יום שלישי, 16.04.2024 שעה 16:30
ליגת ווינר סל 23-24
86%1749-200422מכבי ת"א
80%1650-190820הפועל ת"א
71%1696-177721עירוני רמת גן
60%1557-162120הפועל ירושלים
57%1654-172121הפועל חולון
50%1818-179222בני הרצליה
50%1859-181922עירוני קריית אתא
43%1879-174821הפועל חיפה
39%1915-189923עירוני נס ציונה
38%1706-168521הפועל עפולה
30%1711-152520הפועל אילת
24%1860-173021הפועל ב"ש/דימונה
23%1956-178122הפועל גליל עליון
לוח משחקים
  • מכבי ת"א
  • 82 - 91
  • הפועל חולון
  • הפועל גליל עליון
  • 80 - 71
  • הפועל ירושלים
  • בני הרצליה
  • 98 - 96
  • הפועל חיפה
  • הפועל אילת
  • 65 - 67
  • הפועל עפולה
  • עירוני קריית אתא
  • 96 - 101
  • עירוני נס ציונה
  • הפועל ת"א
  • שלישי, 16/04, 18:00
  • עירוני רמת גן

גוליית הפעם עם היהודים: בייבי שאק מגיע למכבי

הכוח האדיר, הנוכחות והדורסנות ישכיחו את הדיבורים על מכבי כצנועה וחסרת יומרות ויהפכו כל משחק בנוקיה לחגיגה. ערן סלע על התופעה - שחורציאניטיס

|
סופוקליס שחורציאניטיס שואג. מפלצת מודרנית (רויטרס)
סופוקליס שחורציאניטיס שואג. מפלצת מודרנית (רויטרס)

בתסריטים המוקדמים של טרום עונה היה קשה לקשר בין מכבי תל-אביב לסופוקליס שחורציאניטיס, אבל למציאות חוקים משלה. הסנטר היווני נוחת כאן בתקופה מעניינת בקריירה שלו: הוא שחקן משמעותי בנבחרת יוון שמתכוננת לאליפות העולם, הוא רזה יותר מבעבר ודומה שהתקופה הטראומטית שלו בכל הקשור למשקלו נמצאת מאחוריו. הוא בהחלט בגיל נכון ומתאים כדי לעשות צעד והלאה ולנסות את מזלו ויכולתו מחוץ למדינה.

מעבר לזה, בייבי שאק יודע טוב יותר כיום ששאיפת ההשתלבות שלו ב-NBA נדחתה אחרי שניסה לרשום הצלחה מהירה בליגת הקיץ ולהרשים את לוס אנג'ס קליפרס, זו שבחרה בו בדראפט בעבר ולא הצליח. על פניו, הוא אמור להיות ממוקד כולו בהצלחתו והצלחתה של מכבי ת"א בטווח הקרוב.

היות שמדובר בשחקן ייחודי שאין כמותו בכל היבשת מבחינת מאסה, משקל, סגנון משחק, קואורדינציה טובה ביחס למידות שלו ועוד, שחורציאניטיס מעורר עניין בכל מקום שהוא מגיע אליו. הנוכחות שלו אומרת כולה דורסנות וכוח, ואף אחד לא יוכל להתייחס אל מכבי ת"א כאל צנועה, חסרת ניסיון או קטנה ביומרותיה מרגע שהוא בעסק.

אוטומטית, במיוחד על רקע עברו, עולים גם חששות מסוימים לגבי יכולתו להיות נכס אמיתי עבור הקבוצה, אבל בלי ספק מדובר בסנטר אמיתי וטוב לכל דבר ועניין מהסוג שמכבי שוועה לו זה זמן רב.

שחורציאניטיס.  (GettyImages)
שחורציאניטיס. הנוכחות שלו אומרת דורסנות וכוח (GettyImages)
 

אחת השאלות נוגעות למידת יכולתו להימצא זמן רב על המגרש. כאשר שחורציאניטיס היה בן 16 ושיחק בנבחרת הקדטים, הוא קיבל מהמאמן שלו 28 דקות בממוצע למשחק (וסיים עם 15 נקודות בערב). שנה אחר כך הוא שיחק 31 דקות למשחק באליפות אירופה לנוער (וקלע 19.9 נקודות בממוצע). בשני המקרים, אגב, יוון פגשה את ישראל והביסה אותו בפערים שנעו בין 20 ל-30 נקודות.

אבל עם השנים, ככל שעלה במשקל, הוא התקשה לעמוד בסטנדרטים שמצופים משחקנים מקצוענים והלך וירד בדקות המשחק שלו. בעונה שעברה היו לו רק 13 דקות בממוצע למשחק ביורוליג. עונה קודם לכן רק 8 דקות בממוצע. ב-2007/08, תקופה בה אימן פיני גרשון ביוון, הוא החמיץ עונת יורוליג שלמה לאחר שאולימפיאקוס החליטה בעצה אחת עם השחקן כי בייבי שאק חייב להשיל עשרות קילוגרמים ממשקלו והוא יצא לטיפולים מיוחדים וממושכים בשוייץ וניסה לסגל לעצמו אורח חיים שונה. זו היתה תקופה קשה בקריירה שלו.

שחורציאניטיס משתטח.  (GettyImages)
שחורציאניטיס משתטח. סנטר אמיתי וטוב לכל דבר ועניין (GettyImages)
 

לא יהיה נכון לייחס את המספרים הללו אך ורק לכושרו הגופני, אלא גם לקו הקדמי המעובה שאולימפיאקוס נוהגת להעמיד כמעט מדי שנה. בשנים האחרונות זו היתה קבוצה שיש לה שלושה או ארבעה סנטרים של ממש, לא דמויי-סנטרים כמו שיש למכבי ת"א בדרך כלל. במצב כזה טבעי שדקות המשחק פוחתות.

במכבי הסיטואציה אמורה להיות שונה. אני מניח שדייויד בלאט ירצה לקבל ממנו סדר גודל של 20 דקות למשחק לפחות, אם כי ודאי לא ברצף. חלוקת הדקות שלו היא סיפור מפתח בהצלחת מכבי בעונה הקרובה, היות שהמטרה היא לשמור על הרעננות שלו לאורך משחק שלם, ולא לשחוק אותו בפרקי זמן ארוכים שבהם הוא הולך ומאבד ריכוז ואנרגיות ואז נוטה לאיבודי כדור, עבירות תוקף ושלל שגיאות מהסוג הזה.

 
 ההחתמה של שחורציאניטיס היא חגיגה. שמו יתגלגל בפי כל בעונה הקרובה ויזכה, מן הסתם, למספר רב של עיוותים והגיות מוזרות. בעיני רבים הוא יהיה המקבילה של מפלצת מודרנית. רק שלהבדיל מימי מיקי-מוטי העליזים ומלחמתו של דוד הקטן בגוליית, בדב הסובייטי ובשאר סוסי יאור, הפעם גוליית משחק בקבוצה מישראל 
 
 
 

האם הוא באמת אחד הסנטרים הטובים באירופה? זו שאלה טובה, כי סנטר מוביל ביבשת אמור לחקוק את שמו איפשהו בטבלאות ההצלחה האישיות בתחומים שסנטרים מתבלטים בהם. למשל, ריבאונדים, חסימות, אחוזי קליעה מהשדה ולא רק לעונה אחת אלא במשך שתיים-שלוש כאלו ברציפות. שמו של שחורציאנטיס לא נמצא שם, בעיקר כי הוא משחק מעט. כך שכדי להיות מדויק צריך לומר, שהסנטר היווני הוא אחד הטובים באירופה ביחס לדקות המשחק שלו. לפרקי זמן ארוכים, יש טובים ויעילים ממנו ובעיקר כאלה שמסוגלים להימצא על המגרש לאורך יותר זמן.

ובכל זאת, שחורציאניטיס מביא איתו למכבי סך תכונות רחב: כוח בלתי רגיל, מיומנות גבוהה בתפיסת עמדה בצבע, מגע רך בזריקה, מגוון תנועות טובות עם הגב לסל כולל התגלגלות מצויינת לכיוון החישוק, קליעה באחוזים טובים מאוד בדרך כלל באזור הטבעת. יכולת לספק הרבה נקודות במעט זמן, הצטמצמות לתחומי המומחיות שלו, נוכחות של שחקן מטרה בצבע ופתיחת הזדמנות לקלעים לקבל קצת אוויר וזריקות חופשיות, לנוכח התרכזות ההגנה בו.

שחורציאניטיס במדי אולימפיאקוס. מחליף לצהוב של מכבי (רויטרס)
שחורציאניטיס במדי אולימפיאקוס. מחליף לצהוב של מכבי (רויטרס)
 

אנשי מכבי יכולים לקוות שהוא מצוי בהליכי התבגרות מאוחרת ושהוא מבין טוב יותר מה נכון לו. אחרי הרבה שנים ביוון, ובתום זמן רב שחלף מאז אותה הרפתקה מתוקשרת באיטליה (קאנטו) בהיותו צעיר מאוד, עבור שחורציאניטיס זוהי הזדמנות לפתוח דף חדש מחוץ לאזור המחייה הטבעי שלו ולהתנהג בהתאם הן משמעתית והן בכל הקשור לענייני כושר גופני, תזונה וגישה מקצוענית.

מצד שני, יש לו ירידה איטית להגנה, עלייה איטית להתקפה (למרות שיחסית למימדים שלו הוא נע לא רע בכלל), נטייה לביצוע עבירות רבות בזמן קצר, יכולת קליעה בינונית מקו העונשין וכמובן הסכנה שייצא מכלל שליטה עצמית בכל הקשור לתזונה, יעלה במשקל, יפגע ביכולתו על המגרש ויהפוך עצמו לשחקן שהקבוצה מתקשה להסתמך עליו.

דייויד בלאט.  (דרור עינב)
בלאט. יכול לקוות ששחורציאניטיס מצוי בתהליכי התבגרות מאוחרת (דרור עינב)
 

מעל לכל, ברור שישנו כאן גם אלמנט הקריצה לקהל. קודם כל, אחרי צירופם לקבוצה של זרים חסרי ניסיון באירופה בכלל וביורוליג בפרט, הנה מגיע מישהו שמכיר את הכדורסל האירופי לפני ולפנים מקריירה ארוכה שמתחילה עוד בנבחרת הקדטים ובמספר רב של הופעות בינלאומיות.

שחורציאניטיס הוא שחקן מנוסה בסצינה האירופית, להבדיל מהנדריקס, פוט וטורנס. יש חשיבות להכרת האולמות, פני השופטים, סגנון המשחק, האווירה, הצרכים והדרישות. לכן חשוב שיהיה גם שחקן מהסוג הזה שמאזן את האחרים, מה גם שהוא אטרקטיבי מאוד ויחיד במינו, כאמור, בכדורסל האירופי.

אוהדי מכבי תל-אביב. (יעל מרגלית)
אוהדי מכבי תל-אביב. יצפו לדאנקים אימתניים (יעל מרגלית)
 

אני זוכר עדיין את ראדיסב צ'ורצ'יץ' בגירסה השמנה שלו מגיע למכבי ת"א באמצע שנות התשעים וסוחט מהקהל ביציעים את היצרים, הקולות והטונים הכי קדמוניים ואפלים. ככה זה עם שחקנים גדולי מידות במיוחד: כשהם נגדך חוששים מהם, וכשהם איתך רוצים שהם ידרסו את היריב, יעלו איתו באוויר ויטביעו אותו בתוך הסל. ואם אפשר, שהלוח והטבעת יתנפצו על הדרך ובכלל תהיה חגיגה.

אין ספק, ההחתמה של שחורציאניטיס היא חגיגה. שמו יתגלגל בפי כל בעונה הקרובה ויזכה, מן הסתם, למספר רב של עיוותים והגיות מוזרות. בעיני רבים הוא יהיה המקבילה של מפלצת מודרנית. רק שלהבדיל מימי מיקי-מוטי העליזים ומלחמתו של דוד הקטן בגוליית, בדב הסובייטי ובשאר סוסי יאור, הפעם גוליית משחק בקבוצה מישראל.            

אסור לפספס
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
נגןאיראן: השוער ספג מכות רק כי חיבק אוהדת
איראן: השוער ספג מכות בגלל שחיבק אוהדת
נגןמתאו מסי כובש חמישייה לזכותה של מיאמי
מתאו מסי כובש חמישייה לזכותה של מיאמי
נגןחכו לסוף: ג'ורדי אלבה עם דיוק אדיר מרחוק
חכו לסוף: ג'ורדי אלבה עם דיוק אדיר מרחוק
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */