יום חמישי, 28.03.2024 שעה 11:55

זוהיר בהלול מציג: אנציקלופדיית הכדורגל הישראלי

שדרן הספורט הנודע הצטרף לחברו, רמי ברוש, והשניים כתבו שלושה כרכים בני למעלה מ-1,000 עמודים של נוסטלגיה: "באנו לתת מענה לחוסר הסדר"

|
בהלול. אנציקלופדיית הכדורגל הישראלי יצאה לאור
בהלול. אנציקלופדיית הכדורגל הישראלי יצאה לאור

שדרן הספורט הנודע, זוהיר בהלול, חבר לרמי ברוש, שהגה רעיון מקורי - כתיבת אנציקלופדיה מקיפה לכדורגל הישראלי. כל זאת בעקבות מחסור בחומרים לעבודה של בנו של ברוש על הפועל חיפה. גם הגיס התגייס והתוצאה היא שלושה כרכים עבי כרס שישמשו כארכיון הכדורגל הישראלי.

מפעל חיים של שבע שנים הגיע בחודשים האחרונים לסיומו ואת התוצאה יכולים לראות כל חובבי הכדורגל. "היכל הכדורגל הישראלי", אנציקלופדיה מקיפה ומושקעת בת למעלה מ-1,000 עמודים, המגוללת את סיפורו של הכדורגל הישראלי.

הכרך הראשון מתמקד בליגה, עם פירוט מלא של כל עונה, מאז שהחלו לשחק כדורגל בארץ ישראל, עוד לפני הקמת המדינה. כל עונה והפרשיות שלה, הדרמות, הטרגדיות, השינויים והמשברים. בסוף הכרך סטטיסטיקות מלאות של כובשים מצטיינים, דירוג קבוצות ופרטים נוספים שיעניינו את הקוראים.

משחקי הגביע והנבחרת מרכיבים את הכרך השני. כל משחקי הנבחרת מופיעים בפירוט מלא, בדגש על ההישגים באולימפיאדות 1968 ו-1976 וכמובן מונדיאל 1970. הכרך השלישי מתמקד בקבוצות, כל אחת ששהתה בליגה הבכירה לפחות עונה אחת וב-150 האישים הבולטים של הכדורגל הישראלי, שחקנים, מאמנים ושופטים שנקבעו לפי 14 קריטריונים מחמירים.

זוהיר בהלול ליווה הפרויקט כיועץ מקצועי. "עד כה לא היה ארכיון מסודר של הכדורגל הישראלי ובאנו לתת לזה מענה", אומר אחד מאנשי התקשורת הבולטים המלווים את הענף מקרוב. "הסתמכנו על כל הארכיונים הקיימים, כמו מעריב, ידיעות אחרונות, ארכיון ההתאחדות לכדורגל, בדקנו והצלבנו מקורות", ויחד עם יוזמי הפרויקט, רמי ברוש ויגאל ביטון, הקימו למעשה ארכיון חדש ומקיף.

זוהיר בהלול. &qout;עד כה לא היה  (עמית מצפה)
זוהיר בהלול. "עד כה לא היה ארכיון מסודר" (עמית מצפה)
 

"מאז שפנו אליי עבדנו יחד באופן אינטנסיבי שלוש שנים. כל אחד מאיתנו גר באזור אחר, אז היינו מתכנסים אחת לכמה זמן, אחרי שכל אחד מאיתנו אסף ותיעד במשך מאות ואלפי שעות". בהלול צבר חוויות רבות המהלך העבודה הארכיונית, "עבודת נמלים", כלשונו. "נפגשתי עם הדמויות שליוו אותי במשך השנים, כאלה ששמעתי עליהם וליוו אותי באופן סוריאליסטי".

אחד כזה, עליו שמע זוהיר מסיפורים וסיקורים, הוא ניסים אלמליח, "הכובש האולטימטיבי", של ביתר ת"א. "דיברנו עם המשפחה שלו והיה מאוד מרגש. עברנו על הצמתים של הכדורגל הישראלי, כמו למשל הרנסנס של נבחרת ישראל באסיה שנות ה-60 וה-70".

מקרה אחר עליו מדבר בהלול בהתרגשות הוא פגישה עם שייע פייגנבוים באולפן ערוץ 1 במונדיאל האחרון, לקראת משחק של גאנה. בהלול הזכיר לשייע שלושער של כדורגלן העבר לרשת גאנה והשניים הפליגו בזיכרונות.

שייע פייגנבוים (אלעד ירקון)
שייע פייגנבוים. גם השלושער בפנים (אלעד ירקון)
 

היוזמה היא כאמור של ברוש, איש צבא לשעבר וגיסו ביטון. "באנו מאהבה לכדורגל", אומר ברוש. הרעיון הגיע לאחר שבנו רצה להכין עבודה לבית הספר על מועדון הכדורגל של הפועל חיפה, אך גילה לצערו שאין לו מקורות להסתמך עליהם.

ברוש מספר כי העבודה זימנה לו סיפורים מרתקים ופיקנטריה עליה הוא יכול לדבר שעות ללא הפסק. למשל, שתי אליפויות שהוענקו להפועל ת"א בשנים 1936 ו-1939, שנים של מתח ביטחוני והתנגשות לא פוסקת עם ערביי הארץ, בהן הליגה לא הגיעה אל סיומה וההתאחדות לא הכריזה על זהות האלופה. להוכחת טענתו כי יש להפחית לאדומים שתי אליפויות אומר ברוש כי "בשתי העונות שהגיעו לאחר מכן (37 ו-40) הפועל החרימה את משחקי הגביע במחאה".

אוהדי הפועל ת&qout;א חוגגים (אלעד ירקון)
אוהדי הפועל ת"א. יש להפחית שתי אליפויות? (אלעד ירקון)
 

מקור השם הכח ר"ג אגב הוא מהכח וינה, קבוצה שהוקמה בתחילת המאה ה-20 על ידי יהודים, ואלה מהם שניצלו מציפורני המפלצת הנאצית עלו לישראל והקימו מועדון כדורגל בישראל. בתחילה נקרא המועדון 'הכח 09' אך בשל תבוסות רבות שספגו ובדיחות שהתלוו לשם בעקבות זאת נקראה הקבוצה 'הכח ת"א' ולאחר האיחוד עם מכבי ר"ג שונה השם שוב כמובן.

האנציקלופדיה יצאה בהוצאה עצמאית שהקימו ברוש וביטון, 'ישראגול'. המחיר, באמצעות אתר האינטרנט של ישראגול, הוא סביר בהחלט יחסית להיקף היריעה, 405 שקלים.

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */