וגם זה היה לדקות ספורות כשנכנס בדקה ה-88 מול מכבי פ"ת. את הבכורה שלו בהרכב הפועל ת"א ערך בניצחון 1:2 על הפועל פ"ת שהיתה אז בכושר מצוין, ואחרי הופעה נהדרת, החששות שמא לא יצליח הסלובקי למלא את החלל שהותיר דגלאס דה סילבה, נעלמו כלא היו.

במידה מסוימת ניתן לומר שהסלובקי היה סוג של ברירת מחדל של האדומים כשהיה חלק מרשימה בת שלושה מועמדים שכללה גם את ולריצה גמאן הרומני ואת מארקו יובאנוביץ' הסרבי.

פצ´אלקה במדי ז´לינה (רויטרס)
פצ´אלקה במדי ז´לינה (רויטרס)
 

סקאוט המועדון, אסי דומב, הסביר: "ראיתי עשרות בלמים. מי שמצא חן בעיני בהתחלה זה גמאן שהוא שחקן צעיר והקפטן של הקבוצה שלו, ראיתי בו פוטנציאל גדול להיות בלם עתיד מצוין, מה עוד שראיתי אותו במקרה כי טסתי לראות שחקנים אחרים והוא תפס לי את העין. זה לא הסתדר מבחינה כספית עם הרומנים כי הם דרשו סכומים מטורפים והיה שם בלאגן בין הבעלים למאמן" סיפר בלם העבר האדום. 

"אחרי הרבה קלטות שראינו היה את יובאנוביץ' שהוצע לנו והיה מעניין מבחינת הגיל והרזומה שלו בליגת האלופות, אבל הקלטות שלו לא הפילו אותנו מהכיסא ודרשנו שיגיע להתרשמות לפני שנחליט".

פרנסמן ופצ´אלקה, מרכז ההגנה החדש של האדומים (דרור רוזנפלד)
פרנסמן ופצ´אלקה, מרכז ההגנה החדש של האדומים (דרור רוזנפלד)
 

"בינתיים קיבלתי משלמה שטרן (סוכן השחקנים) דיסק של פצ'אלקה, הוא נתן לי גם לצפות בעוד שחקן מנבחרת סלובקיה שנחשב 'תותח' ועלותו יקרה מאד, מעל מיליון יורו, אבל לא התלהבתי ממנו כמו שהתלהבתי מפצ'אלקה. היה חשש לגבי מריו כי לא יכולתי לראות אותו בפעילות במשחק בגלל שבדיוק החלה הפגרה בסלובקיה, ואני טוען שחייבים לראות שחקן בעיניים לפני שמחליטים לגביו". הוסיף דומב.

בלם העבר יודע לזהות איכויות של שחקני הגנה, ומספר מה בלט אצל פצ'אלקה: "ראיתי את כל המשחקים שלו בליגת האלופות ובעונה האחרונה בסלובקיה, ומה שתפס את העין זה השקט שלו עם הכדור והיכולת שלו להשתלב בשיטה ובדרך של שלנו. הגיל שלו לא הרתיע כי באיזשהו מקום רצינו גם שחקן עם ניסיון, כי שחקן צעיר לא בהכרח תמיד יכול להשתלב בקבוצה זרה וחדשה, בניגוד לשחקן מנוסה".

(שי לוי)
"בחור שקט, אפילו יותר מידי" (שי לוי)
 

האדומים מספרים על השחקן הצנוע ביותר אי פעם במועדון, בחור שקט שנותן הרבה כבוד לכל מי שמדבר איתו. הסיפור הבא אולי מראה עד כמה זה נכון. אחרי אחד האימונים הראשונים שלו בקבוצה נכנס פצ'אלקה לחדרו של הפיזיותרפיסט, גילי פוטרמן, וביקש ממנו קרח בכדי לקשור על הרגל. הפיזיותרפיסט אמר לו בצחוק "לא", והסלובקי הגיב ב-"אוקיי, סליחה" ויצא החוצה. פוטרמן כמובן יצא אליו מיד עם שקית קרח, ורק אז הבין פצ'אלקה שצחקו איתו.

הבלם בן ה-30 מתגורר עם אשתו, סלבה, והתינוק בן השנה ושלושה חודשים שלהם בדירה ברמת אביב , את רוב זמנו ההוא מעביר עם המשפחה, את פצ'אלקה לא תראו בברים התל אביבים, והביקור היחידי שלו בנמל תל אביב הוא טיול לאורך הטיילת עם עגלת התינוק ואישתו. שלמה שטרן, סוכנו, מספר עליו: "הוא בחור שקט, קצת יותר מדי אפילו, צנוע. הוא ממש לא בליין, את הזמן שלו הוא מעביר עם אשתו והילד שלהם".

ההתאקלמות של פצ'אלקה בישראל לא הייתה פשוטה. כשהגיע, הבלם לא הצליח לתקשר עם סביבתו כי השפה היחידה שהכיר היא סלובקית, אפילו באנגלית לא היה ניתן לדבר איתו. שטרן שימש כמתורגמן שלו מספר פעמים גם עם אנשי הקבוצה, אבל בתקופה האחרונה החל הבלם קורס אנגלית אינטנסיבי והמצב השתפר באופן ניכר, מה שהוביל גם ליצירת קשרים טובים עם חבריו לקבוצה.

משתלב היטב במערך האדום (שי לוי)
משתלב היטב במערך האדום (שי לוי)
 

"יש לנו כמה בחורים אדישים בקבוצה, אבל אין ספק שמחוץ למגרש מריו הוא האדיש מכולם". סיפר שחקן בקבוצה. "הוא בחור זהב, באמת נשמה טובה. לקח לו זמן להיפתח וגם הקושי שלו לדבר אנגלית לא הקל עליו, אבל ראו שהוא משתדל והיום הוא חלק בלתי נפרד מאיתנו. אנחנו שמחים לראות שהוא מצליח, זה חשוב לקבוצה".

אסי דומב התייחס להשתלבות של הבלם ואמר: "ההשתלבות שלו מצוינת, הוא בחור חיובי וטוב, מקצוען ולא מעניין אותו בילויים ודברים אחרים שקורים עם שחקנים זרים שמגיעים לישראל. היו טיפה קשיי התאקלמות בגלל השפה אבל ידענו שזה משהו פתיר ובגלל זה לקח לו קצת להיכנס לעניינים".

מאמן הקבוצה, אלי גוטמן, הוסיף על הבלם: "אישיות מקסימה, לא פלא שהוא היה קפטן הקבוצה שלו בסלובקיה. כל השחקנים מאוד מעריכים אותו מבחינה מקצועית, וגם את מבנה האישיות שלו. אין ספק שהוא רכש מוצלח ומגיע כל הכבוד לאסי דומב שזיהה אותו, וביחד עם יוסי ואיתי החליט שמדובר בשחקן שמתאים לנו".

דומב המליץ, אבוקסיס וגוטמן אישרו וכולם שמחים (דרור רוזנפלד)
דומב המליץ, אבוקסיס וגוטמן אישרו וכולם שמחים (דרור רוזנפלד)
 

גם בהנהלה מרוצים מהשתלבותו של פצ'אלקה, חבר הדירקטוריון, דורון אוסידון, אמר עליו: "אנחנו מרוצים מאוד, מריו הוא שחקן שמוסיף המון שקט לחלק האחורי של הקבוצה, הוא שחקן טכני ובחור מקסים שמשתלב יפה מאוד במרקם החברתי שלנו".

האם פצ'אלקה הצליח למלא את הנעליים הגדולות של דגלאס דה סילבה? מוקדם לקבוע. דומב: "בסופו של דבר צריך זמן וסבלנות לפני שאומרים אם הוא נכנס לנעליים של דה סילבה, הוא נראה טוב ומציג יכולת טובה אבל זה עוד מוקדם. אנחנו מקווים שהוא יצליח למלא את הנעליים של דגלאס, למרות שמדובר בנעליים במידה גדולה מאוד".

לפעמים מול דרוגבה, מחר מול תומר חמד (GettyImages)
לפעמים מול דרוגבה, מחר מול תומר חמד (GettyImages)
 

בקבוצה מספרים כי פצ'אלקה הוא שחקן שונה מדה סילבה, מעט חלש ממנו בפן הפיזי, אבל לא נופל ממנו בקלילות ובמהירות. היתרון הגדול של הסלובקי על הברזילאי, כך אומרים האדומים, הוא בטכניקה. "זה הבלם הכי טכני ששיחק בישראל". אמרו בקבוצה.

סוכנו, שלמה שטרן, סבור שעוד לא ראינו הכל מהסלובקי: "הוא עוד לא בשיא שלו. סיפרתי לו שהעיתונאים בישראל מחמיאים לו על היכולת שלו, והוא אמר לי: שיחקתי רגיל. הוא מהיר ביחס לבלמים בישראל, יש לו יכולת מדהימה ביציאה קדימה וכרגע הוא עוד מתאפק בנושא הזה. יש לו גם פוטנציאל גדול בנגיחות שעוד לא ראינו".

האוהדים חששו תחילה אך היום גם הם מאוהבים (שי לוי)
האוהדים חששו תחילה אך היום גם הם מאוהבים (שי לוי)
 

למקורביו מספר פצ'אלקה: "טוב לי בהפועל, אני אוהב את סגנון המשחק של הקבוצה. שיחקתי כבר בקבוצות בהן העיפו כדורים למעלה, ולכן אני מעדיף הנעת הכדור של הפועל וצירופי המסירות שמבקש המאמן. יש לקבוצה מתקן אימונים מצוין, והעיר תל אביב נהדרת גם כן".

במשחק העונה הקודם מול מכבי חיפה, פצ'אלקה נכנס בדקה ה-89 והספיק לבשל לסלים טועמה את השער הרביעי של הדאבליסטית. מחר בקריית אליעזר, בהפועל מוכנים לוותר על התרומה ההתקפית שלו ולהסתפק בסגירת ההתקפה של הירוקים, מה שיקרב את הפטיש והמגל לאליפות שניה ברציפות.

לכתבה הקודמת בסדרה:
בתפקיד מוריניו: אלישע לוי מחפש לעצור את הפועל

אסור לפספס
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
נגןסוס טורקי: המהפך של מסוט אוזיל בחדר כושר
סוס טורקי: המהפך של מסוט אוזיל בחדר כושר
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */